Jag tycker generellt det är en märklig marknad, just detta exempel är väl toppen för AD. Ingen risk överhuvudtaget + en säkrare affär. Kunden står för all risk och är trots det inte ens garanterad en klocka inom tiden man lovat. Det är märkligt och att man som kund måste binda kapital men inte har någon motprestation direkt kopplad till det, är jätte märkligt.
Problemet är ju att det är extremt svårt för AD också eftersom AD inte vet vad som kommer när, från Rolex. Då är det inte konstigt att det spiller över på kunder, och att det förekommer svårigheter i att estimera leveranstid för AD.
AD gör det dock inte bättre, ur ett kundperspektiv, enligt mig, när de säger (nu raljerar jag) ”lägg handpenning, vi förbinder oss inte till någonting egentligen, annat än att du kommer få köpa en klocka när det passar oss, och under tiden tar vi en del av dina pengar, btw, en förutsättning för att du ska få låna ut pengar till oss räntefritt är att du bevisar att du inte sålt vidare dina klockor som du äger.”
Jag tycker det också är extremt märkligt att man inte, från Rolex sida, kan (vill?) planera sina leveranser bättre. Det är skrattretande hur dåliga (eller ovilligt inställda) man är till detta.
Bara för att förtydliga - det är inte marknadsekonomin som jag tycker är märklig utan hur Rolex hanterar sina kundrelationer och hur vissa AD hanterar sina kundrelationer.