• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Igår fanns bland annat en Daytona och en Pepsi som CPO här. Idag var båda sålda.
Så det verkar komma till nytta i alla fall. Många folk har många pengar.
 
Ifrågasätter inte att Rolex vet vad dom gör..
Tror fortfarande dom enda som kommer handla till dessa priser är dom som är för ängsliga/okunniga att handla online vilket är en stor kundgrupp.
Vilket dom flesta AD´s som jobbat med pre-owned redan tagit i beaktning när dom prissätter klockor högre än handlare.
Vet inte om det handlar om ängslighet eller okunskap. Den delen av klocknerdar som de facto kan vad som krävs är väl ganska liten. Även om jag inte startade min resa igår så krävs det ganska mycket research om man tex ska köpa en fem-siffrig sub. Och som jag nämnde tidigare, att för egen del om det gäller en vintage eller neo-vintage så skulle jag kunna tänka mig CPO om det innebär att den fått en ordentlig genomgång och service.
 
Vet inte om det handlar om ängslighet eller okunskap. Den delen av klocknerdar som de facto kan vad som krävs är väl ganska liten. Även om jag inte startade min resa igår så krävs det ganska mycket research om man tex ska köpa en fem-siffrig sub. Och som jag nämnde tidigare, att för egen del om det gäller en vintage eller neo-vintage så skulle jag kunna tänka mig CPO om det innebär att den fått en ordentlig genomgång och service.

Kunder som har ett genuint intresse kan nog göra sin dd både på objekt och säljare.
Kunder som vill ha en Rolex direkt från den trygga famnen hos AD kommer handla och förmodligen inte bry sig om vare sig priset eller om delar har bytts ut mot service- delar.
Du menar att du skulle köpa en vintage/neo av AD servad enligt Rolex "standard" trots polerad och ex. tavla och visare utbytta?

Idén är god och jag tror det kommer löna sig ordentligt för både Rolex och AD som väljer att delta i CPO.
Jag själv ser dock inte värdet på en tag och plast kort till 25% högre pris än en likadan klocka på marknaden med ett vanligt service kort från AD.
 
Igår fanns bland annat en Daytona och en Pepsi som CPO här. Idag var båda sålda.
Så det verkar komma till nytta i alla fall. Många folk har många pengar.
"Alla" har pengar.
Högar med äckliga pengar

Det finns väldigt lite som faktiskt är riktigt bra att köpa oavsett pris.
Skit eller kanske bättre sagt budgetvarianter oavsett om det är nytt eller begagnat finns det högvis med,men det vill ingen som har råd med bättre ha oavsett pris.

Så känns fastighets,fordons,lyxartikelmarknaderna här just nu
 
Jag var tvungen att kolla in CPO och deras priser och jag får en rejäl avsmak av hela karusellen. Vem köper en certifierad Rolex Submariner 14060 för sådär 165 000: -?

Den som vill ha en där och då?

99%+ av Rolexköparna är inte på klockforum.
Många värdesätter annat än lägsta pris
 
Kunder som har ett genuint intresse kan nog göra sin dd både på objekt och säljare.
Kunder som vill ha en Rolex direkt från den trygga famnen hos AD kommer handla och förmodligen inte bry sig om vare sig priset eller om delar har bytts ut mot service- delar.
Du menar att du skulle köpa en vintage/neo av AD servad enligt Rolex "standard" trots polerad och ex. tavla och visare utbytta?

Idén är god och jag tror det kommer löna sig ordentligt för både Rolex och AD som väljer att delta i CPO.
Jag själv ser dock inte värdet på en tag och plast kort till 25% högre pris än en likadan klocka på marknaden med ett vanligt service kort från AD.
Ser det hela som olika saker. Men för att svara i kronologisk ordning 😉
Att alla delar blir utbytta är inte säkert. Det är säkerligen upp till urmakaren "på plats". Personligen föredrar jag orginalvisare, tavla och en minimal polering. Men jag har inga förutfattade meningar om de som köper det. Dessutom är det åter igen en minimal skara klockbärare som vill ha allt original och opolerat. sedan ska man inte förväxla polerat med sönderplolerat som många gråisar.

Och åter, om det finns kunder som blir glada över att kunna spara ihop och kunna köpa sig en valfri Rolex utan att behöva ställa sig i kö hos AD samtidigt som man får samma utlovad kvalitet och garanti som en ny. Vad är problemet? Olika kunder olika val. 🤷🏻‍♂️
 
Ser det hela som olika saker. Men för att svara i kronologisk ordning 😉
Att alla delar blir utbytta är inte säkert. Det är säkerligen upp till urmakaren "på plats". Personligen föredrar jag orginalvisare, tavla och en minimal polering. Men jag har inga förutfattade meningar om de som köper det. Dessutom är det åter igen en minimal skara klockbärare som vill ha allt original och opolerat. sedan ska man inte förväxla polerat med sönderplolerat som många gråisar.

Och åter, om det finns kunder som blir glada över att kunna spara ihop och kunna köpa sig en valfri Rolex utan att behöva ställa sig i kö hos AD samtidigt som man får samma utlovad kvalitet och garanti som en ny. Vad är problemet? Olika kunder olika val. 🤷🏻‍♂️

Med tanke på att kostnaden för AD är 1000€ för CPO cert så är jag relativt säker att dom flesta kommer skicka klockan till Rolex för genomgång.
Så delar som dom anser behöver bytas ut byts ut vare sig du vill eller inte. Då deras syn på klockor är att dom ska vara så nära nyskick som möjligt.

Kommer absolut finnas kunder som hellre handlar traditionellt över disk till annat pris än vad gemene handlare skulle begära för en med samma garantier.
 
Dom jag har fått info av har både börjat med CPO samt ska börja.

Vill AD sälja pre-owned så är det mer eller mindre obligatoriskt att göra det genom CPO programmet.
Gillar tanken av att de kommer finnas mer begagnade klockor hos AD’s för att göra det lättare för kund. Ska bli intressant att se hur priserna utvecklar sig pga det här 👍🏻
 
Med tanke på att kostnaden för AD är 1000€ för CPO cert så är jag relativt säker att dom flesta kommer skicka klockan till Rolex för genomgång.
Så delar som dom anser behöver bytas ut byts ut vare sig du vill eller inte. Då deras syn på klockor är att dom ska vara så nära nyskick som möjligt.
Japp, Rolex strategi är ju att delarna skall bytas om de kan bytas (eftersom de säger sig se framåt snarare än bakåt). De lämnar ju likt Omega inte heller tillbaks utbytta delar (vilket med tanke på senaste fadäsen är ett ganska bra strategi). Att de "säkerligen" kommer att skicka dem till Rolex för genomgång tror jag är mer beroende på skick och AD.
Men som sagt, om man köper en från gråis som behöver skickas till Rolex så kommer det fortfarande att dra iväg.
 
Japp, Rolex strategi är ju att delarna skall bytas om de kan bytas (eftersom de säger sig se framåt snarare än bakåt). De lämnar ju likt Omega inte heller tillbaks utbytta delar (vilket med tanke på senaste fadäsen är ett ganska bra strategi). Att de "säkerligen" kommer att skicka dem till Rolex för genomgång tror jag är mer beroende på skick och AD.
Men som sagt, om man köper en från gråis som behöver skickas till Rolex så kommer det fortfarande att dra iväg.
Ok vi lämnar det vid det..
 
Vad är kraven på AD för att kunna erbjuda CPO?

Kan de köpa in hur många gamla klockor som de vill eller är det bara i samband med inbyte till ny och dyrare modell från samma AD?
 
Ett krav om du ska sälja deras klockor pre-owned. Säljer du endast nytt så inget krav att delta.
Kan det ju knappast vara då dessa klockor skall vara 3år eller äldre för att kvala in I CPO programmet.

Finns ju mängder med ÅFs som säljer beg Rolex utan att för den delen erbjuda CPO.
Eller menar du att det nu är tvingande?
Dvs ska du vara ÅF och samtidigt sälja beg så skall det vara enbart CPO efter ett visst datum?
 
Detta stämmer inte. De kan fortsätta sälja nytt och pre-owned och utan krav på CPO (just nu).
Nej jag kliar mig också lite I mitt skalliga huvud...

NymanUr tex hade ju beg Rolex som vid mitt besök var under året gamla.
Till marknadspris givetvis men det hör varken hit eller dit.

Dessa "fick" däremot inte ligga med det övriga skrotet I samma låda utan visades/förvarades separat.
Om det var Rolex SA som ville detta eller de själva minns jag inte.

Men inte en enda av de beggade var Rolex CPO
 
Nej jag kliar mig också lite I mitt skalliga huvud...

NymanUr tex hade ju beg Rolex som vid mitt besök var under året gamla.
Till marknadspris givetvis men det hör varken hit eller dit.

Dessa "fick" däremot inte ligga med det övriga skrotet I samma låda utan visades/förvarades separat.
Om det var Rolex SA som ville detta eller de själva minns jag inte.

Men inte en enda av de beggade var Rolex CPO
NymansKrons har inte dragit igång sin Rolex CPO ännu. Det de har som CPO nu är en generell grej som de kört länge.

Det som däremot kommer att vara nytt vilket jag vet irriterar AD men kan förstå Rolex; är att de nu måste acceptera watch only inlämningar. Tidigare har man som AD kunnat sätta sina egna regler och endast ta in full set.
 
NymansKrons har inte dragit igång sin Rolex CPO ännu. Det de har som CPO nu är en generell grej som de kört länge.

Det som däremot kommer att vara nytt vilket jag vet irriterar AD men kan förstå Rolex; är att de nu måste acceptera watch only inlämningar. Tidigare har man som AD kunnat sätta sina egna regler och endast ta in full set.
Jag är fullt medveten att de inte har Rolex CPO.
Mitt svar var ang SWCs inlägg ovan.

Måste och måste....
Är väl bara bjuda så dåligt man slipper det man inte vill ha?
 
Kan det ju knappast vara då dessa klockor skall vara 3år eller äldre för att kvala in I CPO programmet.

Finns ju mängder med ÅFs som säljer beg Rolex utan att för den delen erbjuda CPO.
Eller menar du att det nu är tvingande?
Dvs ska du vara ÅF och samtidigt sälja beg så skall det vara enbart CPO efter ett visst datum?
Detta stämmer inte. De kan fortsätta sälja nytt och pre-owned och utan krav på CPO (just nu).

CPO är inte lanserat i alla länder ännu.
När det väl är är det är kravet CPO om dom ska sälja pre-owned.
 
Snackade med Bergströms i Uppsala, personen i kassan sa att Rolex har varit tydliga att de inte ska ta in begagnade Rolex-klockor om de inte kör CPO.
 
Tillbaka
Topp