• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Ett annat potentiellt problem med att vänta till efter nyår är ju den kommande prishöjningen.

Prata med dem och ta med dig klockan dit som någon annan sa. Syftet med deras åtgärder är ju att säkerställa att du inte direkt säljer det du köper av dem. Det borde du ju kunna bevisa om du har kvar klockan.

Jag tror du har helt rätt i att gmt köper de som gillar dem, medan daytona köps i spekulation. Man kan inte låta bli att fundera över hur populär daytona skulle vara om den lågt under 100K och fanns i samma antal som efterfrågan. Bortser man från hypen är det ingen speciell klocka om man bortser från de ädla metallerna.

Japp generellt sett då. Finns väl idioter(i mina ögon) som plockar ut en GMT för att tjäna en hacka också.

Angående utplocket av klockan som diskuteras i tråden funderar jag på varför du förvarar certet i bankfack? Hade väl varit smartare att ha det hemma? Göm det bland lite kläder i garderoben om du är så orolig? Certet är väl inte så farligt stöldbegärligt heller och bara säga att du inte har det om du skulle få inbrott och nån pressar dig. Vilket jag antar är din oro.

Känns lite väl strikt att de inte köper din förklaring håller jag dock med om, hade vart väldigt orimligt att du sålt certet men behållt klockan. Vet vilken AD detta rör sig om och ser i övrigt väldigt positivt på att de ber om bevis på att tidigare köp behållits. Det bör fler ta efter.

Åk och betala klockan.
Hämta ut när du nu har alla papper de vill se.

Men håller med om att kan du presentera den gamla I samband med betalning av den nya verkar det otroligt stelbent att neka köp med hänvisning till ev fluppande.
Precis vad jag tänkte säga, dom borde kunna förvara den gratis om du betalar redan nu.

Att det är fler Daytona på C24 är faktiskt lite intressant och tror det delvis är orsaken du tar upp (plockas ut för att säljas), samt att det nog är ett stort antal annonser från handlare som inte har klockan i lager. Dvs, dom lägger upp en annons till högt pris och nappar någon, köper dom den billigare via nätverket.

Ja, så är det nog för jag fick inte ihop det, varför var priserna höga när utbudet var stort?

Daytona är den näst vanligaste Rolexen på Chrono24 (10 581), klart flest annonser finns det på Datejust (36 127). Tex Oyster Perpetual har 7923 och det finns 2413 Explorer ll men det måste naturligtvis också ha mycket att göra med hur länge modellerna har varit i produktion.

Som jag förstår det så talar inte Rolex om hur många man producerar av varje modell vilket annars hade varit intressant.

Har fått en klocka tilldelad från svensk AD som måste hämtas i mellandagarna.
Dock kräver de att jag ska skicka bild på min tidigare klocka, cert och dagstidning för att hämta ut nya klockan.
Problemet är att jag har certet i bankfack och kommer ej åt det.

Något som varit med om liknande och har en lösning?
Hade uppskattas 😃
Lite nyfiken bara - hur länge sen var det du köpte den förra klockan? Och är det en s.k. "het" modell (typ Sub, GMT, etc)?

Anledningen till att jag frågar är att jag hört att AD:s endast besvärar sig med detta om man plockat ut en het modell under de senaste tre åren. Vore intressant att veta om så är fallet även här.

Lite nyfiken bara - hur länge sen var det du köpte den förra klockan? Och är det en s.k. "het" modell (typ Sub, GMT, etc)?

Anledningen till att jag frågar är att jag hört att AD:s endast besvärar sig med detta om man plockat ut en het modell under de senaste tre åren. Vore intressant att veta om så är fallet även här.
Nej, det är en vanlig DJ36 som går och köpa med några månaders väntetid så det är ingen ”het” modell….

Jag är i en pickle med samma problem. Jag köpte en DJ från handlare som jag behöll rätt länge men sen fick jag (tyvärr, i retrospektiv) för mig att Submariner är roligare så sålde DJ för att finansiera köpet av Sub. Det är för mig mer ett problem med intresset i sig och inte i syfte att tjäna pengar. Nu står jag i kö för en annan klocka och det har redan hintats avseende kön gällande min tidigare (nu sålda) klocka. Det känns lite lätt absurt när man har klockor som intresse men tyvärr en cap på klockplånboken att man ska bränna ut sig för framtida köp om man någonsin justerar klocklådan. Man kan väl hugga asen som bara köper för att omedelbart sälja istället för att bestraffa genuina klockköpare, men tyvärr finns det väl en risk att vi alla går under samma bila i klockhandlarens ögon.

I grunden är tanken god men det måste finnas en rimlighet.

Jag är i en pickle med samma problem. Jag köpte en DJ från handlare som jag behöll rätt länge men sen fick jag (tyvärr, i retrospektiv) för mig att Submariner är roligare så sålde DJ för att finansiera köpet av Sub. Det är för mig mer ett problem med intresset i sig och inte i syfte att tjäna pengar. Nu står jag i kö för en annan klocka och det har redan hintats avseende kön gällande min tidigare (nu sålda) klocka. Det känns lite lätt absurt när man har klockor som intresse men tyvärr en cap på klockplånboken att man ska bränna ut sig för framtida köp om man någonsin justerar klocklådan. Man kan väl hugga asen som bara köper för att omedelbart sälja istället för att bestraffa genuina klockköpare, men tyvärr finns det väl en risk att vi alla går under samma bila i klockhandlarens ögon.

Jag håller egentligen med dig men den bedömningen är gissningsvis väldigt svår att göra. Jag gissar att de resonerar som så att just kontrollera om tidigare klocka/klockor sålts ger en hint kring huruvida kunden i fråga de facto är intresserad eller bara säljer vidare. Men jag tycker det är helt sjukt att de gör så oavsett

Beroende på vad som sagts/avtalats tidigare är jag inte säkert att det ens är "lagligt" att hindra någon från ett köp med det här kravet. Om man ingår ett avtal om ett köp/försäljning; "du får köpa den här klockan om kanske sex månader när den kommer in" och det här förbehållet inte nämns skulle jag se det som ett avtalsbrott om det kommer upp senare. Sen är det kanske inte rätt taktik att hota med stämning men man kanske kan ha det i åtanke när man tar diskussionen.

Nu kan jag inte tänka mig att det här kan vara ett problem utan att de borde ha förståelse för att du med den korta framförhållningen bara kan visa upp klockan, allt annat vore absurt.

Jag har tidigare undrat över varför så många här på forumet säljer sin Rolex 6-12 månader efter att de köpt den, varfför säljjer de inte den direkt när de hade fått ett högre pris? Är det för att de måste visa upp den när de köper nästa?

Har fått en klocka tilldelad från svensk AD som måste hämtas i mellandagarna.
Dock kräver de att jag ska skicka bild på min tidigare klocka, cert och dagstidning för att hämta ut nya klockan.
Problemet är att jag har certet i bankfack och kommer ej åt det.

Något som varit med om liknande och har en lösning?
Hade uppskattas 😃
Jag hade gjort som många redan sagt - traska in med klockan på dig. Har svårt att se dom neka på plats.

Samtidigt om du bor i Sthlm och har möjlighet att ta dig till AD i mellandagarna, förstår jag inte varför du inte kan få tag i cert. Bankerna har väl öppet ons-fre?!

Med risk för opopulär åsikt tycker inte jag man ska köpa klockor man inte kan se sig själv behålla ett bra tag. Fattar efter kanske 5 år men att ångra sig efter några månader känns bara som att försöka berättiga sitt eget flippande. Tycker gott ni kan använda er av gråmarknaden om ni vill ha ”rotation” i klocklådan utan att ha egentlig ekonomi för att behålla klockorna. Finns många som gärna är förstaägare på klockorna och har kvar dom resten av livet men inte får chansen för att ni ska ha ”rotation i klocklådan”. Kan väl tänka mig att ni inte klagar på att tjäna en hacka varje gång ni säljer också? 😉 Och om ni inte bryr er om att tjäna pengar varför kör ni inte gråmarknad för att få er kära variation ni försöker motivera detta med? Nej, helt rätt att av denna AD att neka er köp.

Ang. eventuellt avtalsbrott från AD har de aldrig lovat er att köpa klockan. De har aldrig garanterat dig den när den kommer. De har också full rätt enligt avtalslagen att kräva att du inte flippar deras objekt om de ska sälja till dig. Detta är aldrig en fråga ni kommer kunna vinna. Tycker som sagt ni ska köra grått istället för att hitta på argument för att berättiga ert flippande.

Rimligheten är att du säljer din gamla klocka till handlaren till ett (för denne) fördelaktigt pris.
Givetvis kommer detta inte yttras direkt,men du kommer förstå att det ligger I ditt intresse.

En genialisk affärside som jag tror kommer mer och mer iom Rolex CPO.

Nog får du väl sälja din klocka. Men gör det till dem, då snurrar den ju in i deras CPO-program och de kan tjäna pengar på samma klocka två ggr, hur märkligt det än låter...
Fiffigt uträknat, kan man tycka.

Ang. eventuellt avtalsbrott från AD har de aldrig lovat er att köpa klockan. De har aldrig garanterat dig den när den kommer. De har också full rätt enligt avtalslagen att kräva att du inte flippar deras objekt om de ska sälja till dig. Detta är aldrig en fråga ni kommer kunna vinna. T
Om det är avtalsbrott eller inte beror på vad som avtalats och om det över huvud taget avtalats något. När jag beställde min för några dagar sedan sa AD:n: "du får köpa den här klockan om 6-8 månader om du betalar handpenning" vilket jag accepterade och gjorde. Att då komma med ett förbehåll när jag skall hämta klockan är för mig ett klart avtalsbrott. Att man sedan kanske varken kan eller vill driva det i bevisning är något annat.

Jag läste med förundran (eller snarare förfäran) här om att möjligheten att få köpa en Rolex eventuellt ökade om man var bredaxlad och casual business-klädd. Tack och lov hade jag en angenäm upplevelse när jag beställde min för jag hade aldrig klarat av att bli behandlad som en del berättar om här utan bara vänt på klacken och börjat fundera på vilken klocka jag skulle köpa istället. Det finns massor.

Om det är avtalsbrott eller inte beror på vad som avtalats och om det över huvud taget avtalats något. När jag beställde min för några dagar sedan sa AD:n: "du får köpa den här klockan om 6-8 månader om du betalar handpenning" vilket jag accepterade och gjorde. Att då komma med ett förbehåll när jag skall hämta klockan är för mig ett klart avtalsbrott. Att man sedan kanske varken kan eller vill driva det i bevisning är något annat.

Jag läste med förundran (eller snarare förfäran) här om att möjligheten att få köpa en Rolex eventuellt ökade om man var bredaxlad och casual business-klädd. Tack och lov hade jag en angenäm upplevelse när jag beställde min för jag hade aldrig klarat av att bli behandlad som en del berättar om här utan bara vänt på klacken och börjat fundera på vilken klocka jag skulle köpa istället. Det finns massor.

Nu tar ju inte denna AD som kräver att du visar upp tidigare köpta klockor handpenning så eftersom det ej rör sig om samma AD blir ju detta en icke fråga. De ADs som tar handpenning kräver till min vetskap inte att du visar upp att du har kvar tidigare köpta klockor. Men hade så varit fallet har du absolut rätt.

Vill man ha gratis pengar får man stå ut med lite konstigheter.

Vill man däremot köpa en klocka är det bara att handla där man tycker service överensstämmer med vad man förväntar sig

Kan ju också tyckas märkligt att detta är ett retroaktivt krav. Dvs att de på förhand inte gav info om att "den här måste du ha kvar si och så länge för att få handla mer".

Vad är normal handpenning?

Vill man ha gratis pengar får man stå ut med lite konstigheter.

Vill man däremot köpa en klocka är det bara att handla där man tycker service överensstämmer med vad man förväntar sig

Japp! Och vill man testa på alla lyxmodeller utan att ha råd att behålla dom så kan man gott köpa grått. Är helt bakvänt att vissa som klagar här tidigare kunnat tjäna fina pengar på detta utan att ha mer än ca 100tkr låst i hobbyn. Känns mer som att de klagar för att de inte kan fortsätta tjäna 50k extra per år och samtidigt alltid ha helt sprillans klockor.

Är väl ett mycket enkelt sätt att se vem som var äkta entusiast( bra och önskvärt enl många) och vem som sålde för förmodad profit (dåligt och fel enl många)
Jo, men då känns det ju rimligt att sålla agnarna från vetet också. Någon som flippar en DJ efter något år och någon som säljer en Pepsi dagen efter att den plockats ut bör ju inte hanteras på samma sätt av AD imho.

Jo, men då känns det ju rimligt att sålla agnarna från vetet också. Någon som flippar en DJ efter något år och någon som säljer en Pepsi dagen efter att den plockats ut bör ju inte hanteras på samma sätt av AD imho.
Självklart bör de behandlas exakt lika.
Annars vore det diskriminering eller någon annan fånig invändning.

Men som jag skrev ovan. Detta är en ickefråga om kunden erbjuder handlaren att köpa objektet först.
Ofta en usel affär för säljaren,men desto bättre för handlaren.

Japp! Och vill man testa på alla lyxmodeller utan att ha råd att behålla dom så kan man gott köpa grått. Är helt bakvänt att vissa som klagar här tidigare kunnat tjäna fina pengar på detta utan att ha mer än ca 100tkr låst i hobbyn. Känns mer som att de klagar för att de inte kan fortsätta tjäna 50k extra per år och samtidigt alltid ha helt sprillans klockor.
Mig bekommer det inte ett dugg att vissa har förtur,behandlas olika,får köpa 13 Daytonas som de säljer med vinst eller förlust.

Hade jag ett vinstdrivande företag där jag tvingas ge bort vinst pga vansinniga leverantörsavtal ser jag till att maximera den på annat sätt.

Tillbaka
Topp