• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Jag mailade Krons igår då jag ska till huvudstaden på fredag och frågade om en 126610lv och OP i ladysize(tänkte att det kanske var lättare att lägga vantarna på den sistnämnda i rådande tider). Svaret jag fick var att dom gärna pratar närmare om leveranstider osv vid ett fysiskt besök men att Suben ligger på ca 36 månaders leveranstid och OP:n runt 12 månader.
Tre år är en lång väntetid, halvvägs till leggad läkare 😂 Om man vill plocka ut en sub, men är otålig, finns alternativ? Gör det skillnad att gå till en annan AD i Sverige? Utomlands? Eller regleras utbud centralt av Rolex?

Ber om ursäkt på förhand om detta ska vara gängse kunskap hos Rolex-entusiaster!!
 
Tre år är en lång väntetid, halvvägs till leggad läkare 😂 Om man vill plocka ut en sub, men är otålig, finns alternativ? Gör det skillnad att gå till en annan AD i Sverige? Utomlands? Eller regleras utbud centralt av Rolex?

Ber om ursäkt på förhand om detta ska vara gängse kunskap hos Rolex-entusiaster!!
Modellen han bad om är den med grön infattning och är betydligt mer eftertraktad än många andra variationer. Därav den långa väntetiden. Detta medför såklart att den är betydligt dyrare att få tag i andrahand jämfört med en med svart infattning trots att den bara är några tusen kronor dyrare i listpris. Är du villig att kompromissa mer med vilken modell du kan tänka dig behöver leveranstiden självklart inte vara 36 månader. Men allt varierar väldigt mycket vad jag förstått, har sett folk som plockat ut en submariner efter ett par månader och andra som aldrig får en från AD.

Är du otålig kan du ha din klocka hos dig inom ett par dagar, bara köpa andrahand. Absolut kan du testa lyckan och gå in när du är på semester och kolla utbudet. Är ju ingen skada skedd att gå in och fråga efter en klocka, det värsta som kan hända är att du får ett nej.
 
Tre år är en lång väntetid, halvvägs till leggad läkare 😂 Om man vill plocka ut en sub, men är otålig, finns alternativ? Gör det skillnad att gå till en annan AD i Sverige? Utomlands? Eller regleras utbud centralt av Rolex?

Ber om ursäkt på förhand om detta ska vara gängse kunskap hos Rolex-entusiaster!!
Väntelistor är en myt.
Väntetid över 18 månader är bara ett "trevligt" sätt för AD att säga: "du får inte köpa klockan här".

Du kan också testa lyckan på flygplatser där Rolex har butiker... tror inte att de har någon väntetid där!
Däremot kan utbudet vara begränsad.
 
Väntelistor är en myt.
Väntetid över 18 månader är bara ett "trevligt" sätt för AD att säga: "du får inte köpa klockan här".

Du kan också testa lyckan på flygplatser där Rolex har butiker... tror inte att de har någon väntetid där!
Däremot kan utbudet vara begränsad.
ADs på flygplatser har också system med väntelistor och vanligtvis extremt begränsat utbud i själva butiken.
 
Modellen han bad om är den med grön infattning och är betydligt mer eftertraktad än många andra variationer. Därav den långa väntetiden. Detta medför såklart att den är betydligt dyrare att få tag i andrahand jämfört med en med svart infattning trots att den bara är några tusen kronor dyrare i listpris. Är du villig att kompromissa mer med vilken modell du kan tänka dig behöver leveranstiden självklart inte vara 36 månader. Men allt varierar väldigt mycket vad jag förstått, har sett folk som plockat ut en submariner efter ett par månader och andra som aldrig får en från AD.

Är du otålig kan du ha din klocka hos dig inom ett par dagar, bara köpa andrahand. Absolut kan du testa lyckan och gå in när du är på semester och kolla utbudet. Är ju ingen skada skedd att gå in och fråga efter en klocka, det värsta som kan hända är att du får ett nej.
Tack för info! En ny 126610lv är ju den man är sugen på 😍 Har kanske lite flyt med väntelistan om jag kommer i business casual outfit 🤩
 
Tack för info! En ny 126610lv är ju den man är sugen på 😍 Har kanske lite flyt med väntelistan om jag kommer i business casual outfit 🤩

Gör så! Se också till att ha en lätt svingande gångstil som intonar självsäkerhet och var så rak i ryggen så du nästan ramlar baklänges så ska det nog gå vägen. Läs på lite forum om hur man får tjejer och applicera alla dessa tips när du ska gå in till din AD så kommer de böna och be om att få sälja en Daytona till dig istället för en LV.
 
Testade att maila Nymans för att höra om läget på en OP. Beskrev att jag tyvärr bort väldigt långt bort just nu, så kan inte svänga förbi butiken i dagsläget.

Fick så klart som svar att jag måste besöka butiken för att dom ska kunna hjälpa :)
Ingen seriös butik skulle bygga kundkännedom över mail eller telefon när det handlar om en klocka i de intervallerna. Förstår att det är segt när AD är långt borta dock.
Väntelistor är en myt.
Precis så. Och även därför både Nymans och Krons är tydliga med att det är en "intresselista".
 
Då de flesta flygplatsÅFs drivs av någon kedja brukar det vara,samma "listor" som om du gick till butiken I stan.
Men det kostar inte en spänn att försöka,och likaväl som att glo på sprit godis och parfym...
Jag tror inte att listor finns... i stan eller på flygplatser.
AD bestämmer vem som får köpa och när.
 
Jag tror inte att listor finns... i stan eller på flygplatser.
AD bestämmer vem som får köpa och när.
Jag har aldrig hört om någon som knallat ut med en mer eftertraktad klocka under sitt första besök men "väntetiderna" kan vara extremt varierande vad jag sett. Allt från någon månad till år eller inte alls. Vilket bekräftar det du säger att AD väljer och väl egentligen är hela underlaget för att denna tråd ens finns.
 
Jag har aldrig hört om någon som knallat ut med en mer eftertraktad klocka under sitt första besök men "väntetiderna" kan vara extremt varierande vad jag sett. Allt från någon månad till år eller inte alls. Vilket bekräftar det du säger att AD väljer och väl egentligen är hela underlaget för att denna tråd ens finns.
Tråkigt att det blev så... samtidigt kan jag förstå att ÅF har börjat tröttna på alla som dyker upp i butiken för att fråga och/eller beställa exakt samma Rolex-modell!
(OBS! Det är ingen ursäkt för att behandla folk illa!)
 
Tråkigt att det blev så... samtidigt kan jag förstå att ÅF har börjat tröttna på alla som dyker upp i butiken för att fråga och/eller beställa exakt samma Rolex-modell!
(OBS! Det är ingen ursäkt för att behandla folk illa!)

Det kan jag också förstå. Det är inte särskilt roligt att behöva säga nej hela dagarna och lägga en massa tid utan att få sälja särskilt ofta. Vill man ha bästa bemötandet när det gäller butiker överlag(absolut inte bara Rolex AD) så är jag helt inne på att ta tider som är lugna om man har ett jobb som möjliggör detta. Då finns alltid ledig personal som kan fånga upp dig och de är inte särskilt stressade. Om man går in en lördag under peaktid så kan man inte göra ett inlägg här och klaga på att man fått vänta i 20 minuter.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig hört om någon som knallat ut med en mer eftertraktad klocka under sitt första besök men "väntetiderna" kan vara extremt varierande vad jag sett. Allt från någon månad till år eller inte alls. Vilket bekräftar det du säger att AD väljer och väl egentligen är hela underlaget för att denna tråd ens finns.
Jag har gjort det.

SubLV våren 2022.
Första besöket i butiken någonsin. Alsrig köpt en penna av sen kedjan innan.

Fick samtalet efter ca 18timmar.
 
Nej men jag har alltid en Gurkha I kalsongen...

Och jag håller med dig.
Det var väldigt oväntat minst sagt

Tänker att detta är lite som att ragga tjejer. Försöker man tillräckligt många gånger på tillräckligt många olika ställen kanske man får ett ja tillslut(efter 9+ nej) och får gå ut med en eftertraktad modell samma dag! It's a numbers game.
 
Någon som vet vad en jubilee länk kostar att köpa från AD? Och är man garanterad en ifall man beställer en? Hur lång väntetid cirka? Någon som har erfarenhet kring detta? Till en 126710BLNR
 
Någon som vet vad en jubilee länk kostar att köpa från AD? Och är man garanterad en ifall man beställer en? Hur lång väntetid cirka? Någon som har erfarenhet kring detta? Till en 126710BLNR
Kanske inte lika lätt som man tror
 

Bilagor

  • IMG_0020.jpeg
    IMG_0020.jpeg
    74.4 KB · Visningar: 9
Om din klocka kom med Oyster kan du inte köpa jubilee.
Om.den däremot kom med jubilee kan du köpa Oyster.

Om jag minns rätt

Korrekt. Du kan enbart köpa ett utförande på länk som referensen ifråga saluförs med. Har bekräftat detta nyligen. Viktigt vid service är också att du lämnar in klockan med en länk den saluförs med. Rolex har blivit mer picky med sånt på senare tid. Så har du nato band eller rubber band kan det vara smart att byta tillbaka innan du lämnar in.
 
Tillbaka
Topp