FlipSwede
Guld
Svarar igen.Så kan man tänka. Men om man måste baka ihop ett gäng klockor i någon form av gruppköp för att komma åt de modeller som folk i allmänhet vill åt, då har jag ändå svårt att se att det är smart att ha en mängd modeller få köper. Och istället "tvinga" köpare att köpa sådant som annars inte blir sålt.
Det känns mer logiskt att tillverka sådant som de flesta vill åt, och ha ett minimum av de modeller som man måste krysta för att få sålda.
...men å andra sidan, kan man som bolag "tvinga" kunderna att köpa sådant som man själv har bra marginal på, fast som de egentligen inte vill ha, så tja, varför inte...
Man kan ju köpa från ett annat märke istället, som tillverkar tillräcklig mängd av det som säljer.
Skulle Rolex Patek AP etc tillverka tillräckligt med sportstål och andra heta modeller så alla som ville ha en fick köpa hos sin lokala ÅF kunde de stänga dörrarna och sälja konkursboet.....
Finns inget värre för en tillverkare av meninglösa lyxprodukter än att möta efterfrågan (av de mest eftertraktade produkterna) om man vill vara relevant.
Gör tvärtemot och kunderna blir (ofta) som galna.
Vad gäller tavelbyte har jag nästan fått lika många svar som ÅFs jag frågat.
Vissa säger nej.
Bara om tavlan anses skadad av RSC och då enbart till samma samt den gamla behålles.
Andra säger bara till vad de vill sälja dig och absolut inga tavlor som har premium.
Tex går inte köpa Celebration Grön eller Blå tavla till OP/DJ om klockan inte levererades med en.
Inte meteorit till GMT då det är egen modell.
Inte grön till Daytona när det var aktuellt.
Och som avslutning ville min lokala ÅF inte ha något extra för att låta mig behålla min gamla.
RobE tror jag skulle ha 40% mer om jag ville behålla den och Nymans vägrade återlämna.
Ovanstående var några år sedan och har säkert ändrats sedan dess,och min direkta förfrågan var byte till baguettavla på Daytona.