• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Bara bra för personen/personerna som köper klockan i andra hand. 😉 De sparar ju klockan till någon annan.
För en sub skulle jag inte oroa mig för andrahandsvärdet, repor eller inte. 😉
Givetvis upp till var och en att bära som hen vill. Men hade isf tyckt det var trevligare om någon som verkligen använder klockan fått tilldelningen (vilket jag även inser i dessa dagar är naivt 😉).
Påpekar att detta är en mer generell kommentar och inte riktat på frågeställaren.

Ja det var elakt att göra narr av någon som bara vill skydda sin klocka som är skapt för att klara vatten, stötar, repor, slag. Ser det inte som ryggdunkande, snarare en reaktion på vad som efterfrågades. 🙄

Vill även minnas att Teddy Baldessarre diskuterar räddslan att skada sin klocka här:

Men här är svar på frågan:
Kändes lite så bara.
I övrigt håller jag med helt att klockan ska användas i ur och skur. Den tål det såklart. Fick mig bara att tänka om någon här inne innan som fick en ding vid en kram och då var det cirkus. Vissa gillar perfektion helt enkelt 👀👍 🕰️
Trevlig kväll!
Ps. Snart kommer jag och frågar samma sak när jag fått tilldelning. Var snälla då!

Haha oj, här trampade man verkligen på en öm tå. Jag tackar er ödmjukast för era värdefulla åsikter😂

Jag vill hålla min nya klocka så fin som möjligt, så länge som bara möjligt. (Helt orimligt, tydligen.) En repa på en vecka gammal bil är ju avsevärt mer beklämmande än om den är ett år gammal, trots att man vet att skador är oundvikligt.

Tyvärr tror jag inte att det finns något skydd till din klocka. Vilket är lite synd. Det hade varit rätt praktiskt med ett sådant för den som vill bära klockan även när man riskerar att slå emot saker hårt eller repa klockan ordentligt (som tex när man dyker). (Nackdelen är dock att man inte kan använda vridringen). CWC, vars klockor fortfarande används av UKs försvarsmakt, har ett plastskydd men jag har aldrig sett något liknande till Rolex.

CWC Delete.jpg

Det hade varit helt perfekt till dykningen, klockan verkligen kan vara utsatt då, både av övrig utrustning men även av undervattensmiljön beroende på typ av dyk/site. Att man inte kan använda vridringen förtar ju dock lite nöjet och syftet med ett dykur!

Med risk för att trampa på lite ömma tår, men kan tänka mig att de som skriver att man ska använda sin klocka som den ’tool watch’ den är, även är de som ratar en repad begagnad klocka med lite för mycket ’patina’? 😂

Med risk för att trampa på lite ömma tår, men kan tänka mig att de som skriver att man ska använda sin klocka som den ’tool watch’ den är, även är de som ratar en repad begagnad klocka med lite för mycket ’patina’? 😂
Ska väl förtydligas att när man säger att man ska "använda" den inte är synonymt med att vara vårdslös.

För egen del är helt beroende på ålder, model och proveniens. Men om det dyker upp en sub från 2022 på forumet som ser ut som att det gått en vinkelslip längs med ena bandhornet och div. grövre dings så om kan man nog ifrågasätta. Då inte pga. dings i sig men snarare om ägaren utsatt den för onödigt slitage och vad det ev. gjort mot verket. En och annan repa och hairlines är det nog få som gnällt över. Enda gången jag sett diskussioner på forumet om det är när folk lagt ut dem som ett skick och sedan visar sig ha ett annat.

Ju räddare man är för att repa sin klocka, desto mindre har man egentligen ”råd” med den. Det är min känsla av hur det förmodligen är för de flesta. Sen finns det vissa som är väldigt försiktiga av sig i sin natur och vissa som är mer vårdslösa, oavsett priset på investeringen.

Vad är det ens att diskutera? (Jo jag vet att det är ett diskussionsforum, men i denna tråden är det väl inte detta som skall diskuteras?)
Var och en gör väl som man vill? Känns som att det genomgående är en liten klick som skall "förklara" för oss övriga hur vi bör göra med våra klockor

Hur många repiga enmiljoners SUVAR ser ni ute på en stenig och lerig skogsväg eller åker?

Stämmer inte in på mig i alla fall, jag gillar 30+ år gamla grejer med rejäl patina, dock med bevarade ursprungsformer på boetten

För egen del räknar jag med att det finns spår av användning om man köper en begagnad klocka. Det kan t om vara en fördel eftersom man kan ha en mer avslappnad inställning därefter när det uppkommer nya spår av användning.

Det som jag kan se att man repar enklast är plexiglaset på klockor med det. Det är inte hela världen eftersom det går att polera bort. Safirglas och keramisk ring är rätt tålig när det gäller den biten.

Med tanke på hur mycket pengar en ny Rolex kostar idag kan man förstå att folk är extra försiktiga. Tror dock inte att det är nödvändigt att sätta tunn plastfolie på stålet. Så oömma är de inte. Ett slag mot en stenvägg eller att man tappar dem i backen lär inte plastfolien skydda mot oavsett.

Vad är det ens att diskutera? (Jo jag vet att det är ett diskussionsforum, men i denna tråden är det väl inte detta som skall diskuteras?)
Var och en gör väl som man vill? Känns som att det genomgående är en liten klick som skall "förklara" för oss övriga hur vi bör göra med våra klockor

Hur många repiga enmiljoners SUVAR ser ni ute på en stenig och lerig skogsväg eller åker?
Som du nämner då är ett diskussionsforum. Förefaller högst naturligt att medlemmar argumenterar för sina åsikter.

Om man inte klarar av det, framförallt i KS mest tveksamma tråd så finns det andra forum att hänga i. Hela tråden i sig är ju rent av kränkande 😉

Upp till var och en att bära sin klocka som hen vill, men om man lägger ut bilder eller hänger på ett öppet online forum får man ta det goda med det onda, så länge det inte går till personangrepp etc. 🤷🏻‍♂️

Med tanke på den totala och fullständiga kollapsen av svenska kronan, tror vi att det kommer att bli en ytterligare prishöjning under kommande veckor/månader?

Med tanke på den totala och fullständiga kollapsen av svenska kronan, tror vi att det kommer att bli en ytterligare prishöjning under kommande veckor/månader?
Skulle inte förvåna mig alls om det kommer en efter sommarsemestrarna.
Eller så avvakas det till 1-1-24 och justeras då efter rådande guldpris,inflationstakt,växelkurser,
efterfrågan ocht hundra,andra parametrar bara Rolex SA vet.

FYI var det visst en prishöjning på runt 5.5% I Australien (av alla ställen I Maj,ev 1a Juni enl inlägg på TRF)

Det lär det säkert bli. Det är ju inte bara valutan utan även andra ökade kostnader.. Sett att t ex Omega höjt ett flertal gånger senaste året och detsamma gäller säkert konkurrenterna. T ex min Omega SMP 300 Sedna/stål kostade 76k (69 efter prut) i januari 2022, listpris nu 101 200:- galet. Andra lyxvarumärken som LV t ex har höjt flera gånger och stora höjningar senaste året.. t ex en Horizon resväska på hjul har gått från 2000 euro till 2800 .. sjukt. När höjde Rolex senast? Lär säkert bli 10-12% nästa gång. minst..

Det lär det säkert bli. Det är ju inte bara valutan utan även andra ökade kostnader.. Sett att t ex Omega höjt ett flertal gånger senaste året och detsamma gäller säkert konkurrenterna. T ex min Omega SMP 300 Sedna/stål kostade 76k (69 efter prut) i januari 2022, listpris nu 101 200:- galet. Andra lyxvarumärken som LV t ex har höjt flera gånger och stora höjningar senaste året.. t ex en Horizon resväska på hjul har gått från 2000 euro till 2800 .. sjukt. När höjde Rolex senast? Lär säkert bli 10-12% nästa gång. minst..

Ja alltså man blir inte riktigt klok på Rolex. Snart känns det som att Omega har gått förbi dem prismässigt. Jag menar en Speedmaster för 100.000 SEK nu liksom.

Ja alltså man blir inte riktigt klok på Rolex. Snart känns det som att Omega har gått förbi dem prismässigt. Jag menar en Speedmaster för 100.000 SEK nu liksom.
Blir ju tokigt att jämföra äpplen & päron men Omega har ju fortfarande ett rätt stort gap upp prismässigt om man jämför med "motsvarande" Rolex som är daytonan på 170k

Även om man tar SMP mot Sub så är det rätt stor prisskillnad.

Omega ligger väl fortfarande en bit bakom prismässigt om man ska jämföra rätt modeller. Sedan har ju den populära speedyn hesaliteglas och ligger strax under 90k. Med lite rabatt kommer man väl ner en bit också. Nu tycker jag ju dock att listpriset på speedy har hamnat lite väl högt men är ju samma med Rolex. Men det är som det är. :) Bara låta bli att köpa om det inte passar. Vi som hänger här är ju trots allt en minoritet på klockmarknaden.

Blir ju tokigt att jämföra äpplen & päron men Omega har ju fortfarande ett rätt stort gap upp prismässigt om man jämför med "motsvarande" Rolex som är daytonan på 170k

Även om man tar SMP mot Sub så är det rätt stor prisskillnad.

Min observation var väl bara precis som en del andra att Omega verkligen har steppat upp sin prissättning det senaste, mer än Rolex känns det ju som.

Min observation var väl bara precis som en del andra att Omega verkligen har steppat upp sin prissättning det senaste, mer än Rolex känns det ju som.
Absolut har dem det.
Rolex har ju kört rätt så konsekvent med sina prishöjningar ca 1ggr/år medans Omega uppenbarligen satt still i båten för länge.
Nu tar dem igen det med vad är det? 4 höjningar senaste två åren?

Breitling har inte stått still, över 90' för en Top Time B01 på läder och över 100' för en Premier B01. Omega positionerar uppenbart sin Speedmaster där. Vad som är mest prisvärt får var och en avgöra. Daytona listar 172' vilket är avsevärt mer men det spelar ingen roll då den ändå inte går att köpa för det. Tudor är bra bang for buck men ändå inte på riktigt på den nivån.

Tillbaka
Topp