• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Olipheus

Rolex
2-Faktor

Tillspetsat såklart, men ändå sant. Jag har aldrig gått in i en Rolex-butik utan att känna mig dum. De vill inte ha folk där över huvud taget, verkar det som. Jag hade en fin upplevelse i Jönköping där vi tittade på deras Rolexar osv, men så frågar man om att köpa något och så får man den där minen. Lite nedsättande, lite hånfullt.

De inser att det är ett sjukt system, men de älskar det samtidigt.
 
Tillspetsat såklart, men ändå sant. Jag har aldrig gått in i en Rolex-butik utan att känna mig dum. De vill inte ha folk där över huvud taget, verkar det som. Jag hade en fin upplevelse i Jönköping där vi tittade på deras Rolexar osv, men så frågar man om att köpa något och så får man den där minen. Lite nedsättande, lite hånfullt.

De inser att det är ett sjukt system, men de älskar det samtidigt.
En av anledningarna att jag (iaf de senaste åren och säkert ett tag till) har valt bort Rolex. Fina klockor men det finns mycket annat med.. Största anledningen för mig är helt klart "spelet" som man måste spela för att ev, kanske få köpa en ny Rolex. Man är helt i händerna på någon AD som ofta är någon sorts "sprätt" dessutom. Samt kan välja och vraka helt fritt vem man väljer att sälja till oavsett vilken plats man har i "kön".. Enda jag tycker de gör bra är att försöka begränsa och inte sälja till flippare..
 

AndyLard

Omega
En av anledningarna att jag (iaf de senaste åren och säkert ett tag till) har valt bort Rolex. Fina klockor men det finns mycket annat med.. Största anledningen för mig är helt klart "spelet" som man måste spela för att ev, kanske få köpa en ny Rolex. Man är helt i händerna på någon AD som ofta är någon sorts "sprätt" dessutom. Samt kan välja och vraka helt fritt vem man väljer att sälja till oavsett vilken plats man har i "kön".. Enda jag tycker de gör bra är att försöka begränsa och inte sälja till flippare..
Håller med.

För mig har väntelistor och gråmarknaden förstört mitt intresse för ny Rolex.

Måste tilläggas att jag har dock alltid blivit välbemött av AD. Alltid känt mig välkommen och fått klämma o känna på i princip alla modeller och blivit upptagen på diverse listor (såklart utan reell betydelse). Har dock ingen erfarenhet från AD i EU.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Håller med.

För mig har väntelistor och gråmarknaden förstört mitt intresse för ny Rolex.

Måste tilläggas att jag har dock alltid blivit välbemött av AD. Alltid känt mig välkommen och fått klämma o känna på i princip alla modeller och blivit upptagen på diverse listor (såklart utan reell betydelse). Har dock ingen erfarenhet från AD i EU.
Beställde en DJ31 jan -21. Utlovade 3 mån blev 9-10. Det var ganska frustrerande med -Va fasen, nu har vi cashen, när kommer klockan? Sommaren det året besökte vi några AD i Tyskland men förstås bara Exhibition Only, man fick gärna klämma på dom men dom var väldigt tydliga med att klockan, den beställer du hemma! Har ingen större lust med att försöka köpa en ny igen. Tänkte tidigare om jag skulle byta min 2017 214270 mot den nya 40mm, frågade och kanske blev jag uppskriven? Vet inte, dom skulle höra av sig men det har dom inte gjort. Tappade sedan intresset och tänkte, grejen med en sån här klocka är ju att man skall ha den länge.
 
Senast ändrad:

mofo

Audemars
2-Faktor
Håller med.

För mig har väntelistor och gråmarknaden förstört mitt intresse för ny Rolex.

Måste tilläggas att jag har dock alltid blivit välbemött av AD. Alltid känt mig välkommen och fått klämma o känna på i princip alla modeller och blivit upptagen på diverse listor (såklart utan reell betydelse). Har dock ingen erfarenhet från AD i EU.
Jag kan bara hålla med dig, har inte köpt/sålt Rolex på ett par år..
När intresset började för mig så var det ganska fritt att köpa och sälja fram och tillbaka.
De flesta var entusiaster som ville testa och njuta av klockor, inte kämma ut varenda krona ur klockan vid försäljning.
Det mesta var rimligt prissatt..
Börjar fan känna som en gammal gnällig gubbe :(
 
Det är inte lika mycket snack om lyxkonsumtion längre ute bland folk. De har fått annat att tänka på. Så det kanske blir någon form av tillbakagång med tiden vilket bara är ett sundhetstecken. Förhoppningsvis får olika aktörer på marknaden tillbaka lite ödmjukhet. Gäller både köpare och säljare.
 

DrDre

Patek
Jag kan bara hålla med dig, har inte köpt/sålt Rolex på ett par år..
När intresset började för mig så var det ganska fritt att köpa och sälja fram och tillbaka.
De flesta var entusiaster som ville testa och njuta av klockor, inte kämma ut varenda krona ur klockan vid försäljning.
Det mesta var rimligt prissatt..
Börjar fan känna som en gammal gnällig gubbe :(
+1
 

Teesbe

Omega
”Tillgångsbegränsningen” måste ju rimligtvis påverka AD negativt, har dom inga klockor att sälja tjänar dom ju inga pengar och måste förr eller senare välja andra märken att sälja?
Självskadebeteende! 🧐
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
”Tillgångsbegränsningen” måste ju rimligtvis påverka AD negativt, har dom inga klockor att sälja tjänar dom ju inga pengar och måste förr eller senare välja andra märken att sälja?
Självskadebeteende! 🧐
Dom får ju levererat och sålt Rolex-klockor varje vecka, till folk på väntelistorna. Min lokale (Bergströms) säljer dessutom åtta andra märken. Tror dom klarar sig fint.
 

Teesbe

Omega
Dom får ju levererat och sålt Rolex-klockor varje vecka, till folk på väntelistorna. Min lokale (Bergströms) säljer dessutom åtta andra märken. Tror dom klarar sig fint.
Möjligt, men det måste vara mycket business dom tappar, gissar att det är fler än jag som föredrar att gå in i en affär och faktiskt komma ut med det man vill ha? Fick AD välja själva skulle dom nog föredra en större tilldelning.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Möjligt, men det måste vara mycket business dom tappar, gissar att det är fler än jag som föredrar att gå in i en affär och faktiskt komma ut med det man vill ha? Fick AD välja själva skulle dom nog föredra en större tilldelning.
Lättare tillgång kan i teorin ge mindre efterfrågan då statusen med att äga en minskar. Flockbeteende och content i sociala medier är inte att underskatta.
AD pungslår med gott samvete Rolextörstande kunder genom att kränga krimskrams och annat med bättre marginaler.
 

raketa

Omega
Tillspetsat såklart, men ändå sant. Jag har aldrig gått in i en Rolex-butik utan att känna mig dum. De vill inte ha folk där över huvud taget, verkar det som. Jag hade en fin upplevelse i Jönköping där vi tittade på deras Rolexar osv, men så frågar man om att köpa något och så får man den där minen. Lite nedsättande, lite hånfullt.

De inser att det är ett sjukt system, men de älskar det samtidigt.
Ja. Jag har bättre saker för mig än att, ursäkta språket, slicka röv för att någon KANSKE ska vilja ta emot hundra tusen kronor från mig. Brukar det inte vara tvärtom? 😂

Har inte heller någon större respekt för folk som villigt utsätter sig för ovanstående (för lite bling/status), om jag ska vara ärlig.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Möjligt, men det måste vara mycket business dom tappar, gissar att det är fler än jag som föredrar att gå in i en affär och faktiskt komma ut med det man vill ha? Fick AD välja själva skulle dom nog föredra en större tilldelning.
Skulle säga att de knappast tappar någon business alls. Hur många tror du egentligen köper en Rolex? Det Breitling, Omega, IWC etc. livnär sig på är snarare bristen på
Rolex. Eller ”lika exklusiva” alternativ. Över 10-20k för en klocka är fortfarande mycket för de flesta.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Möjligt, men det måste vara mycket business dom tappar, gissar att det är fler än jag som föredrar att gå in i en affär och faktiskt komma ut med det man vill ha? Fick AD välja själva skulle dom nog föredra en större tilldelning.
De får en massa klockor :) det du vill ha finns i kassaskåpen, däremot får du inte köpa förrän du köper massa annat först. Så tvärtom. De tjänar hur mycket som helst. ”Bristen” är ju skapad av ADs. Inte Rolex.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ja. Jag har bättre saker för mig än att, ursäkta språket, slicka röv för att någon KANSKE ska vilja ta emot hundra tusen kronor från mig. Brukar det inte vara tvärtom? 😂

Har inte heller någon större respekt för folk som villigt utsätter sig för ovanstående (för lite bling/status), om jag ska vara ärlig.
Lite som man tappar respekten för folk som sitter på ett internetforum och tjurar för att man inte får köpa en överflödlig lyxpryl. 🤷🏻‍♂️

Har varit återkommande kund hos min AD sedan 90-talet. Ibland spenderat mer och ibland någon service eller lite kläm och känn på nya klockor. Har oftast inga problem med tilldelning och får jag vänta på något så får jag vänta. Det är som sagt inget livsavgörande. Upplever att många som gnäller här är samma som inte tvekade att köpa från gråis när priserna där var lägre än hos AD.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
De får en massa klockor :) det du vill ha finns i kassaskåpen, däremot får du inte köpa förrän du köper massa annat först. Så tvärtom. De tjänar hur mycket som helst. ”Bristen” är ju skapad av ADs. Inte Rolex.
Kan ju nämnas att ”bristen” är ju knappast för att jävlas. Snarare att bibehålls värdet på varumärket på lång sikt. Känns ju inte som att Omegas tidigare strategier med att övergöda marknaden lyckats så bra. Nu verkar Omega ändrat strategin lite men andrahandsmarknaden är så övergödd så värdet efter att den lämnat AD är ju typ 50% än 10min innan.
 

Teesbe

Omega
Lättare tillgång kan i teorin ge mindre efterfrågan då statusen med att äga en minskar. Flockbeteende och content i sociala medier är inte att underskatta.
AD pungslår med gott samvete Rolextörstande kunder genom att kränga krimskrams och annat med bättre marginaler.
Håller inte riktigt med, statusen med att äga en är ju idag obefintlig, helt enkelt därför att det i praktiken inte är särskilt svårt att få tag på en, det finns drösvis med gråhandlare som säljer till mer eller mindre uppskruvade priser och väl på handleden går det inte se om du har stått i kö hos AD eller besökt en näthandel? Sannolikheten att du gått gråhandlarvägen är ju betydligt större än väntelistan, så för mej personligen signalerar det mer dåligt omdöme än status. Det blir tramsigt när butikspriset inte speglar efterfrågan och öppnar upp för en parallell marknad som inte gynnar varumärket över tid.
Om du behöver strypa efterfrågan så höjer du priset.
Min personliga uppfattning, och därmed min sanning.😉😝
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Kan ju nämnas att ”bristen” är ju knappast för att jävlas. Snarare att bibehålls värdet på varumärket på lång sikt. Känns ju inte som att Omegas tidigare strategier med att övergöda marknaden lyckats så bra. Nu verkar Omega ändrat strategin lite men andrahandsmarknaden är så övergödd så värdet efter att den lämnat AD är ju typ 50% än 10min innan.
Nej, det är inte för att jävlas varken från Rolex eller AD's sida. AD's är ju smarta. De kränger till dem som köper mest hos dom och gärna annat krimskrams vilket blir mer omsättning än att ge random Kalle på stan en Sub eller Daytona. Men det jag menar är att bristen är till största del påhittad från AD. Klockor har dom, tro mig.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Nej, det är inte för att jävlas varken från Rolex eller AD's sida. AD's är ju smarta. De kränger till dem som köper mest hos dom och gärna annat krimskrams vilket blir mer omsättning än att ge random Kalle på stan en Sub eller Daytona. Men det jag menar är att bristen är till största del påhittad från AD. Klockor har dom, tro mig.
Utöver det så är ju vår egen K&S här ett prima exempel på folk som får tilldelning och som sedan försöker flippa för 200% över list. Med sådant beteende är ju incitamentet för AD att "vara schysst" mot en ny kund rätt lågt.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Håller inte riktigt med, statusen med att äga en är ju idag obefintlig, helt enkelt därför att det i praktiken inte är särskilt svårt att få tag på en, det finns drösvis med gråhandlare som säljer till mer eller mindre uppskruvade priser och väl på handleden går det inte se om du har stått i kö hos AD eller besökt en näthandel? Sannolikheten att du gått gråhandlarvägen är ju betydligt större än väntelistan, så för mej personligen signalerar det mer dåligt omdöme än status. Det blir tramsigt när butikspriset inte speglar efterfrågan och öppnar upp för en parallell marknad som inte gynnar varumärket över tid.
Om du behöver strypa efterfrågan så höjer du priset.
Min personliga uppfattning, och därmed min sanning.😉😝
Hänger du på ett klockforum så är (och har alltid varit) Rolex inte direkt förknippat med status. Men vi utgör ju också en synnerligen begränsad skara av matknaden. Hos övriga 99% är Rolex fortfarande något annat.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
”Tillgångsbegränsningen” måste ju rimligtvis påverka AD negativt, har dom inga klockor att sälja tjänar dom ju inga pengar och måste förr eller senare välja andra märken att sälja?
Självskadebeteende! 🧐

De vet precis vad de gör 😉
IMG_4832.jpeg

IMG_4833.jpeg

IMG_4834.jpeg
 

raketa

Omega
Lite som man tappar respekten för folk som sitter på ett internetforum och tjurar för att man inte får köpa en överflödlig lyxpryl. 🤷🏻‍♂️

Har varit återkommande kund hos min AD sedan 90-talet. Ibland spenderat mer och ibland någon service eller lite kläm och känn på nya klockor. Har oftast inga problem med tilldelning och får jag vänta på något så får jag vänta. Det är som sagt inget livsavgörande. Upplever att många som gnäller här är samma som inte tvekade att köpa från gråis när priserna där var lägre än hos AD.
Om ens största problem i livet är att man är tjurig för att man inte får köpa en Rolex på direkten, så är det givetvis tragiskt. Tror dock en större andel av de "tjuriga" utgörs av personer som erfarit dåligt bemötande från AD. Somliga reagerar på bemötandet och/eller väntetiderna med tjurighet, jag blir personligen bara avtänd och vänder blicken mot andra märken med glädje.
 

Mrturtle

Breitling
Kan du avsölja lite mer? Stad?
Köptes i Tyskland.
Beställde en DJ31 jan -21. Utlovade 3 mån blev 9-10. Det var ganska frustrerande med -Va fasen, nu har vi cashen, när kommer klockan? Sommaren det året besökte vi några AD i Tyskland men förstås bara Exhibition Only, man fick gärna klämma på dom men dom var väldigt tydliga med att klockan, den beställer du hemma! Har ingen större lust med att försöka köpa en ny igen. Tänkte tidigare om jag skulle byta min 2017 214270 mot den nya 40mm, frågade och kanske blev jag uppskriven? Vet inte, dom skulle höra av sig men det har dom inte gjort. Tappade sedan intresset och tänkte, grejen med en sån här klocka är ju att man skall ha den länge.
Jag fick frågan varför jag inte köpte i Sverige istället för i Tyskland, vilket jag svarade på. De sa till mig att de skulle höra av sig, men gjorde inte det- varpå jag hörde av mig och fick tilldelning direkt.

Jag får känslan av att många intressenter sorteras bort för att det uppfattas som att de snarast har ett spontant och övergående intresse. Det är ju säkert en hel del som bara "trillar in" och inte är speciellt seriösa eller bara vill flippa klockan.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tror dock en större andel av de "tjuriga" utgörs av personer som erfarit dåligt bemötande från AD. Somliga reagerar på bemötandet och/eller väntetiderna med tjurighet, jag blir personligen bara avtänd och vänder blicken mot andra märken med glädje.
Jag skulle vända på det. Antalet kunder som kommer in till AD med attityden ”jag har minsann pengar sälj mig en Rolex” är rätt många. Självklart är (oprovocerat) otrevligt bemötande inte försvarbart. Men förstår reaktionerna ibland.

Upplever i tråden att många som gnäller kommit in med inställningen att det är självklart att det ligger en och väntar på dem. När det inte gör det och man blir upplyst om att listan är stängd så känner man sig felfördelad och sedan skriver av sig på KS. 🤷🏻‍♂️

Har inte blivit ”avtänd”, men likt dig tack vare bristen på tillgänglighet fått upp ögonen för mycket annat. Så inget ont utan att det för något gott med sig.

Personligen bygger jag hellre långa relationer oavsett om det är AD, TV/hi-fi butiken eller kemtvätten. Detta lönar sig i längden.
 

raketa

Omega
Jag skulle vända på det. Antalet kunder som kommer in till AD med attityden ”jag har minsann pengar sälj mig en Rolex” är rätt många. Självklart är (oprovocerat) otrevligt bemötande inte försvarbart. Men förstår reaktionerna ibland.

Upplever i tråden att många som gnäller kommit in med inställningen att det är självklart att det ligger en och väntar på dem. När det inte gör det och man blir upplyst om att listan är stängd så känner man sig felfördelad och sedan skriver av sig på KS. 🤷🏻‍♂️

Har inte blivit ”avtänd”, men likt dig tack vare bristen på tillgänglighet fått upp ögonen för mycket annat. Så inget ont utan att det för något gott med sig.

Personligen bygger jag hellre långa relationer oavsett om det är AD, TV/hi-fi butiken eller kemtvätten. Detta lönar sig i längden.
Ja det är ju annan slags patologi att känna sig kungligt berättigad till en produkt/tjänst för att man har besitter några extra nollor på kontot. Inte direkt respektingivande heller...

Håller med helt, det är i regel trevligare och mer värt att bygga bra relationer/kontakter.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Bra idé…det löste sig till slut trots allt genom att jag kontaktade en annan AD. Jag vill inte bunkra men blir riktigt trött på hur Nymans beter sig.

Jag vet inte vad som har hänt med Nymans men under de sista tre-fyra åren har de verkligen tummat på vilka de anställt eller kanske hur hur de utbildat dessa. De kvinnliga medarbetarna är alltid supertrevliga men jag är förvånad över att så många av de manliga medarbetaren har näsan så högt i vädret. Jag hade kunnat sagt mer här men tror att många medlemmar förstår vad jag menar.

Sammanfattat gällande inserts - se nedan:

1. Jag vill kunna köpa ett insert, om dessa finns på lager och inte betala extra för att jag ska få behålla mitt gamla (vilket jag nu inte ville men ändå). Det måste man få göra så länge man har rent mjöl i påsen.

2. Om det tar 5 minuter att byta insert så vill jag inte behöva lämna in min klocka i upp till en vecka och betala 1200 SEK extra för ett byte jag kan göra själv.

3. En AD borde bemöta ALLA kunder med respekt tills kunderna visat att de förtjänar motsatsen.

Jag tror och hoppas att Rolex avslutar AD-upplägget för att få ordning på situationen, hela marknaden och alla parter, förutom AD, skulle tjäna på det.

1. Insert reglerna är det Rolex som sätter, det är även Rolex som beslutar om du ska få göra det själv. Om AD bryter mot detta riskerar de sanktioner från Rolex.
2. Om det inte passar testa med en annan AD. Kollade du med Rob? Prissättningen är som den är. Men åter, Rolex sätter policy. Samma diskussion har diskuterats på både Rolexforums och Watchuseek. Dvs. inget nytt.
3. Givetvis borde alla kunder bemötas med respekt vad var det i detta fallet som gjorde att du kände dig kränkt?

Rolex har en egen butik, alla andra sk. Rolex butiker är via Watches of Switzerland, Hour Glass etc. etc. De vet att de har en unik position och priserna kommer inte vara bättre. Kan inte påstå att servicen eller kunnandet i dessa butiker är mycket bättre. Bra exempel är väl Omega och Brietling butikerna som öppnat. Många leenden men rätt lite kunnande.

De vill inte att folk ska köpa på sig reservdelslager. Det är därför begagnade insert är dyrare än nya. Speciellt om de har en fin fade.

Helt bizarra överpriser

Som @Criss Cross nämner i sitt inlägg är det ju som sagt Rolex som satt denna policy och upplever du att alla ska utföra tjänster gratis? Det är väl som att be rörmokaren att dra ned sin marginal på badrumsreparationen för att du "kan bättre själv". 🤷🏻‍♂️

Om du sett till helheten av vilka ihopkok som görs med olika reservdelar och vad folk försöker sälja dem för så känns reglerna från Rolex rätt rimliga. Priserna på e-bay för ett insert är galet mycket.
Nu vet jag inte hur diskussionen löd med gänget på Nymans, men om det var som du uttrycker det ovan kan jag köpa deras attityd.
 

Kingpin

Omega
1. Insert reglerna är det Rolex som sätter, det är även Rolex som beslutar om du ska få göra det själv. Om AD bryter mot detta riskerar de sanktioner från Rolex.
2. Om det inte passar testa med en annan AD. Kollade du med Rob? Prissättningen är som den är. Men åter, Rolex sätter policy. Samma diskussion har diskuterats på både Rolexforums och Watchuseek. Dvs. inget nytt.
3. Givetvis borde alla kunder bemötas med respekt vad var det i detta fallet som gjorde att du kände dig kränkt?

Rolex har en egen butik, alla andra sk. Rolex butiker är via Watches of Switzerland, Hour Glass etc. etc. De vet att de har en unik position och priserna kommer inte vara bättre. Kan inte påstå att servicen eller kunnandet i dessa butiker är mycket bättre. Bra exempel är väl Omega och Brietling butikerna som öppnat. Många leenden men rätt lite kunnande.


Som @Criss Cross nämner i sitt inlägg är det ju som sagt Rolex som satt denna policy och upplever du att alla ska utföra tjänster gratis? Det är väl som att be rörmokaren att dra ned sin marginal på badrumsreparationen för att du "kan bättre själv". 🤷🏻‍♂️

Om du sett till helheten av vilka ihopkok som görs med olika reservdelar och vad folk försöker sälja dem för så känns reglerna från Rolex rätt rimliga. Priserna på e-bay för ett insert är galet mycket.
Nu vet jag inte hur diskussionen löd med gänget på Nymans, men om det var som du uttrycker det ovan kan jag köpa deras attityd.
För att strukturera svaret enkelt:

1.Som jag skrev till Criss: Det är SUPERLÄTT att minska bunkring/gråhandel på inserts och andra reservdelar - använd samma eller ett liknande system som med klockorna. Registrera köpen, vilket jag utgår från att AD gör redan, och sälj sedan endast en ”rimlig” mängd till den personen/hushållet. Rimligt kan säkert en algoritm räkna ut och sedan kan man göra genomtänkta undantag. Med just inserts är det ännu enklare eftersom det bara finns ett fåtal färgsättningar till varje modell, grundprincipen skulle till exempel kunna vara att du endast får köpa inserts som passar till en klocka du har, alternativ äger. Någon som är väsentligt smartare än jag löser det där fort.

2. Ref huruvida detta är en Rolex- eller AD-policy.

Då gör tydligen åtminstone 2 AD i Sverige och flertalet utomlands fel eftersom många får köpa inserts rakt av utan byte, inlämning eller väntetid. Se även Lucky Luciano’s kommentar där förslaget är att gå in till AD utan insert på klockan - vad ska de säga då? Att du inte får köpa ett nytt insert för att du inte har ett på klockan? Logiken i det du säger är svårsmält för mig.

OBS, ovan betyder dock inte att det INTE är en Rolex-policy eftersom det finns policies även för antalet klockor per person/hushåll/år men ändå ser marknaden ut som den gör så uppenbarligen bryter AD’s mot dessa titt som tätt.

3. Jag utgår från att du inte bytt insert själv och inte heller sett att det här på KS finns ett utmärkt klipp från en medlem som visar hur lätt det är även för en motorisk klåpare som jag själv.

Din rörmokarjämförelse är helt off the mark i detta sammanhang. Hade jag bett om något invasive på klockan så hade jag köpt det du säger men inte när det kommer till insertbyte.

Att Nymans tar 1200 SEK för att byta insert har jag inget emot - de får ju ta hur mycket de vill för sin tjänst. Det jag har något emot är att jag tvingas använda den tjänsten och att det då gör att jag till exempel måste betala mer för att behålla mitt gamla insert och eventuellt får vänta länge på att få tillbaka min klocka. Jag hoppas du ser skillnaden i våra resonemang?

4. Jag går inte in på detaljer men är som sagt servicekund hos Nymans, 30K SEK+, och det beteende jag påtalar bygger på historiska upplevelser över en 5-6 års period. Ej bara just Rolex utan även JLC.

Allt gott,
Kingpin
 
Senast ändrad:
Topp