• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Läste längre upp i tråden att oyster perpetual på svart urtavla inte verkar omöjlig att få köpa av ad, trodde dom också var hopplöst att få. Chrono24 kan man hitta dom för långt över dubbla listpris.

• Like
Reactions: PJZ
Ja och de va ett påslag på ca 25000,- mot list på blå urtavla och räfflade bezeln. Dock va priset på oyster perpetual åt helvette upp mot list.
Fult att deras uretsida som ska sälja nya klockor inte tar ad-priset och verkar sälja nya begagnade som helt nya.. förr stod det väl i alla fall ej tillgängligt eller en hänvisning som endast avsåg begagnat

Lite skvaller om att Rolex ska "resetta" eller "plocka bort" beställningar som inte blir kompletta innan Mars. Någon sanning i detta och något som vet mer?

Låter helt orealistiskt eftersom Rolex inte säljer till konsument utan till AD som sedan säljer till konsument. Rolex poängterar dessutom att tilldelning till kund är helt enligt AD’s discretion:

Rolex Finally Comments On The Product Shortage – And Conspiracy Theories Need Not Apply
https://www.hodinkee.com/articles/r...ortage-and-conspiracy-theories-need-not-apply

Fult att deras uretsida som ska sälja nya klockor inte tar ad-priset och verkar sälja nya begagnade som helt nya.. förr stod det väl i alla fall ej tillgängligt eller en hänvisning som endast avsåg begagnat
Omojligt for Uret och alla andra internetsidor att salja helt nya Rolex da de inte ar AF.Aven sjalvklart att de inte kan salja for listpris da de inte har tillgang till leveranser fran Rolex
Tvaa pa bollen ser jag @BankAnden

Du bör kunna få den såld för 85k ganska enkelt om den är i gott skick. Hade jag sålt min hade jag inte gått under 85 iallafall. Lycka till med det eventuella säljandet!
Iom att detta är den spåkula det är, så tror ju jag att sett till de fakta att det är den första (och enda) 39mm explorer, den var i produktion i endast 10 år varav endast 5 var mk2 (den som säkert 90% faktiskt vill ha om man får välja), så har den kapacitet att sticka iväg rejält.

Klockan har sålts sedan 59(?), då i 30 år som 1016, sen fram till 2010 som 14270/114270, sen 214270 fram till förra året, sen kommer en ny 36a, trots att det redan dunkat ut 40 år av exploeer 36or..

Så, ja jag vet inte såklart, men iom att tom sammetspouchar, en grön det står "Rolex" på kostar det dubbla mot en blå el svart som det står "Bob", "Kroms" eller "Nygrens" på, så är kag förvånad att de inte redan har dragit iväg. Men de e klart, de som verkligen SAMLAR ka ske har sitt orörda fullset, det är ju inte nån limiterad modell vi pratar om..
Men ändå.. Det tillverkas inga fler 39mm va vi vet.. Och DET borde få det att rycka i priset eftersom den inte var jätteattraktiv när den såldes heller, den gick ju inte som Subaru, och kolla priserna på dem.. 🙄
Så, jag skulle ha väntat. Min schaman tells me so, and Who am I to tell him he's wrong? :)

Blir sakert trevlig stamning i manga butiker om man ska tala om for kunder att
"Jadu...vi tog ju fullbetalt for en klocka for sadar 1ar sedan. Den kan du inte fa.Och vi ar heller inte sadar jattepigga pa att ge dig pengarna tillbaka heller,for dem har vi spenderat i var verksamhet. Kan du ta lite smycken istallet?"

Vantlistor/Onskelistor gor ju butikerna som de vill med anda,sa dar kan det val kvitta.

Men det ar ju i slutanden butikernas problem. En slutkund kan ju inte bestalla nagon klocka direkt fran Rolex. Och det har val varit ratt lange som ingenting gar att bestalla for dem.
Man (Butiken alltsa) skickar in en onskelista vid arets slut om vad man vill ha nastkommande ar,och baserat pa forsaljning och sakert hundra andra parametrar sa far man en tilldelening som iallfall ger en fingervisning om vad man kommer fa under aret.
Sedan kommer klockorna nar de kommer.

Om jag fattat systemet ratt. Men det finns sakert nagon kunnig har som kan forklara med battre sakerhet an jag.
För ca 5 år sedan så kunde man som kund faktiskt BESTÄLLA en klocka med tex länk, tavla, bezel etc.
Iaf i ädelmetall. Men det var innan de började förbjuda AD att sälja Datejust tavlor som var populära, utan att de också satt i en klocka vid köpet. :/

Skönjer en viss ironi här. Men ja, tillgången är mindre än efterfrågan och då blir det ju så här.

Det finns dock märken som är lika bra som Rolex, helt utan köer och sånt trams.
Frågan man skall ställa sig är för vem man vill köpa den där dyra klockan och varför man nått fram till den slutsatsen? Älskar du klockor eller Rolex, horologi eller status?
Man kan gilla allt detta, men man bör fråga sig varför det är så viktigt med märke X vs Y.

Inte riktat mig dig direkt @Tobiasnilbrink utan mer generellt till alla som suktar efter Rolex. Varför?
Det finns naturligtvis klockor som är "lika bra" som Rolex.
Om jag tar mig själv som exempel här, vilket naturligtvis är det bästa. Så har jag sedan mitt klockintresse startade "på riktigt" i sena tonåren/tidiga 20 års åldern nånstans, alltid sett Rolex som någon typ av mål/Graal, utan att faktiskt känna till särskilt mkt om dess olika modeller, jag hade en bild av en Rolex, och det var såklart en Daydate i gulguld.
Men jag visste ju att såna pengar skulle jag aldrig kunna lägga på en klocka. Så det blev några Seiko, när batteriet tog slut så valde jag att unna mig en ny klocka ist för batteribyte (det var en av anledningarna till att jag valde att köpa kvarts ist för klockor med riktiga urverk).
Under tiden så dök det väl upp nån klocka här och där i KING och Café och liknande magasin.
I sena 20års åldern så köpte min dåvarande en del böcker om klockor allmänhet och om Rolex i synnerhet. Så där fastnade jag ytterligare för Rolex.

Sen började jag prova mig fram och det var just Rolex jag fastnade för, (även om det såklart finns fina klockor hos de flesta märken)

De Rolex jag sedan jag faktiskt börjat köpa riktiga ur faktiskt har sålt har jag gått med förlust.. Jag har endast köpt 2st sk "listklockor" och heller inte stått på fler listor (eller jo 2, batgirl och explorer 124270 men hoppade av båda då ingen av klockorna var för mig när jag fick chans att prova dem.)

Jag har provat en del märken bla
Panerai, Omega, Tudor, Breitling, Sjöö & Sandström, Longines, IWC, Tag Heuer, Seiko ett gäng parfymklockor i tonåren samt en GUL för länge sedan. (Nog den första klockan jag faktiskt efterfrågade och valde ut själv..?)

Men när jag tittar idag så äger jag av nån anledning bara Rolexur. De passar mig, de är stiliga vardagsklockor som är byggda som håller för det mesta jag kan tänkas utsätta dem för.

Ang de galna priserna så får de gärna rasa ner så det vore möjligt att köpa en klocka för listpris. Även om kanske något av mina egna ur skulle tappa i värde.
Men då jag inte har för avsikt att sälja någon klocka så ser jag det inte som någonting dåligt om de mättade marknaden, tvärt om. :)

Iom att detta är den spåkula det är, så tror ju jag att sett till de fakta att det är den första (och enda) 39mm explorer, den var i produktion i endast 10 år varav endast 5 var mk2 (den som säkert 90% faktiskt vill ha om man får välja), så har den kapacitet att sticka iväg rejält.

Klockan har sålts sedan 59(?), då i 30 år som 1016, sen fram till 2010 som 14270/114270, sen 214270 fram till förra året, sen kommer en ny 36a, trots att det redan dunkat ut 40 år av exploeer 36or..

Så, ja jag vet inte såklart, men iom att tom sammetspouchar, en grön det står "Rolex" på kostar det dubbla mot en blå el svart som det står "Bob", "Kroms" eller "Nygrens" på, så är kag förvånad att de inte redan har dragit iväg. Men de e klart, de som verkligen SAMLAR ka ske har sitt orörda fullset, det är ju inte nån limiterad modell vi pratar om..
Men ändå.. Det tillverkas inga fler 39mm va vi vet.. Och DET borde få det att rycka i priset eftersom den inte var jätteattraktiv när den såldes heller, den gick ju inte som Subaru, och kolla priserna på dem.. 🙄
Så, jag skulle ha väntat. Min schaman tells me so, and Who am I to tell him he's wrong? :)
Jag vet inte. Är en ”smalare” modell och ingen statusmarkör för gemene man då den går helt under all radar, under mina flertal år som bärare av modellen har ingen någonsin kommenterat den (förutom andra nördar eller en och annan expedit i klockbutiker). Bland nördar (och här på KS) trummas också budskapet lite att den är för stor eller fel i proportionerna och nu äntligen återkommit i sin ”rätta” storlek.

Edit: Rolex har också varit ok med att byta visare/tavla till Mk2 på en tidig 214270 ex i samband med service.

Senast ändrad:
Prestige watches har höjt sin tvåtons seadweller igen🤣🤣🤣🤣

Om den inte säljer på 2-3 månader under 200k tror de på allvar att den kommer att gå för över 200k😵😵😵😵😵

Men en patetiskt, rolig följetong blir det

Hmm...men då dom inte är AD, menar du att dom ska köpa från AD och sedan sälja till konsument för samma pris?
Nej jag menar att de inte borde få sälja dem som nya via uret.se eftersom den sidan har nya klockor och inte begagnade. Anser att det är vilseledande eftersom de fått klockorna förmedlade till sig/köpt dem av någon (oavsett AD eller privatperson) och inte direkt via rolex och borde därför säljas via uretvintage

Nej jag menar att de inte borde få sälja dem som nya via uret.se eftersom den sidan har nya klockor och inte begagnade. Anser att det är vilseledande eftersom de fått klockorna förmedlade till sig/köpt dem av någon (oavsett AD eller privatperson) och inte direkt via rolex och borde därför säljas via uretvintage

Fast dom är ju nya. Om jag köper en Porsche i Tyskland som levereras på släp hit och lastas av i ett garage, fortfarande i sin fabriks-skyddsplast så är den väl fortfarande ny?

Fast dom är ju nya. Om jag köper en Porsche i Tyskland som levereras på släp hit och lastas av i ett garage, fortfarande i sin fabriks-skyddsplast så är den väl fortfarande ny?
Jag påstår inte att den inte är ny. Läs igen. Det är själva grejen att de säljs via URET.SE som marknadsför sig som en aktör som erbjuder bästa pris på klockor med upp till 40% lägre priser.

Jag påstår inte att den inte är ny. Läs igen. Det är själva grejen att de säljs via URET.SE som marknadsför sig som en aktör som erbjuder bästa pris på klockor med upp till 40% lägre priser.
I så fall kan dom jo inte sälja en enda klocka på uret för dom är efter det jag vet inte AD för några andra märken heller så förstår helt ärligt inte helt vad du vill fram till.

I så fall kan dom jo inte sälja en enda klocka på uret för dom är efter det jag vet inte AD för några andra märken heller så förstår helt ärligt inte helt vad du vill fram till.
. Det jag vill förmedla är att de marknadsför att de säljer klockor som är nya till rabatt och så länge de säljer klockor till rabatt är jag helt ok med det men när de börjar sälja nya klockor till marknadspris borde inte uret.se vara marknadsplatsen, utan uretvintage, inte svårare än så.

Har läst igen. Det stod ”Nej jag menar att de inte borde få sälja dem som nya via uret.se eftersom den sidan har nya klockor och inte begagnade.” Tolkade det som att du hade problem med att de inte var nya? Du kanske får formulera dig bättre. Hur som helst har de alltid erbjudit klockor till marknadspris - oftast var det under listpris, men vissa modeller har alltid varit över list. Men nya är dom.

Har läst igen. Det stod ”Nej jag menar att de inte borde få sälja dem som nya via uret.se eftersom den sidan har nya klockor och inte begagnade.” Tolkade det som att du hade problem med att de inte var nya? Du kanske får formulera dig bättre. Hur som helst har de alltid erbjudit klockor till marknadspris - oftast var det under listpris, men vissa modeller har alltid varit över list. Men nya är dom.
Blir val harklyveri i manga fall,men tekniskt sett ar de ju inte nya,da garanti borjat rulla pa samtliga.
I vissa fall kan det vara nagon vecka,andra nagot halvar. Att de sedan aldrig burits av nagon,har plasten kvar etc...ar de anda att betrakta som nya da?

Prissattning har jag noll problem med. De saljer for marknadspris. Vissa over listpris andra under.

Blir val harklyveri i manga fall,men tekniskt sett ar de ju inte nya,da garanti borjat rulla pa samtliga.
I vissa fall kan det vara nagon vecka,andra nagot halvar. Att de sedan aldrig burits av nagon,har plasten kvar etc...ar de anda att betrakta som nya da?

Prissattning har jag noll problem med. De saljer for marknadspris. Vissa over listpris andra under.
Det där varierar en del. För vissa klockor aktiveras garantin när någon beställer, och visst kan det väl gå några dar från det till att klockan är levererad.
För min del är klockan ny om den är oanvänd och 99% (typ) av garantitiden kvarstår.

Det där varierar en del. För vissa klockor aktiveras garantin när någon beställer, och visst kan det väl gå några dar från det till att klockan är levererad.
För min del är klockan ny om den är oanvänd och 99% (typ) av garantitiden kvarstår.
Jag haller nog med dig,men min fundering var ang just Uret som inte kan aktivera nagon garanti alls,da de inte ar AF.
Enbart AF kan val gora detta i samband med att klockan saljs.Eller tanker jag fel?

Men givetvis ar en vara att betrakta som ny om du koper den via tillverkarens/generalagentens/AFs hemsida och det tar ett tag innan den dimper ner i din brevlada

Det finns naturligtvis klockor som är "lika bra" som Rolex.
Om jag tar mig själv som exempel här, vilket naturligtvis är det bästa. Så har jag sedan mitt klockintresse startade "på riktigt" i sena tonåren/tidiga 20 års åldern nånstans, alltid sett Rolex som någon typ av mål/Graal, utan att faktiskt känna till särskilt mkt om dess olika modeller, jag hade en bild av en Rolex, och det var såklart en Daydate i gulguld.
Men jag visste ju att såna pengar skulle jag aldrig kunna lägga på en klocka. Så det blev några Seiko, när batteriet tog slut så valde jag att unna mig en ny klocka ist för batteribyte (det var en av anledningarna till att jag valde att köpa kvarts ist för klockor med riktiga urverk).
Under tiden så dök det väl upp nån klocka här och där i KING och Café och liknande magasin.
I sena 20års åldern så köpte min dåvarande en del böcker om klockor allmänhet och om Rolex i synnerhet. Så där fastnade jag ytterligare för Rolex.

Sen började jag prova mig fram och det var just Rolex jag fastnade för, (även om det såklart finns fina klockor hos de flesta märken)

De Rolex jag sedan jag faktiskt börjat köpa riktiga ur faktiskt har sålt har jag gått med förlust.. Jag har endast köpt 2st sk "listklockor" och heller inte stått på fler listor (eller jo 2, batgirl och explorer 124270 men hoppade av båda då ingen av klockorna var för mig när jag fick chans att prova dem.)

Jag har provat en del märken bla
Panerai, Omega, Tudor, Breitling, Sjöö & Sandström, Longines, IWC, Tag Heuer, Seiko ett gäng parfymklockor i tonåren samt en GUL för länge sedan. (Nog den första klockan jag faktiskt efterfrågade och valde ut själv..?)

Men när jag tittar idag så äger jag av nån anledning bara Rolexur. De passar mig, de är stiliga vardagsklockor som är byggda som håller för det mesta jag kan tänkas utsätta dem för.

Ang de galna priserna så får de gärna rasa ner så det vore möjligt att köpa en klocka för listpris. Även om kanske något av mina egna ur skulle tappa i värde.
Men då jag inte har för avsikt att sälja någon klocka så ser jag det inte som någonting dåligt om de mättade marknaden, tvärt om. :)
Är med på det du skriver. Jag har också hållit Rolex som ett kvalitetsmärke men samtidigt ett som jag tidigare aldrig suktat efter att äga. När jag började med denna hobby för 5 år sedan tänkte jag länge ”aldrig Rolex”, men sen blev det ändå Rolex.
En 214270 som jag köpte ny, hade i nåt år och sedan bytte mot en Panerai.

Sen dess har det blivit flera men jag har varken övervägt att betala över listpris eller försöka skriva upp mig på intresselistan för nån attraktiv modell.
Jag gillar andra märken och känner inte att Rolex ligger högst upp för mig generellt. Vissa modeller gör de helt klart bäst - typ sportig dressklocka (eller dressig sportklocka) à la datejust, day-date eller OP. Men tilltalas föga av Sub, GMT eller Daytona.
För mig är det skönt, jag känner en uppskattning för många märken (inkl Rolex) men blir det omöjligt att få tag i en viss modell så kan jag hitta något annat bara. Jag måste inte ha sportstål, och ingen annan heller egentligen.. det är bara tingeltangel, saker att beundra och glädjas över.. men inga viktiga saker.

Jag haller nog med dig,men min fundering var ang just Uret som inte kan aktivera nagon garanti alls,da de inte ar AF.
Enbart AF kan val gora detta i samband med att klockan saljs.Eller tanker jag fel?

Men givetvis ar en vara att betrakta som ny om du koper den via tillverkarens/generalagentens/AFs hemsida och det tar ett tag innan den dimper ner i din brevlada
Om man köper via C24 kan det hända att garantin aktiveras i samband med köpet.
Uret, eller nån annan handlare, har ju kontakt med ADs som aktiverar garantin när du lägger beställning. I alla fall i vissa fall.
Uret är mycket riktigt inte AD för någon av de större märkena vad jag vet.. det skulle ju knappast funka att en AD öppet dumpade, eller pumpade, listpriset. :)

Om man köper via C24 kan det hända att garantin aktiveras i samband med köpet.
Uret, eller nån annan handlare, har ju kontakt med ADs som aktiverar garantin när du lägger beställning. I alla fall i vissa fall.
Uret är mycket riktigt inte AD för någon av de större märkena vad jag vet.. det skulle ju knappast funka att en AD öppet dumpade, eller pumpade, listpriset. :)

Stämmer

16A59B89-CFF1-4170-BD2E-F85F8E60579A.jpeg

När man köper ”nya” Omega, Panerai, Oris, Zenith (märken som finns tillgängliga i butiksfönster runt om i världen) så brukar gråhandlarna beställa dom direkt från AD när dom får in en order från en kund. Garantin aktiveras därför i samband med köp. ADn skickar sedan klockan till handlaren som skickar den vidare till dig som kund.
Funkar självklart inte alltid så då några handlare har klockor i lager, men väldigt ofta.

Som vissa redan svarat aktiveras ofta garantin nära inpå köp. De kommer ju ändå från en AD någonstans som är med på dealen. Men visst blir det lätt hårklyveri: köpte en V-serie som enligt förstå-sig-påarna borde vara från 2008 på Nymans 2012. Oklart om den legat så länge eller helt enkelt hade äldre serienummer - men detta var på tiden då Rolex faktiskt var hyllvärmare. Då var den rekommenderade service-intervallen 5 år. Så var den ny 4 år in på oljorna eller … ja, du hajjar. Ändå: hyllvärmare - det var dagar det! :)

När jag skulle köpa min första klocka i tidiga 20 års åldern någon gång på 90-talet fanns varenda modell bakom montern hos vilken handlare som helst. Alla utom Daytona, den kunde man sätta upp sig på kö även om tilldelningen låg något år framåt. Jag tyckte att drygt 56 000 kr var mycket pengar för en klocka även om jag hade kapitalet i fråga med råge på den tiden. Det sände fel signaler att springa runt med en Daytona i 20 års åldern helt enkelt. Har än idag inte köpt någon. Runt 2008/2009 hade det nog varit enklast att få tag i en från en auktoriserad återförsäljare med facit i hand. Vid det tillfället var jag mer intresserad av en Zenith Daytona, men det dök aldrig upp rätt exemplar då till salu. Det var ungefär samma pengar.

Som marknaden har sett ut under senare år vet jag inte om jag ens hade velat ha en Daytona länge. Modellen visas oftast upp av ett klientel man helst inte vill associeras med. Ett klientel som antagligen inte har köpt dem för ärligt intjänade pengar. Man använder dem som som kapital som kan flyttas inom och utom landets gränser som betalningsmedel för andra varor. På det har det blivit osmakligt hypat med alla sociala medier och allmänna snacket om klockor som investeringar och garanterad värdeökning. Har man genomlevt efterdyningarna av finanskrisen under 80/90-tal kan man luta sig tillbaka med vetskapen att allt inte stiger till skyarna hur länge som helst. Även om man inte är religös ligger det en sanning bakom Babels torn.

Rolex - de spelar ett långt spel, väl medvetna om att det sannolikt inte är hållbart med en sådan het marknad som det har varit under många år nu. Genom att inte öka produktionen eller priserna skyddar man sin marknad den dagen vi inte har lika goda ekonomiska tider med låga räntor och välvilliga banker.

Personligen kommer jag aldrig att köpa en Rolex Daytona version som fortfarande är i produktion för mångdubbelt upp från listpriserna på en marknad som är manipulerad av återförsäljare/gråhandlare och en allmän hype från köparna att det här är hållbart över tid. Det kan det omöjligen vara.

Sedan återförsäljarna. Sedan många år har montrarna varit tomma. Det har inte gått att sätta upp sig på en intresselista på flertalet modeller oavsett var i världen man har besökt dem. Det har varit som att gå in i en tom kyrka och prata med vaktmästaren i bästa fall. Trevligt kallprat men inget mer med någon som inte har något att säga till om. Det är inte konstigt att köparna tvingas vända sig till gråhandlarna för att få tag i en klocka samtidigt som man i återförsäljareledet dyrt och hederligt påstår att man säljer till slutkunder som avser behålla klockorna de köpt. Ingen är dummare idag än att de genom några snabba sök kan hitta i princip vilken klocka som helst till salu när som helst. Det är inget förfarande jag personligen vill gynna.

Prestige watches har höjt sin tvåtons seadweller igen🤣🤣🤣🤣

Om den inte säljer på 2-3 månader under 200k tror de på allvar att den kommer att gå för över 200k😵😵😵😵😵

Men en patetiskt, rolig följetong blir det
Den lär ju "sälja", det dyker säkert upp en likadan en månad eller två senare som är lite annorlunda prissatt kanske.
Men har de höjt den sådär qå lär den "sälja".. ;)

Jag vet inte. Är en ”smalare” modell och ingen statusmarkör för gemene man då den går helt under all radar, under mina flertal år som bärare av modellen har ingen någonsin kommenterat den (förutom andra nördar eller en och annan expedit i klockbutiker). Bland nördar (och här på KS) trummas också budskapet lite att den är för stor eller fel i proportionerna och nu äntligen återkommit i sin ”rätta” storlek.

Edit: Rolex har också varit ok med att byta visare/tavla till Mk2 på en tidig 214270 ex i samband med service.
Jo, men för några år sedan så var det ju inga större problem att smälla i en tavla i en klocka som normalt inte såldes med den tavlan heller.
Jag tänker tex på den WG Daydate som såldes med eller ganska direkt i samband med köp fick tavlan bytt till en isblå "platinumtavla".

Det är bara ca 5 år sedan.

Men du har å andra sidan rätt i qtt det är en smal modell.
Men själv anser jag ju att 39mm är betydligt bättre än 36. Jag anser det var rent ut sagt dumt av rolex att BYTA. Om något kunde de ha lagt till en 36a, det hade garanterat funnits köpare (och "listor") på båda ☺

Tillbaka
Topp