• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

ChrilleRR

Breitling
2-Faktor
Hittills sen smartklockans inträde verkar ju intresset för rikiga ur bara ha ökat och priserna gått upp. Funderar också ibland på hur länge trenden håller. När blir arbandsuret det nya fickuret?
Tycker nästan tvärtom ja, då fler bär smartwatches än riktiga klockor.. och värdet känns mer som de följer inflationen typ förutom möjligtvis rolex.
Vänner, kollegor, fler bär smartwatches i min omkrets eller har ingenting runt handleden. Men jag hoppas ja är ute och cyklar :p för lite tråkigt blir det som klockinstresserad.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Exakt detta! Och hur tråden lyckas gå full circle nästan dagligen innan nästa kommer in och ställer en fråga som avhandlades några poster upp 😅

Största gåtan är ändå varför så många vill ha nya Rollar när de gamla är mycket snyggare 🤯

Ni som står i kö, den dagen klockan går att köpa under list hos gråhandlare, kommer ni fortfarande stå i kö/köpa hos AD?
Helt enig med dig. Att köpa en modern rolex är ganska tryggt. Robust klocka, behöver inte oroa sig om servicedelar är tidsenliga och definitivt inte bry sig om vattentätheten. Att ge sig på vintage är rena djungeln. Själv hade jag aldrig vågat på mig om det inte var för bland annat dig och många andra på forumet som har stöttat en i vintage-köp. Man vill inte bära en vintage som är sönderpolerade med modern tavla och visare. Hela charmen försvinner. Sen är det nog ”bara” entusiaster” som verkligen kan se charmen med dessa.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker nästan tvärtom ja, då fler bär smartwatches än riktiga klockor.. och värdet känns mer som de följer inflationen typ förutom möjligtvis rolex.
Vänner, kollegor, fler bär smartwatches i min omkrets eller har ingenting runt handleden. Men jag hoppas ja är ute och cyklar :p för lite tråkigt blir det som klockinstresserad.
T.ex. Moonswatchfenomenet talar för ett ökat intresse för vanliga klockor. Längre köer än vid släpp av nån appleprodukt och hypen höll i sig 1,5 år.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tycker nästan tvärtom ja, då fler bär smartwatches än riktiga klockor.. och värdet känns mer som de följer inflationen typ förutom möjligtvis rolex.
Vänner, kollegor, fler bär smartwatches i min omkrets eller har ingenting runt handleden. Men jag hoppas ja är ute och cyklar :p för lite tråkigt blir det som klockinstresserad.
Min killgissning är att många som bär smartwatches idag inte bar någon klocka alls tidigare.
Det är få personer som bär några seriösa klockor i mina kretsar också, men samtidigt har nog ingen av dem stått och vägt mellan en ny Datejust och en Garmin Fenix.. det är helt olika saker även om båda sitter på handleden..
som att välja mellan flip-flops och kängor till fjällvandringen.
 

Enlundgren

Cartier
Helt enig med dig. Att köpa en modern rolex är ganska tryggt. Robust klocka, behöver inte oroa sig om servicedelar är tidsenliga och definitivt inte bry sig om vattentätheten. Att ge sig på vintage är rena djungeln. Själv hade jag aldrig vågat på mig om det inte var för bland annat dig och många andra på forumet som har stöttat en i vintage-köp. Man vill inte bära en vintage som är sönderpolerade med modern tavla och visare. Hela charmen försvinner. Sen är det nog ”bara” entusiaster” som verkligen kan se charmen med dessa.
Jag tycker nog att även en lite mekad vintage med några bytta delar har sin charm, kanske inte lika kul med sönderpolerat. Men ja, en djungel! Det gäller att läsa på, om inte annat för att slippa ge överpriser. En 1675 har alltid funnits på önskelistan
 

St. Steel

Breitling
Min killgissning är att många som bär smartwatches idag inte bar någon klocka alls tidigare.
Det är få personer som bär några seriösa klockor i mina kretsar också, men samtidigt har nog ingen av dem stått och vägt mellan en ny Datejust och en Garmin Fenix.. det är helt olika saker även om båda sitter på handleden..
som att välja mellan flip-flops och kängor till fjällvandringen.
Detta tror jag med, förr så nöjde dom sig med sin smartphone som klocka. Nu kan dom få en mindre smartphone som också råkar visar tiden. Majoriteten av smart watch ägare köpte nog inte en smart watch för att den kan visa tiden utan alla andra funktioner.
 

Torshalla

Omega
Detta tror jag med, förr så nöjde dom sig med sin smartphone som klocka. Nu kan dom få en mindre smartphone som också råkar visar tiden. Majoriteten av smart watch ägare köpte nog inte en smart watch för att den kan visa tiden utan alla andra funktioner.
Jag känner mig som en slav till min mobil telefon… behöver inte ha den på armen också lol
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Detta tror jag med, förr så nöjde dom sig med sin smartphone som klocka. Nu kan dom få en mindre smartphone som också råkar visar tiden. Majoriteten av smart watch ägare köpte nog inte en smart watch för att den kan visa tiden utan alla andra funktioner.

Japp verkligen. Helt klart ett intressant fenomen. Tycker man ser svarta Garmins och Apple watches åt vilket håll man än tittar. Har bara sett 2 andra rollar på hotellet under vintersemestern so far. Resten är bara svarta gummi med lite kretsar i så långt ögat kan nå.
 

Torshalla

Omega
Japp verkligen. Helt klart ett intressant fenomen. Tycker man ser svarta Garmins och Apple watches åt vilket håll man än tittar. Har bara sett 2 andra rollar på hotellet under vintersemestern so far. Resten är bara svarta gummi med lite kretsar i så långt ögat kan nå.
Jag var på Cypern i October och såg flera Rolex klockor (YM, Sub, GMT, Explorer, Explorer 2, DJ…)
Nu på Cape Verde och har set bara 2 DJs (förutom min Sub)
 

chtfse

Cartier
Personligen anser jag en G-Shock vara en bra kompromiss mellan "riktig" klocka och låtsasklocka.

IMG_7410.jpeg
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Exakt detta! Och hur tråden lyckas gå full circle nästan dagligen innan nästa kommer in och ställer en fråga som avhandlades några poster upp 😅

Största gåtan är ändå varför så många vill ha nya Rollar när de gamla är mycket snyggare 🤯

Ni som står i kö, den dagen klockan går att köpa under list hos gråhandlare, kommer ni fortfarande stå i kö/köpa hos AD?
Jag tror inte du och jag är rätt personer att ställa den frågan, gällande moderna Rollar alltså😅

Och gällande den andra frågan så har jag en åsikt, men den håller jag för mig själv.
 

Rojjben

Cartier
2-Faktor
Jag hade gjort som många redan sagt - traska in med klockan på dig. Har svårt att se dom neka på plats.

Samtidigt om du bor i Sthlm och har möjlighet att ta dig till AD i mellandagarna, förstår jag inte varför du inte kan få tag i cert. Bankerna har väl öppet ons-fre?!
Gissar på att klockan inte finns kvar i hans ägo. För som du säger så har ju bankerna öppet i mellandagarna. 🤷🏻‍♂️

Har jag fel så är jag den första att be om ursäkt. Men det finns en svag doft av flipp här…. 😬
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag skojade lite. Detta är ändå forumets mest svamliga tråd. Mer seriöst skulle jag nästan vilja påstå att det är vanligare att se en Speedmaster än valfri Rolex. Åtminstone i Sverige.

Kan nog bero på att speedmastern är väldigt överkomlig prismässigt(begagnat då) och det är mycket klocka för pengarna på en klassisk modell.

Här har jag sett en sub, en ym2 och en lady datejust totalt sett nu. Allt annat är plastic fantastic 😎
 

Bonumm

Panerai
Tycker det är bra att man får visa upp att man har sitt förra inköp kvar. Fick visa upp att jag ägde min blåa vitguldsdaytona innan jag fick hämta ut en starbucks. Köpte min daytona under värsta hypen och hade lätt kunnat flippa den med rejäl vinst. Så för min del så får de gärna fortsätta med detta.

Nu vet ju alla vad som gäller också. Ska man köpa sportrollar så måste man ha de kvar om man ska ha chansen att köpa nya. Återstår att se om jag får visa upp båda nästa gång det blir dags att köpa nytt. Får se om pepsin är kvar i sortimentet då.
 

mpett

Omega
2-Faktor
Tycker det är bra att man får visa upp att man har sitt förra inköp kvar. Fick visa upp att jag ägde min blåa vitguldsdaytona innan jag fick hämta ut en starbucks. Köpte min daytona under värsta hypen och hade lätt kunnat flippa den med rejäl vinst. Så för min del så får de gärna fortsätta med detta.

Nu vet ju alla vad som gäller också. Ska man köpa sportrollar så måste man ha de kvar om man ska ha chansen att köpa nya. Återstår att se om jag får visa upp båda nästa gång det blir dags att köpa nytt. Får se om pepsin är kvar i sortimentet då.
Håller med dig i grund och botten, enda man kan fundera på är hur länge
Tycker det är bra att man får visa upp att man har sitt förra inköp kvar. Fick visa upp att jag ägde min blåa vitguldsdaytona innan jag fick hämta ut en starbucks. Köpte min daytona under värsta hypen och hade lätt kunnat flippa den med rejäl vinst. Så för min del så får de gärna fortsätta med detta.

Nu vet ju alla vad som gäller också. Ska man köpa sportrollar så måste man ha de kvar om man ska ha chansen att köpa nya. Återstår att se om jag får visa upp båda nästa gång det blir dags att köpa nytt. Får se om pepsin är kvar i sortimentet då.
Håller i grund och botten med dig, det enda man kan fundera över är hur långt tillbaka historiken skall gå, i ditt fall, båda klockorna eller enbart den senaste?
 
Topp