• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Så kan man tänka. Men om man måste baka ihop ett gäng klockor i någon form av gruppköp för att komma åt de modeller som folk i allmänhet vill åt, då har jag ändå svårt att se att det är smart att ha en mängd modeller få köper. Och istället "tvinga" köpare att köpa sådant som annars inte blir sålt.
Det känns mer logiskt att tillverka sådant som de flesta vill åt, och ha ett minimum av de modeller som man måste krysta för att få sålda.

...men å andra sidan, kan man som bolag "tvinga" kunderna att köpa sådant som man själv har bra marginal på, fast som de egentligen inte vill ha, så tja, varför inte...

Man kan ju köpa från ett annat märke istället, som tillverkar tillräcklig mängd av det som säljer.
Svarar igen.

Skulle Rolex Patek AP etc tillverka tillräckligt med sportstål och andra heta modeller så alla som ville ha en fick köpa hos sin lokala ÅF kunde de stänga dörrarna och sälja konkursboet.....

Finns inget värre för en tillverkare av meninglösa lyxprodukter än att möta efterfrågan (av de mest eftertraktade produkterna) om man vill vara relevant.

Gör tvärtemot och kunderna blir (ofta) som galna.

Vad gäller tavelbyte har jag nästan fått lika många svar som ÅFs jag frågat.

Vissa säger nej.
Bara om tavlan anses skadad av RSC och då enbart till samma samt den gamla behålles.

Andra säger bara till vad de vill sälja dig och absolut inga tavlor som har premium.
Tex går inte köpa Celebration Grön eller Blå tavla till OP/DJ om klockan inte levererades med en.
Inte meteorit till GMT då det är egen modell.
Inte grön till Daytona när det var aktuellt.

Och som avslutning ville min lokala ÅF inte ha något extra för att låta mig behålla min gamla.
RobE tror jag skulle ha 40% mer om jag ville behålla den och Nymans vägrade återlämna.

Ovanstående var några år sedan och har säkert ändrats sedan dess,och min direkta förfrågan var byte till baguettavla på Daytona.

I stort sett alla SS GMT Sub Daytona. Vissa PM Daytona.
Nya YG GMT
Vissa DJ/OP med "rätt" tavelfärg.

Dessutom är det ju inte "bara" att vänta så kommer en klocka tillslut för väldigt många.
Därav ovanstående
Ny här på forumet. Vad menar du med att det inte ”bara” är att vänta? Om man står i kö lär väl klockan dyka upp någon gång? Och som jag har förstått det från AD så får man köpa klockan till priset som angavs när man ställde sig i kö, stämmer det?

Ny här på forumet. Vad menar du med att det inte ”bara” är att vänta? Om man står i kö lär väl klockan dyka upp någon gång? Och som jag har förstått det från AD så får man köpa klockan till priset som angavs när man ställde sig i kö, stämmer det?

Du kan stå I kö tills du dör om det vill sig illa om det är intresselistan du avser....
Ingen garanti att du får ens en reklampenna.

(List)pris vid leverans gäller. Den ÅF som sagt annorlunda får du gärna namnge.
Däremot har man mer att sätta emot om handpeng erlagts.
Å andra sidan kan ju ÅF välja att återbetala denna och sälja till någon som inte är "besvärlig" om kunden knorrar.

100% flippare/handlare
Finns ingen uppsida så blir det inte sålt.
Senaste 6-8 månaderna tackar jag nej till mängder med klockor om dom inte packats med förmånligare bitar.
Mängder av bitar är idag lika ointressanta som dom var 2016-2019.
Vilka "bitar" är iskalla idag, december 2023? 💀

Du kan stå I kö tills du dör om det vill sig illa om det är intresselistan du avser....

Å andra sidan kan ju ÅF välja att återbetala denna och sälja till någon som inte är "besvärlig" om kunden knorrar.
Tydligt förklarat! Med ett tillägg, Det funkar åt båda hållen, tycker man klockan blivit för dyr vid lev och ångrar sig (dvs det har skett prishöjningar sen man beställde) så återbetalar de handpenningen(åtminstone bergströms)

Ett par exempel på klockor jag avböjt till list denna månad.

126618LB/LN
126619LB
126613LN
Sky i guld, TT och OF (utom blå)
126715CHNR
126718GRNR
226659
DD40 (utom oliv)
DJ41 TT
Tack.
Låter rimligt och hyffsat i linje med mina egna observationer och spekulationer om marknadsutvecklingen.

Tror även vanliga sportstål som OP, DJ, explorer 1 och 2, air king etc. kommer fortsätta ned till listpris eller lägre på andrahandsmarknaden.
Några är väl redan där iofs.

Tack.
Låter rimligt och hyffsat i linje med mina egna observationer och spekulationer om marknadsutvecklingen.

Tror även vanliga sportstål som OP, DJ, explorer 1 och 2, air king etc. kommer fortsätta ned till listpris eller lägre på andrahandsmarknaden.

Ja modellerna du nämner är heller inget jag betalar list för idag.

Tack.

Låt oss hoppas att du har rätt!
Det är trots allt mest rimligt att det du köper är som mest värt innan du börjar slita på det, inte att det är mer värt när det är slitet.

Ett par exempel på klockor jag avböjt till list denna månad.

126618LB/LN
126619LB
126613LN
Sky i guld, TT och OF (utom blå)
126715CHNR
126718GRNR
226659
DD40 (utom oliv)
DJ41 TT
Har du någon uppfattning kring hur AD lyckats (eller inte lyckats) sälja klockorna ändå? Antar man nekat dig rabatt och förstår att t ex åtminstone klockor som 126718GRNR fortfarande säljs mer eller mindre direkt?

Tack.

Har inte riktigt förstått hur tex explorer ii kan ligga så högt begagnat när man kan beställa en ny till lägre pris,,, är det för att det ser annorlunda ut på de stora marknaderna utanför Sverige?

Har du någon uppfattning kring hur AD lyckats (eller inte lyckats) sälja klockorna ändå? Antar man nekat dig rabatt och förstår att t ex åtminstone klockor som 126718GRNR fortfarande säljs mer eller mindre direkt?

Finns ju kunder som hellre köper direkt från AD och/eller inte bryr sig om kostnaden.
I mitt fall var det valuta och bristen av bättre klockor i samma paket som ej var attraktivt för mig. Samt att vissa av dom ej gick att få ex moms.

Har inte riktigt förstått hur tex explorer ii kan ligga så högt begagnat när man kan beställa en ny till lägre pris,,, är det för att det ser annorlunda ut på de stora marknaderna utanför Sverige?
Inte jag heller. Har aldrig varit en särskilt het modell innan hysterin senaste året som spillde över på även tidigare kalla modeller.
Tror marknader utanför lilla Sverige har en viss påverkan men just för expy2 vetetusan om den är särskilt het på andra marknader?

Inte jag heller. Har aldrig varit en särskilt het modell innan hysterin senaste året som spillde över på även tidigare kalla modeller.
Tror marknader utanför lilla Sverige har en viss påverkan men just för expy2 vetetusan om den är särskilt het på andra marknader?

Med tanke på att t.o.m damklockor såldes för list och över list under peak så var det kanske inte konstigt att även EXP2 även gjorde det.
Sen har även valuta gjort sitt.

Med tanke på att t.o.m damklockor såldes för list och över list under peak så var det kanske inte konstigt att även EXP2 även gjorde det.
Sen har även valuta gjort sitt.
Nej, det är jag helt med på. Vi syftade på nuläget på marknaden, att den bör ha fallhöjd iom att Rolex-klockor inte längre ses garantera avkastning och tidigare kalla modeller ligger först i trendkurvan.

• Like
Reactions: SWC
😂😂
IMG_5017.jpeg

Ställde mig i kö hos Krons för en klocka som skulle ta 1-2 år att få. Ej bindande och ingen handpenning. Skulle betala dagens pris även om listpriset gick upp.

På tiden. Den är förskräcklig 😅
Jag brukar inte önska ont om folk, men av någon anledning hoppas jag att de som köpte på ren spekulation förlorat många tusenlappar.

Jag tänker på alla stackars vänsterhänta som fick upp hoppet om att äntligen kunna bära en Rolex på höger handled bara för att snuvas på konfekten i sista stund 😢
Nu kanske de äntligen kan få lindring för sitt grava handikapp.

Jag brukar inte önska ont om folk, men av någon anledning hoppas jag att de som köpte på ren spekulation förlorat många tusenlappar.

Jag tänker på alla stackars vänsterhänta som fick upp hoppet om att äntligen kunna bära en Rolex på höger handled bara för att snuvas på konfekten i sista stund 😢
Nu kanske de äntligen kan få lindring för sitt grava handikapp.

Jag är vänsterhänt.. känner mig kränkt..

Tillbaka
Topp