• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

ÅF (iallfall Nymans) har ju en skothörna med beg Rolex.

Kaplans kör klockauktioner varje månad känns det som
LuxuryWatches på GrevTure
Bukowskis
Klocksnacks Köp&Sälj

Det är väl de stora aktörerna,men jag har för mig det finns ettpar handlare till I city,varav en på Strandvägen men kommer inte på vad de heter just nu.

Lättare att ge råd om du talar om vilken modell du söker.

Tycket @Endusima sammamfattat bra vad som är värt att tänka på.

Känns något inte rätt från säljare till klocka eller betalning så avstå från köp
Den på Strandvägen är Fredmans Ur, och dom har en Pre-Owned del

Den här damen kan ju va ett alternativ:

Den på Strandvägen är Fredmans Ur, och dom har en Pre-Owned del

Den här damen kan ju va ett alternativ:
Jag har aldrig köpt eller sålt via ChronoLuxury så ingen personlig erfarenhet men..

För mig går det totalt bort att nyttja någon som
Inte har organisationsnummer med på hemsidan.
Enbart presenterar sig med förnamn
Ingen adress

Därmed inte sagt att det är oseriöst,men hemsidan ger mig högstadeelevkänsla.

Jag har aldrig köpt eller sålt via ChronoLuxury så ingen personlig erfarenhet men..

För mig går det totalt bort att nyttja någon som
Inte har organisationsnummer med på hemsidan.
Enbart presenterar sig med förnamn
Ingen adress

Därmed inte sagt att det är oseriöst,men hemsidan ger mig högstadeelevkänsla.
Aah kanske svarade lite fel med att svara på ditt inlägg. Kanske va mer riktat till rokien.
Men håller med dej kring lack of info.
Hon hörde av sej till mej kring en försäljning jag hade ute och gav ett tröttsamt första intryck, vilket jag påpekade i konstruktiv kritik. Där efter blev det en bättre och god kommunikation

Har möjlighet att plocka ut en 126334 till listpris. Är det en no-brainer att göra för att flippa vidare? Inte hängt med på länge.

Beror väl på vilken tavla.
Grön har väl fortfarande dugligt premium.
Blå lite över list.

Resten är väl mer eller mindre byta pengar I bästa fall om svensk moms ska betalas.
Åfan, hade jag inte trott. Otroligt misslyckad modell, om den discontinuas, vilket den borde, tror jag inte ens att det resulterar i ett framtida premium. Men smaken är ju som baken, har dock aldrig hört någon som gillar den.

Åfan, hade jag inte trott. Otroligt misslyckad modell, om den discontinuas, vilket den borde, tror jag inte ens att det resulterar i ett framtida premium. Men smaken är ju som baken, har dock aldrig hört någon som gillar den.
Antingen missar du eller jag något....

126334 är väl ändå DJ41,och så misslyckad vet jag väl inte om jag tycker den är.
Eller tänkte du på just den gröna tavlan?

Pratar vi mint green? Den fanns då tillgänglig över disk före sommaren. Dock på Oyster och slät glasring.

Antingen missar du eller jag något....

126334 är väl ändå DJ41,och så misslyckad vet jag väl inte om jag tycker den är.
Eller tänkte du på just den gröna tavlan?
Nej DJ41. Dimensionerna funkar inte, inte ens på en bred handled. Men strunt i det, jag är ganska säker, med iofs inte helt uppdaterad info, att den är rätt lätt att få tag på från handlare iaf och det är väl frågan.

Nej DJ41. Dimensionerna funkar inte, inte ens på en bred handled. Men strunt i det, jag är ganska säker, med iofs inte helt uppdaterad info, att den är rätt lätt att få tag på från handlare iaf och det är väl frågan.
Där håller jag med dig,ang tillgängligheten.
Sålänge det inte är grön,blå eller ngn annan om det nu finns upptrissad tavla bör I stort sett vemsomhelst få loss en inom 9månader.

Hej!
Fortfarande lite ny här på forumet så har lite basic frågor kring Rolex då jag går i tankarna på att köpa min första.
Jag vill använda klockan mer eller mindre dagligen, men är även intresserad utav en model som spås en helt OK värdeökning framgent.
Den jag har fastnat för är Ref. 16570 med vit urtavla. Nu till frågorna:
  • Online hittar jag den för cirka 7.500€ i Tyskland dvs ca. 90.000:- är det någorlunda rimligt eller borde det gå att hitta billigare i Sverige?
  • Är det väldigt dåligt om man köper en klocka med orginalbox & certifikat men utan papper? (dvs kvitto eller liknande).
  • När bör klockan ha varit servad senast för att man ska slippa den kostnaden direkt?
Tusen tack för svar :)

Hej!
Fortfarande lite ny här på forumet så har lite basic frågor kring Rolex då jag går i tankarna på att köpa min första.
Jag vill använda klockan mer eller mindre dagligen, men är även intresserad utav en model som spås en helt OK värdeökning framgent.
  • Online hittar jag den för cirka 7.500€ i Tyskland dvs ca. 90.000:- är det någorlunda rimligt eller borde det gå att hitta billigare i Sverige?
  • Är det väldigt dåligt om man köper en klocka med orginalbox & certifikat men utan papper? (dvs kvitto eller liknande).
  • När bör klockan ha varit servad senast för att man ska slippa den kostnaden direkt?
Prismässigt så finns det väl från 80.000 kr med vit tavla och bra skick. Troligen inte med box och cert för det priset.

Box och certifikat är ju bra men bara box tycker inte jag är så intressant då det går att köpa löst för en tusing.

Service de senaste 5 åren tycker jag har ett mervärde. Om det är längre sen än så som den servades så kan det uppstå behov av service.

Prismässigt så finns det väl från 80.000 kr med vit tavla och bra skick. Troligen inte med box och cert för det priset.

Box och certifikat är ju bra men bara box tycker inte jag är så intressant då det går att köpa löst för en tusing.

Service de senaste 5 åren tycker jag har ett mervärde. Om det är längre sen än så som den servades så kan det uppstå behov av service.

Tusen tack för info, uppskattar det verkligen!
Vart hade du letat efter att få tag på en? Här på Klocksnack eller?

Hej!
1. Borde gå att hitta för under det tror jag. Men denna modell har tillverkats under många år och gå att få i (små) olika variationer, exempelvis finns det olika verk i 16570 beroende på vilket år du köper. Sedan är det skillnader i lugholes m.m. Så jag hade kollat runt lite och läst på om det så du vet vad du letar efter i första hand.
2. Kvitto tror jag väldigt sällsynt att man får med, jag tycker själv det är gött med cert, jag kan inte så mycket om klockor och kan inte ”se” äkthet om det inte är uppenbart, cert går såklart också att förfalska men det känns bättre i min mage då.
3. Här tvistar de lärda, vissa säger ”alltid service var femte år” medan andra låter klockan gå tills den inte går mer (och då menar den förstnämnda gruppen att risken för servicekostnaden ökar pga mer slitage m.m.). Så jag hade nog tänkt antingen att jag vill ha en nyservad (inom ett år) eller köpt en som inte servats nyligen och räknat med den kostnaden men förhoppningsvis få ett bättre pris.

Senast ändrad:
Hej!
Generellt svårt att hitta bra priser iom SEK vs EUR. Brukar dyka upp titt som tätt här, speciellt efter sommaren.

”Box and papers” = cert, inte kvitto

16570 vit är en underbar klocka 🙂👍🏻

Hej!
Grattis, det är en riktigt fin modell och jag har en själv. Generellt sett skulle jag utgå från två saker:
1. Köp den klocka du verkligen vill ha
2. Utgå från att det kommer att bli ett värdetapp, däremot hur mycket kommer den att behålla värdet? Dvs. se inte till ev. ökning.

Jag köpte min för under 90k via KS men det var utan box och cert. Däremot kom den nyservad, vilket var det viktigaste för min del.
Tror absolut att den kan komma under 90k. En service hos Rolex kan dra iväg. Så om den exempelvis är nyservad men ligger på 92,000 så kanske det är en bättre deal än 80k + service på 15k 😉
Om jag köpte en skulle jag velat att den haft service inom de senaste fem åren inkl. serviceintyg etc. på det.

Box och cert är egentligen bara viktigt om du tänker sälja den vidare. Men värt att veta är ju att då 16570 tillverkades och såldes så försvann box, cert etc. lika fort som en skokartong. Så om det inte är livsviktigt stirra dig inte blind på det. Däremot värt att kolla så den inte är sönderpolerad.

Däremot kolla verken, det kan vara bra att veta att även om 3186 verket är modernare så det första produktionsåret av det har haft lite barnsjukdommar, Så är 3185 lite bättre precis vid skiftet.

Edit: tror att de senaste som såldes här på KS gick för strax under 80 under sommaren.
Edit II: Kul detalj fram till 2002 är just borrade bandhorn. Gör det det till en dröm att byta band.

Det går även att lära sig en del genom att plöja igenom:
https://klocksnack.se/threads/en-tråd-tillägnad-rolex-explorer-ii-16570.42098/page-192

Här är lite lästips:

Senast ändrad:
Är DU inte sugen spelar det väl ingen roll vad VI tycker?

Från min egen ståndpunkt hade jag inte köpt en TT Daytona till listpris inkl moms från ÅF utan att något annat roligare kommit fram från soprummet.

Klart det kan spela roll. Åsikter är ju till för att delas när någon inte är säker på ett beslut som ska fattas? Märkligt tankesätt om att någon annans åsikt inte har någon betydelse. Särskilt när det kommer till personer som nog har en del erfarenhet och tankar att dela med sig av gällande exempelvis hur mycket klocka man får för pengarna i förhållande till listpris etc.

Sedan så kanske man inte ska komma med sin åsikt ändå efter en sån kommentar en rad innan. Lite doublestandard. Men tack för din åsikt ändå!

Tillbaka
Topp