Jag satte upp mig och la 20% i handpenning på en 36mm Datejust i Mars 2022 på Bergströms i Malmö, då sa de att det var 6-12 månaders väntetid. Var där i December 2022 för att höra mig för hur det gick. "Du ligger inte först, men ligger inte sist heller. Dock kommer den antagligen bli försenad"... Så väntar fortfarande, tråkigt också att priset gått från 94k > 101k under denna tiden jag väntat.
Hade ingen köphistorik.
--
Annan fråga, hur vanligt är det att man behöver lägga handpenning?
Jag skulle säga det är en dålig affär för dig som kund.
Du ger butiken ett räntefritt lån och de levererar lite hårddraget,när de känner för det.
Och kan/vill de inte leverera efter den överenskommna väntetiden,eller om något förändras för dig som kund och du vill avbryta affären.
Vad händer då?
Återfår du din handpeng utan tjafs,eller som en Stockholmsbutik försökte med,Då behåller vi handpengen.
Den är inte återbetalningsbar..vilket givetvis aldrig skulle hålla om det gick till tingsrätten
Plus som du redan nämnt prishöjningar under tiden.
Jag kan väl I viss mån förstå varför någon väljer lägga HP.
Man får ju,förhoppningsvis,något tillslut istf att bara "Stå på"en fiktiv lista.
Själv har jag enbart en gång lagt handpeng på en klocka. Just I början på Rolexhysterin.
Klockan kom som utlovat,Tom några månader tidigare.
Listpriset hade höjts med 15%,men då jag stod på mig såldes den för det pris som gällde vid beställningen.
Därefter vill man inte ta handpeng av mig utan talar om vad jag kan köpa och beräknad väntetid.
YMMV