• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

ja det är trist att inte ens få stå på listor för vanliga rolex modeller även med tidigare köphistorik. Jag har inga problem att vänta 2-5år om jag åtminstone fick stå på listan 😅

Grattis,men blir det inte bra mycket dyrare än att köpa,samma klocka av Gråis inom EU?

Du ska ju betala 25%moms på inköp plus frakt plus nån krona I tull när du kommer hem till Sverige.

Edit.

DJ36 med grön tavla vad det väl någon här I tråden som väntade på?
Yes, jag väntar på min gröna dj36 ☝️. Men kommer köpa av min ad.

Har aldrig vart inne på Rob E men verkar fungera helt annorlunda där än på alla andra ställen så har verkligen ingen aning om hur de gör. Jag har i princip aldrig hört om någon någonsin som fått köpa mer än en datejust där. Tror ägaren säljer till sina vänner som sedan är fria att göra vad de vill med uren. Det är min personliga teori men kan såklart vara helt off.

Med deras solkiga rykte är det väl ingen dålig teori. Lite diskret (utanför businessen) profit sharing när vännerna säljer till handlare.

Inte ett skit.

Efter mitt senaste besök avråder jag alla jag känner från att handla en skruv hos dem.
Men min.kompis la handpenning på DJ41 blå tavla räfflad ring sommaren 2022
Han fick sin klocka 3mån tidigare ån vad som var estimerat.
Tycker Rob är nice ändå. Dom kör sin grej och gör lite som dom känner.

Yeeep frågade förra veckan senast. Allt var stängt och den ”nya” 126713GRNR var inte ens öppnad någon lista för ännu för de inte visste tilldelning påstod de.
Låter onekligen som att de inte vill sälja till dig då ju. Trist!

Var som sagt inne hos AD väldigt nyligen. ”Listorna” var definitivt kortare än normalt och det var relativt fritt fram för mig på många modeller. Inte alls samma tryck just nu, enligt personalen.

Köpte inte någon i tråden en 126713 precis med 2 veckors kötid?

Var som sagt inne hos AD väldigt nyligen. ”Listorna” var definitivt kortare än normalt och det var relativt fritt fram för mig på många modeller. Inte alls samma tryck just nu, enligt personalen.

Jo exakt! Sett både den, rootbeer och subar här nu senaste tiden med relativt korta tider på ett par veckor. Så definitivt öppet om de vill sälja till dig. Jag fick också köpa med väldigt kort väntetid nyligen, nummer två lär jag få vänta lite mer på men ingen stress. 🙏🏻

Då är vi väl istort sett framme där en Rolex klocka går att beställa med som på många andra skräddarsydda eller exklusiva produkter med en viss väntetid. Dvs normalläge. Visst att vissa modeller kommer vara svåra precis som en Porsche GT3a kommer vara svår. Men "vanliga" modeller kommer gå att beställa och den investeringshype vi sett kommer knappast att återkomma i närtid.

Jo har sett det också, men min poäng är bara hur vet de att de inte vill sälja till mig utan att kolla vem jag är och att jag endå köpt där tidigare osv.

Efter att ha läst en del skräckhistorier här kan jag berätta om helt igenom angenäm upplevelse jag hade för en kvart sedan.

Är i London och går förbi en Rolexskylt, vänder på klacken och går in. Fint som attan och blir välkomnad av en trevlig dam och vi börjar prata lite allmänt om klockor. Managern, en gentleman av den gamla sorten, tar över och vi börjar prata om fruar, semestrar och allt möjligt. Jag visar min Swatch och han sin Submariner från 1997 (aldrig servad).

Jag beklagar mig över hur svårt det är att köpa en Rolex nuförtiden och han stoppar upp lite, det är precis som han tänker: ”äh, jag gillar dig”, och ber en lika trevlig kollega ta fram lite jag kan köpa. Fram kommer en Explorer 36 och en grön DJ 36.

Men det är ju en Oyster Perpetual jag vill ha … ”Sorry, vi kan inte trolla”.

(Men jag har i alla fall Explorern på hold till imorgon så hojta till om ni är intresserade. 6300 pund plus lite omkostnader).

En av de bästa upplevelserna jag haft i en butik!
Den där växer faktiskt på mig och jag börjar bli sugen, tror nu den blir svår att skaffa i Sverige?

Senast ändrad:
Yeeep frågade förra veckan senast. Allt var stängt och den ”nya” 126713GRNR var inte ens öppnad någon lista för ännu för de inte visste tilldelning påstod de.
126718 och 126713 började levereras i juni. Kan ju vara så att man har tillräckligt många handpeningar på den redan och därmed låst listan. Och om nu Rob är så dåliga när kan du få klockan hos Nymans/Krons?

Med anledning av skenande andrahandspriser de senaste åren. Min teori är att Rolex har själva köpt extrema mängder begagnat i förberedelserna för sin satsning inom Certified Pre-Owned.

Se denna skärmdump från Nymans Ur, där har vi en begagnad Submariner som säljs för 160.000 INK MOMS! Normalt vill man sälja begagnat med Vinstmarginalbeskattning, inte full moms 25%.

Förmodligen köper Rolex in begagnat och sen exporterar från Schweiz, och har ett stort liggande lager á la De Beers diamantvalv. Nymans tar primärt inte in från kunder och sen saluför dessa.

Bilagor

• B7A59E94-6B14-4FBF-9CD8-445348611009.png
    B7A59E94-6B14-4FBF-9CD8-445348611009.png
    86.7 KB · Visningar: 11
  • B2A15E31-10A8-4212-9349-79D274FD0BE1.png
    B2A15E31-10A8-4212-9349-79D274FD0BE1.png
    106.8 KB · Visningar: 11
Med anledning av skenande andrahandspriser de senaste åren. Min teori är att Rolex har själva köpt extrema mängder begagnat i förberedelserna för sin satsning inom Certified Pre-Owned.

Se denna skärmdump från Nymans Ur, där har vi en begagnad Submariner som säljs för 160.000 INK MOMS! Normalt vill man sälja begagnat med Vinstmarginalbeskattning, inte full moms 25%.

Förmodligen köper Rolex in begagnat och sen exporterar från Schweiz, och har ett stort liggande lager á la De Beers diamantvalv. Nymans tar primärt inte in från kunder och sen saluför dessa.
Mycket bättre med avlyftbar moms (TaxFree) för de kunder som kan utnyttja detta än VMB som mig veterligt inte går att återfå.

Vad Svenska kunder och speciellt entusiater med stenkoll på priser tycker är ointressant.
Fel kundgrupp helt enkelt.

När de kineser som vill köpa allt I butiken tycker det är för dyrt har pristaket nåtts

Men hela grejen med Rob E som jag menar är väl att även om jag handlar massa skit så spelar de ingen roll för de bryr sig inte vad jag handlat där tidigare, dvs frågar jag om jag kan få köpa en Sub så säger de bara att den är stängd och att de inte tar emot beställningarna. Utan att kolla vem jag är eller vad jag handlat tidigare.
Fast mig frågade när jag var spekulant på en DJ hos dem.. men jag ville ju köpa en TT så de var väl bara glada att få sälja en.

126718 och 126713 började levereras i juni. Kan ju vara så att man har tillräckligt många handpeningar på den redan och därmed låst listan. Och om nu Rob är så dåliga när kan du få klockan hos Nymans/Krons?
Kollade med en annan längre ned i landet där jag handlat tidigare men de hade stängt typ alla listor också 😅

Tillbaka
Topp