• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Inte bara det. Såldes klockor till andra delar av Sverige med rabatt från åtminstone en av de större återförsäljarna i huvudstaden. Vi talar om 90- talet och något år in på 2000- talet. Omvänt såldes det klockor bakvägen även hos andra mindre återförsäljare runt om i landet. Italienarna som alltid var galna i Daytonas lämnade kontanter för att få tag på den här. De gjorde sig besväret att ta sig till små städerna i vårt avlånga land.

Det har varit en märklig bransch länge om man lyssnar på äldre klockentusuasterna som har varit med ett tag.

Sverige hade inte haft varumärken dom har idag eller varit återförsäljare om det inte var för samarbeten med gråhandlare.
Jag själv började handla klockor tidigt 2000 och parallell marknaden var långt ifrån något nytt.

Skaffa historik har väl varit busenkelt?
Det är ju bara till din nackdel att redan plockat ut en Rolex.
Köpa hyllvärmare av annat märke har nog hjälpt.

Man ska inte behöva köpa något som man inte vill ha bara för att skaffa historik och utan några som helst garantier att för att få köpa något man vill ha i ett senare skede.

Då köper jag hellre modeller som har utgått som inte längre är i produktion. Där det finns ett marknadspris etablerat sedan länge.

• Like
Reactions: SWC
Sverige hade inte haft varumärken dom har idag eller varit återförsäljare om det inte var för samarbeten med gråhandlare.
Jag själv började handla klockor tidigt 2000 och parallell marknaden var långt ifrån något nytt.

Jag förstår det.

Samtidigt ser vi en motreaktion. Vi ser att det försvinner allt fler mindre återförsäljare allt eftersom Rolex och Omega drar åt tumskruvarna. Inte bara i Sverige utan globalt. Man vill ha mer kontroll över hela kedjan från produktion till slutkund.

Man ska inte behöva köpa något som man inte vill ha bara för att skaffa historik och utan några som helst garantier att för att få köpa något man vill ha i ett senare skede.

Då köper jag hellre modeller som har utgått som inte längre är i produktion. Där det finns ett marknadspris etablerat sedan länge.
Du skriver att det inte gått att skaffa historik, vilka modeller menar du?
Oavsett är det ett minus att fått köpa en Rolex redan.

Jag förstår det.

Samtidigt ser vi en motreaktion. Vi ser att det försvinner allt fler mindre återförsäljare allt eftersom Rolex och Omega drar åt tumskruvarna. Inte bara i Sverige utan globalt. Man vill ha mer kontroll över hela kedjan från produktion till slutkund.

Dom tillverkar för stora volymer så att dom stänger ner ett 20-tal gör ingen större skillnad.
Om vi tar Omega som exempel som gör noll rabatt i Butik så ger merparten av andra AD’s runtom EU fortfarande en saftig rabatt för att få försäljningen.

I USA ger dom flesta AD rabatt på klockor som idag inte har någon uppsida på list + sales tax

Du skriver att det inte gått att skaffa historik, vilka modeller menar du?
Oavsett är det ett minus att fått köpa en Rolex redan.

Ett tag var det stängda listor på i princip allt utom Datejust om vi talar om Rolex. Inte ens ett par av Tudors modeller kunde man sätta upp sig på.

Sedan verkar det ändå som om många får fler än en chans att få tilldelning på i princip samtliga modellerna inklusive stål Daytonas. Så jag vet inte om det är något minus att ha fått tilldelning av en Rolex redan. Beror helt enkelt på vilken relation man har. Relationer som antagligen sträcker sig längre tillbaka än hysteri åren där man som sagt inte har fått möjlighet att skapa relationer i brist på klockor. Tomma montrar och fullt med klockor på andrahandsmarknaden märkligt nog.

Ytterst sällan jag går in till en Rolex återförsäljare oavsett var i världen jag är sedan många år tillbaka. Det är helt enkelt bortkastad tid.

Återförsäljarna borde vårdat kundrelationer de goda åren istället för att komma med den typen av svar de gav till kunderna som tillslut vände sig till andra varumärken eller köpte vintage eller annat som vid en viss tidpunkt var överkomligt. Åtminstone ett etablerat andrahandsvärde.

Senast ändrad:
Det pratas om att AD måste ta in svårsålda modeller för att komma åt godbitarna. Eller kanske snarare de modeller som de flesta vill ha.
Då frågar man sig, varför tillverkar ens Rolex modeller som få vill ha? Det känns inte som en strålande idé, om det är så att de snarare bromsar än ökar försäljningen.
Det pratas också om att Rolex har sina egna idéer som få har insyn i. Och att de styr som de själva vill. Men det känns ändå svårt att förstå varför AD ska behöva ta in modeller som är svårsålda. Vilken poäng finns det i det? Att ha en bredd kanske. Men en bredd som innehåller sådant som få köper? Har svårt att se poängen i det.

Det pratas om att AD måste ta in svårsålda modeller för att komma åt godbitarna. Eller kanske snarare de modeller som de flesta vill ha.
Då frågar man sig, varför tillverkar ens Rolex modeller som få vill ha? Det känns inte som en strålande idé, om det är så att de snarare bromsar än ökar försäljningen.
Det pratas också om att Rolex har sina egna idéer som få har insyn i. Och att de styr som de själva vill. Men det känns ändå svårt att förstå varför AD ska behöva ta in modeller som är svårsålda. Vilken poäng finns det i det? Att ha en bredd kanske. Men en bredd som innehåller sådant som få köper? Har svårt att se poängen i det.
Tror det handlar om att det finns olika marknads preferenser runt om i världen och att alla måste visa bredden i utbudet sen säljer man med olika fördelning beroende på vilken marknad man agerar på

Tror det handlar om att det finns olika marknads preferenser runt om i världen och att alla måste visa bredden i utbudet sen säljer man med olika fördelning beroende på vilken marknad man agerar på
Så kan det kanske vara. Men vilka de globala storsäljarna är, är väl rätt tydligt. Då vore det rimligt kan man tycka att det är där fokus i produktionen läggs, eftersom det är dessa modeller som säljer bäst. Och skulle det nu ändå vara så att det är olika modeller som är storsäljare på olika sidor av jordklotet, då vore de ju bra korkade om de skickar de lättsålda klockorna till "fel" världsdel...
Nej, jag tror att det ligger nåt mer i det.

Därför att inte en jävel vill ha det som alla andra också kan köpa.

Hellooo Rolex nördar!!!
Någon kanske vet hur jag skall få tillbaka intresset igen.
De skit tråkigt att behöva säga det men, har sedan några år tillbaka slutat bära finare klockor. Har haft en digital samsung på mig varje dag. Har verkligen NOLL INTRESSE av att slänga på mig någon finare klocka.. Då har jag varit en klocknörd hela mitt liv, de är hyfast långt liv 🤡

Vilka Rolex-modeller kostar mer ”begagnade” än att köpa nya genom att ställa sig i kö hos valfri AD?
I stort sett alla SS GMT Sub Daytona. Vissa PM Daytona.
Nya YG GMT
Vissa DJ/OP med "rätt" tavelfärg.

Dessutom är det ju inte "bara" att vänta så kommer en klocka tillslut för väldigt många.
Därav ovanstående

Hellooo Rolex nördar!!!
Någon kanske vet hur jag skall få tillbaka intresset igen.
De skit tråkigt att behöva säga det men, har sedan några år tillbaka slutat bära finare klockor. Har haft en digital samsung på mig varje dag. Har verkligen NOLL INTRESSE av att slänga på mig någon finare klocka.. Då har jag varit en klocknörd hela mitt liv, de är hyfast långt liv 🤡
Enkelt, knata in i en klockbutik och prova lite 😉

I stort sett alla SS GMT Sub Daytona. Vissa PM Daytona.
Nya YG GMT
Vissa DJ/OP med "rätt" tavelfärg.

Dessutom är det ju inte "bara" att vänta så kommer en klocka tillslut för väldigt många.
Därav ovanstående

Givet "rätt tavelfärg": går det fortfarande att byta tavla hos AD till vilken man vill som hör till referensen? Har alltid hört att man får vänta ett år på nyheter men annars att det ska gå bra? I så fall fattar jag inte riktigt premien på en del tavlor? Mailade till Rob E utan att få svar i höstas. Någon som vet mer om och har uppdaterad information?

Givet "rätt tavelfärg": går det fortfarande att byta tavla hos AD till vilken man vill som hör till referensen? Har alltid hört att man får vänta ett år på nyheter men annars att det ska gå bra? I så fall fattar jag inte riktigt premien på en del tavlor? Mailade till Rob E utan att få svar i höstas. Någon som vet mer om och har uppdaterad information?
Tre år behöver du vänta.
Sedan är väl frågan om exempelvis motif-tavlor är något som man får byta till eller om det bara är ”standard varianter” som står på menyn.

Tre år behöver du vänta.
Sedan är väl frågan om exempelvis motif-tavlor är något som man får byta till eller om det bara är ”standard varianter” som står på menyn.

Intressant. Trodde inte man fick byta. Då kan man ju köpa ett par ”dåliga” DJs med skrikrosa urtavla etc och lägga i en låda tre år haha 😂

Tre år behöver du vänta.
Gällande DJ så vet jag inte men @FlipSwede nämner även OP, och ”rätt” tavelfärger. De mer eftertraktade/DCade OP går det inte att byta tavelfärg på, oavsett hur lång tid man väntar. Dessa ersätts endast med samma färg om det blivit något tok med tavlan.

Bara för att en klocka är svårsåld behöver den inte vara olönsam eller inte fylla sin funktion i att attrahera andra än de som springer på samma bollar i mainstreamfåran. Rolex konkurrerar inte bara med sig själv utan andra märken och vill du konkurrera med tex en dammodel hos Cartier får de tillverka en klocka som tilltalar den köpare som annars skulle köpt en Cartier.

Bara för att en klocka är svårsåld behöver den inte vara olönsam eller inte fylla sin funktion i att attrahera andra än de som springer på samma bollar i mainstreamfåran. Rolex konkurrerar inte bara med sig själv utan andra märken och vill du konkurrera med tex en dammodel hos Cartier får de tillverka en klocka som tilltalar den köpare som annars skulle köpt en Cartier.

Exakt! Många tvåtonsklockor är inte särskilt poppis men jag tycker de är coola och fyller en funktion helt klart!

Så kan man tänka. Men om man måste baka ihop ett gäng klockor i någon form av gruppköp för att komma åt de modeller som folk i allmänhet vill åt, då har jag ändå svårt att se att det är smart att ha en mängd modeller få köper. Och istället "tvinga" köpare att köpa sådant som annars inte blir sålt.
Det känns mer logiskt att tillverka sådant som de flesta vill åt, och ha ett minimum av de modeller som man måste krysta för att få sålda.

...men å andra sidan, kan man som bolag "tvinga" kunderna att köpa sådant som man själv har bra marginal på, fast som de egentligen inte vill ha, så tja, varför inte...

Man kan ju köpa från ett annat märke istället, som tillverkar tillräcklig mängd av det som säljer.

Så kan man tänka. Men om man måste baka ihop ett gäng klockor i någon form av gruppköp för att komma åt de modeller som folk i allmänhet vill åt, då har jag ändå svårt att se att det är smart att ha en mängd modeller få köper. Och istället "tvinga" köpare att köpa sådant som annars inte blir sålt.
Det känns mer logiskt att tillverka sådant som de flesta vill åt, och ha ett minimum av de modeller som man måste krysta för att få sålda.

...men å andra sidan, kan man som bolag "tvinga" kunderna att köpa sådant som man själv har bra marginal på, fast som de egentligen inte vill ha, så tja, varför inte...

Man kan ju köpa från ett annat märke istället, som tillverkar tillräcklig mängd av det som säljer.

Förstår vad du menar och tror det är som du skriver i sista raden att det finns ju inget tvång att köpa någonting. Gillar man inte det som finns i butiken är det bara att inte köpa. Du som konsument bestämmer vad du lägger dina pengar på.

Senast ändrad:
Hörde av mig till Rob i dagarna, dom verkar helt slopa listor och handpenning nu. Iaf enligt sälj reppen. Budskapet var: kom in, ta en kaffe och har du tur finns det en modell inne som du kan köpa (men du kan glömma stålsubbar, gmts och vissa himlavarelser II).
Jag var där för någon månad sen. De hade samma morgon fått in en Explorer 36, fritt fram för vem som helst att köpa. Jag köpte den …

Håller med, tycker det är rolex för mig, att hålla i långsiktigt och bygga på sitt heritage, det sprider glans till alla modeller, samt smaken ändras ju med åren... till sist " trillar man dit" på de alternativa modellerna, alla är fina på sitt sätt!

Tillbaka
Topp