• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Stefan S

Patek
2-Faktor

FlipSwede

Audemars
Va gissar vi på att höjningen hamnar på? 6-8%? Eller mer?
Iom att allt Rolex bonkar ihop säljs och det fortfarande är väntetid kan de väl höja priset med 25% utan att någon bryr sig.

Skulle några fattiga stackare inte ha råd,bättre för alla andra.
Nu tror jag inte på en sådan höjning,utan en mer normal rolexförsiktig sådan som följer råvarukostnadsökningar plus någon procent.
 

pontusmedpp

Omega
2-Faktor
Iom att allt Rolex bonkar ihop säljs och det fortfarande är väntetid kan de väl höja priset med 25% utan att någon bryr sig.

Skulle några fattiga stackare inte ha råd,bättre för alla andra.
Nu tror jag inte på en sådan höjning,utan en mer normal rolexförsiktig sådan som följer råvarukostnadsökningar plus någon procent.
Högst troligt helt klart, finns ju en del att vinna på att ligga precis under att det blir ett "drev" kring nivån. Om det inte redan är där vi är (pun intended på denna typ av tråd 😅)
 

Daniel_st

Cartier
Ok lite blandat de där med handpenning då.
Jag får väl besöka min ad nån gång i månaden för att kolla läget och försöka skynda på leveransen.
 
Jag har inte tidigare hört att det brukas betala handpenning vid beställning. Om det finns långa väntelistor för klockorna kan man tänka på att om den som har beställt klockan inte skulle köpa den när den anländer finns det på kön den nästa som klockan kan erbjudas. Men om man betalar handpenning skulle man kunna tänka på att klockan kommer lite snabbare än om ingen handpenning skulle ha betalats alls.
 

FlipSwede

Audemars
Jag har inte tidigare hört att det brukas betala handpenning vid beställning. Om det finns långa väntelistor för klockorna kan man tänka på att om den som har beställt klockan inte skulle köpa den när den anländer finns det på kön den nästa som klockan kan erbjudas. Men om man betalar handpenning skulle man kunna tänka på att klockan kommer lite snabbare än om ingen handpenning skulle ha betalats alls.
Jättebra sätt att få gratis lån.

Och en långivare som inte klagar om det drar ut på tiden heller.
För inte vill man göra sin "Relation" dålig....

Men visst tror även en tråkig gubbe som jag att det är klart större chans att få sin pryl som utlovat om handpeng är lagd gentemot "Vara med på listan"
 

jaans

Omega
Dessa fanns tillgängliga hos en AD i Cairo, fanns även datejust i både 36 och 41mm, nya Explorer 40mm, alla i skyltfönstret och butikens montrar var tillgängliga direkt…
Fanns även en del grejer bakom disk som var reserverat.
IMG_1686.jpeg
IMG_1688.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_1687.jpeg
    IMG_1687.jpeg
    476.2 KB · Visningar: 11

FlipSwede

Audemars
Dessa fanns tillgängliga hos en AD i Cairo, fanns även datejust i både 36 och 41mm, nya Explorer 40mm, alla i skyltfönstret och butikens montrar var tillgängliga direkt…
Fanns även en del grejer bakom disk som var reserverat.
IMG_1686.jpeg
IMG_1688.jpeg
Egypten.
Tar de betalt enl listpriset eller gör de som många andra länder i arabvärlden och tar marknadspris?
 

Juicee

Breitling
Vad tror ni händer 2024? Pris höjning?
Är det året man kan handla hos AD normalt igen?

Många spekulerar i att marginalen för gråhandlare börjar bli tight och att många kommer backa från att köpa nya klockor. Vilket gör att vi som köper klockan för att använda och av intresse kan börja handla igen!

Alla får gärna skriva vad ni tror!

MVH
 

Brimi

Cartier
Vad tror ni händer 2024? Pris höjning?
Är det året man kan handla hos AD normalt igen?

Många spekulerar i att marginalen för gråhandlare börjar bli tight och att många kommer backa från att köpa nya klockor. Vilket gör att vi som köper klockan för att använda och av intresse kan börja handla igen!

Alla får gärna skriva vad ni tror!

MVH
Prishöjning? Absolut!
Frågan är mer ’hur mycket?’

Det blir säkert lättare att handla vissa modeller hos AD men det blir fortfarande svårt för dem mest populära.
 

FlipSwede

Audemars
Vad tror ni händer 2024? Pris höjning?
Är det året man kan handla hos AD normalt igen?

Många spekulerar i att marginalen för gråhandlare börjar bli tight och att många kommer backa från att köpa nya klockor. Vilket gör att vi som köper klockan för att använda och av intresse kan börja handla igen!

Alla får gärna skriva vad ni tror!

MVH
Vad har stoppat dig från att handla hittills?
Vill du så har du varenda Rolex som fortfarande tillverkas på din arm inom 72timmar oavsett var du bor.

Och nej.
Jag tror inte att de modeller med mest premium BLRO BLNR SSDaytona et al kommer vara tillgängliga för allmänheten nästa år.
Diverse DJ DD TT etc kommer säkert finnas för vemsomhelst.
Men det gör de redan idag med.
 

FlipSwede

Audemars
Man kanske inte ska underskatta att människor vill handla av en AD? Om jag vill ha en ny Porsche så hämtar jag kanske inte gärna den hos Billys Bil och Varmkorv i Bumfuck, Dalsland?
Nej det är klart.
Att bli utan eller vänta en eon är ju bättre än att få det man vill även om man tvingas gå till VonKnorrs på Öfvre.

Varan är densamma och Billy kanske är en trevlig filur.

Men folk få ju göra,som de vill,det är det fina med en fri marknad
 

Calle_Man

Omega
2-Faktor
Var in till AD tidigare i månaden för att prova några olika subbar. Bestämde mig för en modell som jag föll för och står nu på någon slags "lista" enligt min kontakt. Dom kunde inte säga ungefär hur lång tid det skulle ta, men jag väntar hellre lite längre och köper från än AD istället för att köpa av gråhandlare.
 

Juicee

Breitling
Var in till AD tidigare i månaden för att prova några olika subbar. Bestämde mig för en modell som jag föll för och står nu på någon slags "lista" enligt min kontakt. Dom kunde inte säga ungefär hur lång tid det skulle ta, men jag väntar hellre lite längre och köper från än AD istället för att köpa av gråhandlare.
Jag kan bara prata för mig själv men hela upplevelsen att köpa klockan från AD verkar vara en helt annan upplevelse när man vet att man är första ägaren och vet att man är den första som får bära klockan. Men självklart alla tycker olika.
 

Lingrush

Cartier
Jag tycker det är mer intressant med potentiella Rolex klockor som man tror kommer gå ur produktion efter mars/april 2024.

Givetvis svårt att veta men finns det något mönster där som ni brukar förhålla er till? Tillexempel att en klocka har varit i produktion ex antal år och att det nu är dags att tacka för sig etc. Jag har 10 år som någon sorts riktlinje.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Tror på en marginell prisuppgång mellan 5%-10% samt att det kommer vara möjligt att få tag på de flesta modeller inom 12 månaders tid. Det som exkluderas från detta är det som alltid varit svårare att få tilldelning på som kommer förbli svårt, dock tror jag att även dessa kommer bli något lättare än tidigare och man kanske inte kommer behöva exakt lika mycket historik.
 
Tror på en marginell prisuppgång mellan 5%-10% samt att det kommer vara möjligt att få tag på de flesta modeller inom 12 månaders tid. Det som exkluderas från detta är det som alltid varit svårare att få tilldelning på som kommer förbli svårt, dock tror jag att även dessa kommer bli något lättare än tidigare och man kanske inte kommer behöva exakt lika mycket historik.
Marginell på uppåt 10%? det är väl allt annat än marginellt kan jag tycka. klocka 100k dvs 5-10k är inte marginellt i min värld :) sedan äger jag ju ingen Rolex heller :D :D
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Marginell på uppåt 10%? det är väl allt annat än marginellt kan jag tycka. klocka 100k dvs 5-10k är inte marginellt i min värld :) sedan äger jag ju ingen Rolex heller :D :D

Jag gav ett spann av vad jag anser troligt. Jag tror snarare att vi kommer se 5%+-1-2% men eftersom jag har noll aning vad Rolex tänker så kan det säkert lika gärna bli uppemot 10% och jag har helt fel.
 

Juicee

Breitling
Jag tycker det är mer intressant med potentiella Rolex klockor som man tror kommer gå ur produktion efter mars/april 2024.

Givetvis svårt att veta men finns det något mönster där som ni brukar förhålla er till? Tillexempel att en klocka har varit i produktion ex antal år och att det nu är dags att tacka för sig etc. Jag har 10 år som någon sorts riktlinje.
Jag tror att pepsin kan tas ur produktion då rolex har väldigt svårt att producera den röda färgen. Tror dock att när nya fabriken är byggd att denna kommer tillbaka i produktion.
 

Juicee

Breitling
Jag tycker det är mer intressant med potentiella Rolex klockor som man tror kommer gå ur produktion efter mars/april 2024.

Givetvis svårt att veta men finns det något mönster där som ni brukar förhålla er till? Tillexempel att en klocka har varit i produktion ex antal år och att det nu är dags att tacka för sig etc. Jag har 10 år som någon sorts riktlinje.
Jag tror att pepsin kan tas ur produktion då rolex har väldigt svårt att producera den röda färgen. Tror dock att när nya fabriken är byggd att denna kommer tillbaka i produktion
Tror på en marginell prisuppgång mellan 5%-10% samt att det kommer vara möjligt att få tag på de flesta modeller inom 12 månaders tid. Det som exkluderas från detta är det som alltid varit svårare att få tilldelning på som kommer förbli svårt, dock tror jag att även dessa kommer bli något lättare än tidigare och man kanske inte kommer behöva exakt lika mycket historik.
Enligt AD är det inprincip omöjligt att få tag på vilken stål klocka som helst idag, kanske mer
att dem inte vill sälja till mig då jag inte har någon historik.

Har velat köpa en sub date ett tag men verkar vara helt omöjligt. Tror att när folk börjar märka att det inte går att göra 30-40k på en klocka så fort man tagit ut den kommer fler och fler backa. Speciellt när de flesta endast köper en Rolex för att göra en hacka utan att ha några intentioner att behålla klockan.
 

Enlundgren

Cartier
Jag tror att pepsin kan tas ur produktion då rolex har väldigt svårt att producera den röda färgen. Tror dock att när nya fabriken är byggd att denna kommer tillbaka i produktion.
Jag tror att pepsin kan tas ur produktion bara för att hypen ska fortsätta vara total. När alla har suktat efter den i några år så kommer den tillbaka. Det där med rödfärgen tror jag inte på
 
Topp