• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Snabb fråga till era alla klockvänner - tror vi det sker några leveranser av Rolex till AD i denna vecka. Väntar på en klocka som mina kära sales AD trodde (i oktober) skulle trilla in innan jul, men ännu inget.... Lever hoppet?
 
Snabb fråga till era alla klockvänner - tror vi det sker några leveranser av Rolex till AD i denna vecka. Väntar på en klocka som mina kära sales AD trodde (i oktober) skulle trilla in innan jul, men ännu inget.... Lever hoppet?
Det lär det väl göra. Hoppet är det sista som överger oss, men kanske bra att tona ned i detta fall, för att undvika besvikelse...
 
Den har nog trillat in, men de inväntar den kommande prishöjningen. :)
Precis samma scenario har jag just nu, och tänkt exakt likadant! Vad är det som säger att den inte har kommit redan? Ad pratade om (läs gissade) höjningar på mellan + 7-15 % -ish om jag minns rätt.
El, annat alternativt; den kom men samma vecka var det en storkund som ville ha något på armen samma dag, de sålde din/min klocka och beställde en till likadan.
Tror detta blir min sista Rolex, genuint trött på allt detta ”om, när, kanske” snälla få köpa” något så dyrt. Irriterande.. Man får ju bättre service på Ica när man handlar bananer..
 
Supermärkligt tycker jag. De borde verkligen få välja hur de vill sälja själva.. Men så är Frankrike ett konstigt land också (och vi med I guess)
 
Att Rolex skulle sälja online spelar knappast någon roll kortsiktigt. Om nya modeller till list skulle säljas online skulle det skulle ge samma effekt som Moonswatch och gråhandlare fast digitalt. Dvs. de med serverkapacitet och pengar skulle dammsuga upp 90% av marknaden och sedan sälja på 100% över list.

Rolex tillåter ju istället att man säljer CPO certified online istället.

Här är den på Engelska

Sedan så är ju domslutet verkningslöst. Rolex kommer helt enkelt sluta sälja till butiker som säljer deras varor online och endast genom de butiker/kedjor som de upplever ”delar deras värderingar” (läs Bucherer).

Sannolikt kommer Rolex överklaga detta eller så betalar man. 100mEUR är mycket pengar men knappast för Rolex och alternativkostnaden om det skulle börja säljas online bortom deras kontroll.
 
Att Rolex skulle sälja online spelar knappast någon roll kortsiktigt. Om nya modeller till list skulle säljas online skulle det skulle ge samma effekt som Moonswatch och gråhandlare fast digitalt. Dvs. de med serverkapacitet och pengar skulle dammsuga upp 90% av marknaden och sedan sälja på 100% över list.

Rolex tillåter ju istället att man säljer CPO certified online istället.

Här är den på Engelska

Sedan så är ju domslutet verkningslöst. Rolex kommer helt enkelt sluta sälja till butiker som säljer deras varor online och endast genom de butiker/kedjor som de upplever ”delar deras värderingar” (läs Bucherer).

Sannolikt kommer Rolex överklaga detta eller så betalar man. 100mEUR är mycket pengar men knappast för Rolex och alternativkostnaden om det skulle börja säljas online bortom deras kontroll.
Det känns ganska kontraproduktivt av dem som anmälde detta till konkurensverket.

Rolex köpte nyligen Bucherer och kan nu sälja sina klockor i egna butiker.
Det är kanske början på slutet för AD… i alla fall i Frankrike!
 
Det känns ganska kontraproduktivt av dem som anmälde detta till konkurensverket.

Rolex köpte nyligen Bucherer och kan nu sälja sina klockor i egna butiker.
Det är kanske början på slutet för AD… i alla fall i Frankrike!
Känns som ett väldigt franskt agerande. Gissar att det är en branchorganisation.

I praktiken kommer väl ingen sund AD att försöka omsätta domslutet till verklighet och bli av med sitt största dragplåster (Rolex genererar ju en stor del av försäljningen av alla andra märken).
 
Känns som ett väldigt franskt agerande. Gissar att det är en branchorganisation.

I praktiken kommer väl ingen sund AD att försöka omsätta domslutet till verklighet och bli av med sitt största dragplåster (Rolex genererar ju en stor del av försäljningen av alla andra märken).
Ha ha!
Min franska sida kan bara bekräfta dina fördomar.

Kollade vem som gjorde anmälan.
Pellegrin & Fils blev AD 2007 och plötsligt slutade vara det.
Skulle inte bli förvånad om de gjorde detta för att hämnas!
Om andra AD påverkas blir det ingen bra reklam för dem!
 
Den där boten kommer bara föras över på kunderna med en modest och förväntad höjning av priset på klockorna…..ingen drabbas mao 😃
 
Har aldrig köpt klocka hos AD utan enbart hos handlare, pantbank och Blocket, så tänkte gå till Bergströms till GBG och sondera terrängen. Har tidigare haft dålig historik pga servicefrågor de "inte kan svara på" och att de stelopererade en bezel på farsan 16750. Sen "åtgärdade" genom att släppa den lös likt en beyblade. Snurrade mer eller mindre av havsbrisen.

Men, smällde på min allra största charm och blev mött av Emma. Pratade lite om deras nyrenovering, som förövrigt blivit grym jämfört med tidigare. Öppen dialog om sportklock-marknaden. Uppdatering lyder iallafall att det går inte att skriva upp på följande;
Submariner (samtliga stålmodeller)
GMT (samtliga stålmodeller)
Daytona
Datejust (samtliga stålmodeller, både 36/41)

Vad som däremot tillslut gick var Explorer i 36. Där fick jag svaret att de kan få den inom 1 år. Kanske dags att börja bygga relationen... Synd att man inte tog tillfället i akt när jag efterfrågade en Hulk i Malmö 2017. :rage: Those were the days!

EDIT: Hörde senast för några veckor sedan en polare som skrev upp sig, som helt grön, och fick inom 6 mån. Stålsub. Bergströms GBG. Vet inte vem man ska lita på riktigt där.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2023-12-20 kl. 01.02.01.png
    Skärmavbild 2023-12-20 kl. 01.02.01.png
    19.3 KB · Visningar: 10
Den där boten kommer bara föras över på kunderna med en modest och förväntad höjning av priset på klockorna…..ingen drabbas mao 😃

Hoppas de höjer mer i Frankrike och ger baguetterna sämre tilldelning. :cool:

Har aldrig köpt klocka hos AD utan enbart hos handlare, pantbank och Blocket, så tänkte gå till Bergströms till GBG och sondera terrängen. Har tidigare haft dålig historik pga servicefrågor de "inte kan svara på" och att de stelopererade en bezel på farsan 16750. Sen "åtgärdade" genom att släppa den lös likt en beyblade. Snurrade mer eller mindre av havsbrisen.

Men, smällde på min allra största charm och blev mött av Emma. Pratade lite om deras nyrenovering, som förövrigt blivit grym jämfört med tidigare. Öppen dialog om sportklock-marknaden. Uppdatering lyder iallafall att det går inte att skriva upp på följande;
Submariner (samtliga stålmodeller)
GMT (samtliga stålmodeller)
Daytona
Datejust (samtliga stålmodeller, både 36/41)

Vad som däremot tillslut gick var Explorer i 36. Där fick jag svaret att de kan få den inom 1 år. Kanske dags att börja bygga relationen... Synd att man inte tog tillfället i akt när jag efterfrågade en Hulk i Malmö 2017. :rage: Those were the days!

EDIT: Hörde senast för några veckor sedan en polare som skrev upp sig, som helt grön, och fick inom 6 mån. Stålsub. Bergströms GBG. Vet inte vem man ska lita på riktigt där.

Ja som alltid handlar det om vad just DU får köpa och inte. Är väl precis som det varit tidigare. Alla har som du säger i princip helt olika erfarenhet av sina besök hos AD. Bara försöka tills man får ja helt enkelt, kan också vara så enkelt som att det varierar beroende på vem du får möta i butiken. Du som bor i Malmö kan väl med fördel testa Köpenhamn också? Bara dra en liten rövare om att du jobbar där men bor i Malmö så ska de nog vilja sälja till dig.
 
Hur fungerar det här med beställningar genom ad? Skickar dom en beställning till rolex som sedan skickar upp en klocka till ad’n eller får ad’n ett visst antal klockor per år uppdelat i regelbundna leveranser att fördela ut till ”rätt” kunder eftersom rolex inte anpassar produktion efter efterfrågan?
 
Hur fungerar det här med beställningar genom ad? Skickar dom en beställning till rolex som sedan skickar upp en klocka till ad’n eller får ad’n ett visst antal klockor per år uppdelat i regelbundna leveranser att fördela ut till ”rätt” kunder eftersom rolex inte anpassar produktion efter efterfrågan?

Som jag har förstått det så är nästan alla klockor redan på beställning. T.ex stålsportarna. De beställer så många som de bara får av Rolex. Sen så har de sin egna lista som de går efter. Och är det en modell som de inte redan har på beställning, så ja, då beställer de av Rolex på kunds begäran.

Har någon annan information får ni gärna rätta mig.
 
Senast ändrad:
Som jag har förstått det så är nästan alla klockor redan på beställning. T.ex stålsportarna. De beställer så många som de bara får av Rolex. Sen så har de sin egna lista som de går efter. Och är det en modell som de inte redan har på beställning, så ja, då beställer de av Rolex på kunds begäran.

Har någon annan information får ni gärna rätta mig.

Ja givetvis så köper AD så mycket som man bara får när det gäller Rolex. Åtminstone i stål osv.

Sen så blir problemet att ju mer man beställer av det som är lättsålt desto mer förväntar sig Rolex att man beställer av det som kan anses mer svårsålt.
 
Har aldrig köpt klocka hos AD utan enbart hos handlare, pantbank och Blocket, så tänkte gå till Bergströms till GBG och sondera terrängen. Har tidigare haft dålig historik pga servicefrågor de "inte kan svara på" och att de stelopererade en bezel på farsan 16750. Sen "åtgärdade" genom att släppa den lös likt en beyblade. Snurrade mer eller mindre av havsbrisen.

Men, smällde på min allra största charm och blev mött av Emma. Pratade lite om deras nyrenovering, som förövrigt blivit grym jämfört med tidigare. Öppen dialog om sportklock-marknaden. Uppdatering lyder iallafall att det går inte att skriva upp på följande;
Submariner (samtliga stålmodeller)
GMT (samtliga stålmodeller)
Daytona
Datejust (samtliga stålmodeller, både 36/41)

Vad som däremot tillslut gick var Explorer i 36. Där fick jag svaret att de kan få den inom 1 år. Kanske dags att börja bygga relationen... Synd att man inte tog tillfället i akt när jag efterfrågade en Hulk i Malmö 2017. :rage: Those were the days!

EDIT: Hörde senast för några veckor sedan en polare som skrev upp sig, som helt grön, och fick inom 6 mån. Stålsub. Bergströms GBG. Vet inte vem man ska lita på riktigt där.
Var det 6 månaders väntetid på stålsub i Malmö?
 
Tillbaka
Topp