Frågan är väl även om marknaden är manipulerad av producenten eller är det en effekt av att alla försöker flippa direkt? Att antalet producerade enheter är begränsade säger sig självt för en lyxkonsumtions vara.Jag har inga som helst problem med marknadsekonomi men i detta fall är det en manipulerad/artificiell marknad. Vilken är skapad av en mycket medveten strategi att hålla produktionen på en lägre nivå än efterfrågan.
Var och en gör ju som han vill såklart men för egen del håller jag mig hellre utanför den cirkusen, och det handlar inte om snålhet eller avundsjuka. Det finns andra alternativ.
Man kan ju inte direkt påstå att Swatch Group/Omega har lyckats överdrivet bra. Att tro att idel prisökningar men obegränsad produktion skulle lösa försäljningssiffrorna känns lika trovärdigt som Venezuelas satsning på crypto.
Jag gillar, har ägt och äger flertalet Omega. Men skillnaden mellan Omega och Rolex är att om 30år kommer Rolex fortfarande att spela i premium segmentet medan Omega kommer att ligga i mellan segmentet oavsett hur bra verk man har. Tycker redan nu att det är en stor skillnad på Omegas och ex. Longines brand image. När man växte upp var de lika heta som Rolex. Men idag är det tveksamt.
Kan tycka att en stor del av kommentarerna här bygger på idén om att en lyxkonsumtionsvara skall vara demokratiskt åtkomlig för alla när dom helst. Den tiden är förbi oavsett om det är Rolex, Porsche, Ferrari etc. etc. Även LVMH har ju börjat tillämpa samma strategi på sina varor.