• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Jag har inga som helst problem med marknadsekonomi men i detta fall är det en manipulerad/artificiell marknad. Vilken är skapad av en mycket medveten strategi att hålla produktionen på en lägre nivå än efterfrågan.

Var och en gör ju som han vill såklart men för egen del håller jag mig hellre utanför den cirkusen, och det handlar inte om snålhet eller avundsjuka. Det finns andra alternativ.
Frågan är väl även om marknaden är manipulerad av producenten eller är det en effekt av att alla försöker flippa direkt? Att antalet producerade enheter är begränsade säger sig självt för en lyxkonsumtions vara.

Man kan ju inte direkt påstå att Swatch Group/Omega har lyckats överdrivet bra. Att tro att idel prisökningar men obegränsad produktion skulle lösa försäljningssiffrorna känns lika trovärdigt som Venezuelas satsning på crypto. 🤷🏻‍♂️

Jag gillar, har ägt och äger flertalet Omega. Men skillnaden mellan Omega och Rolex är att om 30år kommer Rolex fortfarande att spela i premium segmentet medan Omega kommer att ligga i mellan segmentet oavsett hur bra verk man har. Tycker redan nu att det är en stor skillnad på Omegas och ex. Longines brand image. När man växte upp var de lika heta som Rolex. Men idag är det tveksamt.

Kan tycka att en stor del av kommentarerna här bygger på idén om att en lyxkonsumtionsvara skall vara demokratiskt åtkomlig för alla när dom helst. Den tiden är förbi oavsett om det är Rolex, Porsche, Ferrari etc. etc. Även LVMH har ju börjat tillämpa samma strategi på sina varor.

Jag ringde till Rob Engström för att beställa en Rolex för några dagar sen och fick då info om att inga beställningar tas längre, alla klockor läggs ut i butiken så det är någon typ av "först till kvarn" grej som gäller. Någon som fått samma info?

Jo men Rolex vet givetvis om detta och hade kunnat producera fler av dom populära modellerna så att inget premium funnits på andrahandsmarknaden. Har ju varit premium på Daytonas i decennier så inte någon nyhet för dom. Kan ju inte finnas någon annan förklaring än att Rolex själva medvetet håller ner produktionen, antagligen för att hålla uppe exklusiviteten för varumärket.
Och det hade varit självmord.

Givetvis ska de hålla tillbaka precis som många andra lyxtillverkare gör så auran av exklusivitet bibehålles.

Det är tillverkarens våta dröm att ha modeller som inte pöbeln kan få tag i nya men som begagnatmarknaden värderar högre än nypris om du ska vara en ledare inom ditt segment,och samtidigt kunna sälja instegsmodeller till fullpris med köparens förhoppning om att "En dag vara högst på stegen" genom att klättra i modellkarriären om du som tillverkare av meningslösa lyxprodukter ska vara framgångsrik idag.
Oavsett vad du eller jag tycker om det så ser det ut just nu.

Hur många tror du vill ha en Daytona om det ligger tolv i varenda handlaren monter och du tappar 50% av värdet när du går ut genom dörren?
Och hur många skulle då handla av ÅF till list och inte av idag bespottade Gråis med 30% rabatt?

Räcker ju att du letar i trådar före 2018 eller på TRF så fanns diskussionen var man fick mest rabatt....Och vilken ÅF man inte skulle gynna.

Hur många tror du vill ha en Daytona om det ligger tolv i varenda handlaren monter och du tappar 50% av värdet när du går ut genom dörren?
Och hur många skulle då handla av ÅF till list och inte av idag bespottade Gråis med 30% rabatt?
Du missar ju poängen från tråden. Om man ska tro 7/10 inlägg så är Rolex endast till för klockentusiaster och inte för en vanlig konsument som max köper 2-3 dyrare klockor under sin livstid (om ens det). 😉

On topic: är rätt säker på att genomsnittskunden struntar i om denne köper sin Rolex på Rob's eller Luxury Watches. De vet att det kan dra iväg och om de ändå ska lägga runt 100k på en klocka så är 120 eller 80k rätt obetydligt. 🤷🏻‍♂️

Jag ringde till Rob Engström för att beställa en Rolex för några dagar sen och fick då info om att inga beställningar tas längre, alla klockor läggs ut i butiken så det är någon typ av "först till kvarn" grej som gäller. Någon som fått samma info?
Varför ta beställning om allt man får in ändå säljs?
Tvivlar på att det var en 28mmPM eller Pearlmaster du ville köpa.

Allt som inte redan är sålt tror jag säkert de lägger ut till försäljning i butiken.
Men dessa vill ju "ingen" ha ändå.

Allt som inte redan är sålt tror jag säkert de lägger ut till försäljning i butiken.
Precis, man ska ej ta det som att heta modeller är i montern för vem som helst. Kommer inte hända
Särskilt i en marknad som Stockholm

Delvis det, sedan kan det ju vara så att man blivit tillsagd av Rolex att sluta med handpenningstramset eftersom det i sig knappast betingar någon garanti för en tilldelning i turordning. Sedan kan de säkerligen ha en lista "under disk" för återkommande kunder.

Du missar ju poängen från tråden. Om man ska tro 7/10 inlägg så är Rolex endast till för klockentusiaster och inte för en vanlig konsument som max köper 2-3 dyrare klockor under sin livstid (om ens det). 😉

On topic: är rätt säker på att genomsnittskunden struntar i om denne köper sin Rolex på Rob's eller Luxury Watches. De vet att det kan dra iväg och om de ändå ska lägga runt 100k på en klocka så är 120 eller 80k rätt obetydligt. 🤷🏻‍♂️
Folk tror så mycket...
De sanna Entusiasterna står nog för en bråkdel av försäljningen.

Andra stycket håller jag helt med om.
Man ser till sin egen situation/ekonomi/åsikter och applicerar detta på alla andra.
Det finns rätt gott om folk som 50K är felräkningspengar i månadsbudgeten.
Vill man ha något köper man och tänker lika lite på om prislappen är 100 eller 150K som gemene man när denne köper CocaCola på macken för 24kr när samma flaska kostar 15 på Ica.
Det spelar liksom ingen roll med småpengar,och du betalar för bekvämligheten

Handpenning är för min del att låta någon annan dra nytta av räntan på mina pengar.
Finns inget med handpenning som garanterar att det sker i turordning.
Har aldrig lagt handpenning (hör och häpna) ändå fått tilldelning inom rimlig tid ändå. 😳
Konstigt, min AD säger när mina klockor kommer och så betalar jag i förskott när och om jag vill ;)
Återigen. Allt handlar igen på vem man är, så kanske ska jag inte ens säga så.

Folk tror så mycket...
De sanna Entusiasterna står nog för en bråkdel av försäljningen.

Andra stycket håller jag helt med om.
Man ser till sin egen situation/ekonomi/åsikter och applicerar detta på alla andra.
Det finns rätt gott om folk som 50K är felräkningspengar i månadsbudgeten.
Vill man ha något köper man och tänker lika lite på om prislappen är 100 eller 150K som gemene man när denne köper CocaCola på macken för 24kr när samma flaska kostar 15 på Ica.
Det spelar liksom ingen roll med småpengar,och du betalar för bekvämligheten
Skrev givetvis det första med ironi. Är mestadels rätt trött på alla som känner sig förfördelade för att just de inte får en fin klocka när de vill det och som anser sig vara entusiaster för att de för 20år sedan kunde köpa en fin klocka. 😉

Och det hade varit självmord.

Givetvis ska de hålla tillbaka precis som många andra lyxtillverkare gör så auran av exklusivitet bibehålles.

Det är tillverkarens våta dröm att ha modeller som inte pöbeln kan få tag i nya men som begagnatmarknaden värderar högre än nypris om du ska vara en ledare inom ditt segment,och samtidigt kunna sälja instegsmodeller till fullpris med köparens förhoppning om att "En dag vara högst på stegen" genom att klättra i modellkarriären om du som tillverkare av meningslösa lyxprodukter ska vara framgångsrik idag.
Oavsett vad du eller jag tycker om det så ser det ut just nu.

Räcker ju att du letar i trådar före 2018 eller på TRF så fanns diskussionen var man fick mest rabatt....Och vilken ÅF man inte skulle gynna.

Det betyder med andra ord att folk ser en Rolex som investering och den sekundära delen är att se det som klockor.
Man köper sig lite status.
En hype har blivit skapad och fårskocken behöver inte ens en vallhund.

Det vettigaste är ju att öka listpriset. Varför ger Rolex bort gratispengar, som har blivit ett populärt ord på forumet.

Frågan är väl även om marknaden är manipulerad av producenten eller är det en effekt av att alla försöker flippa direkt? Att antalet producerade enheter är begränsade säger sig självt för en lyxkonsumtions vara.

Man kan ju inte direkt påstå att Swatch Group/Omega har lyckats överdrivet bra. Att tro att idel prisökningar men obegränsad produktion skulle lösa försäljningssiffrorna känns lika trovärdigt som Venezuelas satsning på crypto. 🤷🏻‍♂️

Jag gillar, har ägt och äger flertalet Omega. Men skillnaden mellan Omega och Rolex är att om 30år kommer Rolex fortfarande att spela i premium segmentet medan Omega kommer att ligga i mellan segmentet oavsett hur bra verk man har. Tycker redan nu att det är en stor skillnad på Omegas och ex. Longines brand image. När man växte upp var de lika heta som Rolex. Men idag är det tveksamt.

Kan tycka att en stor del av kommentarerna här bygger på idén om att en lyxkonsumtionsvara skall vara demokratiskt åtkomlig för alla när dom helst. Den tiden är förbi oavsett om det är Rolex, Porsche, Ferrari etc. etc. Även LVMH har ju börjat tillämpa samma strategi på sina varor.
Många lyxvaror är demokratiskt tillgängliga för vem som helst som har pengar. Dock inte vissa modeller av Rolex, Ferrari etc. Och då är det ju upp till var och en om man vill hoppa på det tåget eller inte.

Fast jag funderar lite på din kommentar angående att Rolex kommer vara kvar i premiumsegmentet om 30 år men inte Omega oavsett hur fina urverk de har. Då är ju frågan vad som definierar ordet premium; kvalitet eller pris? 🤷‍♂️

Många lyxvaror är demokratiskt tillgängliga för vem som helst som har pengar. Dock inte vissa modeller av Rolex, Ferrari etc. Och då är det ju upp till var och en om man vill hoppa på det tåget eller inte.

Fast jag funderar lite på din kommentar angående att Rolex kommer vara kvar i premiumsegmentet om 30 år men inte Omega oavsett hur fina urverk de har. Då är ju frågan vad som definierar ordet premium; kvalitet eller pris? 🤷‍♂️
Vad jag menade med ”demokratiskt tillgängliga” är attityden här hos många att de minsann ska kunna få när de minsann år ”riktiga entusiaster”. Och instämmer helt med att man själv får välja.

Min andra kommentar handlade mer om hur man väljer att placera sig strategiskt bortom horisonten. Där tillgång och efterfrågan på vägen dit kommer att vara avgörande för hur brand image kommer att se ut. Omega kan ju ha ett sjukt bra verk, men om man skapat inflation genom att överösa marknaden med dem så kommer de snarare kanske ses som ”bang for the buck” än premium. 🤷🏻‍♂️

Det betyder med andra ord att folk ser en Rolex som investering och den sekundära delen är att se det som klockor.
Man köper sig lite status.
En hype har blivit skapad och fårskocken behöver inte ens en vallhund.

Det vettigaste är ju att öka listpriset. Varför ger Rolex bort gratispengar, som har blivit ett populärt ord på forumet.
Det undrar jag också.

I min värld så vore det bättre införa ett minimipris som inte får understigas om man är rädd för att handlare priskonkurerar,och sedan är ÅFs fria att ta vad marknaden vill betala.
Då hade det funnits klockor av alla modeller och utföranden tillgängliga direkt för vemsomhelst,Gråmarknaden borde vara dödad,och CPO billigare än nytt dvs tvärtemot hur det ser ut idag.
Nu tycker tydligen Rolex att min geniala idé inte är så genial,och det får jag acceptera.

Och givetvis är Rolex en statussymbol för de allra flesta köparna.
Armbandsur är väl lika modernt och nödvändigt idag som ångmaskiner vevgrammofoner telefonautomater och faxmaskiner.

Senast ändrad:
Det undrar jag också.

I min värld så vore det bättre införa ett minimipris som inte får understigas om man är rädd för att handlare priskonkurerar,och sedan är ÅFs fria att ta vad marknaden vill betala.
Då hade det funnits klockor av alla modeller och utföranden tillgängliga direkt för vemsomhelst,Gråmarknaden borde vara dödad,och CPO billigare än nytt dvs tvärtemot hur det ser ut idag.
Nu tycker tydligen Rolex att min geniala idé inte är så genial,och det får jag acceptera.

Och givetvis är Rolex en statussymbol för de allra flesta köparna.
Armbandsur är väl lika modernt och nödvändigt idag som ångmaskiner vevgrammofoner telefonautomater och faxmaskiner.

Ja, det kan ju vara så att Rolex har lockat fårskocken att status kan köpas.
Ser man på VC, H Moser & Cie, ALS så förstår jag att det kan vara en naturlig brist på klockor.
Fördelen med en Rolex i detta fallet är som att äga en Volvo 240. Service är tillgänglig i Ica-butiken och kostar inte multum. Enkelt att äga, med andra ord.

Rolex har nått något mainstream luxury hype, där väldigt många har råd att köpa en, men mest på grund av att det inte är stor risk att förlora pengar på varan. Inget fel på klockorna, även om det kanske inte tillhör mina absoluta favoriter.

Du har absolut rätt i att det är som vevgrammofon med en klocka.
Det finns iofs folk som säkert hade kunnat betala ordentligt för en vevgrammofon av rätt märke och många fler hade nog kommit till om man skulle införa någon slags status för innehav av vevgrammofon.

Fast är Rolex verkligen en bristvara? Var och varannan person man möter, jobbar med, köper pizza av osv, bär ju en Rolex. Finns det verkligen nåt klockmärke som är vanligare på folks handleder? Här i storstan tror jag inte att så är fallet..
Rolex instegsmodeller är ju som när mellanchefen leasar en Bmw 530 med ”m-paket” och tror han är speciell, massproducerade produkter som man lyckats få till att bli en statusprodukt. Bara hatten av för sådan lyckad marknadsföring och produktplacering.

Rolex instegsmodeller är ju som när mellanchefen leasar en Bmw 530 med ”m-paket” och tror han är speciell, massproducerade produkter som man lyckats få till att bli en statusprodukt. Bara hatten av för sådan lyckad marknadsföring och produktplacering.

Fast är Rolex verkligen en bristvara? Var och varannan person man möter, jobbar med, köper pizza av osv, bär ju en Rolex. Finns det verkligen nåt klockmärke som är vanligare på folks handleder? Här i storstan tror jag inte att så är fallet..
Det är sant, men det är också det överlägset mest replikerade märket. Tror vansinnigt många går runt med kopior på armarna för att försöka framstå som speciella. Så ser samhället ut tyvärr.

Tolka det som flex om du och @Hexagon vill. Du skrev ju att Rolex kan ha gett order att inte ta handpenning, jag skrev hur det är för mig och sanningen hos ADs mellan raderna (kundsegmentering).
Råkade bara ha extra tid för att skriva idag, annars är jag knappt inne i forumet.
Tror inte någon som diamglass behöver flexa. Tack för insynnär tiden tillåter!

Ja, det kan ju vara så att Rolex har lockat fårskocken att status kan köpas.
Ser man på VC, H Moser & Cie, ALS så förstår jag att det kan vara en naturlig brist på klockor.
Fördelen med en Rolex i detta fallet är som att äga en Volvo 240. Service är tillgänglig i Ica-butiken och kostar inte multum. Enkelt att äga, med andra ord.

Rolex har nått något mainstream luxury hype, där väldigt många har råd att köpa en, men mest på grund av att det inte är stor risk att förlora pengar på varan. Inget fel på klockorna, även om det kanske inte tillhör mina absoluta favoriter.

Du har absolut rätt i att det är som vevgrammofon med en klocka.
Det finns iofs folk som säkert hade kunnat betala ordentligt för en vevgrammofon av rätt märke och många fler hade nog kommit till om man skulle införa någon slags status för innehav av vevgrammofon.
Är väl inte mer än 45år sedan högsta status var att ha en VHS eller Betamax hemma.
Och den som hade en ABC80 eller Compis med tillhörande "spel" var kung i skolan.

Idag finns det väl enbart ett fåtal entusiaster som ens vill ha en gratis
Kanske samma sak med plåtrolex år 2070.
Då är jag förmodligen nedgrävd och mina klockor någon annans glädje eller bekymmer.

Visst har du rätt i att det finns en hel del tillverkare som siktar mot helt andra kundgrupper än Rolex.
Och de gör en hel del riktigt skojsiga saker. Tex Jacob&Co

Tillbaka
Topp