• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Nä inget av det faktiskt
Men hade hellre lagt det på en full guld med guldvärdet kanske. Men det är olika vad man vill lägga pengarna på .

Senast ändrad:
Jag förstår inte de flesta som betalar långt över 2-3x listpris på rolex sportstål.
2-3X ? Här har vi 6X listpris :rolleyes:
1645571395236.png

Jag såg att man bjuder 710K inkl avgifter på en Daytona hos Stockholms Auktionsverk

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ
For real 😂
Är någon så dum å betalar 500k för en stålklocka 🙄

Även om jag instämmer i sak så spelar det ju ingen avgörande skillnad om klockan är i guld. Säg för sakens skull att klockan väger 180g o guldvärde 600/gram. Då betalar du ju ändå typ 400k för varumärket/hypen osv. (Lite för själva klockan också förstås men det är ju samma oavsett material)

Blåser rejält snålt på börsen senaste tiden, borde rubba klockpriserna snart även om jag tror att klockor är som bostadsmarknaden, det kommer med ett antal månader lagg. Vore väl skönt om denhär klock-bubblan sprack va? Grå handlare går i konkurs när deras inventory som dom blivit girigare och girigare på tar en -30% dipp. Alla utom de mest populära modellerna finns tillgängliga i butik. Vore nice..

Blåser rejält snålt på börsen senaste tiden, borde rubba klockpriserna snart även om jag tror att klockor är som bostadsmarknaden, det kommer med ett antal månader lagg. Vore väl skönt om denhär klock-bubblan sprack va? Grå handlare går i konkurs när deras inventory som dom blivit girigare och girigare på tar en -30% dipp. Alla utom de mest populära modellerna finns tillgängliga i butik. Vore nice..
Om man kunde isolera en klockbubbla från en ekonomisk kris i omvärlden i stort så håller jag med dig - hade varit väldigt bra ur ett egoistiskt sätt (för vår klockhobby) att klockbubblan sprack och att man återigen (som för bara ett par år sen) kunde köpa alla massproducerade modeller till listpris (eller under) utan väntetid.

Men tyvärr så tror jag att klockbubblan (a.k.a Rolexbubblan..) kommer spricka först när det blir en ordentlig nedgång i ekonomin i stort. Det vill nog ingen frisk människa för det drabbar på omvärlden på värre sätt än lite Rolexpriser.

Tror precis tvartemot (som vanligt)
Borsen skakar. Kriget kommer.Inflationen ar rekordhog,Olja gar knappt att handla...Vem FAN vill da sitta med ettor och nollor pa en skarm eller papperscertifikat for guld?

Nej fysiska foremal som ar latta att ta med sig nar det riktigt skiter sig tror jag ar vad manga kommer vaxla over sina vardelosa dasspapperslappar till,vilket fortsatter elda pa priser.
Men den som lever far val se hur det ser ut och vem av oss alla som hade ratt om nagra ar.

Tror precis tvartemot (som vanligt)
Borsen skakar. Kriget kommer.Inflationen ar rekordhog,Olja gar knappt att handla...Vem FAN vill da sitta med ettor och nollor pa en skarm eller papperscertifikat for guld?

Nej fysiska foremal som ar latta att ta med sig nar det riktigt skiter sig tror jag ar vad manga kommer vaxla over sina vardelosa dasspapperslappar till,vilket fortsatter elda pa priser.
Men den som lever far val se hur det ser ut och vem av oss alla som hade ratt om nagra ar.
Inte helt dumt tänkt. Kanske går ner lite men i stort tror jag inte mycket händer!

Inte helt dumt tänkt. Kanske går ner lite men i stort tror jag inte mycket händer!
Dessutom sa kommer det bli mycket dyrare i SEK raknat om forsvagningen av SEK mot USD/EUR/CNY fortsatter eller stabiliseras pa dagnes niva.
Lyxklockor ar en internationell marknad och ar det billigare pga valutaskillnader pa ett stalle....ja da dras ju kopare med hardvaluta dit och vipps sa var det inte sa langre.

Klockor är nya guldet :cool:

Klockor är nya guldet :cool:
Det tror jag verkligen inte, klockor har gått upp kraftigt tillsammans med andra riskfyllda tillgångar, som tillväxt/tech aktier, bitcoin osv. Lägg därtill att de flesta har spenderat mycket mindre pengar på resande och andra nöjjen, så har det skapat ett extra utrymme att spendera på klockor och annat. Lägg ytterliggare därtill att klocktillverkare har producerat mindre än normalt, har detta skapat ett otrolig obalans med extra efterfrågan då tillgången är lägre. Detta är ju inte specifikt för klockor utan mängder av konsumtionsvaror. Nu kommer världen igång igen, det blir intressantare att lägga pengar på en resa än en ny klocka och klocktillverkarna får upp volymerna igen.

Det tror jag verkligen inte, klockor har gått upp kraftigt tillsammans med andra riskfyllda tillgångar, som tillväxt/tech aktier, bitcoin osv. Lägg därtill att de flesta har spenderat mycket mindre pengar på resande och andra nöjjen, så har det skapat ett extra utrymme att spendera på klockor och annat. Lägg ytterliggare därtill att klocktillverkare har producerat mindre än normalt, har detta skapat ett otrolig obalans med extra efterfrågan då tillgången är lägre. Detta är ju inte specifikt för klockor utan mängder av konsumtionsvaror. Nu kommer världen igång igen, det blir intressantare att lägga pengar på en resa än en ny klocka och klocktillverkarna får upp volymerna igen.
Det stämmer på konsumentsidan. Det som missats här är investerare som utöver gråhandlare drivit upp priserna till dessa galna nivåer. Nu är det svårt att svara på hur stor del av marknaden som investerare står för men vi ska nog inte underskatta dess storlek. Då dessa investerare håller klockorna och säljer de dels till andra investerare så är det inte lika enkelt som du beskriver. Klockor handlas numer inte enbart till ett upplevt värde (konsumentsidan) utan till ett uppskattat framtida värde (investerarsidan) och därmed faller prissättningens rationalitet likt den för andra moderna investeringsinstrument såsom kryptovalutor, NFTer och något äldre som bilar och konst.

Det stämmer på konsumentsidan. Det som missats här är investerare som utöver gråhandlare drivit upp priserna till dessa galna nivåer. Nu är det svårt att svara på hur stor del av marknaden som investerare står för men vi ska nog inte underskatta dess storlek. Då dessa investerare håller klockorna och säljer de dels till andra investerare så är det inte lika enkelt som du beskriver. Klockor handlas numer inte enbart till ett upplevt värde (konsumentsidan) utan till ett uppskattat framtida värde (investerarsidan) och därmed faller prissättningens rationalitet likt den för andra moderna investeringsinstrument såsom kryptovalutor, NFTer och något äldre som bilar och konst.

Så är det, men det undergrävs dagligen att mer produkter kommer ut till ett lägre retailpris. Det känns som en konstig ekvation att man investerar i något där man konstant undergrävs av att andra kan köpa en kopia av ens produkt till ett lägre (retail) pris. På börsen kallas detta riktade nyemissioner. Du äger en aktie som handlar i 50 SEK, bolaget ger proffesionella investerare möjligeheten att köpa nyemiterade aktier till rabatt, 40 SEK styck. Ibland tas det emot positivt av marknaden då kanske starka investerare kommer in som ger kredibilitet, men ofta handlar aktien snarare ner mot 40 SEK när så sker. Fortsätter bolaget att ge ut aktier gång efter gång, brukar förtroendet efter ett tag helt raseras.

Hahaha tidsfråga innan man kan se P/E tal på en klocka 😂

Vilka klocktillverkare har tillverkat färre klockor skulle du säga?

Uppfattningen jag har baserat på diskussion med AD är tillgången varit konstant eller i vissa fall ökat litegrann (från märken som inte är Rolex, PP eller AP) medan efterfrågan ökat markant.

Vilka klocktillverkare har tillverkat färre klockor skulle du säga?

Uppfattningen jag har baserat på diskussion med AD är tillgången varit konstant eller i vissa fall ökat litegrann (från märken som inte är Rolex, PP eller AP) medan efterfrågan ökat markant.

Jämförelsen var ett konstverk som går upp i värde. Det finns då 1 exemplar och fler tillverkas aldrig. Människor blir dock rikare och rikare och kan värdera upp ett unikt föremål högre och högre. Men om konstnären målar en ny tavla i veckan som ser exakt likadan ut så blir det svårt att få samma spinn på priset.

Jag menar alltså inte att takten av nyproducerade Rolex har ökat, men att det överhuvudtaget fortfarande tillverkas Rolex borde driva ner andrahandspriset åtminstone mot nypriset på sikt. Om Rolex slutar tillverka klockor idag, för gott, då kan det bli som tavlan ovan att priserna aldrig går ner på andrahandsmarknaden. En viss sådan effekt ses ju när en modell går ur produktion.

Någon som har statistik ang värdeökning/värdeminskning på Rolex när det är krig i EU eller krig i andra delar av världen? Kommer kriget i Ukraina påverka priserna på Rolex på andrahandsmarknaden?
Inser att detta är ett klockforum och att detta är en tråd som diskuterar värdet på Rolex. Men detta tar nog priset som det mest smaklösa inlägget jag någonsin sett på forumet. Hoppas detta är ett skämt? :hungover:

Det lär gå upp om man ska tro på nyheterna som rapporterar att ryssarna har börjat flytta sina tillgångar till lyxvaror.
30% skatt pa kop av hardvaluta gor Rolex sadar ackelbilligt om nu handlarn tar rubel.
Vilket jag iofs tvivlar pa.

Men det finns sakert annat som gar att kopa och konvertera och de som kopt usd innan kriget borjade

Tillbaka
Topp