• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Kor man nu stenhart med att enbart salja till svenskar bosatta i sverige och helst lokalt sa bor ju tillganglighet av det som forut varit lite "Blaha" modeller bli battre tycker jag.
Men har fortfarande svart att svalja tre ars vantan pa DJ41 hos en handlare medan den andra tio minuters promenad darifran har hemma for omedelbar forsaljning.
Kanske inte den mest poppulara tavlan och TT men anda...
Jag hämtade ju som sagt en I slutet av året en hos grannen, iofs på oysterlänk och med slät glasring, men med blå tavla, och jag ringde som föratågångskund å berättade vad jag sökte, blev erbjuden en på stående fot. En dj41 i stål.

En skulle kunna tänka sig att ”vi” är personer som besöker svenska ADs. Sen kan en tänka sig att om en marknad försvinner så får resterande marknader en större tilldelning.
Ja da far du ju borja med att rakna fram hur manga klockor Ryssland fick.
Jag gjorde ett overslag sist denna fraga var uppe.
Sedan sa ska du veta hur dessa fordelas over resten av jorden och om alla AF far samma extra tilldelninig,eller om de till storsta delen gar till Kina/Asien da det mesta av Ryssland ligger dar om nu inte min geografi ar at helvete.

Mina totalt amatormassiga uppskattningar gav sist att med lite tur sa far Sverige ungefar 100klockor mer per ar.

Ja da far du ju borja med att rakna fram hur manga klockor Ryssland fick.
Jag gjorde ett overslag sist denna fraga var uppe.
Sedan sa ska du veta hur dessa fordelas over resten av jorden och om alla AF far samma extra tilldelninig,eller om de till storsta delen gar till Kina/Asien da det mesta av Ryssland ligger dar om nu inte min geografi ar at helvete.

Mina totalt amatormassiga uppskattningar gav sist att med lite tur sa far Sverige ungefar 100klockor mer per ar.
Snyggt räknat! Med vi menade jag egentligen alla förutom Ryssland! Intressant resonemang. Som jag funderade så var det nog att Jag inte ens vet om detta i praktiken innebär att Ryssland inte får leveranser. Kan Schweiz blocka för privata stiftelser m.m. att skicka varor vart man vill?

Snyggt räknat! Med vi menade jag egentligen alla förutom Ryssland! Intressant resonemang. Som jag funderade så var det nog att Jag inte ens vet om detta i praktiken innebär att Ryssland inte får leveranser. Kan Schweiz blocka för privata stiftelser m.m. att skicka varor vart man vill?
Det är inte Schweiziska myndigheter utan rolex själva som valt att frivilligt stoppa leveranserna till ryssland. Frågan är om det får någon effekt? Det finns ju ett väl fungerande distributionssystem via AD till gråhandlare som ser till att de flesta klockorna ändå till slut hamnar hos de som betalar mest. 😁

Det är inte Schweiziska myndigheter utan rolex själva som valt att frivilligt stoppa leveranserna till ryssland. Frågan är om det får någon effekt? Det finns ju ett väl fungerande distributionssystem via AD till gråhandlare som ser till att de flesta klockorna ändå till slut hamnar hos de som betalar mest. 😁
Schweiz har infört samma sanktioner som övriga eu, så det var dessa jag syftade till. Jag visste inte att Rolex frivilligt gjort detta, väldigt intressant, kan du länka?

20220328_130057.jpg

VIHARINGENTINGATTSALJATILLDIG
AKHEMOCHKOPAVDINLOKALA
ROLEXHANDLARE!!

Rolex Westfiled Mall
20220328_142304_HDR.jpg

Rolex Rodeo Drive

Ibland har man lust att knalla in och vänta på att personalen frågar hur dom kan hjälpa till.
Då kan man äntligen säga "Jag bara tittar, ni har ju ändå ingenting att sälja"
Om de anda fragade om att hjalpa till.

Var kommer du ifran?
Inte bosatt lokalt? Vad gor DU har?
Ak hem och fraga din lokala handlare.

Min AD har sagt att man prioriterar regionala kunder som man kan lära känna och bygga relation med. Dessutom så kräver dom numera fysiskt besök i butiken för att prata beställning.
Ok fattar. Hade inga problem att beställa nyligen men då var jag ju iofs in fysiskt i butiken i Sthlm. Kanske inte hade funkat med ett Mail eller telefonsamtal. :)

20220328_130057.jpg

VIHARINGENTINGATTSALJATILLDIG
AKHEMOCHKOPAVDINLOKALA
ROLEXHANDLARE!!

Rolex Westfiled Mall
20220328_142304_HDR.jpg

Rolex Rodeo Drive
Westfield Century City har varit helt utsålda i över två års tid, om inte ännu längre. Jag bor 15 minuter bort och brukar åka till det köpcentret nån gång i månaden. Måste kosta en bra slant att sitta där med tom lokal...

• Like
Reactions: PJZ
Tex:

För övrigt har varken EU eller Schweiz något exportförbud av klockor till Ryssland. Det gäller andra typer av varor.
Tack för länken!

Sanktionspaket 4 som kom 15 mars innefattade bland annat;
”Förbud mot export av lyxprodukter till personer, enheter och organ i Ryssland eller för användning i Ryssland om dessa överstiger 300 euro i värde”
Det innefattar väl även klockor, och Schweiz har infört samma sanktionspaket.

Westfield Century City har varit helt utsålda i över två års tid, om inte ännu längre. Jag bor 15 minuter bort och brukar åka till det köpcentret nån gång i månaden. Måste kosta en bra slant att sitta där med tom lokal...
Tom lokal?
Atminstonde fem saljare,vaktare och pappersvandare dar inne. Bara det att jag var ointressant att salja nagot till. Och tydligen du ocksa

ID?
Det är ju lika befängt som att man måste ha ett utdrag ur folkbokföringen för att handla hos ROB
Har de inte mojlighet att kora personnummer mot folkbokforingen hos Rob?
A andra sidan ar ju RSV inte sa manga tunnelbanestationer bort om ett fysiskt utdrag kravs.

Ja ID.
Din hemadress samt utfardande stat star pa vartenda korkort har. Jag tror aven pa ID kort ocksa. Dock ej pass.
Sa tar under 2sekunder att konstatera om du ar lokal eller turist.

A andra sidan ar ju RSV inte sa manga tunnelbanestationer bort om ett fysiskt utdrag kravs.

Ja ID.
Din hemadress samt utfardande stat star pa vartenda korkort har. Jag tror aven pa ID kort ocksa. Dock ej pass.
Anledningen att du måste legitimera dig är att dom blivit lite mer noggranna att efterleva lagen om penningtvätt efter den här domen:

I den träden framgår också att dom säljer väldigt mycket klockor till utländska gråhandlare.

Ja ID.

Jag tror inte att det är helt vanligt att man legitimerar sig med ID, pass eller annat vid köp av Rolex i Sverige.
Inte för att jag kan säga att det inte är så, men det förefaller lite konstigt.

Tillbaka
Topp