• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hej. Jag ar intresserad av modell X,men vet hur marknaden ser ut idag,och hur svart det kan vara att fa kopa vissa modeller.
Jag kan aven vara intresserad av modell Y och Z,men X ar mitt forstahandsval.
Kan du hjalpa mig med X?
Och om inte det gar hur ligger det till med Y eller Z.
Tror att AD svarar:
365554244_63466a94-c973-443a-b5d2-8ffe630e45ac.jpg

Enl NymansUr sa var det sadan vantetid.
Eller sa ar man bara ointresserad av att salja mig en DJ trots "God Historik"
Fast när vi besökte en återförsäljare i oktober eller november, då fick vi ju höra att jag (som kunde nöja mig med vilken tavla som h3lst, bara det var rätt färg samt inte brydde mig om ifall glasringen var slät eller flutad kunde räkna med 3 månader ca, du som hade lite högre krav och ville ha en specifik tavla i samma färg och en flutad bezel kunde "nog få vänta ända till sommaren".

Så hette det då.

Jag har för övrigt inte hört något om den klockan från den ADn heller..

Märkligt om det nu är TRE ÅR! är begpriserna därefter också då?

Kan man vänta sig att få betala 150, 160 pistoler för en presidentklocka nu? (Biden).

Sjukt isåfall...
Givet en krissituation i Europa och en helt oförutsägbar utveckling - vad tror ni om de haussade värden som Rolex har nu? Har själv suttit på två som bara ökat och ökat, undrar lite nu om toppen är nådd och om man ska bli "börsrädd" och sälja... Klockar är ingen investering etc. jag vet, men man kommer inte ifrån att det skett en stor värdeökning....

Sen kan man ju säga att om allt går RIKTIGT åt skogen så kanske våra klockors värde ligger långt ner på priolistan. Men då kanske man är tacksam för extra pengar på kontot å andra sidan...
Jag tänker lite såhär: Om de klockor (oavsett märke) men vi tar rolex iom att vi är I den tråden, om tex daytona rasar ner 75% så det är möjligt att köpa en I hyggligt skick för en summa som är någonstans i närheten av listpris, då skulle kag bli glad, även om jag ka ske har ett par klockor som idag är värda dubbelt vad jag gav i butik eller mer, men det är wg inte intressant iom att jag köper klockor för att bruka dem, men om jag köper en klocks för 100k, som sen stiger och har ett marknadsvärde på 400k, då ökar ju tex rånrisk och all annan skit, funderingar kring om det kanske ändå kan vara värt att sälja, det är ju ändå en 100k kr klocks jag blir erbjuden 400 för!? Etc etc..

Om den fortsätter vara värd 100, eller 150, då kan jag liksom med gott samvete använda klockan utan att känna att jag behöver vara mer försiktig eller undvika att bruka vissa modeller vid vissa situationer mm..

Så, för mig får priserna faktiskt gärna återgå till som det såg ut för 3, 4 år sedan. Då har man ju råd att köpa nånting utan att köa i 4, 5 år och inte bara "råd att sälja"...

Fan tar man en titt på daytona I guld på oysterflex, så kostar de ju långt över en miljon pga meteorite tavlan, för ett par år sedan kostade föregångaren runt en trehundring..

Slå på en miljon för ett tavellister liksom, det känns lite dyrt, även om tavlan är informerad från månen och kanske har en jävla hög skatt 🙄

• Like
Reactions: PJZ
Med risk för att det redan avhandlats i tråden:

Jag ser en del annonser med Rolexmodeller som inte är svåra att få tag på, där flera AD kan ta beställningar utan problem och där väntetiden är högst några månader, som ändå säljs med kraftigt premium. T.o.m. här på KS.

Hur resonerar man som köpare där? I min värld är det alltid att föredra att köpa nytt om man kan om det dessutom är billigare än beg. Missar jag något här? För det går inte ihop i min skalle.

Jag ser en del annonser med Rolexmodeller som inte är svåra att få tag på, där flera AD kan ta beställningar utan problem och där väntetiden är högst några månader, som ändå säljs med kraftigt premium. T.o.m. här på KS.

Hur resonerar man som köpare där? I min värld är det alltid att föredra att köpa nytt om man kan om det dessutom är billigare än beg. Missar jag något här? För det går inte ihop i min skalle.
Vilka modeller/ referenser?
scrollade igenom de första 6 sidorna på k&s fann typ 2 Rolex men inga nya modeller…

Vill inte peta i specifika annonser men annat än sportstål iaf

Tänker du på OPn?

Är du säker på att de modellerna du menar är så lätta att beställa då? (Säger inte att du har fel). Kan vara opportunism eller att de de facto har ett marknadsvärde däromkring. Men det vore ju märkligt om marknadsvärdet var över retail om modellen är köpbar utan nämnvärd väntetid.

Ok ta choklad YM för 235 lax häromsistens. Listpris runt 161k och fanns i skylten hos svensk AD för några veckor sedan. Visst kan det vara opportunistiska annonser men känns som diffen är i största laget?

Ibland får jag känslan av att folk inte ens kollar med AD utan bara antar att det inte går att köpa nytt?

Edit: svar till @Tjabo och @Hebbe

Ok ta choklad YM för 235 lax häromsistens. Listpris runt 161k och fanns i skylten hos svensk AD för några veckor sedan. Visst kan det vara opportunistiska annonser men känns som diffen är i största laget?

Ibland får jag känslan av att folk inte ens kollar med AD utan bara antar att det inte går att köpa nytt?

Var det ett köpbart exemplar du såg eller ett visningsex?

• Like
Då antar vi att du pratade med butikspersonal? Jag har aldrig sett en YM sittandes i en monter, tillgänglig för direktköp.

Känner att jag får ge lite bakgrund här. Det är inte första gången jag besöker en AD eller håller i en Rolex.

Självklart var de (även svart tavla) tillgängliga för köp och självklart talade jag med personal.

Jag har även frågat två andra ADs om samma modell (dock matt tavla) och det har inte varit några problem att beställa.

Kanske har det hänt extremt mycket de senaste veckorna men det låter osannolikt tycker jag.

• Like
Känner att jag får ge lite bakgrund här. Det är inte första gången jag besöker en AD eller håller i en Rolex.

Självklart var de (även svart tavla) tillgängliga för köp och självklart talade jag med personal.

Jag har även frågat två andra ADs om samma modell (dock matt tavla) och det har inte varit några problem att beställa.

Kanske har det hänt extremt mycket de senaste veckorna men det låter osannolikt tycker jag.
Förmodligen så att många jämför med priserna på C24 och utgår från att det är marknadspris vilket det ju inte är i praktiken för de flesta modeller, givet alla påslag m m som görs där

Tror det är

1) I den allmänna hypen skapas en ”sanning” om att det är väntetid på allt och mindre insatta köpare känner sig rädda (märkligt) att gå till AD och fråga
2) Gråhandlarna nyttjar denna ”sanning” väl medvetna om att deras premium på vissa modeller är grundlös och mindre insatta köpare går helt enkelt i fällan. Ta LW som exempe, med >50% premium på en DJ med slät och Oyster. Förvisso blå tavla, men ändå
3) KS:are ser dessa priser och försöker själva tälja lite guld på ”sanningen”, men lägger sig mellan list och gråis

Far jag lov att fraga vilken stad detta var?

Då antar vi att du pratade med butikspersonal? Jag har aldrig sett en YM sittandes i en monter, tillgänglig för direktköp.
Kor man nu stenhart med att enbart salja till svenskar bosatta i sverige och helst lokalt sa bor ju tillganglighet av det som forut varit lite "Blaha" modeller bli battre tycker jag.
Men har fortfarande svart att svalja tre ars vantan pa DJ41 hos en handlare medan den andra tio minuters promenad darifran har hemma for omedelbar forsaljning.
Kanske inte den mest poppulara tavlan och TT men anda...

• Like
Värt att ha med sig är att det inte finns så många Rolex Ads i Sverige och alla inte har möjlighet att på ett enkelt och kontinuerligt sätt besöka ADs. Ads vill ha in kunder i butik.

Någon som plockat hem en root beer (126711CHNR) på senaste tiden och kan säga nått om den reella väntetiden? Nymans har den senaste månaden diffat mellan att påstå 6-12 månader, Krons drog iväg med 2,5 år. Rob (som var totalt tomt på folk) hävdade av den var ”omöjlig” samt att säljaren ”aldrig sett någon” vilket såklart är komplett BS alternativt att säljaren börjat för 3 veckor sedan. Är lite förvånad, då den mest påhittade långa väntetiden jag någonsin hört tidigare har kommit från Nymans.

Någon som plockat hem en root beer (126711CHNR) på senaste tiden och kan säga nått om den reella väntetiden? Nymans har den senaste månaden diffat mellan att påstå 6-12 månader, Krons drog iväg med 2,5 år. Rob (som var totalt tomt på folk) hävdade av den var ”omöjlig” samt att säljaren ”aldrig sett någon” vilket såklart är komplett BS alternativt att säljaren börjat för 3 veckor sedan. Är lite förvånad, då den mest påhittade långa väntetiden jag någonsin hört tidigare har kommit från Nymans.

Har sett två stycken kompisar dyka upp med den på sistone, oberoende av varandra. Kan kolla med dem hur länge de väntade.

Finns en till salu på Klocksnack för endast 295.000 kr, så du behöver inte vänta. 🙄

Intressant hur alla helt plötsligt vill ha denna klocka nu. I somras kunde man köpa den över disk :)

Fan vad marknadspsykologi är intressant.

Intressant hur alla helt plötsligt vill ha denna klocka nu. I somras kunde man köpa den över disk :)

Kunde man verkligen köpa en 126711CHNR över disk för bara nått år sen? Trodde det var den enda TT modellen som har varit rätt så svår att få tag sen flera år tillbaks.

Bara spekulering som drivit upp priset sista 3 månaderna skulle jag gissa, det är inte direkt så att den hypats eller att folk tycker den är snygg helt plötsligt. Snarare bortglömd sedan 2018 som nu tar igen när vissa insett att den knappt låg över list.
Kunde man verkligen köpa en 126711CHNR över disk för bara nått år sen? Trodde det var den enda TT modellen som har varit rätt så svår att få tag sen flera år tillbaks.
Tror det var max någon månad eller två väntetid. Blev erbjuden en i november efter typ tre dagar (utomlands). Julen 2020/2021 hade Nymans minst två i lager, varav en i skyltfönstret.

Japp, i somras knata jag in och fråga efter en och fick både testa och erbjöds att köpa samma dag. Tyckte dock inte att den var fin, den ser bättre ut på bild :)
Bara spekulering som drivit upp priset sista 3 månaderna skulle jag gissa, det är inte direkt så att den hypats eller att folk tycker den är snygg helt plötsligt. Snarare bortglömd sedan 2018 som nu tar igen när vissa insett att den knappt låg över list.

Tror det var max någon månad eller två väntetid. Blev erbjuden en i november efter typ tre dagar (utomlands). Julen 2020/2021 hade Nymans minst två i lager, varav en i skyltfönstret.
Det är exakt vad det är, spekulation och marknadspsykologi. Man undrar om folk ens köper det de tycker är snyggt längre, jag tror inte det och jag tror inte folk har gjort det på länge. Man blir så himla påverkad av vad som är populärt att man blir lurad att det är vad man tror är det man vill ha. Jag är den förste att skriva under på detta och har faktiskt börjat tveka på mig själv och mitt omdöme på grund av det också.

Bättre att bara fråga din närmaste AD om de modeller du är intresserad av men skulle tippa på att de flesta sportmodeller är så långa att det blir orealistiskt långt eller så är de stängda

Datejust 41 och 36 i tvåton finns nog direkt
Dito i stål är nog runt 1-2 år

OP 36-41 i kulörta färger är nog oxå stängda

Cheers
Christian

• Like
Kan Schweiz stopp av lyxvaror till Ryssland göra att vi får fler rolex tilldelade snabbare?

Tillbaka
Topp