• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Blir ju svårt att köpa Rolex iaf, butikerna har ju inga herr-modeler i lager alls. Känns sådär nice att köpa 10 stycken isade dam-klockor med sina Rubel..
Tvartemot.
I Ryssland finns alla modeller [mer eller mindre. Rainbow Daytona/Specialbestallningar undantaget ]hos AF.
Aven SS Daytona finns tillgangligt omedelbart enl rapport.

Men ryska AF tar marknadspris...
Rolex har inga priser pa ryska hemsidan vad jag vet.
Dessutom har jag otroligt svart att tro de prissatter klockorna i rubel utan valjer usd/eur och sedan valutakonverterar vid kop om de ens tar emot rubel.

Men samma sak galler ju oavsett var du befinner dig i varden.
Klockor till marknadspris ar det ingen brist pa.

Senast jag var in på Bergströms i Gbg var det exhibition only på den DJ36 med svart tavla som fanns inne. Det var nog för någon vecka sedan.

Det varierar ju så klart. Fick min DJ med svart tavla efter två veckor från AD i Sthlm. Detta var i december. Nu är det ju dock ingen het tavla så gjorde väl sitt. :)
Får man fråga vilken AD?

Har själv köat på en svart OP36 hos AD i Sthlm sedan slutet på augusti, men om tillgängligheten på DJ är så pass mycket bättre kanske det är värt att ta sig en funderare. 🧐 Det ska tilläggas att jag är förstagångsköpare.

Får man fråga vilken AD?

Har själv köat på en svart OP36 hos AD i Sthlm sedan slutet på augusti, men om tillgängligheten på DJ är så pass mycket bättre kanske det är värt att ta sig en funderare. 🧐 Det ska tilläggas att jag är förstagångsköpare.
Det där är alltid svårt att säga. Enklast är ju att kliva in och prata med dem direkt. Det kan ju bero på allt från vilket intryck man ger till om de råkar ha nån klocka hemma.

Blir ju svårt att köpa Rolex iaf, butikerna har ju inga herr-modeler i lager alls. Känns sådär nice att köpa 10 stycken isade dam-klockor med sina Rubel..
Fast under ett ev krig där Rysslands ekonomi/valuta/slantar är väääldigt viktig så tog jag varje dag 10 isade datejusts till listpris, om jag kunde betala med Rubel. Den valutan vill jag ju ha så lite aom möjligt av, helst int2 mer än att det räcker aå jag kan fylla askkopp med parkeringsmynt.

Jag tänker på att den där valutan kommer inte godtas nånstans i världen om de startar ett krig, ka ske i Kina, Nordkorea och några afrikanska krigsglada män som råkar styra ett land eller region för stunden samt delar av Sydamerika kanske..

Men jag kan inte komma från tanken att om det börjar skita sig och andra länder slutar köpa olja och gas och annat som Ryssland har på export och ekonomin får smäll efter smäll, då finns det en risk att de startar sedelpressarna i ren panik, och om ett par år så kan man kalla den delen av världen för WeimarRyssland.

Då skulle jag vara tacksam för mina isade datejusts :)

Börsen har ju rasat där, valutan är tvärkörd. En klocka har ungefär samma värde som innan. Bra valuta då köerna till bankomaterna är långa och vissa kreditkort upphört fungera.

Klockor var rätt poppis handelsvara där i deras förra krasch och de lär gå tillbaka till något liknande nu.

Lär väl inte skeppas några fler nyproducerade klockor till Ryssland på ett tag nu iom deras invasion av Ukraina och medföljande sanktioner? Kommer det få ngn märkbar skillnad på leveranser till andra länder eller är det marginellt?

Lär väl inte skeppas några fler nyproducerade klockor till Ryssland på ett tag nu iom deras invasion av Ukraina och medföljande sanktioner? Kommer det få ngn märkbar skillnad på leveranser till andra länder eller är det marginellt?
Da det enbart finns 19 AF i hela Ryssland och om jag inte misstar mig sa ags samtliga av Mercury och tar marknadspris for klockorna har jag svart att tro nagonting forandras pa varldsmarknaden om dessa blir avstangda.
Hur manga klockor kan dessa butiker fa mantro?
Sag 150 i manaden per butik [vilket jag tror ar valdigt hogt raknat] sa ger det 1800x19=34200 klockor som nu kan spridas over hela varlden.
Kanske Sverige da far ytterligare ett hundratal...per ar.

Får man fråga vilken AD?

Har besökt tre ADs på senare tid där beskedet var att listan var stängd på samtliga färger av op36 men att datejust var möjlig att köpa/stå på listan för i de flesta kombinationer.

Börsen har ju rasat där, valutan är tvärkörd. En klocka har ungefär samma värde som innan. Bra valuta då köerna till bankomaterna är långa och vissa kreditkort upphört fungera.

Klockor var rätt poppis handelsvara där i deras förra krasch och de lär gå tillbaka till något liknande nu.
Förutsett stt man har några då, alternativt andra smycken likvärdigt med "dollar".
Man lär vara förbannat rik om man med den inhemska valutan har tänkt att börja köpa klockor nu.

Förutsett stt man har några då, alternativt andra smycken likvärdigt med "dollar".
Man lär vara förbannat rik om man med den inhemska valutan har tänkt att börja köpa klockor nu.
Då får man nog börja köpa klockor av varandra (Vilket i praktiken bli svårt då alla säkerligen vill hålla på dom själva) :D. Rolex gick ut igår att man stoppar all import av klockor till Ryssland. Även Ferrari/Lamborgini gick ut med liknande meddelande enligt Expressen.
635524D6-A41B-45D2-B6DF-053CBCF50C0C.jpeg

Då får man nog börja köpa klockor av varandra (Vilket i praktiken bli svårt då alla säkerligen vill hålla på dom själva) :D. Rolex gick ut igår att man stoppar all import av klockor till Ryssland. Även Ferrari/Lamborgini gick ut med liknande meddelande enligt Expressen.
Bättre sent än aldrig..

Spännande. Nu börjar "svensson"brottsligheten på riktigt.
Den starke överlever...

Du kan ju köpa nästan vadsomhelst eller ägt vadsomhelst och varit en vinnare där. Valutan är ner -40% sen kriget började. Kan säkert bli så ryssen ställer in alla lån eller går över till krigs ekonomi och då kommer rubeln tappa nästan allt värde. Deras rating sänktes igår till C.

Du kan ju köpa nästan vadsomhelst eller ägt vadsomhelst och varit en vinnare där. Valutan är ner -40% sen kriget började. Kan säkert bli så ryssen ställer in alla lån eller går över till krigs ekonomi och då kommer rubeln tappa nästan allt värde. Deras rating sänktes igår till C.
Man måste göra av med pengarna innan dom tar slut, med andra ord.

Undra om det påverkar tilldelningarna till små länder som Sverige? 😅😂🤣

Kanske dum fråga men ställer den ändå. Är det vanligt att en Rolex Submariner i bra skick ökar mycket i värde när den blir vintage?

Kanske dum fråga men ställer den ändå. Är det vanligt att en Rolex Submariner i bra skick ökar mycket i värde när den blir vintage?
Nej, alla Rolex går upp i priser just nu men av någon anledning så gäller det inte just Submariners, framförallt inte dem som är i bra skick & som blivit vintage 😊 Varför det är så vet jag inte, men prova att fråga i Stora Hi-fi tråden, dem vet allt!

Ja de var det jag menade. För att kunna handla rolexklockor, även isade damur så behövs ju en giltig valuta alternativt en handelsvara som har ett någorlunda starkt värde mot valutor aom dollar, euro, Brittiska pund och såklart just Rolexklockor.

Men det spelar väl eg ingen roll hir rik du var igår i Ryska Rubel räknat när den valutan inte accepteras till annat än braständare och ritpapper såfort det handlar om någonting som är möjliga att sälja för någon av ovan nämnda tre valutor.

Jag menar, den valutan har idag endast värde för riskkapitalbolag som där alla är villigavatt kliva in och spela rysk roulette.. ..mot sig själv..

Så jag menade att du måste ha tex dollar eller euro (eller guld eller en klock/konst/smyckesamling) för att kunna köpa de där klockorna. Oavsett hur tät du var innan dey här drog igång, hade du alla tillgångar i Rubel så har du idag troligtvis inte råd att köpa en massa rolex, om du inte är villig att loosa 90% av din tidigare förmögenhet. :/

Är det bara jag eller har fler noterat att fler AD's har mer modeller inne för display än för typ ett år sen?

Om man skulle göra rent hus i Rolexfacket?
Eller iaf rensa lite/byta ut lite.
Kanske införskaffa lite vuxenklockor och minska antal lite. Svårt att få allt i bruk.
Kanske bättre att satsa på lite tyngre ur , men som håller värdet bra, alt tom ökar?

Vad är rimligt att betala/begära för tex en sub 114060 inte allt för gammal och utan repor?
En vintage GMT från tidigt 80 tal i bra skick?
En Explorer 36a från 99, väldigt fint skick, möjligen polerad en gång.
En Explorer 39a mk2 i fint skick även den skulle kunna vara lätt polerad.
En blå datejust 41, ca 6 månader gammal på oysterlänk och med slät glasring.
Och till sist de ständigt stigande Daytona i stål med vit tavla och Gmt 126710blro på jubilee, båda två i bra skick.

Och (ursäkta OT), en Lange Saxonia annual calendar I vitt guld och även den i bra skick.
Och slutligen en Aquanaut 5167, såklart i bra skick.
Jag tänker mig att alla klockor är fullset, alternativt har iaf papper som minst.

Jag kan ju läsa vad folk begär för sina klockor och vad annonserna säger, men det är så jäkla spretigt när det gäller många av klockorna att det kan skilja 30, 40%..
Så jag är intresserad på vad jag verkligen skulle få /få betala. Vad som är rimliga och shyssta priser. :)

Jag börjar bli för gammal för att åka och byta ut ett par klockor varje vecka och ändå blir de flesta knappt använda pga det finns de kag föredrar före..

Kanske är det dags att bli vuxen och allt det där. :)

Tacksam för alla ev spekulationer, ellernom.någon faktiskt har sålt/köpt någon av nämnda modeller relativt nyligen och vill berätta vad ni fick alt gav för den.

Tack på förhand. Hela dagen

Jo, typ så. Men hört lite anekdotiska fall där så kallat viktiga personer fått klockor väldigt snabbt. (Jag är alltså inte en sån ska tilläggas).
Jag har funderat ganska länge på varför inte rolex skickar ett "visningsex", det enda som behövs är ju en boett med lite tyngd i, en tavla, en uppsättning visare och länk skicka en av varje efterfrågad modell till varje återförsäljare, har boetten rätt tyngd samt äkta länk så kommer ju "klockan" att kännas exakt som en riktig när man provar den. Klockor i guld och platina skulle kunna blyfyllas eller nåt.

Jag tycker att det känns som nånting de borde ha kunnat fixa utan nån speciell kostnad..

Eller VILL de inte att kunder ska kunna prova tex en daytona eller guldsub innan de blir erbjuden att köpa den? :S

Jag har funderat ganska länge på varför inte rolex skickar ett "visningsex", det enda som behövs är ju en boett med lite tyngd i, en tavla, en uppsättning visare och länk skicka en av varje efterfrågad modell till varje återförsäljare, har boetten rätt tyngd samt äkta länk så kommer ju "klockan" att kännas exakt som en riktig när man provar den. Klockor i guld och platina skulle kunna blyfyllas eller nåt.

Jag tycker att det känns som nånting de borde ha kunnat fixa utan nån speciell kostnad..

Eller VILL de inte att kunder ska kunna prova tex en daytona eller guldsub innan de blir erbjuden att köpa den? :S
- Vore det i så fall inte enklare om Rolex skickade riktiga klockor till AD och de fortfarande tillhör Rolex, är graverade och inte får säljas?
Men de flesta av oss inser säkert att det är en del av strategin att klockorna skall vara så ”mystiskt osynliga” som de är nu.

- Vore det i så fall inte enklare om Rolex skickade riktiga klockor till AD och de fortfarande tillhör Rolex, är graverade och inte får säljas?
Men de flesta av oss inser säkert att det är en del av strategin att klockorna skall vara så ”mystiskt osynliga” som de är nu.
Jo, så är det väl, men ja.. de är snarare förbannat irriterande osynliga snarare än mystiskt.. :p

Om man skulle göra rent hus i Rolexfacket?
Eller iaf rensa lite/byta ut lite.
Kanske införskaffa lite vuxenklockor och minska antal lite. Svårt att få allt i bruk.
Kanske bättre att satsa på lite tyngre ur , men som håller värdet bra, alt tom ökar?

Vad är rimligt att betala/begära för tex en sub 114060 inte allt för gammal och utan repor?
En vintage GMT från tidigt 80 tal i bra skick?
En Explorer 36a från 99, väldigt fint skick, möjligen polerad en gång.
En Explorer 39a mk2 i fint skick även den skulle kunna vara lätt polerad.
En blå datejust 41, ca 6 månader gammal på oysterlänk och med slät glasring.
Och till sist de ständigt stigande Daytona i stål med vit tavla och Gmt 126710blro på jubilee, båda två i bra skick.

Och (ursäkta OT), en Lange Saxonia annual calendar I vitt guld och även den i bra skick.
Och slutligen en Aquanaut 5167, såklart i bra skick.
Jag tänker mig att alla klockor är fullset, alternativt har iaf papper som minst.

Jag kan ju läsa vad folk begär för sina klockor och vad annonserna säger, men det är så jäkla spretigt när det gäller många av klockorna att det kan skilja 30, 40%..
Så jag är intresserad på vad jag verkligen skulle få /få betala. Vad som är rimliga och shyssta priser. :)

Jag börjar bli för gammal för att åka och byta ut ett par klockor varje vecka och ändå blir de flesta knappt använda pga det finns de kag föredrar före..

Kanske är det dags att bli vuxen och allt det där. :)

Tacksam för alla ev spekulationer, ellernom.någon faktiskt har sålt/köpt någon av nämnda modeller relativt nyligen och vill berätta vad ni fick alt gav för den.

Tack på förhand. Hela dagen
Tror du ska posta i denna tråd:

Tillbaka
Topp