Försökt leta så gott jag kunnat och läst igenom i princip hela Datejust-tråden, om detta diskuterats tidigare får ni gärna hänvisa mig dit!
Jag är lite nyfiken på värdeökningen av vintage Datejust, femsiffriga modeller. Jag har kikat igenom alla försäljningsannonser typ 10 år bak i tiden här på KS för referens 16014, och kommit fram till att dessa år 2014 låg runt 15-20k beroende på tillbehör till klockan och om den var servad eller ej. 2017 låg de runt 25-30k, 2020 stiger priset ytterligare några tusenlappar och vi ligger runt 30-35k. Vi ser alltså en prisökning på ca 5k på tre år i snitt.
Nu till min frågeställning: mellan 2020 och 2023 verkar det hända något som bryter detta (mönster?), då samma referens år 2023 gått för 55-60k i snitt. Alltså nästan en fördubbling av priset jämfört med 2020. Finns det något som förklarar detta? Inflation? Eller är det jag som missat något?
Kan vi förvänta oss att detta fortsätter så tänker jag spontant att dessa gamla godingar snart kostar lika mycket som en ny från AD