• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Vet att det diskuterats lite tidigare, men undrar gällande Rolex Daytona 116503. Vad anser ni om denna modell på lång sikt? Vilken av tavlorna är hetast? Vad hade ni gett för en idag på andrahandsmarknaden om man inte vill känna att man betalar allt för mycket i överpris?

Angående väntelistor och eventuell möjlighet att få tag på en ny Rolex via en svensk AD:
Är situationen lika svår för tex en Yacht Master 40 mm?
Någon som vet?

Angående väntelistor och eventuell möjlighet att få tag på en ny Rolex via en svensk AD:
Är situationen lika svår för tex en Yacht Master 40 mm?
Någon som vet?
Fick svar att det nu ar 3ar [ja 36manader] vantetid pa en helt vanlig DJ 41mm fran huvudstadens AF sist jag fragade.

Men givetvis spenderar du sjusiffrigt arligen pa krafs sa finns det SS Daytonas tillgangligt direkt.
Precis som hos alla andra AFs.

Sa svaret pa din fraga ar.
Beror helt pa vem DU ar och hur din relation med butiken ser ut.

Kanske är rent önsketänk men tycker att priserna på stålsport gått ner lite/stabiliserats om man kollar ex Blocket (ffa sett Submariners). Någon annan som gjort samma iakttagelse?

Fick svar att det nu ar 3ar [ja 36manader] vantetid pa en helt vanlig DJ 41mm fran huvudstadens AF sist jag fragade.

Men givetvis spenderar du sjusiffrigt arligen pa krafs sa finns det SS Daytonas tillgangligt direkt.

Dj 41 really? Har köpts en hel del dj här på klocksnack utan historik men vet inte vilken spec, jubilee o vitguldsring e väl lite svårare kanske..

Verkar som att Nymans slänger ut ”36 månader” som någon generisk väntetid? Fick exakt samma respons när jag frågade om OP36 innan årsskiftet. Observera att det gällde ALLA tavlor, vilket lät extra konstigt…

Verkar som att Nymans slänger ut ”36 månader” som någon generisk väntetid? Fick exakt samma respons när jag frågade om OP36 innan årsskiftet. Observera att det gällde ALLA tavlor, vilket lät extra konstigt…
Det gar sakert fortare,men for att inte lova formycket ar det enklare att dra till med idiotlang vantetid.
Da kan man prioritera goda kunder och anda leverera inom utsatt tidsram till oss som inte ar lika viktiga. Gissar jag.

Rolex uppskattas ha fördubblat sin försäljning 2021 vs 2020.

frm2zsea7gn81.jpg

Tror detta inlägget beskriver dagens situation rätt bra.
https://klocksnack.se/threads/hissa...akare-eller-tillverkare-evig.510/post-4044556

Givet en krissituation i Europa och en helt oförutsägbar utveckling - vad tror ni om de haussade värden som Rolex har nu? Har själv suttit på två som bara ökat och ökat, undrar lite nu om toppen är nådd och om man ska bli "börsrädd" och sälja... Klockar är ingen investering etc. jag vet, men man kommer inte ifrån att det skett en stor värdeökning....

Sen kan man ju säga att om allt går RIKTIGT åt skogen så kanske våra klockors värde ligger långt ner på priolistan. Men då kanske man är tacksam för extra pengar på kontot å andra sidan...

Senast ändrad:
Givet en krissituation i Europa och en helt oförutsägbar utveckling - vad tror ni om de haussade värden som Rolex har nu? Har själv suttit på två som bara ökat och ökat, undrar lite nu om toppen är nådd och om man ska bli "börsrädd" och sälja... Klockar är ingen investering etc. jag vet, men man kommer inte ifrån att det skett en stor värdeökning....

Sen kan man ju säga att om allt går RIKTIGT åt skogen så kanske våra klockors värde ligger långt ner på priolistan. Men då kanske man är tacksam för extra pengar på kontot å andra sidan...
Jag tänker precis tvärtom, i en tid av oro, prisrusning på råvaror och metaller, hög inflation och kraftig prisökningar på energi, bränsle, mat - och lägg därtill en orolig omvärld - ja då är nog pengar på kontot inte ett särskilt tryggt. Vi har ju en omvärld där frysta konton, uttagsstopp i bankomater kan införas genom ett pennstreck.

Bara häromdagen sa en mäklare till mig att han märkt att flera köpare snarare vill genomföra ett köp så fort så möjligt med argumentet att hellre kapital i en fastighet eller BRF än på kontot i dessa oroliga tider.

Jag tänker precis tvärtom, i en tid av oro, prisrusning på råvaror och metaller, hög inflation och kraftig prisökningar på energi, bränsle, mat - och lägg därtill en orolig omvärld - ja då är nog pengar på kontot inte ett särskilt tryggt. Vi har ju en omvärld där frysta konton, uttagsstopp i bankomater kan införas genom ett pennstreck.

Bara häromdagen sa en mäklare till mig att han märkt att flera köpare snarare vill genomföra ett köp så fort så möjligt med argumentet att hellre kapital i en fastighet eller BRF än på kontot i dessa oroliga tider.
Hmm. Intressant perspektiv... Antar att det inte blir enklare att få tag på klockor heller. Eller så blir det det? Ryssland får väl inte så stor tilldelning nu kan jag tänka mig. Så då kanske supply ökar i vår del av världen?

Hmm. Intressant perspektiv... Antar att det inte blir enklare att få tag på klockor heller. Eller så blir det det? Ryssland får väl inte så stor tilldelning nu kan jag tänka mig. Så då kanske supply ökar i vår del av världen?
Jag tror (vet inte mer än er andra) att supply knappast lär öka, listorna är långa och det är osannolikt att det står en kermit eller batgirl i skyltfönstren på Nymans alldeles oavsett hur rysslandssanktionerna fortskrider.

Det bästa är nog att tänka: Gör mina klockor mig glad eller finns det något annat jag vill göra för de pengarna?
Blir det kris på riktigt är det bra att ha några extra slantar så klart, men inte flera hundra tusen.

Det bästa är nog att tänka: Gör mina klockor mig glad eller finns det något annat jag vill göra för de pengarna?
Blir det kris på riktigt är det bra att ha några extra slantar så klart, men inte flera hundra tusen.
I beg to differ - i ett läge av krig så får sådant som gör mig glad stå tillbaka för sådant som är absolut nödvändigt, det viktiga är ju att rädda liv och försvara vår frihet och demokrati. Den svenska kronan tror jag faller som en stenbumling i en insjö i ett läge att Ryssen angriper oss, och då är klockor ett synnerligen bra sätt att förvalta förmögenhet, och det råkar ju sammanfalla med att de gör mig glad. Nu hoppas jag att det inte blir något krig, och att vi kan fortsätta roa oss att ströläsa klockfora :)

I beg to differ - i ett läge av krig så får sådant som gör mig glad stå tillbaka för sådant som är absolut nödvändigt, det viktiga är ju att rädda liv och försvara vår frihet och demokrati. Den svenska kronan tror jag faller som en stenbumling i en insjö i ett läge att Ryssen angriper oss, och då är klockor ett synnerligen bra sätt att förvalta förmögenhet, och det råkar ju sammanfalla med att de gör mig glad. Nu hoppas jag att det inte blir något krig, och att vi kan fortsätta roa oss att ströläsa klockfora :)
Jag tror inte vi har olika uppfattning här egentligen. Jag menade att man inte skall flippa sina klockor nu och lägga pengarna på kontot. Bättre att njuta av dem så länge man kan. Jag tror dock att klockor kommer vara riktigt dåliga handelsvaror i en krigssituation, men det kommer även pengar på ett bankkonto vara.

Med det sagt kanske man inte skall ha alla pengar varken i klockor, fonder eller på ett bankkonto. Diversifiera!

Nu byter jag lite spår från Ryssland, krig och värdeökning och ställer en fråga om ”listorna”. Är det någon som har hygglig koll på vad som är mer realistiskt än annat att ställa sig på lista för. Den genomgående uppfattningen synes ju vara att listorna är stängda - och den uppfattningen har även jag fått vid besök. Men om man ändå får chansen att kanske eventuellt stå på en lista, vad är då helt kört respektive vad är mer troligt att få köpa?

Nu byter jag lite spår från Ryssland, krig och värdeökning och ställer en fråga om ”listorna”. Är det någon som har hygglig koll på vad som är mer realistiskt än annat att ställa sig på lista för. Den genomgående uppfattningen synes ju vara att listorna är stängda - och den uppfattningen har även jag fått vid besök. Men om man ändå får chansen att kanske eventuellt stå på en lista, vad är då helt kört respektive vad är mer troligt att få köpa?
Man får ställa sig på lista för en speciellt modell, så du måste innan bestämma vilken modell för att få veta om du ens får ställa dig på listan. Från Rolex tror jag vissa dammodeller går att få tag på, men antar att frågan inte avser det. Du borde kunna skriva upp dig på en lista för Datejust, extremt klassiskt och fin klocka som borde gå att få tag på i de flesta (?) utföranden.

Edit: Däremot så tycker jag att du ska kolla vilken klocka du faktiskt vill ha (oavsett hype eller inte) och fråga om just den modellen, i värsta fall får du ett nej. Dumt att köpa bara för köpandets skull. Det bästa tipset är nog att fråga om att få köpa något du gillar!

Testa YM II i stål. Den borde det vara mindre spring på.

Även Air King och Milgauss

Ja.. om det inte spelar så stor roll bara det står Rolex på kan jag rekommendera tvåtons Datejust i 36mm. Köp vad som finns i butik men annars kan du ju förmedla att du är beredd att köpa lite vad som helst så kanske de kan föreslå något som inte säljer så bra.

Mitt personliga råd är att välja en klocka du vill ha, och sen köpa den. Skit i listorna, det finns inga. Du gör en intresseanmälan och om du råkar vara en person de vill sälja till får du köpa, annars inte.

Tillbaka
Topp