• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hur svårt ska det vara? Gå till Luxurywatches och säg det

Det blev en lustig diskussion men i slutändan kan jag också tycka att hur och vilka ord en person använder för att beskriva sin klocka har man fan inte med att göra. Vill du köpa den så köp den annars så kan du gå och spendera dina pengar någon annanstans. Det är en persons egna val i hur man vill beskriva sin klocka, som i de här fallet handlar om skicket. Sen att det inte faller ut väl, eller kan minska intresset kring sin klocka eftersom det kan vara missvisande är en annan sak.

Annars håller jag med om att man kan överväga att använda andra ord. Men vem är du att säga precis vilka ord man ska använda? Det handlar inte om att ljuga. Det handlar om när och hur man säkerställer att en klocka är oanvänd. Oanvänd kan betyda olika för olika personer då det för en kan betyda oanvänd när klockan enbart har provats i butik men för en annan använd.
Om en person beskrivit nyansen på en klock-tavla som blå-lila eller liknande så hade det varit en sak. Men att medvetet använda ett missvisande ordval och som här på KS dessutom med sannolikhet inte godkänna en retur på klockan så blir det rätt konstigt. Rätt egalt vad LW säger och inte säger, dessutom är det en annan sak där kunden själv kan gå in och få se och känna på klockan innan köp. Och sedan när blev LW en referens på vad som är rätt och fel? :banghead:

Att säga att det betyder olika saker för olika personer är rent trams. Det är knappast så att en ordlista säger att betydelsen av ord är relativa till personens uppfattning.
Visst är det upp till var och en att beskriva sin klocka som man vill. Men då får man också ta konsekvenserna av att få lite skit för det. 🤷🏻‍♂️

Det blev en lustig diskussion men i slutändan kan jag också tycka att hur och vilka ord en person använder för att beskriva sin klocka har man fan inte med att göra. Vill du köpa den så köp den annars så kan du gå och spendera dina pengar någon annanstans. Det är en persons egna val i hur man vill beskriva sin klocka, som i de här fallet handlar om skicket. Sen att det inte faller ut väl, eller kan minska intresset kring sin klocka eftersom det kan vara missvisande är en annan sak.

Annars håller jag med om att man kan överväga att använda andra ord. Men vem är du att säga precis vilka ord man ska använda? Det handlar inte om att ljuga. Det handlar om när och hur man säkerställer att en klocka är oanvänd. Oanvänd kan betyda olika för olika personer då det för en kan betyda oanvänd när klockan enbart har provats i butik men för en annan använd.
Vad tycker du om denna "ordlista" om beskrivning av klockor, godtagbar?

Alltid fascinerande med medlemmar som har dyra samlingar men noll koll på saker som marknadsvärde, terminologi och kunskap om klockor rent generellt....

IMG_5829.jpeg
IMG_5826.jpeg

Aldrig fel med en burgare till lunch på en lördag. Trevlig helg!
Den är oanvänd och vill gärna behålla skicket så. Vad tänkte du på?
Men oavsett hur man definierar oanvänd så är din knappast oanvänd för att du satt på plast på klockan.

Använd inte ordet oanvänd på en klocka som är använd. Hur svårt ska det vara, spelar ingen roll om det inte syns. Man ska inte ljuga. Finns andra ord att använda.

Om jag köper en klocka på KS där säljaren sagt att den är oanvänd så förutsätter jag att personen köpt klockan i butik och sedan inte burit den.

Enklare om man gör som amerikanarna och kör BNIB eller NOS på klockor som är oanvända och "slider" för klockor som är använda men kan säljas som "nya/oanvända"

Du är på Sveriges största klockforum. ALL kritik du får pekar åt samma hål. Det samlade omdömet är att du har använt fel term/ord. Ta den på hakan och gå vidare.

Om jag struntar i tidigare definitioner av oanvänd. Vad är grejen med lite spår av användning? Visst, första repan är ju alltid lite trist. Men gör den repan någon större inverkan på prislappen?

Om jag struntar i tidigare definitioner av oanvänd. Vad är grejen med lite spår av användning? Visst, första repan är ju alltid lite trist. Men gör den repan någon större inverkan på prislappen?
Generellt sett speciellt om en klocka är satt runt eller över list så är det nog bättre att det är tydligt att den har använts och att skicket är därefter. Istället för att tro att den är helt oanvänd och sedan har hairlines. Speciellt om man betalt 120k för en klocka som ligger på 100k på list.

Generellt sett speciellt om en klocka är satt runt eller över list så är det nog bättre att det är tydligt att den har använts och att skicket är därefter. Istället för att tro att den är helt oanvänd och sedan har hairlines. Speciellt om man betalt 120k för en klocka som ligger på 100k på list.
Håller helt med @Deskdiversthlm. Personligen spelar det mig ingen roll men jag vill gärna veta exakt vad det är jag köper och i vilket skick.

Skulle ändå säga att det generellt gör lite på priset. Att köpa en helt ny klocka från en privatperson kontra en med lite spår av användning brukar generellt kosta nämen del. Jag köpte en klocka i höstas i 70-80k klassen ej rolex men där skilde priset ca 7-10k en med mindre spår av användning kontra helt oanvänd direkt från butik på de annonserna som kom ut då i alla fall.

Då diskussionen gällande tolkningen av "oanvänd" har avslutats (?) undrar jag vad tråden anser om den spretiga prisnivån på 14060?

Ser att dom senaste sålda exemplaren på k&s såldes för 72 samt 98 tkr. Göteborgs Pantbank har ett exemplar som är reserverat för 82 tkr.

Senast ändrad:
Då diskussionen gällande tolkningen av "oanvänd" har avslutats (?) undrar jag vad tråden anser om den spretiga prisnivån på 14060?

Ser att dom senaste sålda exemplaren på k&s såldes för 72 samt 98 tkr. Göteborgs Pantbank har ett exemplar som är reserverat för 82 tkr.
Blir förstås svårt då den var i produktion runt 30 år. En sliten, oservad watch only från 93 mot en 4-liner RRR i bra skick med full set blir förstås en signifikant procentuell skillnad.

Vet du om den såldes för 98? Låter högt för en k-serie C2C utan tillbehör.

Var ngn och tittade på denna och kan kommentera skicket? Tycker 115 låter något lågt iom Kaplans, eller ”is it happening”? 😅

Var ngn och tittade på denna och kan kommentera skicket? Tycker 115 låter något lågt iom Kaplans, eller ”is it happening”? 😅

115? Det såldes ju för 96?

Att en naken 14060 ska kosta 100 papp idag är ju rena drömmar

Ja, många annonser som bumpas länge. Får se när säljarna och köparna möts.

Blir förstås svårt då den var i produktion runt 30 år. En sliten, oservad watch only från 93 mot en 4-liner RRR i bra skick med full set blir förstås en signifikant procentuell skillnad.

Vet du om den såldes för 98? Låter högt för en k-serie C2C utan tillbehör.

Det vet jag inte, pingar in säljaren om den informationen anses offentlig. @Zozoo

Tillbaka
Topp