• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Juicee

Breitling
Du har nog rätt på priserna, senast jag kollade LW var No date 150tkr men de kanske kör samma pris på date och no date. På diametern tvivlar jag på att du kommer märka skillnad. Det är en halv mm eller dylikt som skillnaden innebär. 41an anser jag dock bärs lite nättare till och med eftersom luggarna är smalare. Men det är något du inte riktigt märker om du inte har båda framför dig anser jag. 11 serien är mycket klocka för pengarna tycker jag men kör på det du gillar mest, blir alltid bäst så i slutändan.
det är mer att jag tycker 41 är mer proportionerlig, mitt dilemma är att jag helst skulle vilja köpa från AD, men dom spelar svåra.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
det är mer att jag tycker 41 är mer proportionerlig, mitt dilemma är att jag helst skulle vilja köpa från AD, men dom spelar svåra.

Om du inte vill vänta kan du väl köpa en att använda så länge och dagen du eventuellt får köpa från AD så säljer du din gamla och använder den nya? Jag fick också vänta väldigt kort på min från AD så tror det blir bättre. Får se hur länge jag får vänta på nästa nu men med lite historik bör det inte bli för länge. Är väl mer att de inte kommer sälja två attraktiva Rolex i samma köp till mig vilket jag fullt förstår.
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Du kan säkert få en date sub via AD men får vänta säkert 1 år minst skulle jag vilja påstå framförallt om du inte har relation sen innan?

När du väl får klockan är det stor chans att den kommer kosta mer än 130K, kostar 117k idag och man antar 5-10% i prisökning nästa omgång. Sedan kanske det hinner bli fler innan du får tilldelning?

Så ekonomiskt tjänar du inget på att vänta, och du blir utan klockan i ett år+.

Men du slipper skadan,vet inte hur synlig den är dock. Om du tänker använda klockan så gör det inte någon skillnad oavsett då det ofrånkomligen kommer uppstå repor osv med tiden. Tycker 130k är ett riktigt bra pris! Finns anledning till att folk misstänkte scam.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Diskussionen har gått från att få köpa en klocka från AD för att slippa betala premium till att köpa en klocka från AD för att få köpa en klocka från AD. Även om priset är samma hos gråhandlare och man slipper vänta 😆

Är det verkligen klockan man är intresserad av eller privilegiet att få köpa hos AD?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Diskussionen har gått från att få köpa en klocka från AD för att slippa betala premium till att köpa en klocka från AD för att få köpa en klocka från AD. Även om priset är samma hos gråhandlare och man slipper vänta 😆

Är det verkligen klockan man är intresserad av eller privilegiet att få köpa hos AD?
AD hysterin är total……folk mår inte bra helt enkelt. Men för dessa själar är det väl ett trappsteg i livets klätterställning….
 

Juicee

Breitling
Diskussionen har gått från att få köpa en klocka från AD för att slippa betala premium till att köpa en klocka från AD för att få köpa en klocka från AD. Även om priset är samma hos gråhandlare och man slipper vänta 😆

Är det verkligen klockan man är intresserad av eller privilegiet att få köpa hos AD?
Handlar inte om det du skriver, handlar mer om att jag vill vara första ägaren och helst vill ha en sprillans ny klocka till rimligt pris. Hos ad känns det såklart alltid säkrare.

Säljer någon en helt ny klocka vill dem oftast ha 30 papp upp från utgång och det priset vill man helst inte betala.

Absolut ligger intresset i klockan till 110 procent. Köper inte en klocka för att göra 30-40 tusen i vinst utan mer för att jag älskar den.
 

Minuten

Cartier
Handlar inte om det du skriver, handlar mer om att jag vill vara första ägaren och helst vill ha en sprillans ny klocka till rimligt pris. Hos ad känns det såklart alltid säkrare.

Säljer någon en helt ny klocka vill dem oftast ha 30 papp upp från utgång och det priset vill man helst inte betala.

Absolut ligger intresset i klockan till 110 procent. Köper inte en klocka för att göra 30-40 tusen i vinst utan mer för att jag älskar den.
Precis så. Själv skulle jag känna mig lurad varje gång jag såg klockan om jag köpte en långt över listpris, oavsett marknadsvärde, då skiter jag hellre i det, för så viktigt är det inte för mig.
Saker eller företeelser jag ogillar de undviker jag, oavsett om jag får sitta själv på en stubbe i skogen, utan klocka.
 

FlipSwede

Audemars
Precis så. Själv skulle jag känna mig lurad varje gång jag såg klockan om jag köpte en långt över listpris, oavsett marknadsvärde, då skiter jag hellre i det, för så viktigt är det inte för mig.
Saker eller företeelser jag ogillar de undviker jag, oavsett om jag får sitta själv på en stubbe i skogen, utan klocka.
Listpris är ju I Rolexvälden en teoretisk siffra för många modeller.
Vanliga dödliga kommer inte åt dem utan en massa trams.

Så nog tycker jag marknadsvärdet är en mer realistisk prissättning oavsett om det är högre eller lägre än ÅFs listpris.

Och jag håller helt med dig om att det finns mycket viktigare saker att ägna,sin tid åt än sådant man inte tycker om.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Handlar inte om det du skriver, handlar mer om att jag vill vara första ägaren och helst vill ha en sprillans ny klocka till rimligt pris. Hos ad känns det såklart alltid säkrare.

Säljer någon en helt ny klocka vill dem oftast ha 30 papp upp från utgång och det priset vill man helst inte betala.

Absolut ligger intresset i klockan till 110 procent. Köper inte en klocka för att göra 30-40 tusen i vinst utan mer för att jag älskar den.
Betala premium förstår jag att man inte vill göra men nu när gråhandlarpriset börjar närma sig samma som AD så tänker iallafall jag att det borde vara trevligare att få klockan nu än att vänta på den i ett år. Köper man från en känd gråhandlare så kan man vara rätt säker på att klockan är legit, tror inte dessa sätter sitt rykte på spel.
 

Juicee

Breitling
Betala premium förstår jag att man inte vill göra men nu när gråhandlarpriset börjar närma sig samma som AD så tänker iallafall jag att det borde vara trevligare att få klockan nu än att vänta på den i ett år. Köper man från en känd gråhandlare så kan man vara rätt säker på att klockan är legit, tror inte dessa sätter sitt rykte på spel.
Det har du också rätt i, men i mitt fall handlar det om köp från privat person.
 

Daniel_st

Cartier
Ni som handlat på uret.se, hur längesedan före ni fick er klocka hade garantin börjat gälla? Antar att inte garantikorten stämplas av uret precis före de skickas utan i princip kunnat gått ett halvår av garantin från där klockan kommer ifrån?
 

Bumbi85

Breitling
Ni som handlat på uret.se, hur längesedan före ni fick er klocka hade garantin börjat gälla? Antar att inte garantikorten stämplas av uret precis före de skickas utan i princip kunnat gått ett halvår av garantin från där klockan kommer ifrån?
Undrar detta med.
Borde man inte kunna kontakta kundtjänst och fråga dem innan man lägger en order?
 

Bumbi85

Breitling
Fick svar från uret nu, garantin stämplas förväntat hos ad’n där klockan skickas från så den kan i princip ha varit aktiverad sedan länge.
Ok, det är bra att veta.
Dock borde de kunna fråga AD när den är stämplad. Är ju inte hela världen man missar lite garanti men surt ändå när man betalar så mycket för en produkt.

Vet att på Chrono24 kan man ställa frågan till säljaren direkt.
 
Vad tror ni händer 2024? Pris höjning?
Är det året man kan handla hos AD normalt igen?

Många spekulerar i att marginalen för gråhandlare börjar bli tight och att många kommer backa från att köpa nya klockor. Vilket gör att vi som köper klockan för att använda och av intresse kan börja handla igen!

Alla får gärna skriva vad ni tror!

MVH
Jag tror att i början av nästa året ska det bli prishöjning 5-7 %. I de två tre senaste åren har priserna höjts men innan det gick det flera år med ingen prishöjningen.
 

Tickers

Omega
Försökt leta så gott jag kunnat och läst igenom i princip hela Datejust-tråden, om detta diskuterats tidigare får ni gärna hänvisa mig dit!

Jag är lite nyfiken på värdeökningen av vintage Datejust, femsiffriga modeller. Jag har kikat igenom alla försäljningsannonser typ 10 år bak i tiden här på KS för referens 16014, och kommit fram till att dessa år 2014 låg runt 15-20k beroende på tillbehör till klockan och om den var servad eller ej. 2017 låg de runt 25-30k, 2020 stiger priset ytterligare några tusenlappar och vi ligger runt 30-35k. Vi ser alltså en prisökning på ca 5k på tre år i snitt.

Nu till min frågeställning: mellan 2020 och 2023 verkar det hända något som bryter detta (mönster?), då samma referens år 2023 gått för 55-60k i snitt. Alltså nästan en fördubbling av priset jämfört med 2020. Finns det något som förklarar detta? Inflation? Covid? Eller är det jag som missat något?

Kan vi förvänta oss att detta fortsätter så tänker jag spontant att dessa gamla godingar snart kostar lika mycket som en ny från AD 🙂
 
Senast ändrad:

Degnell

Cartier
2-Faktor
Jag är inte speciellt påläst på om femsiffriga DJ ökat av någon särskild anledning, men tittar du på klockor generellt och Rolex i synnerhet så gav en viss pandemi som gjorde att fölk inte kunde spendera sina pengar som vanligt på resor och uteliv det mesta som kan sätta guldkant på livet en rejäl skjuts uppåt.
Försökt leta så gott jag kunnat och läst igenom i princip hela Datejust-tråden, om detta diskuterats tidigare får ni gärna hänvisa mig dit!

Jag är lite nyfiken på värdeökningen av vintage Datejust, femsiffriga modeller. Jag har kikat igenom alla försäljningsannonser typ 10 år bak i tiden här på KS för referens 16014, och kommit fram till att dessa år 2014 låg runt 15-20k beroende på tillbehör till klockan och om den var servad eller ej. 2017 låg de runt 25-30k, 2020 stiger priset ytterligare några tusenlappar och vi ligger runt 30-35k. Vi ser alltså en prisökning på ca 5k på tre år i snitt.

Nu till min frågeställning: mellan 2020 och 2023 verkar det hända något som bryter detta (mönster?), då samma referens år 2023 gått för 55-60k i snitt. Alltså nästan en fördubbling av priset jämfört med 2020. Finns det något som förklarar detta? Inflation? Eller är det jag som missat något?

Kan vi förvänta oss att detta fortsätter så tänker jag spontant att dessa gamla godingar snart kostar lika mycket som en ny från AD 🙂
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Försökt leta så gott jag kunnat och läst igenom i princip hela Datejust-tråden, om detta diskuterats tidigare får ni gärna hänvisa mig dit!

Jag är lite nyfiken på värdeökningen av vintage Datejust, femsiffriga modeller. Jag har kikat igenom alla försäljningsannonser typ 10 år bak i tiden här på KS för referens 16014, och kommit fram till att dessa år 2014 låg runt 15-20k beroende på tillbehör till klockan och om den var servad eller ej. 2017 låg de runt 25-30k, 2020 stiger priset ytterligare några tusenlappar och vi ligger runt 30-35k. Vi ser alltså en prisökning på ca 5k på tre år i snitt.

Nu till min frågeställning: mellan 2020 och 2023 verkar det hända något som bryter detta (mönster?), då samma referens år 2023 gått för 55-60k i snitt. Alltså nästan en fördubbling av priset jämfört med 2020. Finns det något som förklarar detta? Inflation? Eller är det jag som missat något?

Kan vi förvänta oss att detta fortsätter så tänker jag spontant att dessa gamla godingar snart kostar lika mycket som en ny från AD 🙂
Liknanade resa för dem flesta Rolex modeller under dem senast åren. En stor del av uppgången har förmodligen kopplats till att det varit svårt att köpa nya klockor från AD och där vissa konfigurationer av DJ kostat över sitt listpriset på den begagnade marknaden( covid ingen la pengar på resor etc.) Detta har dragit upp priset för mindre populära/billigare modeller. Så kan inte se att 5 siffriga datejust kommer komma ikapp 6 siffriga.
 

Brimi

Cartier
Ni som fått beställa från ad och fått er klocka, hur bra stämde leveranstiden ni fick vid beställning och när klockan kom?
Det skulle ta 6-8 månader när jag beställde en OP34.
Det tog exakt 5 månader 2 veckor (hade nedräkningsapp på mobilen!).
Fick den i september i år.

OP34mm.jpg
 

Brimi

Cartier
Grymt! Jag har fått 12-18mån på min så jag är lite otålig och hoppas på snabbare leverans. Snygg op!
Jag var mycket otålig.
Första gång i mitt liv jag fick vänta så långt en beställning... betalade handpenning dessutom.
Kommer troligtvis inte att göra om det!

Blev så glad när AD ringde!

Lycka till!
Hoppas klockan kommer snart!
 
Topp