• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Genom att ta det för vad det är.

Lyxköp som ingen behöver.
Blir jag drygt bemött är jag lika dryg tillbaka,vilket brukar få de flesta stroppar ändra attityd,eller be mig lämna butiken

Dessutom är (eller iallafall har varit) det ju I många (Rolex) fall en förfrågan om gratis pengar från en näringsidkare.
Hör aldrig om någon som vill köpa PM damklockor,Pearlmaster, Obskyra diamanttavlade TT etc bli tråkigt bemött.

Och vill man inte buga och bocka i förhoppning om att få gratispengar har man sin Rolex på armen inom 72timmar oavsett var på vår jord man nu bor.

Det jag reagerar på är alltså inte att vissa produkter är svårare att köpa än andra (för det är naturligt), utan det här med att potentiella köpare ojar, oroar sig och diskuterar, (tex på det här forumet) hur de skall kunna ställa sig in hos Ad, hur de betedde sig och hur de var klädda då AD:s granskningsnämnd godkände dem. Business casual är tydligen bra, i alla fall om man är lång och bredaxlad. Hmmm.... Vad skall den kortare rolexköparen med ölkagge hitta på? Kanske "city chic"? Kan det vara något? När frugan frågar hur man skall var klädd för ditten eller datten så svarar jag alltid city chic.... Hörde uttrycket för nåt tjogtal år sedan och tyckte det lät så jävla hjärndött att jag använt det sedan dess... Vad fan är city chic?

Jag kan förstå att AD, kanske med tryck från tillverkaren, hellre vill sälja till sådana som framstår som lite mer "framgångsrika" än till sådana som inte förmedlar det intrycket. Hellre Mr Imporant än nån kamrerstyp som sparat i fem år. Däremot är det ett kardinalfel om säljaren inte klarar att vara tillräckligt professionell för att det inte skall märkas. Klarar man inte av det psykologiska arbetet att få även sådana som inte är ideala kunder att känna sig korrekt bemötta, så skall man inte vara säljare. Tycker jag.
 
Genom att ta det för vad det är.

Lyxköp som ingen behöver.
Blir jag drygt bemött är jag lika dryg tillbaka,vilket brukar få de flesta stroppar ändra attityd,eller be mig lämna butiken

Dessutom är (eller iallafall har varit) det ju I många (Rolex) fall en förfrågan om gratis pengar från en näringsidkare.
Hör aldrig om någon som vill köpa PM damklockor,Pearlmaster, Obskyra diamanttavlade TT etc bli tråkigt bemött.

Och vill man inte buga och bocka i förhoppning om att få gratispengar har man sin Rolex på armen inom 72timmar oavsett var på vår jord man nu bor.
Killen ville köpa en Datejust... inga gratispengar att hämta i dom som jag ser det.
 
Killen ville köpa en Datejust... inga gratispengar att hämta i dom som jag ser det.
Nej helt rätt.

Då ber man en snorkig säljare leta efter Mumindalen och går ut ur butiken.
Inte fan funderar man på hur man måste se ut,prata,klä sig eller krumbukta sig in och ut för att få denna otroliga ynnest att få handla just där.

I stort sett varenda gråhandlare har en hög tröga DJ36or att bli kvitt,och kundservice hos dem brukar vara ljusår bättre än Mumindalsboende Snorkfröknar(Herrar)
 
Ibland räcker det med ett mejl. 😊 Vissa kräver att du kommer till butiken men det finns även AD:s som inte gör det. Särskilt när vi pratar om typ OP/DJ/Explorer i 36mm.
Frågade AD om en OP via deras hemsida.
Fick svar att väntetid var 6-8 månader och att jag var välkommen till butiken för att betala handpenning.
Det gjorde jag och fick klockan efter 5 månader.
 
Handen på hjärtat, ville du verkligen ha den där Bvlgari Diagono:n du köpte därifrån vid en GtG?
Jag har nämligen gått och undrar i alla år.

Haha, minns du hur hon hällde i mig glas efter glas efter glas för att jag skulle köpa den?
Den var jag dock nöjd med och kan sakna ibland.
Hahaha! Just det den goe Bvlgarin hade jag nästan glömt. Ett otroligt impulsköp @Fixxxer , den var ju dock nice
 
Genom att ta det för vad det är.

Lyxköp som ingen behöver.
Blir jag drygt bemött är jag lika dryg tillbaka,vilket brukar få de flesta stroppar ändra attityd,eller be mig lämna butiken

Dessutom är (eller iallafall har varit) det ju I många (Rolex) fall en förfrågan om gratis pengar från en näringsidkare.
Hör aldrig om någon som vill köpa PM damklockor,Pearlmaster, Obskyra diamanttavlade TT etc bli tråkigt bemött.

Och vill man inte buga och bocka i förhoppning om att få gratispengar har man sin Rolex på armen inom 72timmar oavsett var på vår jord man nu bor.

Ja samma här. Jag vänder på klacken och drar direkt och kommer aldrig tillbaka om jag inte tycker jag blir trevligt bemött oavsett vart det gäller. Inte svårare än så.

Hoppas vi får en förändring om att Rolex innebär gratis pengar på det sättet du skriver om.
 
Ja samma här. Jag vänder på klacken och drar direkt och kommer aldrig tillbaka om jag inte tycker jag blir trevligt bemött oavsett vart det gäller. Inte svårare än så.

Hoppas vi får en förändring om att Rolex innebär gratis pengar på det sättet du skriver om.
Jag vill inte ha någon förändring vad gäller Rolex och marknadsvärde.

Tycket det är Kanon att kunna ha en möjlighet (om än.liten) att köpa till underpris,och om det inte är möjligt betala marknadspris.

Vill jag ha en Rolex oavsett modell är det inga problem sålänge jag inte tror någon måste/bör/har skyldighet att ge mig gratispengar.

Däremot håller jag helt med dig om att kunden alktid ska behandlas hövligt av butiksbiträden.
Kunden å sin sida får klara av att få ett nej utan att drabbas av "toddler tantrum"
 
Jag vill inte ha någon förändring vad gäller Rolex och marknadsvärde.

Tycket det är Kanon att kunna ha en möjlighet (om än.liten) att köpa till underpris,och om det inte är möjligt betala marknadspris.

Vill jag ha en Rolex oavsett modell är det inga problem sålänge jag inte tror någon måste/bör/har skyldighet att ge mig gratispengar.

Däremot håller jag helt med dig om att kunden alktid ska behandlas hövligt av butiksbiträden.
Kunden å sin sida får klara av att få ett nej utan att drabbas av "toddler tantrum"

Jag hade gärna sett att näringsidkare och spekulativt köp försvann. Gärna behålla värde såklart eftersom man kanske vill byta ut sitt innehav över tid men anser att det blir fel fokus på ett annars kul intresse när vissa enbart håller på för ekonomisk vinning. Men to each and his own.

Självklart ska man klara av ett nej. Är kul att möjligheten kan finnas där men allt är som du säger tillgängligt om man vill.

En fråga angående detta. Om jag köper en eftertraktad klocka grått, minskar min möjlighet att få plocka ut liknande modell från AD då om jag har på mig denna när jag besöker butiken? Jag har en modell jag gärna velat ha nu men om jag får plocka ut en från AD i framtiden tar jag hellre den nya då och avyttrar den jag köper nu.
 
Jag hade gärna sett att näringsidkare och spekulativt köp försvann. Gärna behålla värde såklart eftersom man kanske vill byta ut sitt innehav över tid men anser att det blir fel fokus på ett annars kul intresse när vissa enbart håller på för ekonomisk vinning. Men to each and his own.

Självklart ska man klara av ett nej. Är kul att möjligheten kan finnas där men allt är som du säger tillgängligt om man vill.

En fråga angående detta. Om jag köper en eftertraktad klocka grått, minskar min möjlighet att få plocka ut liknande modell från AD då om jag har på mig denna när jag besöker butiken? Jag har en modell jag gärna velat ha nu men om jag får plocka ut en från AD i framtiden tar jag hellre den nya då och avyttrar den jag köper nu.
Vad du har på handleden när du besöker Lidl spelar inte kassörskan någon roll.

Likalite bryr sig butiksbiträdet I klockbutiken. Han/Hon har inte sålt den till dig och möjligtvis kan detta leda till frågan

Var har du köpt din klocka?

Jag skulle då svara.
Inte av Er då ni inte vill sälja en sådan till mig.
Så jag köpte av en person som ni valde att sälja till som I sin tur direkt sålde den till mig med lite förtjänst.

Men om du tror att det är konstigt att du har en klocka på dig när du besöker en klockbutik får du väl lämna den hemma,eller köra FlavaFlav stil.
 
Vad du har på handleden när du besöker Lidl spelar inte kassörskan någon roll.

Likalite bryr sig butiksbiträdet I klockbutiken. Han/Hon har inte sålt den till dig och möjligtvis kan detta leda till frågan

Var har du köpt din klocka?

Jag skulle då svara.
Inte av Er då ni inte vill sälja en sådan till mig.
Så jag köpte av en person som ni valde att sälja till som I sin tur direkt sålde den till mig med lite förtjänst.

Men om du tror att det är konstigt att du har en klocka på dig när du besöker en klockbutik får du väl lämna den hemma,eller köra FlavaFlav stil.
Och här har trott att jag inte får köpa det jag vill av AD för att jag är kort och bredaxlad, men hela tiden har det säkert bara handlat om att jag haft en Rolex från en annan butik på mig, knepigt detta.
 
Och här har trott att jag inte får köpa det jag vill av AD för att jag är kort och bredaxlad, men hela tiden har det säkert bara handlat om att jag haft en Rolex från en annan butik på mig, knepigt detta.
😅 inte lätt. Om jag summerar några vinnande inlägg i denna tråd senaste månaderna, så verkar det som att lång, bredaxlad, extremt välklädd* (som fullkomligt osar pengar) och magnetisk personlighet** kommer ge dig en Daytona på vardera handled och butikspersonal som antingen vill ha dig, eller vill vara dig.

* business casual räcker dock för långa och bredaxlade arter

**kan Tom Cruise charm och obevekliga självförtroende i Top Gun, alternativt DiCaprio i The Great Gatbsy vara riktmärket?

Skämt åsido så gissar jag att en viss modell på handleden och att be om att få köpa samma kan vara negativt. Borde förstås inte vara så.
 
Helt sinnessjukt vad folk tappat verklighetsförankring.
För några veckor sedan var det någon i tråden som beskrev hur han ”utstrålade djupa fickor” när han klampade in hos en AD. Nu pratar vi om axelbredd och business casual.

Många tycks sakna självrespekt fullständigt.
Snacka om att kräla för omgivningen och söka bekräftelse.
Ni ska köpa en jävla klocka 😁
 
Helt sinnessjukt vad folk tappat verklighetsförankring.
För några veckor sedan var det någon i tråden som beskrev hur han ”utstrålade djupa fickor” när han klampade in hos en AD. Nu pratar vi om axelbredd och business casual.

Många tycks sakna självrespekt fullständigt.
Snacka om att kräla för omgivningen och söka bekräftelse.
Ni ska köpa en jävla klocka 😁
Vill minnas att det kändes som attraktion uppstod också. Men, tror han fick köpa en Daytona!
 
Helt sinnessjukt vad folk tappat verklighetsförankring.
För några veckor sedan var det någon i tråden som beskrev hur han ”utstrålade djupa fickor” när han klampade in hos en AD. Nu pratar vi om axelbredd och business casual.

Många tycks sakna självrespekt fullständigt.
Snacka om att kräla för omgivningen och söka bekräftelse.
Ni ska köpa en jävla klocka 😁
Ja just det ”djupa fickor” var det ju, inte ”osar pengar” - dåligt minne på mig och hur som helst hoppas jag ironin var glasklar i mitt inlägg
 
😂
ok, jag kanske får lägga mig platt. Djupa fickor, kvinnomagnet och Daytona. Han lyckas bättre än mig i livet.
Tack. Jag har även själv reflekterat över just min approach. Jag var väldigt stiligt klädd och hela min approach utstrålade djupa fickor. Hade dock inte på mig någon klocka men vid ett återbesök kommer jag definitivt ha på mig en klocka för att intyga mitt intresse.

Hon försökte förklara för mig efter att jag tog på mig Pepsin som hon hämtade att hon inte bestämmer vem som får en klocka och att det avgörs högre upp. Jag sa att jag förstår men att jag är genuint intresserad av modellen och att om hon kan lämna något meddelande vid intresseanmälan att kunden är väldigt intresserad. Jag var även väldigt ärlig med att den här klockan inte kommer att köpas för att säljas utan att jag börjat samla på klockor och att det är ett intresse. Hon nickade och verkade köpa det jag sa. Jag tycker iallafall att jag utstrålade ärlighet. Jag var även ärlig med allt jag sa så kanske kändes något mer trovärdigt än någon som skulle ljuga.
Hade i princip motsatt upplevelse. Jag är dock mer än 10 år äldre än dig samt lång, bredaxlad och välklädd(business casual). Jag blev uppfångad direkt efter mitt första steg in i butiken samt fick en ordentlig genomgång på över en timme, blev bjuden på kaffe och fick se och klämma på allt jag ville se.
Hmmm.... Vad skall den kortare rolexköparen med ölkagge hitta på? Kanske "city chic"?
Denna tråd blir bättre och bättre. Själv är jag en smårund karl i mina bästa år och inga problem med varken självkänsla eller AD 😉
1700919229578.gif
 
Kvinnomagnet är en myt.
Lyxklockor är som lyxbilar.
Killar drar bara uppmärksamhet från andra killar med samma intresse!
Och här har jag trott att alla internationella supermodels som visar mig intresse varje gång jag besöker det lokala vattenhålet har varit intresserade av min RichardMille.

Och nu säger du att det bara är min kropp de ville åt?
Iofs så släpar jag ju med ena benet,gammal krigsskada från Boerkriget,men det kan ju tolkas som att kalsongfickan är stor,vad vet jag.

Jag är nu lika kränkt och förminskad som man som alla andra I denna tråd!
 
Efter att oroat och ojat mig i åratal så kände jag idag att tiden var mogen för att på det rätta sättet stega in till Nymans och köpa en Rolex. Nervöst värre, naturligtvis. Skulle jag passera testet? ...Säljarnas obevekliga blickar. Efter att läst den här tråden med tips om hur man bygger en "relation" med sin AD så var det äntligen dags. Och jag har förberett mig, ty man har bara en chans att göra ett första intryck.

Först köpte jag mig ett par "elevator shoes", för att bli lite längre:

Guidomaggi-Construction.jpg

Sedan var det dags för axelvaddar, för att få upp upp bredden på axlelpartiet och känna sig lite mer självsäker och framgångsrik. Jag köpte hela lagret. Kan vara bra att ha... https://www.ohlssonstyger.se/sv/kategori/tillbehor-axelvaddar

Man måste ju kunna prata på rätt sätt också. Jag som är från Göteborg kan ju inte bräka på Stockholmska på rätt sätt.. "-tjeeena! tjeena!" ..glöm det... Så vad göra? Jag kan ju inte låta som en jävla hamnarbetare. "-Men dô, é du go ellär?" ...Finns bara en lösning: Hovåsamerikanska!! Tänk PG Gyllenhammar! Det fixar jag!!


Alla vet att business casual är vad som gäller, så jag körde på det. Finns ju ingen anledning att uppfinna hjuLet en gång till.. Så här ser det ut, enligt internet. För att vara på den säkra sidan körde jag en kombination av alltihop, just för att vara extra casual: T-shirt, skjorta, slips, tröja, kavaj och väska. Tyvärr hade jag bara en väska och på den stod det "OHLSSONS AVLOPP- OCH SEPTITANKSERVICE AB" på ena sidan, så jag vände texten inåt, mot benet. Smart.

Solid-options-for-casual-Friday-1500x974.jpg

Sen har jag naturligtvis detaljstuderat Rivierans guldgossar, där Steve Martin får lära sig att se rik ut. Att gå, sitta, dricka champagne som en välbärgad. Ja, till och med att luta sig mot en stolpe är en hel vetenskap. Rika lutar sig helt enkelt inte mot stolpar på samma sätt som kreti och pleti.


Så hur gick det? Svar; Fantastiskt bra.

Jag vacklade fram till AD:n, två meter lång med mina hiss-skor. Sen fick jag gå som en egyptier genom entrédörren, lixom på sniskan, pga alla axellvaddar. Jag kände personalens prövande blickar granska mig från topp till tå, men med 1kg gélé i håret kände jag mig självsäker. Snacket med AD gick kanon. Jag kände verkligen att jag byggde en "relation" med honom. Svante hette han, tror jag. Jag lät väldigt sofistikerad med min utpräglade hovåsamerikanska -mycket intressant informasjjjooon.... och jag lutade mig mot disken precis som Steve Martin lutar sig mot stolpen. Enda smolket var att det blev jävligt varmt med alla kläder och att jag var tvungen att dölja avloppstexten på väskan.

Men det är resulatet som räknas: -Jag har nu betalat handpening och är uppsatt på listan för en strösslad Cellini, med strutsarmband!!
 
Behöver input - 14060m eller 114270?

Har ägt alldeles för många klockor genom åren och är egentligen trött på att flippa men har fått för mig att jag vill ha en 14060m som ligger ute på forumet. Men isåfall måste jag kränga min ganska nyinköpta 114270 som är fullset och fullkomligt mint ( opolerad) och även en sinn 356 som jag gillar rätt mycket.

Någon som har ägt båda Rolex referenserna och vill tala om vilken dom föredrar och varför? Tanken med Explorern var att behålla den för alltid och skapa minnen med den men den är lite småtråkig emellanåt. Samtidigt så vet jag att det kommer att bli svårt att hitta en 114270 i samma skick igen om jag ångrar mig
 
Efter att oroat och ojat mig i åratal så kände jag idag att tiden var mogen för att på det rätta sättet stega in till Nymans och köpa en Rolex. Nervöst värre, naturligtvis. Skulle jag passera testet? ...Säljarnas obevekliga blickar. Efter att läst den här tråden med tips om hur man bygger en "relation" med sin AD så var det äntligen dags. Och jag har förberett mig, ty man har bara en chans att göra ett första intryck.

Först köpte jag mig ett par "elevator shoes", för att bli lite längre:

Guidomaggi-Construction.jpg

Sedan var det dags för axelvaddar, för att få upp upp bredden på axlelpartiet och känna sig lite mer självsäker och framgångsrik. Jag köpte hela lagret. Kan vara bra att ha... https://www.ohlssonstyger.se/sv/kategori/tillbehor-axelvaddar

Man måste ju kunna prata på rätt sätt också. Jag som är från Göteborg kan ju inte bräka på Stockholmska på rätt sätt.. "-tjeeena! tjeena!" ..glöm det... Så vad göra? Jag kan ju inte låta som en jävla hamnarbetare. "-Men dô, é du go ellär?" ...Finns bara en lösning: Hovåsamerikanska!! Tänk PG Gyllenhammar! Det fixar jag!!


Alla vet att business casual är vad som gäller, så jag körde på det. Finns ju ingen anledning att uppfinna hjuLet en gång till.. Så här ser det ut, enligt internet. För att vara på den säkra sidan körde jag en kombination av alltihop, just för att vara extra casual: T-shirt, skjorta, slips, tröja, kavaj och väska. Tyvärr hade jag bara en väska och på den stod det "OHLSSONS AVLOPP- OCH SEPTITANKSERVICE AB" på ena sidan, så jag vände texten inåt, mot benet. Smart.

Solid-options-for-casual-Friday-1500x974.jpg

Sen har jag naturligtvis detaljstuderat Rivierans guldgossar, där Steve Martin får lära sig att se rik ut. Att gå, sitta, dricka champagne som en välbärgad. Ja, till och med att luta sig mot en stolpe är en hel vetenskap. Rika lutar sig helt enkelt inte mot stolpar på samma sätt som kreti och pleti.


Så hur gick det? Svar; Fantastiskt bra.

Jag vacklade fram till AD:n, två meter lång med mina hiss-skor. Sen fick jag gå som en egyptier genom entrédörren, lixom på sniskan, pga alla axellvaddar. Jag kände personalens prövande blickar granska mig från topp till tå, men med 1kg gélé i håret kände jag mig självsäker. Snacket med AD gick kanon. Jag kände verkligen att jag byggde en "relation" med honom. Svante hette han, tror jag. Jag lät väldigt sofistikerad med min utpräglade hovåsamerikanska -mycket intressant informasjjjooon.... och jag lutade mig mot disken precis som Steve Martin lutar sig mot stolpen. Enda smolket var att det blev jävligt varmt med alla kläder och att jag var tvungen att dölja avloppstexten på väskan.

Men det är resulatet som räknas: -Jag har nu betalat handpening och är uppsatt på listan för en strösslad Cellini, med strutsarmband!!

😂👏🏻 fantastiskt - tack för ett gott skratt
 
Testade att maila Nymans för att höra om läget på en OP. Beskrev att jag tyvärr bort väldigt långt bort just nu, så kan inte svänga förbi butiken i dagsläget.

Fick så klart som svar att jag måste besöka butiken för att dom ska kunna hjälpa :)

Kanske skulle ha bifogat en bild på mig själv så att dom hade kunnat se hur djupa mina fickor är.
 
Testade att maila Nymans för att höra om läget på en OP. Beskrev att jag tyvärr bort väldigt långt bort just nu, så kan inte svänga förbi butiken i dagsläget.

Fick så klart som svar att jag måste besöka butiken för att dom ska kunna hjälpa :)

Kanske skulle ha bifogat en bild på mig själv så att dom hade kunnat se hur djupa mina fickor är.
😂
 
Du kan också lägga kameran på golvet framför dig och ta en bild - då kommer du se lång ut.

Går också bra att fylla tröjan med strumpor ovanpå, samt på sidorna av axlarna så ser man mer bredaxlad ut 😊

Utifrån vad jag har läst här hjälper detta garanterat. Lycka till!!
 
Testade att maila Nymans för att höra om läget på en OP. Beskrev att jag tyvärr bort väldigt långt bort just nu, så kan inte svänga förbi butiken i dagsläget.

Fick så klart som svar att jag måste besöka butiken för att dom ska kunna hjälpa :)

Kanske skulle ha bifogat en bild på mig själv så att dom hade kunnat se hur djupa mina fickor är.

Avanza pick>dick pick
 
Testade att maila Nymans för att höra om läget på en OP. Beskrev att jag tyvärr bort väldigt långt bort just nu, så kan inte svänga förbi butiken i dagsläget.

Fick så klart som svar att jag måste besöka butiken för att dom ska kunna hjälpa :)

Kanske skulle ha bifogat en bild på mig själv så att dom hade kunnat se hur djupa mina fickor är.

Jag mailade Krons igår då jag ska till huvudstaden på fredag och frågade om en 126610lv och OP i ladysize(tänkte att det kanske var lättare att lägga vantarna på den sistnämnda i rådande tider). Svaret jag fick var att dom gärna pratar närmare om leveranstider osv vid ett fysiskt besök men att Suben ligger på ca 36 månaders leveranstid och OP:n runt 12 månader.
 
Tillbaka
Topp