Det finns naturligtvis klockor som är "lika bra" som Rolex.
Om jag tar mig själv som exempel här, vilket naturligtvis är det bästa. Så har jag sedan mitt klockintresse startade "på riktigt" i sena tonåren/tidiga 20 års åldern nånstans, alltid sett Rolex som någon typ av mål/Graal, utan att faktiskt känna till särskilt mkt om dess olika modeller, jag hade en bild av en Rolex, och det var såklart en Daydate i gulguld.
Men jag visste ju att såna pengar skulle jag aldrig kunna lägga på en klocka. Så det blev några Seiko, när batteriet tog slut så valde jag att unna mig en ny klocka ist för batteribyte (det var en av anledningarna till att jag valde att köpa kvarts ist för klockor med riktiga urverk).
Under tiden så dök det väl upp nån klocka här och där i KING och Café och liknande magasin.
I sena 20års åldern så köpte min dåvarande en del böcker om klockor allmänhet och om Rolex i synnerhet. Så där fastnade jag ytterligare för Rolex.
Sen började jag prova mig fram och det var just Rolex jag fastnade för, (även om det såklart finns fina klockor hos de flesta märken)
De Rolex jag sedan jag faktiskt börjat köpa riktiga ur faktiskt har sålt har jag gått med förlust.. Jag har endast köpt 2st sk "listklockor" och heller inte stått på fler listor (eller jo 2, batgirl och explorer 124270 men hoppade av båda då ingen av klockorna var för mig när jag fick chans att prova dem.)
Jag har provat en del märken bla
Panerai, Omega, Tudor, Breitling, Sjöö & Sandström, Longines, IWC, Tag Heuer, Seiko ett gäng parfymklockor i tonåren samt en GUL för länge sedan. (Nog den första klockan jag faktiskt efterfrågade och valde ut själv..?)
Men när jag tittar idag så äger jag av nån anledning bara Rolexur. De passar mig, de är stiliga vardagsklockor som är byggda som håller för det mesta jag kan tänkas utsätta dem för.
Ang de galna priserna så får de gärna rasa ner så det vore möjligt att köpa en klocka för listpris. Även om kanske något av mina egna ur skulle tappa i värde.
Men då jag inte har för avsikt att sälja någon klocka så ser jag det inte som någonting dåligt om de mättade marknaden, tvärt om.