• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Den transparens du pratar om är fortfarande inget du kan säkerställa med 100%. Oanvänd är därmed inte alltid oanvänd om man ska förlita sig på ”transparens”. Den som säljer den som uppdrag kan ha fått information om att den är oanvänd och säljer den så. Inte ens gråhandlare kan veta om den är fullständigt oanvänd. Oanvänd är också ett diffust begrepp. Är den oanvänd om jag har vridit upp klockan och testat den på handleden hemma? Det du med andra ord säger är att du isåfall inte skulle kunna köpa en klocka i den prisnivån överhuvudtaget. Om du ska utgå ifrån transparens så kan du ju i princip inte köpa några klockor bortsett från AD.
Givetvis kan det vara svårt att avgöra om klockan i fråga är oanvänd om den inte har några bruksspår, varför det blir extra viktigt att kunna förlita sig på att den information du får från säljaren är korrekt, vilket mitt tidigare inlägg syftade till. Skulle det vara viktigt för mig att klockan var oanvänd så skulle jag se till att köpa den från någon som jag litade på, utan sjuhundra mellanhänder.

Anledningen till att det är så mycket osäkerhet kring begreppet ”oanvänd” är ju för att folk gör just som du, använder klockan för att sedan hävda att den är oanvänd.

Lite förvirrad nu, förstår inte riktigt vad den prisnivå jag brukar handla på har med saken att göra? Förstår inte heller varför du försöker vrida på min poäng för att få det till att jag inte handlar på den prisnivån. Jag har köpt ett flertal klockor både på och över den prisnivån, vad jag dock inte skulle få för mig att göra är att betala ett förmodat hutlöst premium för en sak som inte ens du som köpare kan fastställa, dvs att klockan är oanvänd.

Givetvis kan det vara svårt att avgöra om klockan i fråga är oanvänd om den inte har några bruksspår, varför det blir extra viktigt att kunna förlita sig på att den information du får från säljaren är korrekt, vilket mitt tidigare inlägg syftade till. Skulle det vara viktigt för mig att klockan var oanvänd så skulle jag se till att köpa den från någon som jag litade på, utan sjuhundra mellanhänder.

Anledningen till att det är så mycket osäkerhet kring begreppet ”oanvänd” är ju för att folk gör just som du, använder klockan för att sedan hävda att den är oanvänd.

Lite förvirrad nu, förstår inte riktigt vad den prisnivå jag brukar handla på har med saken att göra? Förstår inte heller varför du försöker vrida på min poäng för att få det till att jag inte handlar på den prisnivån. Jag har köpt ett flertal klockor både på och över den prisnivån, vad jag dock inte skulle få för mig att göra är att betala ett förmodat hutlöst premium för en sak som inte ens du som köpare kan fastställa, dvs att klockan är oanvänd.
Samma tema avhandlades här: https://klocksnack.se/threads/aktiva-objekt-annonser-på-ks.181015/page-3#post-4653938
Är av samma åsikt som de flesta andra här att det går att beskriva skicket på ett bra sätt utan att på något sätt riskera att ge en missvisande beskrivning.

Man kunde ju säkerställa det genom transparens skrev du?

Så du menar att anledningen till att det finns så mycket osäkerhet kring oanvänd är för att jag hävdar att min är oanvänd och därför bidrar jag till att förvirra begreppet oanvänd för alla köpare. Oanvänd är ett brett och diffust begrepp oavsett om det handlar om en klocka eller ett par jeans. Om du vill ha en ”oanvänd” klocka som är så nära ny som möjligt handlar det snarare om skicket än den transparensen mellan köpare och säljare som du babblar om

Så du menar att anledningen till att det finns så mycket osäkerhet kring oanvänd är för att jag hävdar att min är oanvänd och därför bidrar jag till att förvirra begreppet oanvänd för alla köpare. Oanvänd är ett brett och diffust begrepp oavsett om det handlar om en klocka eller ett par jeans. Om du vill ha en ”oanvänd” klocka som är så nära ny som möjligt handlar det snarare om skicket än den transparensen mellan köpare och säljare som du babblar om
Visa den oanvända klockan du hänvisar till.

Visa den oanvända klockan du hänvisar till.
IMG_5835.jpeg
IMG_5837.jpeg

Kaffe på de

Den är oanvänd och vill gärna behålla skicket så. Vad tänkte du på?
"Oanvänd".

Den där kan väl knappast vara oanvänd (I ordets rätta bemärkelse) då säljaren inte är en ÅF.

Däremot Nyskick kan den ju vara i.

Hela denna diskussion blir ju en fråga om semantik mer än skick.
Sålänge köparen (Du) är nöjd med vad du får är det väl bra?
Och ingen har gett dig svar på vad en vettig mellanskillnad kan vara så jag ger svaret.
Ungefär 100.000sek.

Sedan kan du dribbla som du vill att ditt inbyte är värt 100 eller 200 och alltdäremellan.
Och samma går för Daytonan

Den där kan väl knappast vara oanvänd (I ordets rätta bemärkelse) då säljaren inte är en ÅF.

Däremot Nyskick kan den ju vara i.

Hela denna diskussion blir ju en fråga om semantik mer än skick.
Sålänge köparen (Du) är nöjd med vad du får är det väl bra?
Och ingen har gett dig svar på vad en vettig mellanskillnad kan vara så jag ger svaret.
Ungefär 100.000sek.

Sedan kan du dribbla som du vill att ditt inbyte är värt 100 eller 200 och alltdäremellan.
Och samma går för Daytonan

Tack för synpunkten @FlipSwede

Jag kanske kan säga a

Min klocka som är använd men i oanvänt skick

Edit: 116610LV, 2018
Du hör väl själv att det låter FUBAR.......den kan ju inte vara både och samtidigt. Dock kan den vara i väldigt gott skick!
Min erfarenhet är att man ska vara försiktig med att beskriva klockans skick utöver avvikelser. Bilderna får stå för skicket. Vi bedömer alla saker på olika sätt.......

Du hör väl själv att det låter FUBAR.......den kan ju inte vara både och samtidigt. Dock kan den vara i väldigt gott skick!
Min erfarenhet är att man ska vara försiktig med att beskriva klockans skick utöver avvikelser. Bilderna får stå för skicket. Vi bedömer alla saker på olika sätt.......

Förstår vad dig. Kan tycka det blir en lek med ord. Väldigt gott skick är också en subjektiv bedömning. Det kan variera från person till person vad som anses som väldigt gott skick. Egentligen som du skriver. Vi bedömer alla saker på olika sätt. Därav har för mig ett oanvänt skick beskrivit att varan (i detta fall klockan) är så nära nyskick som möjligt.

Man kanske ska omformulera sig, vad vet jag.

Förstår vad dig. Kan tycka det blir en lek med ord. Väldigt gott skick är också en subjektiv bedömning. Det kan variera från person till person vad som anses som väldigt gott skick. Egentligen som du skriver. Vi bedömer alla saker på olika sätt. Därav har för mig ett oanvänt skick beskrivit att varan (i detta fall klockan) är så nära nyskick som möjligt.

Skriv

Bra för att vara så gammal.

Mer intetsägande beskrivning vet jag inte om det existerar.....

Om man vet att klockan är buren på armen ett par ggr och den läggs ut med epitetet oanvänt skick. Då låter det mer som någon som försöker kräma ut max ur en klocka. Den är helt enklet felrepresenterad.......det brukar inte bli bra.

Om man vet att klockan är buren på armen ett par ggr och den läggs ut med epitetet oanvänt skick. Då låter det mer som någon som försöker kräma ut max ur en klocka. Den är helt enklet felrepresneterad.......det brukar inte bli bra.

Aha okej, det visste jag inte. Jag tänkte mer att man vill ge köparen en rättvis bild av skicket och vad man som köpare ska förvänta sig utan att ha sett klockan. Tack för synpunkten, bra att tänka på

Aha okej, det visste jag inte. Jag tänkte mer att man vill ge köparen en rättvis bild av skicket och vad man som köpare ska förvänta sig utan att ha sett klockan. Tack för synpunkten, bra att tänka på

Om det är klockan du satt plastfilm på och sedan använt så hade jag tagit bort plasten innan du säljer.
Brukar se rätt trista ut när delar av klockan har fabriks finish och delar som har annan yta där plasten inte täckt.

Om det är klockan du satt plastfilm på och sedan använt så hade jag tagit bort plasten innan du säljer.
Brukar se rätt trista ut när delar av klockan har fabriks finish och delar som har annan yta där plasten inte täckt.

jag har redan tagit av plasten och bestämt mig för att låta den ligga i sin låda istället för att gå runt med platsen. Gillar min 116520 i dagsläget som jag använder mer. Antingen får jag använda den utan plast eller låta den ligga. Det fick bli den sistnämnda.

• Like
Reactions: SWC

Vet inte om jag borde bemöda mig att svara på något du tydligt väljer att tolka fel.

Det enda sättet man kan komma så nära sanningen som möjligt är att välja en tillförlitlig och transparent säljare.

Även om det inte är du som enskild individ som bidrar till den svåra bedömningen av vad som är oanvänt så är det du och alla andra som kallar använt för oanvänt som bidrar till osäkerheten i frågan.

jag har redan tagit av plasten och bestämt mig för att låta den ligga i sin låda istället för att gå runt med platsen. Gillar min 116520 i dagsläget som jag använder mer. Antingen får jag använda den utan plast eller låta den ligga. Det fick bli den sistnämnda.
Du har en vit 116520 och nu vill ha en vit 116500 🤔 ?

Det finns olika definitioner på "oanvänd" beroende på kontext.
Dvs. klockan är oanvänd = den har inte tagits upp, avplastat etc. etc. Den andra är att klockan ligger oanvänd = klockan används inte (men detta säger absolut inte något om dess skick, endast förklarar om den brukas eller inte).

Använd inte ordet oanvänd på en klocka som är använd. Hur svårt ska det vara, spelar ingen roll om det inte syns. Man ska inte ljuga. Finns andra ord att använda.

Om jag köper en klocka på KS där säljaren sagt att den är oanvänd så förutsätter jag att personen köpt klockan i butik och sedan inte burit den.

Använd inte ordet oanvänd på en klocka som är använd. Hur svårt ska det vara, spelar ingen roll om det inte syns. Man ska inte ljuga. Finns andra ord att använda.

Om jag köper en klocka på KS där säljaren sagt att den är oanvänd så förutsätter jag att personen köpt klockan i butik och sedan inte burit den.

Hur svårt ska det vara? Gå till Luxurywatches och säg det

Det blev en lustig diskussion men i slutändan kan jag också tycka att hur och vilka ord en person använder för att beskriva sin klocka har man fan inte med att göra. Vill du köpa den så köp den annars så kan du gå och spendera dina pengar någon annanstans. Det är en persons egna val i hur man vill beskriva sin klocka, som i de här fallet handlar om skicket. Sen att det inte faller ut väl, eller kan minska intresset kring sin klocka eftersom det kan vara missvisande är en annan sak.

Annars håller jag med om att man kan överväga att använda andra ord. Men vem är du att säga precis vilka ord man ska använda? Det handlar inte om att ljuga. Det handlar om när och hur man säkerställer att en klocka är oanvänd. Oanvänd kan betyda olika för olika personer då det för en kan betyda oanvänd när klockan enbart har provats i butik men för en annan använd.

Tillbaka
Topp