• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Daniel_st

Cartier
Hej har lagt handpenning på en Rolex Explorer 36 på Bergströms som kommit in nu efter 8 mån. Som läget är nu rent ekonomiskt i världen så har jag blivit lite osäker på om jag vill köpa den just nu. Vet att man säger att man inte kan få tillbaka handpenningen men kan de verkligen behålla hela om jag väljer att dra mig ur när så många andra förmodligen står på kö för samma klocka?
Vilken bergströms fick du lägga handpenning hos?
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Tror Rolex är måttliga just för att dessa märken som bombar på ska skjuta sig ännu mer i foten. Nu höjer de upp till Rolex nivåer och det gör Rolex ännu mer attraktivt. Den absoluta majoriteten kommer aldrig välja en Omega över en Rolex om man har möjlighet att köpa båda och de har samma pris. Rolex vet självklart om detta.
 

mpett

Omega
2-Faktor
Tror Rolex är måttliga just för att dessa märken som bombar på ska skjuta sig ännu mer i foten. Nu höjer de upp till Rolex nivåer och det gör Rolex ännu mer attraktivt. Den absoluta majoriteten kommer aldrig välja en Omega över en Rolex om man har möjlighet att köpa båda och de har samma pris. Rolex vet självklart om detta.
Jag var på Bergströms i malmö igår, de pratade om 5-10% höjning årskiftet
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Visst ägs Krons av Nymans Ur? Spelar det någon roll vilken av dessa man ställer sig i ”kö” hos för Rolexmodeller, dvs tilldelning kan ske mellan, eller är det princip olika så kölista gäller på båda för att få tilldelning hos ev något av dem? :)

Säkert avhandlat tidigare i tråden men känns jobbigt att söka fram 😝
Jag hade också fått för mig att man inte kunde stå i kö på samma modell hos båda handlarna. Dock var jag inne på Krons i början av december och skrev upp mig på intresselistan för en Starbucks. Efter besöket knallande vi vidare till Nymans för att se om dom möjligen hade en Sub(vilken som helst) inne så jag kunde få testa den på handleden. Till skillnad från Krons hade dom inte bara en sub, utan flera olika och just en 126610lv att testa. Jag berättade att jag verkligen skulle vilja köpa en sån men att jag redan ställt mig i kö hos Krons och fick till svar att Nymans också gärna tar upp mitt intresse på ”listan”. Så man kan visst skriva sig på en klocka hos båda, sen vad det gör för chanserna att få tilldelning, positivt eller negativt, det har jag ingen aning om.
 

Daniel_st

Cartier
Jag hade också fått för mig att man inte kunde stå i kö på samma modell hos båda handlarna. Dock var jag inne på Krons i början av december och skrev upp mig på intresselistan för en Starbucks. Efter besöket knallande vi vidare till Nymans för att se om dom möjligen hade en Sub(vilken som helst) inne så jag kunde få testa den på handleden. Till skillnad från Krons hade dom inte bara en sub, utan flera olika och just en 126610lv att testa. Jag berättade att jag verkligen skulle vilja köpa en sån men att jag redan ställt mig i kö hos Krons och fick till svar att Nymans också gärna tar upp mitt intresse på ”listan”. Så man kan visst skriva sig på en klocka hos båda, sen vad det gör för chanserna att få tilldelning, positivt eller negativt, det har jag ingen aning om.
Krons å nymans känns som två riktiga rävar. Krons säger att man kan skriva upp sig hos nymans via Mail/telefon och nymans säger bestämt att man måste in till butiken. Noll koll på varandra.
 
Jag har haft en Rolex länge men det är inte förrän på senare tid som jag förstått att efterfrågan överskrider tillgången och hur det (eventuellt) fungerar på andrahandsmarknaden. Tex är Daytona en modell som jag nästan aldrig ser någon bära (jag kanske rör mig i fel (rätta?) kretsar) men på Chrono24 finns det idag 10584 till salu men bara 6174 GMT Masters ll som jag upplever som mycket vanligare. Varför är det så?

Har det blivit någon sorts konstgjord marknad där man ser den eftertraktade Daytonan som investeringsobjekt som många egentligen inte viill äga utan bara tjäna pengar på?


(Detta eminenta forum kanske avhandlat detta tidigare och i så fall ber jag om ursäkt och man får gärna ta bort inlägget och kanske hänvisa mig till diskussionen).
 

BankAnden

Panerai
Jag har haft en Rolex länge men det är inte förrän på senare tid som jag förstått att efterfrågan överskrider tillgången och hur det (eventuellt) fungerar på andrahandsmarknaden. Tex är Daytona en modell som jag nästan aldrig ser någon bära (jag kanske rör mig i fel (rätta?) kretsar) men på Chrono24 finns det idag 10584 till salu men bara 6174 GMT Masters ll som jag upplever som mycket vanligare. Varför är det så?

Har det blivit någon sorts konstgjord marknad där man ser den eftertraktade Daytonan som investeringsobjekt som många egentligen inte viill äga utan bara tjäna pengar på?


(Detta eminenta forum kanske avhandlat detta tidigare och i så fall ber jag om ursäkt och man får gärna ta bort inlägget och kanske hänvisa mig till diskussionen

Yes - detta eminenta forum och denna tråd har manglat frågan rejält. Men som du säger - högre efterfrågan har drivit upp högre priser och under förra våren var det helt sanslösa nivåer på ex Daytona och GMT, men nu har priserna dalat rejält sedan dess. Dock fortsatt hög premie på just dessa modeller och sportstål generellt.

Att det är fler Daytona på C24 är faktiskt lite intressant och tror det delvis är orsaken du tar upp (plockas ut för att säljas), samt att det nog är ett stort antal annonser från handlare som inte har klockan i lager. Dvs, dom lägger upp en annons till högt pris och nappar någon, köper dom den billigare via nätverket.
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Sen måste man veta hur många Daytonas som görs vs GMT för att veta om dom är överrepresenterade eller inte. Om de gör säg 100k Daytonas vs 50K GMT per år så skulle det förklara saken. Men aldrig sett några siffror på vad rolex producerar endast att det är ca 1m totalt per år.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Sen måste man veta hur många Daytonas som görs vs GMT för att veta om dom är överrepresenterade eller inte. Om de gör säg 100k Daytonas vs 50K GMT per år så skulle det förklara saken. Men aldrig sett några siffror på vad rolex producerar endast att det är ca 1m totalt per år.

Japp och i den miljonen finns ju en del lady datejusts med diamanter och dylikt också. Så kan ju inte vara jättemånga pepsis och daytonor.

Jag tror generellt att fler daytonor finns ute för att folk ser det som en sista modell de köper från sin AD bara för att flippa när de är klara och har fått alla modeller de egentligen vill ha. En GMT tror jag många behåller själva. Jag hade inte sålt en GMT själv on jag köpte den. Modern daytona gillar jag inte lika mycket om vi pratar om stålversionerna. Guld och vitguld är fantastiska dock.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Japp och i den miljonen finns ju en del lady datejusts med diamanter och dylikt också. Så kan ju inte vara jättemånga pepsis och daytonor.

Jag tror generellt att fler daytonor finns ute för att folk ser det som en sista modell de köper från sin AD bara för att flippa när de är klara och har fått alla modeller de egentligen vill ha. En GMT tror jag många behåller själva. Jag hade inte sålt en GMT själv on jag köpte den. Modern daytona gillar jag inte lika mycket om vi pratar om stålversionerna. Guld och vitguld är fantastiska dock.
Jag tror du har helt rätt i att gmt köper de som gillar dem, medan daytona köps i spekulation. Man kan inte låta bli att fundera över hur populär daytona skulle vara om den lågt under 100K och fanns i samma antal som efterfrågan. Bortser man från hypen är det ingen speciell klocka om man bortser från de ädla metallerna.
 

Sillenz

Breitling
Har fått en klocka tilldelad från svensk AD som måste hämtas i mellandagarna.
Dock kräver de att jag ska skicka bild på min tidigare klocka, cert och dagstidning för att hämta ut nya klockan.
Problemet är att jag har certet i bankfack och kommer ej åt det.

Något som varit med om liknande och har en lösning?
Hade uppskattas 😃
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Har fått en klocka tilldelad från svensk AD som måste hämtas i mellandagarna.
Dock kräver de att jag ska skicka bild på min tidigare klocka, cert och dagstidning för att hämta ut nya klockan.
Problemet är att jag har certet i bankfack och kommer ej åt det.

Något som varit med om liknande och har en lösning?
Hade uppskattas 😃

Det måste väl ändå räcka som förklaring. Addera kvittot som substitut annars?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har fått en klocka tilldelad från svensk AD som måste hämtas i mellandagarna.
Dock kräver de att jag ska skicka bild på min tidigare klocka, cert och dagstidning för att hämta ut nya klockan.
Problemet är att jag har certet i bankfack och kommer ej åt det.

Något som varit med om liknande och har en lösning?
Hade uppskattas 😃
Men klocka, dagstidning och förklaring borde de väl nöja sig med?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Har fått en klocka tilldelad från svensk AD som måste hämtas i mellandagarna.
Dock kräver de att jag ska skicka bild på min tidigare klocka, cert och dagstidning för att hämta ut nya klockan.
Problemet är att jag har certet i bankfack och kommer ej åt det.

Något som varit med om liknande och har en lösning?
Hade uppskattas 😃
Ta med din tidigare klocka när du ska hämta ut den nya. Då kan de kolla serienummer på plats.
 
Topp