• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Är inte i Stockholm, utan södra Sverige, därav att det finns inte så många ställen att välja mellan.
Jag ville ha så basic som möjlig, 36mm, svart tavla med index. Men tydligen svårare att få tag på än jag trodde.

Ja precis, har ingen stress, den som väntar på något gott... Väntar hellre än betalar överpris hos gråhandlare.
Det finns en Datejust 36, svart 2021 till salu här på KS (under listpris):

DJ36 till salu

Inte ett dugg.
Varför skulle en Svensksåld klocka inte dra ner priset?
Har ju mycket hellre en nysåld I tex BeverlyHills eller NewYork jmfrt med Malmö om vi talar begagnat
Instämmer till 100%. Har däremot ett flertag gånger haft folk som vill pruta ner priset på en klocka och motiverat det med att den INTE är svensksåld. Precis som du säger tycker jag att en klocka från Geneva är mycket mer attraktivt i mina än något från Malmö.

Instämmer till 100%. Har däremot ett flertag gånger haft folk som vill pruta ner priset på en klocka och motiverat det med att den INTE är svensksåld. Precis som du säger tycker jag att en klocka från Geneva är mycket mer attraktivt i mina än något från Malmö.
Självklart ska man prova att pruta så man skäms.
Hittar man inget annat så går det ju försöka med att en klocka nysåld i Stockholm ju är klart mycket mindre värd än en från Jönköping
Samma logik.

Nu är jag usel på att citera.

Du skrev något I stil med att Rolex skulle tappa 50% av sina köpare om fri prissättning över minimipris rådde.

Jag hävdar att det skulle de inte alls.

ÅF får anpassa sig till rådande marknadspris.
Är det minimipris så blir det inte mer.
Är det 30% över så har handlarn mer vinst.

Att sedan Rolex SA inte verkar vara intresserade av denna prissättningsmodell är något annat.
Resultatet är den situation vi har idag.

Nu är jag usel på att citera.

Du skrev något I stil med att Rolex skulle tappa 50% av sina köpare om fri prissättning över minimipris rådde.

Jag hävdar att det skulle de inte alls.

ÅF får anpassa sig till rådande marknadspris.
Är det minimipris så blir det inte mer.
Är det 30% över så har handlarn mer vinst.

Att sedan Rolex SA inte verkar vara intresserade av denna prissättningsmodell är något annat.
Resultatet är den situation vi har idag.

All respekt för att det är din uppfattning dock förstår jag inte vilket problem det addresserar och vem som, som ett resultat av markadspris hos AD som skulle bli vinnare. Det jag ser framför mig i det du beskriver blir en dynamisk prissättning som tex hos en fiskbil som ändras dag för dag där tom priserna på samma vara kan skilja sig beroende på om kvarter som fiskbilen står i. Är det verkligen det du föreslår som en prissättningsmodell till konsument för en lyxprodukt som Rolex?

All respekt för att det är din uppfattning dock förstår jag inte vilket problem det addresserar och vem som, som ett resultat av markadspris hos AD som skulle bli vinnare. Det jag ser framför mig i det du beskriver blir en dynamisk prissättning som tex hos en fiskbil som ändras dag för dag där tom priserna på samma vara kan skilja sig beroende på om kvarter som fiskbilen står i.
Helt ratt att prsierna justeras efter radande marknad. Darav ett minimipris om nu Rolex SA anser det viktigt att ha ett sadant.

Vinnare ar ju den som hellre vill kopa en klocka av en AF direkt och utan vantan/listor/handpeng/kopa av annat jox istf som idag ga till en Grahandlare och betala samma summa.

Då får jag vara glad över vad jag har köpt där,och handla det jag kan här.
Men inte kunde jag tro det skulle bli halvårs plus kölistor på DJ36or...

Då hade väl kompisen riktig "tur"som fick beställa en DJ41 hos Rob....om den nu kommer.
Man ska vara glad att man ens får lov att spendera pengarna 😏.. jag fick höra 4 mån på Wimbledon 36 men tog 3v. Verkar vara något av ett lotteri, ibland. OP 36 är > 1 år på svart tavla , om man ens får beställa den

Man ska vara glad att man ens får lov att spendera pengarna 😏.. jag fick höra 4 mån på Wimbledon 36 men tog 3v. Verkar vara något av ett lotteri, ibland. OP 36 är > 1 år på svart tavla , om man ens får beställa den
Gråhandlarna får alltid första tjing, om ingen bjuder över list går klockan till väntelistan. 😄

Jag tycker inte att AD ska agera enligt det jag beskrev i tredje stycket.

Förstår. Samtidigt tror jag att AD skulle kunna ha har ett förhållningssätt till potentiellt nya kunder och ett till befintliga. Man kan ju tänka sig att AD de senaste åren blivit nedringda av nya kunder som är mer eller mindre seriösa. Personligen har jag inte blivit ombedd att lämna handpenning.

En generell fråga kanske.. Hur mycket tycker ni att utländsk AD påverkar klockans värde? Motivera gärna svaret
Teoretiskt sett nej men jag köper ändå hellre en klocka som är uttagen i Stockholm än Morocco och är villig att betala lite premium för det. Samma sak med en BMW t.ex. En svensksåld är värd mer än en importerad.

Teoretiskt sett nej men jag köper ändå hellre en klocka som är uttagen i Stockholm än Morocco och är villig att betala lite premium för det. Samma sak med en BMW t.ex. En svensksåld är värd mer än en importerad.
Säg att båda klockorna är identiska i skick, och är köpta från samma år... hur mycket mer är du villig att betala bara för att den är köpt i Sverige?
5k?

Apropå svensksåld. Kan man se var klockan är köpt på de nya certen? Har för mig att det inte står på certet vilken AD som sålt klockan.

Det finns ju en faktiskt skillnad på hur en svensksåld bil hanteras när det gäller garantier, mjukvara samt vagnskada försäkring... Detsamma kan man inte säga för en klocka så tycker inte att det är en jämförbar situation.

Gällande tillgängligheten hos AD, så hoppades jag på andra tider i år med tanke på allt dom händer, räntor, el, levnadskostnader ….
Men med tanke på att man fått svar från två AD som lyder, icke sa Nicke, gällande stål så verkar inte någon förändring skett :-(.
Har lite historik, det konstiga är att jag sedan frågat hur det låg till med G/S på Daytona och Sub, så fick inte jag svar alls.

Senast ändrad:
Gällande tillgängligheten hos AD, så hoppades jag på andra tider i år med tanke på allt dom händer, räntor, el, levnadskostnader ….
Men med tanke på att man fått svar från två AD som lyder, icke sa Nicke, gällande stål så verkar inte någon förändring skett :-(.
Har lite historik, det konstiga är att jag sedan frågat hur det låg till med G/S på Daytona och Sub, så fick inte jag svar alls.
Frågar du inte personligen I butiken utan via email så kan du mer eller mindre glömma få svar.
Talar av egen erfarenhet och då de tre Sthlmsbutikerna

Tjena gänget.
Jag var inne på Nymans, de tar bara intresseanmälningar på Rolex just nu tydligen, pga ingen info om väntetid osv.

Är det något ni känner till?

Ja det är väl precis samma sak som väntlista?
Eller??
Jag kanske är ute och cyklar, men tydligen inte. Han sa något i stil med att just nu kan man ej sätta sig på lista då de inte har någon info alls om väntetid gällande Rolex.

Som sagt ni får ursäkta mig om jag är vilse. Han ville knappt prata med mig, killen verkade självupptagen

Tillbaka
Topp