• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

En Stockholms AD sa till mig att de får 3 stål Pepsi jubeli per år. Om det är sant eller inte vet jag men hon var väldigt förtroendeingivande så jag väljer att tro på henne.
 
Om du menar totalt på ett år hos en AD har jag läst att det rör sig om ca 600 Rolex varje år ..,
Om man räknar i snitt med 100 tkr per klocka är det en försäljning för en AD på 60 miljoner om året för nya klockor. Till det kommer intäkter för begagnade klockor, service och försäljning av länkar och andra tillbehör.

Detaljhandel är inte min grej med det låter som mycket pengar för bara Rolex.
 
Om man räknar i snitt med 100 tkr per klocka är det en försäljning för en AD på 60 miljoner om året för nya klockor. Till det kommer intäkter för begagnade klockor, service och försäljning av länkar och andra tillbehör.

Detaljhandel är inte min grej med det låter som mycket pengar för bara Rolex.
Varför låter det som mycket pengar?
 
En Stockholms AD sa till mig att de får 3 stål Pepsi jubeli per år. Om det är sant eller inte vet jag men hon var väldigt förtroendeingivande så jag väljer att tro på henne.

Det låter rimligt tycker jag från annat jag hört. Finns inte en chans att den hade varit såpass dyr som den är på andrahandsmarknaden om den inte varit så ovanlig. Vitguldspepsin har jag hört ska vara ännu mer ovanligt och en modell som de ofta inte ens ser årligen.

Tycker inte 60 miljoner känns orimligt bara för Rolex, de har ju även fler märken samt att jag starkt tvivlar på att de verkligen säljer allt de får in varje år. Är väl därför som de kallas för just hyllvärmare. Många modeller går ju för billigare än listpris grått trots att de är helt nya och dessa är ju inte direkt lätta för AD att sälja till ett dyrare pris.
 
Absolut, men svaret kommer ju alltid bli att det varierar mellan handlare och vi inte vet. Jag hade litat på den prognos du fått av AD med +-6 månader. Vet att det är jobbigt att vänta och man gärna vill ha sina leksaker direkt. :)

Angående hur mycket tilldelning en individ kan få på ett år varierar det också mellan AD. Vissa kör 1 klocka per år, andra 1 klocka per halvår. De är ofta inte jättevilliga att dela med sig om sånt. Men jag hade räknat med att mer än 1 per år/halvår blir väldigt svårt om du inte är en väldigt viktig kund som köper en stor mängd hyllvärmare. Om du går in och erbjuder att lägga 10 miljoner samma dag varav 9.5 miljoner av dessa är hyllvärmare i form av lady datejusts med diamanter och annat kallt kommer självklart AD plocka från din ståldaytona och din GMT pepsi från kassaskåpet. Som vanlig dödlig tror jag 1 klocka per år är en rimlig tilldelning givet att du har tydlig intention att fortsätta vara en kund och ADn litar på att du inte säljer vidare det du köper.

Om du menar totalt på ett år hos en AD har jag läst att det rör sig om ca 600 Rolex varje år, hälften av dessa är damklockor(alltså väldigt lätt att få köpa om du är kvinna). Majoriteten av dessa 300 kvar är Datejust och OP. En betydligt mindre del är sportstål. Sedan har du tvåton och guld som drar ned ännu mer för rena stålmodeller. Räkna med att ADn bara får in en ståldaytona och ca 10 subbar i stål varje år. Sen har datejusten och OP exempelvis hur många konfigurationer som helst så det kan absolut ta ett tag innan en AD får in en specifik konfiguration. AD vet inte själva när de kommer få in en modell eftersom Rolex skickar ut till dem löpande under året utan att berätta när de tänkt skicka något. Därav ger AD dig ett svajande svar eftersom de inte ens vet själva när och om en specifik konfiguration kommer komma in i år.
- 50 Rolex per månad i snitt för en normal Svensk återförsäljare, var har du fått den siffran och fördelningen ifrån 🤔
 
Mja de va i början av dec men verkar som de ändrar sig snabbt, va som sagt mest nyfiken på hur de ser ut runt om hos ad’s. Min uppskattade väntetid vet jag ju om.
18 månader lät länge att vänta.

Fick helt annan generell uppfattning när jag var hos AD för någon vecka sedan. Kortare ”kötider”, att få handla var inget problem.
 
- 50 Rolex per månad i snitt för en normal Svensk återförsäljare, var har du fått den siffran och fördelningen ifrån 🤔

Har ingen vettig källa mer än vad jag läst på diverse forum etc över internet. Som alltid ska man ta allt spekulerande med en stor nypa salt. Dock var detta från ett matematiskt exempel jag hittade baserat på Rolex totalproduktion utslaget över antal AD. Där landar man på ca 600 klockor per AD årligen. Rolex producerar 1 miljon klockor per år och har 1800 ADs.
 
Tycker tre låter rimligt baserat på att de totalt får in 600 Rolexklockor varje år. Det blir 0,5% av totala produktionen.
Tyckte snarare 3 av 600 låter sjukt lite i och med att det är en sportklocka i stål?
Tycker 3/600 låter väldigt lite.

Vart kommer siffran 600 ifrån?
Finns c.a. 1900 ADs i världen och Rolex sägs ju producera typ en miljon klockor/år. Så säkert någon generell uträkning baserat på det.
 
Tycker 3/600 låter väldigt lite.

Vart kommer siffran 600 ifrån?

Rolex producerar ca 1 miljon klockor per år. Rolex har 1816 ADs världen över. Det ger 550 klockor per år och butik. Självklart får heta områden som NYC, London etc högre tilldelning men har samtidigt mycket fler butiker. Jag skulle klassa Sverige som ganska medel här så tror ca 600 till Stockholms AD är rimligt.

Hur fördelningen ser ut mellan olika modeller blir självklart ren spekulation och lämnas helt upp till våra åsikter och vår uppfattning om hur ovanlig X modell är jämfört med Y.
 
Rolex producerar ca 1 miljon klockor per år. Rolex har 1816 ADs världen över. Det ger 550 klockor per år och butik. Självklart får heta områden som NYC, London etc högre tilldelning men har samtidigt mycket fler butiker. Jag skulle klassa Sverige som ganska medel här så tror ca 600 till Stockholms AD är rimligt.
Okej.

Jag står fast vid att 3 låter lite, oavsett om de får 300, 600 eller 800. @SWC kan säkerligen kliva in med någon grovgissning på hur många stål pepsi en AD i Sthlm får in per år.
 
Okej.

Jag står fast vid att 3 låter lite, oavsett om de får 300, 600 eller 800. @SWC kan säkerligen kliva in med någon grovgissning på hur många stål pepsi en AD i Sthlm får in per år.

Du kan mycket väl ha rätt. Samtidigt har Rolex oerhört många konfigurationer med olika urtavlor etc och alla dessa ska ju produceras så fördelningen av en väldigt specifik konfiguration till en specifik AD måste vara relativt låg. Vad låg är vill jag helst inte spekulera i för mycket och bör inte ha uttalat mig från start med min kommentar om en stål daytona. Vad totalfördelningen av Rolex ligger på till en AD kan vi nog vara hyffsat säkra på dock, sen är det oerhört svårt att gissa i vilka modeller det består av. För Pepsin tycker jag hela spannet mellan 3-10 låter rimligt i mina öron.
 
Om du menar totalt på ett år hos en AD har jag läst att det rör sig om ca 600 Rolex varje år, hälften av dessa är damklockor(alltså väldigt lätt att få köpa om du är kvinna). Majoriteten av dessa 300 kvar är Datejust och OP. En betydligt mindre del är sportstål. Sedan har du tvåton och guld som drar ned ännu mer för rena stålmodeller. Räkna med att ADn bara får in en ståldaytona och ca 10 subbar i stål varje år. Sen har datejusten och OP exempelvis hur många konfigurationer som helst så det kan absolut ta ett tag innan en AD får in en specifik konfiguration. AD vet inte själva när de kommer få in en modell eftersom Rolex skickar ut till dem löpande under året utan att berätta när de tänkt skicka något. Därav ger AD dig ett svajande svar eftersom de inte ens vet själva när och om en specifik konfiguration kommer komma in i år.

Finns inte en AD som är tvungen att köpa hälften av sin årliga allokering i dammodeller och DJ.
Har skrivit detta tidigare...

AD får sin kvot klockor allokerat av Rolex, Antalet beräknas på läge (såväl gata samt geografiskt), vad AD mer har för varumärken samt volym tidigare sålda klockor.
AD väljer då modeller fritt men från hela kollektionen, Ansvarig över inköp väljer då självklart bitar som är mest gångbara för deras butik och som ger bäst vinstmarginal.
T.ex. så finns det ingen AD som kommer ta in 100st OP i 36mm om dom endast har 800 bitar totalt över året även om dom säljs som smör.
Men om vi tar stål klockor i Professional serien så har ingen AD mindre en 20-30% av dom i den totala allokeringen.

Har ingen vettig källa mer än vad jag läst på diverse forum etc över internet. Som alltid ska man ta allt spekulerande med en stor nypa salt. Dock var detta från ett matematiskt exempel jag hittade baserat på Rolex totalproduktion utslaget över antal AD. Där landar man på ca 600 klockor per AD årligen. Rolex producerar 1 miljon klockor per år och har 1800 ADs.

Går inte att räkna så.. Kan nämna ett dussintal AD´s i byar i Italien som inte ens har en bensinmack men en liten holk som fortfarande är Rolex AD. I dessa butiker finns som bäst 2-3 klockor i fönstret och det innan hypen vi haft dom senaste åren.
Andra butiker i mindre städer men med hög turism har fönstren välfyllda med väldigt bra bitar.

2014-2017 så låg Stockholms butiker tillsammans på ca 6000 klockor allokerat över året, (Färre idag dock)
Tåls även att tillägga att den allokering dom haft har varit väldigt stor om man jämför med övriga butiker i EU.

Okej.

Jag står fast vid att 3 låter lite, oavsett om de får 300, 600 eller 800. @SWC kan säkerligen kliva in med någon grovgissning på hur många stål pepsi en AD i Sthlm får in per år.

Betydligt fler en 3 även om just Pepsi levererats i mindre utsträckning under 2022-2023.
 
Absolut, men svaret kommer ju alltid bli att det varierar mellan handlare och vi inte vet. Jag hade litat på den prognos du fått av AD med +-6 månader. Vet att det är jobbigt att vänta och man gärna vill ha sina leksaker direkt. :)

Angående hur mycket tilldelning en individ kan få på ett år varierar det också mellan AD. Vissa kör 1 klocka per år, andra 1 klocka per halvår. De är ofta inte jättevilliga att dela med sig om sånt. Men jag hade räknat med att mer än 1 per år/halvår blir väldigt svårt om du inte är en väldigt viktig kund som köper en stor mängd hyllvärmare. Om du går in och erbjuder att lägga 10 miljoner samma dag varav 9.5 miljoner av dessa är hyllvärmare i form av lady datejusts med diamanter och annat kallt kommer självklart AD plocka från din ståldaytona och din GMT pepsi från kassaskåpet. Som vanlig dödlig tror jag 1 klocka per år är en rimlig tilldelning givet att du har tydlig intention att fortsätta vara en kund och ADn litar på att du inte säljer vidare det du köper.

Om du menar totalt på ett år hos en AD har jag läst att det rör sig om ca 600 Rolex varje år, hälften av dessa är damklockor(alltså väldigt lätt att få köpa om du är kvinna). Majoriteten av dessa 300 kvar är Datejust och OP. En betydligt mindre del är sportstål. Sedan har du tvåton och guld som drar ned ännu mer för rena stålmodeller. Räkna med att ADn bara får in en ståldaytona och ca 10 subbar i stål varje år. Sen har datejusten och OP exempelvis hur många konfigurationer som helst så det kan absolut ta ett tag innan en AD får in en specifik konfiguration. AD vet inte själva när de kommer få in en modell eftersom Rolex skickar ut till dem löpande under året utan att berätta när de tänkt skicka något. Därav ger AD dig ett svajande svar eftersom de inte ens vet själva när och om en specifik konfiguration kommer komma in i år.
Nu är du ute och cyklar med 1 Daytona och 10 Sub (och med den beräkningen du gör är det isf också i runda slängar 2 Pepsi och 4-5 Batman - dvs <20 per AD per år…)

Edit: tvåa på bollen och satt och skrev medan SWC postade sitt inlägg
 
Finns inte en AD som är tvungen att köpa hälften av sin årliga allokering i dammodeller och DJ.
Har skrivit detta tidigare...

AD får sin kvot klockor allokerat av Rolex, Antalet beräknas på läge (såväl gata samt geografiskt), vad AD mer har för varumärken samt volym tidigare sålda klockor.
AD väljer då modeller fritt men från hela kollektionen, Ansvarig över inköp väljer då självklart bitar som är mest gångbara för deras butik och som ger bäst vinstmarginal.
T.ex. så finns det ingen AD som kommer ta in 100st OP i 36mm om dom endast har 800 bitar totalt över året även om dom säljs som smör.
Men om vi tar stål klockor i Professional serien så har ingen AD mindre en 20-30% av dom i den totala allokeringen.



Går inte att räkna så.. Kan nämna ett dussintal AD´s i byar i Italien som inte ens har en bensinmack men en liten holk som fortfarande är Rolex AD. I dessa butiker finns som bäst 2-3 klockor i fönstret och det innan hypen vi haft dom senaste åren.
Andra butiker i mindre städer men med hög turism har fönstren välfyllda med väldigt bra bitar.

2014-2017 så låg Stockholms butiker tillsammans på ca 6000 klockor allokerat över året, (Färre idag dock)
Tåls även att tillägga att den allokering dom haft har varit väldigt stor om man jämför med övriga butiker i EU.



Betydligt fler en 3 även om just Pepsi levererats i mindre utsträckning under 2022-2023.

Intressant! Tack för ett bra och informativt inlägg!
 
Finns inte en AD som är tvungen att köpa hälften av sin årliga allokering i dammodeller och DJ.
Har skrivit detta tidigare...

AD får sin kvot klockor allokerat av Rolex, Antalet beräknas på läge (såväl gata samt geografiskt), vad AD mer har för varumärken samt volym tidigare sålda klockor.
AD väljer då modeller fritt men från hela kollektionen, Ansvarig över inköp väljer då självklart bitar som är mest gångbara för deras butik och som ger bäst vinstmarginal.
T.ex. så finns det ingen AD som kommer ta in 100st OP i 36mm om dom endast har 800 bitar totalt över året även om dom säljs som smör.
Men om vi tar stål klockor i Professional serien så har ingen AD mindre en 20-30% av dom i den totala allokeringen.



Går inte att räkna så.. Kan nämna ett dussintal AD´s i byar i Italien som inte ens har en bensinmack men en liten holk som fortfarande är Rolex AD. I dessa butiker finns som bäst 2-3 klockor i fönstret och det innan hypen vi haft dom senaste åren.
Andra butiker i mindre städer men med hög turism har fönstren välfyllda med väldigt bra bitar.

2014-2017 så låg Stockholms butiker tillsammans på ca 6000 klockor allokerat över året, (Färre idag dock)
Tåls även att tillägga att den allokering dom haft har varit väldigt stor om man jämför med övriga butiker i EU.



Betydligt fler en 3 även om just Pepsi levererats i mindre utsträckning under 2022-2023.
Tack :) mer utförligt än nödvändigt. Men uppskattas.

Fler än tre garanterat. Check.
 
Den här fanns också tillgänglig som walk in på Nymans under hypen 2022.
 

Bilagor

  • IMG_5725.jpeg
    IMG_5725.jpeg
    507.4 KB · Visningar: 31
Kan ju vara för att priserna började svikta i slutet av februari 2022 och det var absolut 0 uppsida på denna ;)
Absolut! Bilden är tidigare än februari. Det var som svar på att den är så sällsynt… Påminner mig om när säljaren på Rob menade att han ”aldrig sett” (!) en 126711.
 
Tillbaka
Topp