• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Utöver öppet köp och garanti måste de också tjäna pengar, så att gråhandlare tar extra är inget konstigt.
Sant men jag betalar gärna lite extra om jag får extra garanti.
Och privatsäljare vill också tjäna en slant… många ser det som en bra investering och bryr sig inte så mycket om klockan själv.
 
Visst är Careofcarl eller Chrono24 dyrare men de erbjuder öppet köp och 1 års garanti.
Det brukar inte erbjudas av privatpersonner som säljer lyxklockor.

Så ja det kan vara svårt för dig att sälja en klocka utan certifikat.

Ja absolut, men det jag sett på careofcarl har inte certifikat heller så då känns det som ett dött lopp redan där. Ska jag redan betala extra för gråhandlaren ifråga ska täcka sina omkostnader vill jag ju gärna ha ett fullset också.

Angående box är det inte lika viktigt eftersom det går att köpa en ny för någon tusenlapp. Certifikat går dock inte att återställa.

Fint! Bra att veta! En tusenlapp är ju inte särskilt mycket i sammanhanget.
 
Ja absolut, men det jag sett på careofcarl har inte certifikat heller så då känns det som ett dött lopp redan där. Ska jag redan betala extra för gråhandlaren ifråga ska täcka sina omkostnader vill jag ju gärna ha ett fullset också.



Fint! Bra att veta! En tusenlapp är ju inte särskilt mycket i sammanhanget.

Att investera i lyxklockor är som att investera på börsen.
Det finns ingen garanti på bra vinst!

Glöm inte heller att ett certifkat kan förfalskas… eller komma från en annan klocka 😎
 
Att investera i lyxklockor är som att investera på börsen.
Det finns ingen garanti på bra vinst!

Glöm inte heller att ett certifkat kan förfalskas… eller komma från en annan klocka 😎

Ser detta som en hobby och inte som investering. Sen är det väl positivt om jag inte går alltför mycket back men med servicekostnader etc räknar jag med att det kommer kosta lite. Har skalat ned ordentligt på två andra hobbys som var väldigt kostsamma och tidskrävande på sättet jag utförde det på så är fullt beredd på att en hobby kostar pengar. Detta är dock en perfekt hobby när livet blir mer "seriöst" och man har mindre tid att lägga då den i sig inte är tidskrävande. Tyvärr har det väl som du säger blivit så att många ser det som att investera på börsen och då tillkommer allt möjligt fult såsom bedrägeri och scammers på köpet.

Är väl relativt enkelt att kolla så att serienummer matchar, samt söka på serienumret och se till att det inte är en stulen eller oäkta klocka. Men ja, vill man så går väl det absolut mesta att förfalska. Antar att man i princip måste lämna in klockan på service för att vara helt säker.
 
Har en liten fråga som jag hoppas någon eventuellt kan besvara. Bör väl befinna mig i rätt tråd. Jag har varit inne på Nymans några gånger för att köpa en klocka som present. En Cartier. Har även sätt en Datejust på Krons som jag är intresserad av. Därav har jag inte riktigt kommit till skott på Cartier klockan. Jag står även i kö på en Rolex klocka till mig själv på Nymans. Har ingen tidigare köphistorik och har alltid handlat mina klockor hos gråisar.

Jag har förstått att Krons och Nymans har samma ägare. Jag är inte från Stockholm även om jag är bosatt här nu.

Så till frågan: Spelar det någon roll vart jag väljer att köpa presenten om man ser till vilken fördel jag har till att plocka ut min egna klocka snabbare (eller ens få den)?

Jag har varit på Nymans fler gånger och känner att jag helst hade köpt därifrån. Dock gillar jag den andra klockan på Krons lite mer. Vill såklart tillägga att det viktigaste är att presenten blir lyckad men personen som kommer få den kommer vara lika lycklig över båda. Helt övertygad om det. Det blir egentligen rätt mycket dyrare om jag handlar på Krons tillochmed, men lägger inte så stor vikt vid det just den här presenten.

Så vad säger ni. Vet ni eller tror ni det spelar någon roll?
 
Har en liten fråga som jag hoppas någon eventuellt kan besvara. Bör väl befinna mig i rätt tråd. Jag har varit inne på Nymans några gånger för att köpa en klocka som present. En Cartier. Har även sätt en Datejust på Krons som jag är intresserad av. Därav har jag inte riktigt kommit till skott på Cartier klockan. Jag står även i kö på en Rolex klocka till mig själv på Nymans. Har ingen tidigare köphistorik och har alltid handlat mina klockor hos gråisar.

Jag har förstått att Krons och Nymans har samma ägare. Jag är inte från Stockholm även om jag är bosatt här nu.

Så till frågan: Spelar det någon roll vart jag väljer att köpa presenten om man ser till vilken fördel jag har till att plocka ut min egna klocka snabbare (eller ens få den)?

Jag har varit på Nymans fler gånger och känner att jag helst hade köpt därifrån. Dock gillar jag den andra klockan på Krons lite mer. Vill såklart tillägga att det viktigaste är att presenten blir lyckad men personen som kommer få den kommer vara lika lycklig över båda. Helt övertygad om det. Det blir egentligen rätt mycket dyrare om jag handlar på Krons tillochmed, men lägger inte så stor vikt vid det just den här presenten.

Så vad säger ni. Vet ni eller tror ni det spelar någon roll?
Det blir väl som en gemensam köpprofil för dig när du handlar på Krons, Nymans Sthlm och Nymans V-ås, om jag fattat det rätt.
 
Ser detta som en hobby och inte som investering. Sen är det väl positivt om jag inte går alltför mycket back men med servicekostnader etc räknar jag med att det kommer kosta lite. Har skalat ned ordentligt på två andra hobbys som var väldigt kostsamma och tidskrävande på sättet jag utförde det på så är fullt beredd på att en hobby kostar pengar. Detta är dock en perfekt hobby när livet blir mer "seriöst" och man har mindre tid att lägga då den i sig inte är tidskrävande. Tyvärr har det väl som du säger blivit så att många ser det som att investera på börsen och då tillkommer allt möjligt fult såsom bedrägeri och scammers på köpet.

Är väl relativt enkelt att kolla så att serienummer matchar, samt söka på serienumret och se till att det inte är en stulen eller oäkta klocka. Men ja, vill man så går väl det absolut mesta att förfalska. Antar att man i princip måste lämna in klockan på service för att vara helt säker.
När jag köpte min första Rolle så hjälpte faktiskt Bergströms ur mig att "kontrollera" dingan innan. Affären var som sagt mellan 2 privatpersoner men de hade möjlighet om man då i förtid, anmält besöket att hjälpa till. De "slog" på klockan samt kikade att allt var i sin ordning. Detta är ju ett par år sedan så vet faktiskt inte om tjänsten fortfarande finns. Dock var det för mig betryggande att få ett extra par ögon på något jag hade lite kunskap om då.
 
När jag köpte min första Rolle så hjälpte faktiskt Bergströms ur mig att "kontrollera" dingan innan. Affären var som sagt mellan 2 privatpersoner men de hade möjlighet om man då i förtid, anmält besöket att hjälpa till. De "slog" på klockan samt kikade att allt var i sin ordning. Detta är ju ett par år sedan så vet faktiskt inte om tjänsten fortfarande finns. Dock var det för mig betryggande att få ett extra par ögon på något jag hade lite kunskap om då.

Ja just äktheten är väldigt viktigt att kunna kontrollera. Hört för många skräckhistorier om folk som blivit scammade och köpt en kopia. Nu har jag sett de flesta modeller jag är intresserad av flertalet gånger i verkligheten så man klarar väl att urskilja de värsta måndagsexemplaren men kan nog vara riktigt svårt i vissa fall och krävas öppning av klockan för att kolla urverket etc.

Vet som du säger att butiker hjälpte med sådant tidigare men vet inte alls vad deras policy är på detta nu? Frågan är också om det är negativt att komma in och vilja ha hjälp att göra privata affärer hos en butik man har förhoppning om att få köpa nytt ifrån? Har inget emot att betala en slant för tjänsten ifall det är möjligt.

Man får väl som alltid köpa säljaren också men lite basic grejer jag tänkt göra är att googla serienumret samt kontrollera att serienummer matchar med cert. Sen känns det väl självklart att ta en titt på varandras legitimation vid affär i mina ögon så man vet att den man har att göra med är den de utger sig för. Underlättar också mycket om man skulle ha oturen att bli lurad.
 
Frågan är fri. Kan inte se att det borde vara några bekymmer att lämna in en Rolex för verifikation i samband med privatköp om bägge parterna är överens om det för att fullfölja affären.

Givetvis ska expertisen som anlitas få betalt för besväret oavsett om det är en återförsäljare eller annan expertis.
 
Jag ska nu köpa min första ”riktiga” klocka och har bestämt mig för en datejust antingen 36 eller 41mm på jubilee. Besökt min lokala AD idag och dem sa till mig att det inte ens går att lägga en beställning. För att notera så är jag en helt normal kille på 23 år, kom dit normalt klädd.

Jag fick dock en känsla utav att dem ljög för mig, kanske har jag fel?
Jag förstår såklart att det kan vara långt väntetid osv osv men det är ingen daytona jag är ute efter. Vad har ni andra för erfarenhet? Kan ni lägga beställning hos er AD?
 
Hallå, jag har beställt och fått en datejust 36 med blå motiv urtavla, vitguldsring och Jubilee.
Bokade tid innan - Dök upp i kontorskläder (åkte ifrån jobbet) sade mer eller mindre att jag ville ha den specifika modellen och frågade väntetid.
Hade en Submariner på mig, vet ej om det skulle spela roll för beställningen, fick väntetid på ett år, den kom på 13 månader.
Gjorde ett filmklipp om det för intresserade:
 
Av någon anledning ville AD inte sälja precis till dig.

Trots alla förklaringar som snart kommer att dyka upp här.
Bara AD vet varför :rolleyes:
 
Hallå, jag har beställt och fått en datejust 36 med blå motiv urtavla, vitguldsring och Jubilee.
Bokade tid innan - Dök upp i kontorskläder (åkte ifrån jobbet) sade mer eller mindre att jag ville ha den specifika modellen och frågade väntetid.
Hade en Submariner på mig, vet ej om det skulle spela roll för beställningen, fick väntetid på ett år, den kom på 13 månader.
Gjorde ett filmklipp om det för intresserade:
Snyggt! Jag fick upplevde det som att dem såg ner på mig och hade fördommar men kanske har jag fel. Jag själv jobbar som säljare och bemöter kunder varje dag. Jag upplevde bara det hela som ett väldigt tråkigt besök och kände mig nästan kränkt. Men men tack för svar :)
 
Av någon anledning ville AD inte sälja precis till dig.

Trots alla förklaringar som snart kommer att dyka upp här.
Bara AD vet varför :rolleyes:
Ja hade vart sjukt kul och få prata med någon som har jobbat på rolex ad och fråga hur dem gör? Känns som att dem väljer och vrakar vilka dem vill sälja till…
 
Snyggt! Jag fick upplevde det som att dem såg ner på mig och hade fördommar men kanske har jag fel. Jag själv jobbar som säljare och bemöter kunder varje dag. Jag upplevde bara det hela som ett väldigt tråkigt besök och kände mig nästan kränkt. Men men tack för svar :)
Hej!
Hört liknande historier tyvärr.
Just som du beskriver när man själv är säljare och lärt sig bortse ifrån vissa fördomar.
Har en släkting som har ett par miljoner på banken som upplevde samma sak, ett hånskratt och "ja du, det bli nog ingen klocka för dig"-stilen hos AD.

Jag står uppskriven förresten på nya Suben (24mån väntan), samt när jag plockade ut date just'en så frågade de om jag var sugen på en Pepsi, kanske var dumt att "tacka nej" till den så jag börjar att bli sugen nu på en sådan.
 
Ja hade vart sjukt kul och få prata med någon som har jobbat på rolex ad och fråga hur dem gör? Känns som att dem väljer och vrakar vilka dem vill sälja till…
Precis!

Kölistor är en myt.
AD bestämmer vem som får köpa och när.

Och visst kan deras attityd kännas som kränkande!
I alla fall kan de behandla alla lika illa oavsett rikedom :cool:
 
Jag ska nu köpa min första ”riktiga” klocka och har bestämt mig för en datejust antingen 36 eller 41mm på jubilee. Besökt min lokala AD idag och dem sa till mig att det inte ens går att lägga en beställning. För att notera så är jag en helt normal kille på 23 år, kom dit normalt klädd.

Jag fick dock en känsla utav att dem ljög för mig, kanske har jag fel?
Jag förstår såklart att det kan vara långt väntetid osv osv men det är ingen daytona jag är ute efter. Vad har ni andra för erfarenhet? Kan ni lägga beställning hos er AD?
Gå till en annan AD!
 
Precis!

Kölistor är en myt.
AD bestämmer vem som får köpa och när.

Och visst kan deras attityd kännas som kränkande!
I alla fall kan de behandla alla lika illa oavsett rikedom :cool:
Ja så måste det vara. Frågan är hur dem hade reagerat om man kom ditt med kavaj och rock samt med polarens daytona. Hade det vart andra puckar då tro?
 
Snyggt! Jag fick upplevde det som att dem såg ner på mig och hade fördommar men kanske har jag fel. Jag själv jobbar som säljare och bemöter kunder varje dag. Jag upplevde bara det hela som ett väldigt tråkigt besök och kände mig nästan kränkt. Men men tack för svar :)
En stilla undran.

Hur kan man nästan bli kränkt för att man får ett Nej?
Det tillhör vardagen I affärer.

Om du bor I Sthlm kan du besöka RobE. Där tog man I fjol försommar handpeng på DJ41 (inte grön) och levererade som utlovat efter 12månader.
Tror Tom det gick lite snabbare än så.

Men som andra,skrivit.
En DJ36 tycker även jag du bör kunna få hos vilken ÅF som helst inom 3-6månader.
Om du nu inte ska ha de absolut mest eftertraktade tavlorna.
 
En stilla undran.

Hur kan man nästan bli kränkt för att man får ett Nej?
Det tillhör vardagen I affärer.

Om du bor I Sthlm kan du besöka RobE. Där tog man I fjol försommar handpeng på DJ41 (inte grön) och levererade som utlovat efter 12månader.
Tror Tom det gick lite snabbare än så.

Men som andra,skrivit.
En DJ36 tycker även jag du bör kunna få hos vilken ÅF som helst inom 3-6månader.
Om du nu inte ska ha de absolut mest eftertraktade tavlorna.
Blev inte kränkt för att få ett Nej utan sättet dem fick mig att känna. I och med att jag själv jobbar inom sälj branschen så förstår jag inte hur man säger nej till kunder. Däremot förstår jag att det är hög efterfrågan och att leveranstiderna kan variera. Hade jag fått det svaret och kunde sätta mig på en väntelista så hade det känts ok.

Däremot hade jag som säljare kanske bett om ens uppgifter, erbjudit en kopp kaffe, frågat om man vill prova dem olika storlekarna osv osv. Men ja vi alla är olika och upplever saker olika.
 
Ja hade vart sjukt kul och få prata med någon som har jobbat på rolex ad och fråga hur dem gör? Känns som att dem väljer och vrakar vilka dem vill sälja till…
Jo, det är exakt så det är. Har vid några tillfällen tillbringat lite längre stund där och hört alla samtal med kunder som kommit in under den tiden, dom väljer och vrakar alltså.
 
Hade i princip motsatt upplevelse. Jag är dock mer än 10 år äldre än dig samt lång, bredaxlad och välklädd(business casual). Jag blev uppfångad direkt efter mitt första steg in i butiken samt fick en ordentlig genomgång på över en timme, blev bjuden på kaffe och fick se och klämma på allt jag ville se. De var väldigt måna att få ta mina kontaktuppgifter och sätta upp mig på väntelista. Jag blev oerhört förvånad över bemötandet då jag efter allt jag hört var redo att bli avvisad i dörren i princip. På säljaren jag pratade med lät det absolut inte omöjligt trots att jag ändå efterfrågade relativt eftertraktade modeller. Han kunde självklart inte säga hur exakt lång tid men sa en månad till ett par månader för de modeller jag var intresserad av. Sen får vi se om det blir verklighet eller ej och jag faktiskt blir erbjuden dessa modeller men själva besöket på butiken var en oerhört positiv upplevelse.
 
Hade i princip motsatt upplevelse. Jag är dock mer än 10 år äldre än dig samt lång, bredaxlad och välklädd(business casual). Jag blev uppfångad direkt efter mitt första steg in i butiken samt fick en ordentlig genomgång på över en timme, blev bjuden på kaffe och fick se och klämma på allt jag ville se. De var väldigt måna att få ta mina kontaktuppgifter och sätta upp mig på väntelista. Jag blev oerhört förvånad över bemötandet då jag efter allt jag hört var redo att bli avvisad i dörren i princip. På säljaren jag pratade med lät det absolut inte omöjligt trots att jag ändå efterfrågade relativt eftertraktade modeller. Han kunde självklart inte säga hur exakt lång tid men sa en månad till ett par månader för de modeller jag var intresserad av. Sen får vi se om det blir verklighet eller ej och jag faktiskt blir erbjuden dessa modeller men själva besöket på butiken var en oerhört positiv upplevelse.
spännande, precis såhär ett bemötande ska vara enligt mig. Nu blir jag extremt nyfiken vilken AD detta var :) och var detta nyligen?
 
Herregud, stressigt värre att handla rolex.... Värre än att gå tvärs över dansgolvet och bjuda upp tjejen som sitter där omgiven av alla sina tjejkompisar. Blickarna... Man blir granskad från topp till tå och håller man inte måttet får man med med tjejernas pärlande hånskratt ringande i öronen slokaxlat hasa sig tillbaka till sitt hörn. Och så är man rökt den lördagskvällen på logen...

Tydligen är det bra att vara lång och bredaxlad... Är man kortare får man kanske träna på att se självsäker ut, ungefär som när Michael Caine lärde Steve Martin att "gå som en rik man" i den där filmen Rivierans guldgossar. Man lixom drar ena benet efter sig och släntrar fram...

Tänk att marknaden blivit så sjuk att man måste gå igenom ett eldprov och bli granskad av nån jävla anställd som bor i en andrahandslägenhet i Farsta, men som blivit maktberusad genom att sälja produkter han själv inte har råd att köpa. Man får dörrvaktsvibbar.

Hur står ni ut?
 
Senast ändrad:
Herregud, stressigt värre att handla rolex.... Värre än att gå tvärs över dansgolvet och bjuda upp tjejen som sitter där omgiven av alla sina tjejkompisar. Blickarna... Man blir granskad från topp till tå och håller man inte måttet får man med med tjejernas pärlande hånskratt ringande i öronen slokaxlat hasa sig tillbaka till sitt hörn. Och så är man rökt den lördagskvällen på logen...

Tydligen är det bra att vara lång och bredaxlad... Är man kortare får man kanske träna på att se självsäker ut, ungefär som när Michael Caine lärde Steve Martin att "gå som en rik man" i den där filmen Rivierans guldgossar. Man lixom drar ena benet efter sig och släntrar fram...

Tänk att marknaden blivit så sjuk att man måste gå igenom ett eldprov och bli granskad av nån jävla anställd som bor i en andrahandslägenhet i Farsta, men som blivit maktberusad genom att sälja produkter han själv inte har råd att köpa. Man får dörrvaktsvibbar.

Hur står ni ut?
Genom att ta det för vad det är.

Lyxköp som ingen behöver.
Blir jag drygt bemött är jag lika dryg tillbaka,vilket brukar få de flesta stroppar ändra attityd,eller be mig lämna butiken

Dessutom är (eller iallafall har varit) det ju I många (Rolex) fall en förfrågan om gratis pengar från en näringsidkare.
Hör aldrig om någon som vill köpa PM damklockor,Pearlmaster, Obskyra diamanttavlade TT etc bli tråkigt bemött.

Och vill man inte buga och bocka i förhoppning om att få gratispengar har man sin Rolex på armen inom 72timmar oavsett var på vår jord man nu bor.
 
Tillbaka
Topp