• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Genuint nyfiken hur en myndig(?) person kan bli så till sig att 500.000kr spenderas på något denne inte riktigt vill ha,men med ett vagt löfte om att få detta någon gång I framtiden.
Dock oklart när och ens om detta sker.

TRFs Nestor PADI (Som kan skriva vad han vill utan att bli utkastad) har en stående signatur ang detta.
Är du trött eller? Har såklart köpt saker jag velat ha.
Det går inte emot att de varit väldigt tydliga med att det skulle öka mina chanser markant och att de flera år utlovat "nästa som kommer".
 
Senast ändrad:

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Är du trött eller? Har såklart köpt saker jag velat ha.
Det går inte emot att de varit väldigt tydliga med att det skulle öka mina chanser markant och att de hela flera år utlovat "nästa som kommer".
Handen på hjärtat, ville du verkligen ha den där Bvlgari Diagono:n du köpte därifrån vid en GtG?
Jag har nämligen gått och undrar i alla år.
 

FlipSwede

Audemars
Är du trött eller? Har såklart köpt saker jag velat ha.
Det går inte emot att de varit väldigt tydliga med att det skulle öka mina chanser markant och att de flera år utlovat "nästa som kommer".
Speciellt trött är jag inte.
Hur står det till själv?

Fick intrycket att det var sådant du inte skulle ha köpt utan att ha blivit lovad din "morot" när jag läste ditt inlägg.
Men då hade jag fel,vilket ju var bra.

Jag håller helt med dig om att många säljare lovar runt men levererar tunt,och tar personligen dessa utfästelser med en väldigt stor nypa,salt.
 

Whiskwatch

Panerai
De är inkompetenta gällande precis allting, vet inte vad de säljer, ljuger dig rakt upp i ansiktet, säljer klockor du tingat och ska hämta upp till andra, polerar klockor på service de absolut inte får polera, hetsar en till att handla för en halv miljon för att ändå få vänta (hittills 6 år, kommer aldrig ske...) för en GMT, - . "nästa är din!" sa dom i 4 år innan jag gav upp. 5 år(!) för en vanlig Oyster Perpetual. Personalen har dinglat klockor jag vill köpa framför mig men säger att dom ska köpa den själv och sälja dyrt... med mera med mera. Lägg därtill på allmänt otrevliga.
+1 på den! Otroligt okunniga varje gång jag varit där. Aldrig kunnat hjälpa till med något och jag har aldrig kunnat köpa en klocka där.

Var sugen på en Tudor p39, Krons i Stockholm löste en på två(!) veckor. Bergströms i Gbg sa ”minst ett halvår, kanske längre”.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Samma i Uppsala, alltid fått riktigt bra service och ärliga uttalanden om väntelistor där jag endast blivit uppskriven om dem gjort bedömningen att en klocka kan levereras inom hyfsat rimlig tid vilket dem varit uppriktiga med.
Bergströms i Uppsala, plus i min bok. Jag fick i somras tilldelning på en lite knepigare Rolex efter några månaders vänt. "Tyvärr" så fick jag avböja affär då jag efter det
lagt handpenning hos annan AD.
 

Man

Rolex
Som okunnig undrar jag:
Kan man förvänta sig att Rolex höjer sina priser i början av varje år, m a o våren 2024 nästa gång? Är det så det brukar vara historiskt sett? På ett ungefär hur många procent är en sådan typisk höjning?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Bergströms i Uppsala, plus i min bok. Jag fick i somras tilldelning på en lite knepigare Rolex efter några månaders vänt. "Tyvärr" så fick jag avböja affär då jag efter det
lagt handpenning hos annan AD.
Hade en liknande upplevelse förra hösten fick tilldelning betydligt snabbare än vad dem trodde och hade då köpt något annat i väntan då jag får en indikation på att det skulle ta betydligt längre tid. Så fick avböja men förklarade situationen att min förståelse var att det inte skulle gå så fort och att jag inte hade någon intention att plocka ut något för att sälja vidare när klockbudgeten för tillfället var förbrukad. Så när klockbudgeten nu har ökats på pratade jag med dem igen och det var inget problem att få stå med igen, nu med vetskapen om att det förmodligen inte kommer ta lika lång tid.
 

Daniel_st

Cartier
Har försökt där vid 2-3 tillfällen. De har varit konsekventa med svaret att de tar beställningar i början på året när de har ett hum om tilldelning och att allt blir "bokat" ganska omgående. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
Jag fick samma svar för några veckor sedan att jag ska återkomma början på året, då kommer det säkert gå, hm.
 

Thomsen

Omega
Får alltid samma svar på Bergströms i Malmö, kom tillbaka efter sommaren, men efter sommaren ska man komma i början av nästa år och när man kommer nästa år så ska man komma efter sommaren. Även om man checkar in med jämna mellanrum mellan så hjälper det inte.
Börjar bli lite trist att försöka få lov att köpa nåt
 

Macan

Breitling
Får alltid samma svar på Bergströms i Malmö, kom tillbaka efter sommaren, men efter sommaren ska man komma i början av nästa år och när man kommer nästa år så ska man komma efter sommaren. Även om man checkar in med jämna mellanrum mellan så hjälper det inte.
Börjar bli lite trist att försöka få lov att köpa nåt
Fick samma besked i Malmö för några veckor sedan. Han knappt förklara vad jag var intresserad av innan de påpekade att jag var välkommen tillbaka om ett år eller så, och utgången hittar du själv 😂. De förklarade även att de skulle beta av nuvarande kölista innan de tog upp nya intresseanmälningar, samt att de då övervägde att börja med handpenning istället för kölista. Men med rådande ekonomiska klimat och prisbild på att sälja på beg.marknaden kan säkerligen en del på kölistan välja att tacka nej.
 

Brimi

Cartier
Fick samma besked i Malmö för några veckor sedan. Han knappt förklara vad jag var intresserad av innan de påpekade att jag var välkommen tillbaka om ett år eller så, och utgången hittar du själv 😂. De förklarade även att de skulle beta av nuvarande kölista innan de tog upp nya intresseanmälningar, samt att de då övervägde att börja med handpenning istället för kölista. Men med rådande ekonomiska klimat och prisbild på att sälja på beg.marknaden kan säkerligen en del på kölistan välja att tacka nej.
Någon kölista nämndes aldrig när jag beställde min OP i mars.
Betalade 15% i handpenning.

När jag sen hämtade den passade jag på och frågade om en YM jag är sugen på.
Ingen kölista heller.
 

Lingrush

Cartier
Borde inte denna gått för mer ? Någon som va där och såg den i verklighet ?

jag var där, både såg den och var på auktionen. Det var ingen som budade på den. Helt svalt intresse
 

Lingrush

Cartier
Hur många vanliga ”Svenssons” står på dessa listor hos AD? Givetvis svårt att svara på men skulle vi säga att det är en majoritet? Ok men ling, vad är en ”Svensson”? Jo en som tillsammans med frugan har cirka 1 milj i brutto årslön. Efter räkningar betalda månadsvis cirka 15-20k kvar i fickan efter att utgifter såsom ränta, avgift, amortering är betalda. Inga jätte besparingar, det mesta ligger i bostaden/huset. Det kvar i fickan ska också gå till bensin, lite elkostnader osv.

Med tanke på världsläget borde väl det vara rätt många som tackar nej till en Rolex idag oavsett om man erbjuds en? Folk prioriterar annat.

Eller är majoriteten gråisar och folk med köphistorik på någon miljon med mycket kapital som står på dessa listor?

Jag har själv börjat handla hos AD, rätt ny kund och står i kö på att köpa en klocka jag verkligen vill ha. Inte ute efter att sälja utan använda och behålla livet ut.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hur många vanliga ”Svenssons” står på dessa listor hos AD? Givetvis svårt att svara på men skulle vi säga att det är en majoritet? Ok men ling, vad är en ”Svensson”? Jo en som tillsammans med frugan har cirka 1 milj i brutto årslön. Efter räkningar betalda månadsvis cirka 15-20k kvar i fickan efter att utgifter såsom ränta, avgift, amortering är betalda. Inga jätte besparingar, det mesta ligger i bostaden/huset. Det kvar i fickan ska också gå till bensin, lite elkostnader osv.

Med tanke på världsläget borde väl det vara rätt många som tackar nej till en Rolex idag oavsett om man erbjuds en? Folk prioriterar annat.

Eller är majoriteten gråisar och folk med köphistorik på någon miljon med mycket kapital som står på dessa listor?

Jag har själv börjat handla hos AD, rätt ny kund och står i kö på att köpa en klocka jag verkligen vill ha. Inte ute efter att sälja utan använda och behålla livet ut.

Det är nog ganska få som har 20k kvar efter att räkningar och lån är betalt varje månad.
 
Topp