• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Är väl inte mer än 45år sedan högsta status var att ha en VHS eller Betamax hemma.
Och den som hade en ABC80 eller Compis med tillhörande "spel" var kung i skolan.

Idag finns det väl enbart ett fåtal entusiaster som ens vill ha en gratis
Kanske samma sak med plåtrolex år 2070.
Då är jag förmodligen nedgrävd och mina klockor någon annans glädje eller bekymmer.

Visst har du rätt i att det finns en hel del tillverkare som siktar mot helt andra kundgrupper än Rolex.
Och de gör en hel del riktigt skojsiga saker. Tex Jacob&Co

De saker du nämner är ju rena teknikutvecklingsprylar.
Klockbranschen belönas för konservatism.

Det är knappast för tekniken man köper Rolex. Således pratar vi verkligen äpplen och bananer
Jag trodde vi diskuterade status och hur vad som är en statussymbol kan ändras över tid.

Jag tror nog att det finns en del som köper Rolex just pga tekniken,men självklart kunde den stora massan inte bry sig mindre

Jag trodde vi diskuterade status och hur vad som är en statussymbol kan ändras över tid.

Jag tror nog att det finns en del som köper Rolex just pga tekniken,men självklart kunde den stora massan inte bry sig mindre

Rent tekniskt och mekaniskt finns det långt mycket bättre klockor, men Rolex modeller har blivit någon form av ikon.

Var i Zurich airport igår, och gick till Rolex butiken. Blev inte imponerade… de hade inga sports modeller (utom en explorer 36) att prova. Bara några DJs…
Jag viste att de skulle inte ha nåt att sälja, men jag trodde de skulle ha många coola modeller att visa / prova.
Mycket mer att se / prova hoss Nymans :)

Var också i Munich airport tidigare i Juli och de hade flera coola modeller (nya GRNR stainless steel, Sky dweller blue dial med jubilee, Starbucks, etc…)

Var i Zurich airport igår, och gick till Rolex butiken. Blev inte imponerade… de hade inga sports modeller (utom en explorer 36) att prova. Bara några DJs…
Jag viste att de skulle inte ha nåt att sälja, men jag trodde de skulle ha många coola modeller att visa / prova.
Mycket mer att se / prova hoss Nymans :)

Var också i Munich airport tidigare i Juli och de hade flera coola modeller (nya GRNR stainless steel, Sky dweller blue dial med jubilee, Starbucks, etc…)

Jag var på ZRH ett antal gånger under covid. Inte mycket folk på flygplatsen. Samma då, knappt någon klocka inne

Någon som fått några roliga leveranser i sommar ? ☺️ själv så väntar jag på min första Rolex 🤩
Självklart har jag det

1000001500.jpg

Fantastisk klocka !! Den jag hade högst upp på min önskelista ☺️ men jag fick beställt nr 2 istället en GRNR
Vilket fint välkomnande! Får men det även i sverige tro ?
Ja det tycker jag faktiskt att jag har fått.
Fint och trevligt välkomnande alltså,i stort sett varenda gång jag tittar in och dricker kaffe,snackar Rolex och försöker få köpa något jag vill ha.

Oftast blir det Nej på min köpförfrågan,och det klarar jag av att få utan att bli så till mig i herrtrosan jag känner behov av att rulla mig på butiksgolvet medan jag skriker och slår omkring mig.

Vill jag gärna ha en till påfågelfjäder?
Absolut.
Klarar jag mig lika bra utan?
Absolut

Vad är problemet med att köpa en klocka enbart för att tjäna pengar? Om man har chansen att köpa något för 100 000 kr och samma dag sälja för 140 000 kr så tycker jag man är dum om man inte tar den chansen. Oavsett om det gäller aktier, klockor, bilar, cyklar eller osthyvlar.
Användaren ovan undrade varför folk störde sig på beteendet. Jag gav dig bara svaret. Med den inställningen så har man ju snarare ett intresse av att tjäna pengar, inte primärt klockor som intresse?

Väldigt naivt? Det är det väl inte. Det beror ju helt på hur marknaden är. Den är på väg ner, men inte där den borde vara för att kännas frisk.
Så ledsna smileys tänker jag är en reaktion på att fenomenet fortfarande lever.

Sen det där med don't hate the player-snacket köper jag inte alls. Att kliva på och bidra till att hålla uppe det som många av oss vill bort från, det är 100% fritt val. Antingen vill man vara med och bidra till hur situationen är, eller så vill man inte. Det finns många här som av princip inte köper över list.
...och där kom en anledning till, till de ledsna smileysarna.
Fånigt att man blir så irriterad att man måste smeta ner annonser med sur-smileys. Det var mest det jag reagerade över.

Eller så förtjänar man det när man lägger ut en klocka med 50% påslag dagen efter man hämtat ut den? Förstår du inte att folk reagerar över det beteendet på ett entusiastforum så vet jag inte vad...
Jag förstår att folk blir irriterade men jag förstår inte varför man måste ge uttryck för irritationen i annons efter annons. Vad leder det till? Att andra medlemmar sitter och ser annonsen och skrockar, jaa-a vilken jävla idiot, och trycker dit en sur-smiley till? Inget positivt.

Vad är problemet med att köpa en klocka enbart för att tjäna pengar? Om man har chansen att köpa något för 100 000 kr och samma dag sälja för 140 000 kr så tycker jag man är dum om man inte tar den chansen. Oavsett om det gäller aktier, klockor, bilar, cyklar eller osthyvlar.
Att knata in till en AD och blåljuga om att man vill köpa en rolle som ska användas av kunden men för att sen välja att flippa den dagen efter, känns som en hyfsat oärlig transaktion.
Brister det i samvete och empati så är inte det några problem, för en del människor.
Men om man inte förstår det fel man gör i det fallet så är det ett annat bekymmer.
Det är fullt möjligt att vara en del av lösningen eller en del av problemet.
Så dum skulle jag inte säga att man behöver vara, men valet att vara oärlig görs där och då.

Tillbaka
Topp