• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Jag tror inte att det är helt vanligt att man legitimerar sig med ID, pass eller annat vid köp av Rolex i Sverige.
Inte för att jag kan säga att det inte är så, men det förefaller lite konstigt.
Snart kräver AD intyg på vilken blodgrupp man har och även anställningsbevis från arbetsgivaren. 😃

Senast ändrad:
Jag tror inte att det är helt vanligt att man legitimerar sig med ID, pass eller annat vid köp av Rolex i Sverige.
Inte för att jag kan säga att det inte är så, men det förefaller lite konstigt.
Jag har alltid varit tvungen att legitimera mig vid kop da jag anvander kort som betalningsmedel. Vilket man val ska aven pa ICA om man inte har en kod.
Annars sa skiter (eller rattare sagt sket) val AF i vem jag var.

Nya tider nu

Jag har alltid varit tvungen att legitimera mig vid kop da jag anvander kort som betalningsmedel. Vilket man val ska aven pa ICA om man inte har en kod.

Nya tider nu
För 2 år sedan var jag med om en Kines i butiken i GBG som ville betala för en Daytona guld/gummi med kreditkort utan pinkod. Han vägrades.

För 2 år sedan var jag med om en Kines i butiken i GBG som ville betala för en Daytona guld/gummi med kreditkort utan pinkod. Han vägrades.
Du kan ha helt ratt i det.
Jag glommer ju bort att i Sverige har man olika pinkod till olika kort.Har kor vi ju med postnummer som pin

Men ID har jag avkravts varenda gang,trots att man vet precis vem jag ar.
Kan ju vara for att se om namn pa kortet stammer overens,vad vet jag.Eller sa ar det som ovanstaende skrev for kundkannedom/penningtvatt

Adress har de ju ocksa da varderingsintyg skickas hem i brevladan.

Nya tider nu
Ja, det har även jag fått göra tidigare beroende på vilket kort jag använde. Idag har jag PIN på alla mina kort.

Osåld sedan september. Annonspriset har successivt ökat, från 114, till 118, till 119, till 129. Fortfarande osåld.
Rolex-intresset i ett jävla nötskal.

Vad kan man begära för en Datejust tidigt 90 tal ? Roulette dial ?
Hur står dom i pris ? Sjunker dom ngt eller ligger dom relativt stilla ?

Visst var det någon som undrade om folk betalade galna pengar för en populär tavla? 🙃

A0707815-77AA-4A45-85C4-6A4E9B4C8669.png

Men att de skulle ta bort den där var väl ganska räknat, när den enkommpga TAVLAN kostade 3 ggr så mkt på begmarknaden som sina syskon med annan tavelfärg gjorde nya, även om denockså kostade lite mer på marknaden än till list så var det inte själva KLOCKAN som gjorde att den var exklusiv, som i exemplet Daytona tex, där är klockmodellen väldigt dyr på marknaden och den exklusivare tavlan skiljer priset endast några procent jämfört med den mindre exklusiva tavlan (om vi tar tex stålvarianten) och inte jagar in oss på guldmedaljer med/utan meteoritetavla.

Men som sagt, här gjorde endast tavlan att klockan plötsligt blev värt 3 ggr så mkt som en likadan i annan färg.

Och jag misstänker att det inte är avskilt svårt att kopiera en (iofs original)tavla kontra ett helt ur när vinsten är ungefär densamma.

Var nog ett smart drag av Rolex att behålla exklusivitet i denbtavlan cenom att inte massproducera den i 5 år när de märkte vad aom hände.

Så iaf jag misstänkte att jist den där skulle ryka, faktiskt. (Största spåkulan) 😌

Men att de skulle ta bort den där var väl ganska räknat, när den enkommpga TAVLAN kostade 3 ggr så mkt på begmarknaden som sina syskon med annan tavelfärg gjorde nya, även om denockså kostade lite mer på marknaden än till list så var det inte själva KLOCKAN som gjorde att den var exklusiv, som i exemplet Daytona tex, där är klockmodellen väldigt dyr på marknaden och den exklusivare tavlan skiljer priset endast några procent jämfört med den mindre exklusiva tavlan (om vi tar tex stålvarianten) och inte jagar in oss på guldmedaljer med/utan meteoritetavla.

Men som sagt, här gjorde endast tavlan att klockan plötsligt blev värt 3 ggr så mkt som en likadan i annan färg.

Och jag misstänker att det inte är avskilt svårt att kopiera en (iofs original)tavla kontra ett helt ur när vinsten är ungefär densamma.

Var nog ett smart drag av Rolex att behålla exklusivitet i denbtavlan cenom att inte massproducera den i 5 år när de märkte vad aom hände.

Så iaf jag misstänkte att jist den där skulle ryka, faktiskt. (Största spåkulan) 😌
Korall och gul då?

Osåld sedan september. Annonspriset har successivt ökat, från 114, till 118, till 119, till 129. Fortfarande osåld.
Intressant prissättning @ANALOGUE

Kul att du går på igen.
Jag drog tillbaka annonsen efter att du gick på mig förra gången, och har inte varit till salu sedan dess vilket var i julas om jag minns rätt.

Nu lade jag ut den igen (utan massa bilder som jag hade då vilket störde dig då). Och ja, som alla andra Rolexar har dessa stigit i pris verkar det som. Konstigt? Vet inte varför du verkar gjort det till din livsuppgift att förstöra för mig. Tror inte jag gjort dig ngt, men fortsätt du.

Ps. Tror inte jag hade lagt ut den i Sep, men minns iofs inte heller exakt. Antar dock att du noga kollat allt. Ds

Kul att du går på igen.
Jag drog tillbaka annonsen efter att du gick på mig förra gången, och har inte varit till salu sedan dess vilket var i julas om jag minns rätt.

Nu lade jag ut den igen (utan massa bilder som jag hade då vilket störde dig då). Och ja, som alla andra Rolexar har dessa stigit i pris verkar det som. Konstigt? Vet inte varför du verkar gjort det till din livsuppgift att förstöra för mig. Tror inte jag gjort dig ngt, men fortsätt du.

Ps. Tror inte jag hade lagt ut den i Sep, men minns iofs inte heller exakt. Antar dock att du noga kollat allt. Ds
What? Knappast en livsuppgift. Du får sätta vilket pris du vill. Tyckte bara det var kul att priset bara ökar och ökar och att den bumpas vidare trots att den inte blir såld. Ändå talande för hur Rolexintresset utvecklats.

What? Knappast en livsuppgift. Du får sätta vilket pris du vill. Tyckte bara det var kul att priset bara ökar och ökar och att den bumpas vidare trots att den inte blir såld. Ändå talande för hur Rolexintresset utvecklats.
Svårt att inte uppfatta det så…

Jag hade den inte ute under 3 mån, och då steg värdet. Vilket också blir uppenbart att dealers som bjöd då, bjuder mer nu. Inget konstigt alls. Bara du som har behov av att gå på mig igen. Helt uppenbart. Du vet ju också att den ej varit till salu under lång tid, och du vet ju också att priserna stigit under den perioden.

Dessutom hade jag den först ute för 119, men sänkte sedan priset några gånger innan jag sket i det och höjde tillbaka till 119. Så din berättelse är felaktig på många punkter.

Rent allmänt tycker jag att en bump = sänkning i pris. Vill man inte sälja för originalpriset för att man senare anser den vara för lågt prisatt är det nog en kutym att dra tillbaka annonsen och avvakta än att prisbumpa allteftersom Chrono24s priser justeras uppåt.

För man som konsument alltid förväntar sig en prisjustering nedåt om ett nytt pris sätts på en vara?
T ex tvättmaskinen man såg hos Elgiganten förra veckan som då kostade 5999 och idag sitter det en ny prislapp där det står : "Nytt pris - 8999kr!". Tror inte du hade nappat på den. Speciellt om produktens popularitet skulle orsaka prishöjningen.
Det är givetvis en annan femma om butiken skriver att prishöjningar tyvärr måste göras pg a force majeure.

Ja, vad vet jag, jag har faktiskt inte haft någon vidare koll på färgerna eg öht, men just den "tiffanyblå" har varit svår att undkomma när Youtubers skriker rakt ut att 18k $ är ett fynd, de andra färgerna har jag faktiskt inte varken hört eller läst någonting om, så jag har faktiskt ingen aning om vad de ligger på.

Men kostar de lika mkt så hade jag förväntat mig att de också hade dragits in samtidigt som den turkosa (om jag vetat om det).

Men så gick mina tankar iaf. :)

Rent allmänt tycker jag att en bump = sänkning i pris. Vill man inte sälja för originalpriset för att man senare anser den vara för lågt prisatt är det nog en kutym att dra tillbaka annonsen och avvakta än att prisbumpa allteftersom Chrono24s priser justeras uppåt.
Vilket jag gjort. Bara @yonsson som vrider sanningen för att sabba för mig.
Jag bumpade ner några gånger sent i höstas. Tog sedan bort prisnedgången. Klockan blev osåld, och drog då tillbaka annonsen under 3 månader. Nu lade jag upp en annons igen, med nytt pris…

Ps. Tror den var nere på 109 en kort stund. Ds

Senast ändrad:
Vilket jag gjort. Bara @yonsson som vrider sanningen för att sabba för mig.
Jag bumpade ner några gånger sent i höstas. Tog sedan bort prisnedgången. Klockan blev osåld, och drog då tillbaka annonsen under 3 månader. Nu lade jag upp en annons igen, med nytt pris…

Ps. Tror den var nere på 109 en kort stund. Ds
Vad har jag vridit? Priset går upp och klockan förblir osåld. Det var det enda jag lyfte.

Vad har jag vridit? Priset går upp och klockan förblir osåld. Det var det enda jag lyfte.
Du vrider på det hela för att få det att framstå som ngt det ej är.

Jag hade den ute sent i höstas. Bumpade ner priset några gånger men tog sedan bort prissänkningarna, och drog snart därefter bort annonsen, pga att du höll på och gjorde dig lustig på min bekostnad, och det knappast är bra att vara påhoppad i den tråden, där mest ohederliga annonser lyfts.

Jag lägger sedan ut samma klocka efter tre månader, men nu till ett högre pris då marknaden stigit. Om du gärna säljer Rollar till 3 månader gamla priser kan jag köpa.

Så du säger att jag successivt höjt priset sedan september men inte lyckats sälja. Det är fel.

Jag har nu haft den ute i vadå, tre dagar, och har fått flera intressenter. Men det har du väl sett till att jag inte får fler av nu.

Jag hade den ute sent i höstas. Bumpade ner priset några gånger men tog sedan bort prissänkningarna, och drog snart därefter bort annonsen, pga att du höll på och gjorde dig lustig på min bekostnad, och det knappast är bra att vara påhoppad i den tråden, där mest ohederliga annonser lyfts.

Jag lägger sedan ut samma klocka efter tre månader, men nu till ett högre pris då marknaden stigit. Om du gärna säljer Rollar till 3 månader gamla priser kan jag köpa.

Så du säger att jag successivt höjt priset sedan september men inte lyckats sälja. Det är fel.

Jag har nu haft den ute i vadå, tre dagar, och har fått flera intressenter. Men det har du väl sett till att jag inte får fler av nu.
Stå på dig, tycker du har helt rätt och gör inget fel. Tror inte heller din annons påverkas negativt eftersom allt syns i tråden :)

Jaha, nu är det mitt fel om den inte blir såld också. Du vet att jag kan se förändringar av bland annat pris i historiken va? Nu känner jag mig lite anklagad för att ljuga, vilket blir lite konstigt då jag kan se prishistoriken.

Jaha, nu är det mitt fel om den inte blir såld också. Du vet att jag kan se förändringar av bland annat pris i historiken va? Nu känner jag mig lite anklagad för att ljuga, vilket blir lite konstigt då jag kan se prishistoriken.
Jag förstår att du har historik. Jag förstår att du lägger massa tid på att analysera och smutskasta min annons, även att det är helt meningslöst för dig. Jag förstår också att du vet att klockan varit tillbakadragen under 3 månader. Så ja. Du vrider medvetet på sanningen för att få mig att framstå sämre.

Men lägg du ut historiken, jag har den ju inte och kan missminna mig. Men lägg då upp all historik, och inte bara den som passar din story.

Det viktigaste är att du får det att framstå som att jag har haft den ute sedan september och hela tiden bumpar annonsen samt successivt höjt priset. Det ger ju en helt felaktig bild och det vet du.

Tillbaka
Topp