• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Det hade ju varit intressant att se volymen av klockor som omsätts inte bara priset. Känslan är att även volymen är ner generellt. Även här på KS. Dock är det ju bara är en känsla man får av alla prisdumpar och annonser som försvinner och kommer tillbaka igen. Av det man kan läsa sig till så verkar det vara så även globalt.

Hodinkee köpte Crown & Caliber (gråhandlare i USA) på absoluta toppen av markanden 2021 och har behövt göra stora nedskärningar.

Lika så Chrono24

Båda dessa företag tjänar ju pengar på i första hand transaktionsvolym på andrahandsmarknaden.

Senast ändrad:
Har en fullset 126334 från 2018 med jubile och vit tavla som jag ska sälja. Tycker prissättning är svårt nu. Några inputs från Rolexpanelen?

Skulle behöva lite råd från ni visa KSare.

Har en 126334 (diamanttavla + box cert etc) den är från 2019 och i bra skick. Funderar på att sälja den och undrar vad ni tror om värdet?

Bilagor

• IMG_6149.jpeg
    IMG_6149.jpeg
    331.2 KB · Visningar: 19
Skulle behöva lite råd från ni visa KSare.

Har en 126334 (diamanttavla + box cert etc) den är från 2019 och i bra skick. Funderar på att sälja den och undrar vad ni tror om värdet?
Försök här ist 😊

Denna tråd har visst somnat, eller fallit i intresse lika snabbt som priserna och kötiderna

Känns som priserna fortsätter nedåt. Trodde ändå att EUR- fyndare skulle driva upp något mer. En Hulk på auktionshus för 206…snart under 200 för första gången på länge? GMT Master II Pepsi Swiss Only återrop med låga bud, GMT Master II svart insert 125tkr.

Nautilus-vansinnet har stagnerat (om än fortfarande egentligen sjuka priser). Konstigt att ingen ville köpa den blå till 25% rabatt mot marknadspriset…dvs C24 ”marknadspris” 😅

Senast ändrad:
Denna tråd har visst somnat, eller fallit i intresse lika snabbt som priserna och kötiderna

Känns som priserna fortsätter nedåt. Trodde ändå att EUR- fyndare skulle driva upp något mer. En Hulk på auktionshus för 206…snart under 200 för första gången på länge? GMT Master II Pepsi Swiss Only återrop med låga bud, GMT Master II svart insert 125tkr.

Nautilus-vansinnet har stagnerat (om än fortfarande egentligen sjuka priser). Konstigt att ingen ville köpa den blå till 25% rabatt mot marknadspriset…dvs C24 ”marknadspris” 😅

Trådens namn manar inte direkt till fortsatt skrivande. Köp en Rolex och se den tappa värde är inte lika kul.

Har precis polerat min spåkula medans jag klämde en Faxe Konde.

Nästa år är det nog möjligt att lägga handpenning på vilken modell man vill för garanterad leverans hos utvalda ADs.
Vill gärna köpa en grön submariner, ascool! Dessvärre lär leveranstiden på vissa modeller bli fortsatt lång.

2024 kommer vara året utjämningen sker och hobbyn inkluderat Rolex tar fart på riktigt. Redan till jul kan wissar vakna till nerbumpade Sportisar ala feeling 2011. Freakin luuuuv it

Har precis polerat min spåkula medans jag klämde en Faxe Konde.

Nästa år är det nog möjligt att lägga handpenning på vilken modell man vill för garanterad leverans hos utvalda ADs.
Vill gärna köpa en grön submariner, ascool! Dessvärre lär leveranstiden på vissa modeller bli fortsatt lång.

2024 kommer vara året utjämningen sker och hobbyn inkluderat Rolex tar fart på riktigt. Redan till jul kan wissar vakna till nerbumpade Sportisar ala feeling 2011. Freakin luuuuv it

Tveksamt, tror inte Pepsi/daytona et al kommer finnas för gemene man. Men att det blir lättare - absolut (är det väl redan?)

Med det sagt - mer intressant är vad som händer om räntorna sänks i mitten av nästa år. Kommer folk köpa klockor 2025 igen och kommer priserna gå upp eller är den värsta hajpen över?

Tveksamt, tror inte Pepsi/daytona et al kommer finnas för gemene man. Men att det blir lättare - absolut (är det väl redan?)

Med det sagt - mer intressant är vad som händer om räntorna sänks i mitten av nästa år. Kommer folk köpa klockor 2025 igen och kommer priserna gå upp eller är den värsta hajpen över?
Kommer ränta sänka i mitten av nästa år? Inflationen är fortfarande för högt, och kronan aldeles för svag… det kan dröja inan räntorna kommer när igen…

Jag tror absolut att den värsta hypen är över. Räntor ner mot 1% kommer vi nog aldrig se igen, så jag tror folk kommer känna sig fattigare långt framöver än vad de gjorde när allt var som galnast.

Jag tror absolut att den värsta hypen är över. Räntor ner mot 1% kommer vi nog aldrig se igen, så jag tror folk kommer känna sig fattigare långt framöver än vad de gjorde när allt var som galnast.
Instämmer. Skulle det ske någon form av räntesänkning redan nästa år kommer vi nog se en väldigt långsam takt på sänkningarna.

Instämmer. Skulle det ske någon form av räntesänkning redan nästa år kommer vi nog se en väldigt långsam takt på sänkningarna.
Yep ”higher for longer” är att räkna med och gratis pengar-experimentet hoppas jag vi slipper se.

Enig om ovan, vanliga modeller blir nog ganska enkelt och de svåra fortsatt något för de något mer spenderande kunderna.

@Chuck jag ser fram emot att få köpa en 5-siffrig LV till bra pris 🥳

Kommer ränta sänka i mitten av nästa år? Inflationen är fortfarande för högt, och kronan aldeles för svag… det kan dröja inan räntorna kommer när igen…
Du har rätt om kronan. Men tänk på att priserna på te x rolex bryr sig väldigt lite om kronan och Sverige. Priset på klockor sätts globalt, så även om riksbanken måste skydda kronan genom att hålla räntan upp så betyder det inte att amerikanska FED kommer göra samma sak.

Faktum är att priset på klockor går upp i kronor just nu när vi tappar mot dollarn och euro så pass mycket. Dvs priset på Rolex är ner ca 15% senaste året men kronan har tappat nästan lika mycket mot dollarn så för oss i Sverige så är det nästan jämt ut.

Kronan är fucked och kommer nog va det över lång tid framöver. Vilket förmodligen även gäller Sverige tyvärr.

Jag fick äntligen klartecken på ny rolex efter ganska lång väntan. Om det är väntan eller att det börjar lossna är svårt att säga. Modellen jag ska hämta ut är ju fortfarande upp 50% mot mrsp i gråhandeln.
Grattis! Men det ger oss inte så mycket information, eller knappt något alls faktiskt, om du varken berättar tid på väntan, modell och eventuell historik 🙂

Ni som har koll. Visst är det så att Rolex brukar höja listpriserna här nu kring årsskiftet va?

Ska bli intressant att se effekten på andrahandsmarknaden. Före nedgången började överfördes ju ökningen av Rolex-listpriser direkt på andrahandsmarknaden.

Not so much anymore...

Jag fick äntligen klartecken på ny rolex efter ganska lång väntan. Om det är väntan eller att det börjar lossna är svårt att säga. Modellen jag ska hämta ut är ju fortfarande upp 50% mot mrsp i gråhandeln.
Vad är ganska lång väntan? Jag är uppe i 5år nu men fick lite vaga besked om att de börjar närma sig idag när jag besökte en mycket trevlig butik :)

Du missade en liten detalj, köparen betalar 25% i provision på klubbat pris. :p

Tillbaka
Topp