• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Masha

Breitling
Hur tror ni att det blir med tillgängligheten på SS Daytona 116500 (vit) och Batman-jub hos AD nästkommande 2 åren?

Hur mycket kan priserna på andrahandsmarknaden komma att falla?

Vita Daytonan ligger 20% och uppåt högre i pris än svarta på andrahandsmarknaden….och den finns det mindre av, om man kollar chrono24 så är det 1 vit på 10 svarta nästan.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Hur tror ni att det blir med tillgängligheten på SS Daytona 116500 (vit) och Batman-jub hos AD nästkommande 2 åren?

Hur mycket kan priserna på andrahandsmarknaden komma att falla?

Vita Daytonan ligger 20% och uppåt högre i pris än svarta på andrahandsmarknaden….och den finns det mindre av, om man kollar chrono24 så är det 1 vit på 10 svarta nästan.

Jag svarar 0 på båda frågorna.
Fortfarande nästan omöjligt att ens få köa på en vanlig Sub.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har Jan Emanuel rätt i att man idag kan köpa samma klocka 40% lägre än för ett år sedan? Priserna har gått ner men en värdeminskning på 40% är väl lite överdrivet?

 
Senast ändrad:

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har Jan Emanuel rätt i att man idag kan köpa samma klocka 40% lägre än för ett år sedan? Priserna här gått ner men en värdeminskning på 40% är väl lite överdrivet?

Finns det något som den mannen inte överdriver eller förvränger? :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Finns det något som den mannen inte överdriver eller förvränger? :)
Jag har dålig koll på honom eftersom han inte intresserar mig, men här var han så konkret så jag undrade. Vad jag sett har han en Patek men han är så generell. Jag kan tänka mig att vissa modeller och märken fallit mer än andra. Det vore intressant att få veta vilka.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har dålig koll på honom eftersom han inte intresserar mig, men här var han så konkret så jag undrade. Vad jag sett har han en Patek men han är så generell. Jag kan tänka mig att vissa modeller och märken fallit mer än andra. Det vore intressant att få veta vilka.
Det är väl AP, Daytona, vissa PP som har fallit mest. Runt den siffran möjligtvis.
 

minken

Omega
Har Jan Emanuel rätt i att man idag kan köpa samma klocka 40% lägre än för ett år sedan? Priserna här gått ner men en värdeminskning på 40% är väl lite överdrivet?

Kan nog stämma i många fall.
 

Masha

Breitling
Undrar varför det står Breitling under min profilbild/namn ….?
Ser att det står Omega under andras …. Inget som jag valt!
Säkert dum fråga men kan ej sidan sådär super och har inte kunnat ta bort det i innställningar ….
 

Salesmayne

Panerai
Undrar varför det står Breitling under min profilbild/namn ….?
Ser att det står Omega under andras …. Inget som jag valt!
Säkert dum fråga men kan ej sidan sådär super och har inte kunnat ta bort det i innställningar ….

Moderatorerna tillskriver varje medlem ett klockmärke beroende på kvaliteten på ens inlägg sedan får man försöka kämpa sig upp till en Patek lr dyl om man inte blir nöjd. Var glad att du inte är en Steinhart lr Invicta 😂😂😂😂
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Säger Vacheron och utmanövrerar oss alla! Nåväl en vacker dag vill jag vara en Rolex lr Cartier iaf, jag måste dock jobba på kvalitén en aning.
0DE47DC5-3C1B-4CC6-B745-2301B3070E4C.gif
 

city69

Omega
Var inne på Bergstöms Ur i Göteborg idag och frågade kring Rolex. Datejust och Submariner Date går inte att skriva upp sig på lista för. Sub no date var de osäkra på och kunde kolla (inte helt kört iaf) men oavsett så är väntetiden minst ett år och priset 103 900 kr. Ångrar nu att jag inte bad dem kolla ang listan men får kanske åka in en sväng i nästa vecka igen.
 

minken

Omega
Var inne på Bergstöms Ur i Göteborg idag och frågade kring Rolex. Datejust och Submariner Date går inte att skriva upp sig på lista för. Sub no date var de osäkra på och kunde kolla (inte helt kört iaf) men oavsett så är väntetiden minst ett år och priset 103 900 kr. Ångrar nu att jag inte bad dem kolla ang listan men får kanske åka in en sväng i nästa vecka igen.
Har du nån köphistorik?
 

Orimlig

Breitling
Var inne på Bergstöms Ur i Göteborg idag och frågade kring Rolex. Datejust och Submariner Date går inte att skriva upp sig på lista för. Sub no date var de osäkra på och kunde kolla (inte helt kört iaf) men oavsett så är väntetiden minst ett år och priset 103 900 kr. Ångrar nu att jag inte bad dem kolla ang listan men får kanske åka in en sväng i nästa vecka igen.

Har du nån köphistorik?

Jag satte upp mig och la 20% i handpenning på en 36mm Datejust i början av 2022 på Bergströms, då sa de att det var 6-12 månaders väntetid. Var där i December 2022 för att höra mig för hur det gick. "Du ligger inte först, men ligger inte sist heller. Dock kommer den antagligen bli försenad"... Så väntar fortfarande, tråkigt också att priset gått från 94k > 101k under denna tiden jag väntat.
Hade ingen köphistorik.

--

Annan fråga, hur vanligt är det att man behöver lägga handpenning?
 
Senast ändrad:

Patriik

Omega
2-Faktor
Jag satte upp mig och la 20% i handpenning på en 36mm Datejust i Mars 2022 på Bergströms i Malmö, då sa de att det var 6-12 månaders väntetid. Var där i December 2022 för att höra mig för hur det gick. "Du ligger inte först, men ligger inte sist heller. Dock kommer den antagligen bli försenad"... Så väntar fortfarande, tråkigt också att priset gått från 94k > 101k under denna tiden jag väntat.
Hade ingen köphistorik.

--

Annan fråga, hur vanligt är det att man behöver lägga handpenning?
Jag la handpenning nyligen hos dom också.
 

FlipSwede

Rolex
Jag satte upp mig och la 20% i handpenning på en 36mm Datejust i Mars 2022 på Bergströms i Malmö, då sa de att det var 6-12 månaders väntetid. Var där i December 2022 för att höra mig för hur det gick. "Du ligger inte först, men ligger inte sist heller. Dock kommer den antagligen bli försenad"... Så väntar fortfarande, tråkigt också att priset gått från 94k > 101k under denna tiden jag väntat.
Hade ingen köphistorik.

--

Annan fråga, hur vanligt är det att man behöver lägga handpenning?
Jag skulle säga det är en dålig affär för dig som kund.
Du ger butiken ett räntefritt lån och de levererar lite hårddraget,när de känner för det.
Och kan/vill de inte leverera efter den överenskommna väntetiden,eller om något förändras för dig som kund och du vill avbryta affären.
Vad händer då?

Återfår du din handpeng utan tjafs,eller som en Stockholmsbutik försökte med,Då behåller vi handpengen.
Den är inte återbetalningsbar..vilket givetvis aldrig skulle hålla om det gick till tingsrätten

Plus som du redan nämnt prishöjningar under tiden.

Jag kan väl I viss mån förstå varför någon väljer lägga HP.
Man får ju,förhoppningsvis,något tillslut istf att bara "Stå på"en fiktiv lista.

Själv har jag enbart en gång lagt handpeng på en klocka. Just I början på Rolexhysterin.
Klockan kom som utlovat,Tom några månader tidigare.
Listpriset hade höjts med 15%,men då jag stod på mig såldes den för det pris som gällde vid beställningen.
Därefter vill man inte ta handpeng av mig utan talar om vad jag kan köpa och beräknad väntetid.

YMMV
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Jag satte upp mig och la 20% i handpenning på en 36mm Datejust i Mars 2022 på Bergströms i Malmö, då sa de att det var 6-12 månaders väntetid. Var där i December 2022 för att höra mig för hur det gick. "Du ligger inte först, men ligger inte sist heller. Dock kommer den antagligen bli försenad"... Så väntar fortfarande, tråkigt också att priset gått från 94k > 101k under denna tiden jag väntat.
Hade ingen köphistorik.

--

Annan fråga, hur vanligt är det att man behöver lägga handpenning?
Om man lägger handpenning borde priset vara fast, jätte märkligt. Vad händer om du ångrar dig, får du tillbaka handpenningen?

Jag har lagt handpenning en gång, dock inte Rolex, och då har priset varit låst till det priset handpenningen baserades på.
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
Rob E kör alltid med handpenning och har alltid levererat inom åtänkta tidslinjer - föredrar det systemet framför den "du e på listan men vet inte när det kommer" från andra.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Om man lägger handpenning borde priset vara fast, jätte märkligt. Vad händer om du ångrar dig, får du tillbaka handpenningen?

Jag har lagt handpenning en gång, dock inte Rolex, och då har priset varit låst till det priset handpenningen baserades på.

Varför märkligt?
Kan man inte lova specifik leveranstid kan man ju heller inte veta när tillverkare bestämmer sig för att höja priset.
 
Topp