• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Det är väldigt få klockor som säljs via butik.
Ta vilken random flygplats som helst, det är fan inte många klockor som lämnar butiken via huvudentrén.
Stäng butiken och gör av med de anställda.

Det är som att jag skulle sälja jordgubbar, öppna butik, sälja slut, bygga större butik och anställa folk bara för att stå i min fina butik.
Det är ju en masspsykos
Knappast få Rolexklockor som säljs via ÅF-butik.
Ungefär varenda en vandrar den vägen.

Visst kan ägaren av en butikskedja välja att ha en eller annan butik som går med konstant förlust pga prestigeläge eller annan orsak,men att ha det som affärsidé är det inte många som har.

Flygplatsbutiker får sin tilldelning,och har sina kunder.
Precis som alla de andra.

Påhittad bristvara.
Säga vad man vill om Rolex, men de är inte ägda av investmentbolag som dumpar klockor i hopp om vinst. De är smarta och många köper skiten. Men att slicka golvet rent för att få spendera sexsiffrigt är bra avlägset...

Det uppstod en brist pga ökad efterfrågan som Rolex inte kunde matcha med motsvarande ökningar i produktion. Det drev upp priser och lockade till sig "investerare" så det uppstod en uppåtgående spiral som drev på sig själv. Detta verkar nu ha avstannat vilket förmodligen också minskat antalet investerare (så vi ser nu motsvarande nedåtgående spiral).

Samtidigt är Rolex på gång med en ny fabrik så vi kan nog förvänta oss ett ökat utbud. Min gissning är att pyspunkan kommer att fortsätta långsamt och att det kommer att finnas ett fåtal modeller som även längre fram är svåra att köpa direkt från AD.

(Det kan dock vara värt att minnas att för 8-10 år sedan så gick det att köpa allt, inkl Daytona, från AD utan större besvär).

IMG_0364.jpeg

Knappast få Rolexklockor som säljs via ÅF-butik.
Ungefär varenda en vandrar den vägen.

Visst kan ägaren av en butikskedja välja att ha en eller annan butik som går med konstant förlust pga prestigeläge eller annan orsak,men att ha det som affärsidé är det inte många som har.

Flygplatsbutiker får sin tilldelning,och har sina kunder.
Precis som alla de andra.

Flygplatsernas butiker bör ju ha stängt de dagar man inte har några klockor inne.
De flesta andra klockbutiker har åtminstone något att sälja på plats.

En skapad hype och en udda affärsidé

När butikerna knappt vet vad dom får i tilldelning så är det nog jobbigt.
Rolex skickar det dom skickar

Flygplatsernas butiker bör ju ha stängt de dagar man inte har några klockor inne.

Alla hypes är skapade. Vidare håller jag inte med om att det skulle ingå i deras affärsidé.

Butikerna vet precis (jaja så autisterna inte skriker nästan precis) vad årets tilldelning är.
Däremot vet de väl inte exakt när just den klockan kommer,men ju längre året lider desto större sannolikhet den är med i nästa leverans.

Självklart har de klockor tillsalu eller redan sålda och väntande på att hämtas alla,dagar i veckan man har dörrarna öppna.
Att DU inte får köpa något betyder ju inte att det inte finns varor.

Allt spårade ur efter Rolex släppte nya Daytonan (116500LN).

Handlade fritt hos en Rolex & PP AD i Sydeuropa. Köpte sub hulk listpris efter 2 månaders väntan t.ex. (2018). Fick erbjudande att köpa Patek Aquanaut för list också, men avstod.

Jag är "investerad" i Rolex och hoppas ändå att Rolex fortsätter falla i värde. Jag har aldrig -- och kommer aldrig handla något över listpris. Den spekulationsmarknad som uppstått är ohållbar, och rent av patetisk.

Det här med att be och böna på golvet för att få spendera sexsiffriga belopp hos en AD måtte få ett slut. Har ni ingen självrespekt?

Det är precis därför jag är totalt ointresserad av att skaffa en Rolex, självrespekt som sagt. Finns flera modeller som jag gillar men nu är det som det är…för mig är inte Rolex förknippat med lyx längre utan snarare nån typ av pyramidspel 😬

Senast ändrad:
Butikerna vet precis (jaja så autisterna inte skriker nästan precis) vad årets tilldelning är.
Däremot vet de väl inte exakt när just den klockan kommer,men ju längre året lider desto större sannolikhet den är med i nästa leverans.

Självklart har de klockor tillsalu eller redan sålda och väntande på att hämtas alla,dagar i veckan man har dörrarna öppna.
Att DU inte får köpa något betyder ju inte att det inte finns varor.

Dom vet precis, fast tydligen inte ens vilket år den kommer. Att man inte kan köpa direkt över disk är för att det inte finns någon tillgänglig av den modellen man önskar. Jag har däremot fått besked att en klocka går ut på den ”fria marknaden” om inte beställaren hämtar upp den senast om två dagar.

Tidigare hade man en massa hyllvärmare som var svåra att bli av med, men nu har man en hype.
Det finns en hel del nya Rolex till salu. Jag tror inte att dessa är köpta av privatpersoner.
Jag är osäker om en del klockor ens kommer till lastbryggan hos AD eller om den helt enkelt lastas över direkt från transporten.

Vissa klockor går fort och andra långsamt.
Det kan vara så enkelt att man har infört någon LEAN filosofi och börjar tillverka mycket enbart vid beställning. Man kanske även ger besked till gruvbolagen att börja bryta malmen så man har råvaran.

Redan sålda klockor finns givetvis och det hade sett dumt ut om man sålde en sådan till en random typ som knallar in i butiken.

Rolex är massproduktionsbolag som är duktiga på att skapa hype…tillsammans med sin fanclub.

Inget fel med Rolex, jag skulle gärna ha en eller annan klocka, men jag stöttar inte andrahandsmarknaden eller köper någon substitutklocka.
Jag kan gärna betala för en klocka i förväg, så länge det finns ETA med max avvikelse på en månad eller två med delay.
Finns många saker jag har köpt som tillverkas efter betalning, så jag ser ingen skillnad där.

Dom vet precis, fast tydligen inte ens vilket år den kommer. Att man inte kan köpa direkt över disk är för att det inte finns någon tillgänglig av den modellen man önskar. Jag har däremot fått besked att en klocka går ut på den ”fria marknaden” om inte beställaren hämtar upp den senast om två dagar.

Tidigare hade man en massa hyllvärmare som var svåra att bli av med, men nu har man en hype.
Det finns en hel del nya Rolex till salu. Jag tror inte att dessa är köpta av privatpersoner.
Jag är osäker om en del klockor ens kommer till lastbryggan hos AD eller om den helt enkelt lastas över direkt från transporten.

Vissa klockor går fort och andra långsamt.
Det kan vara så enkelt att man har infört någon LEAN filosofi och börjar tillverka mycket enbart vid beställning. Man kanske även ger besked till gruvbolagen att börja bryta malmen så man har råvaran.

Redan sålda klockor finns givetvis och det hade sett dumt ut om man sålde en sådan till en random typ som knallar in i butiken.

Rolex är massproduktionsbolag som är duktiga på att skapa hype…tillsammans med sin fanclub.

Inget fel med Rolex, jag skulle gärna ha en eller annan klocka, men jag stöttar inte andrahandsmarknaden eller köper någon substitutklocka.
Jag kan gärna betala för en klocka i förväg, så länge det finns ETA med max avvikelse på en månad eller två med delay.
Finns många saker jag har köpt som tillverkas efter betalning, så jag ser ingen skillnad där.
Det är rätt svårtolkat det du skriver.
Lite som en rebus.

ÅF vet rätt bra vad de får och ungefär när.
Att Du&Jag sedan är såpass obetydliga att vi är mer eller mindre ointressanta som kunder är något helt annat.

Inte får den som köper 40-50klockor om året några svävande svar när leverans kommer ske.

Finns en hel del modeller du kan "Köpa över disk"
Men vill du bara ha gratispengar blir det givetvis mycket svårare.
Jag ger heller inte bort till okänt folk utan motprestation.

Tvärtemot dig köper jag gärna på 2ahandsmarknaden.
Iallafall det som rasar rejält innan jag ens kommit hem led mitt paket
Sparar massor av pengar på så vis.

För det är väl inte som så att du också gärna handlar det som sjunker som stenar begagnat men absolut inte när det är tvärt emot?

Och jag håller med dig.
I en perfekt värld så kan man beställa&betala och så levereras det.
Men vad gäller riktigt onödiga lyxprylar är det död och förintelse om DU kan köpa det JAG har.
Inte fan vill jag ha något som alla andra kan skaffa,och dessutom betala dyrt för detta.

Många verkar upprörda av att Rolex är en bristvara. Tänk dock på alternativet, att Rolex tillgodosett efterfrågan av stålsport under Covid-åren. Föreställ då överflödet och uppfattningen av Rolex som varumärke.

Många verkar upprörda av att Rolex är en bristvara. Tänk dock på alternativet, att Rolex tillgodosett efterfrågan av stålsport under Covid-åren. Föreställ då överflödet och uppfattningen av Rolex som varumärke.
Hade varit en dröm. Jag köper inte klockor för att det är status/lyx utan för att jag gillar klockor helt enkelt. Som Rolex är nu så handlar det enbart om status och då vill jag inte ha nån oavsett hur fina klockor de har. Jag kan inte identifiera mig med imagen de säljer helt enkelt.

Jag var på en weekend i Köpenhamn i helgen och besökte så klart Bucherer ( i varuhuset Illum) . Var där främst för att få testa Overseas och se om den passar min handled (det gör den, trots 42. Bärs bättre än min sub)

Han jag pratade med var iaf super trevlig och vi snacka om klockor i säkert en halvtimme. Fick även testa och kolla på några riktigt high end Mosers vilket var sjukt kul. Sån upplevelse har jag aldrig fått i Stockholm.

Men hur som helst anledningen till att jag skriver i denna tråd är att han sa att sedan dom vart uppköpta av Rolex så har tilldelning ökat rejält till den butiken och att det finns goda chanser till tilldelning numera och att det rullar ut klockor varje dag. Kändes absolut som att jag hade kunnat få skriva upp mig på något roligt dock är jag inte på jakt efter Rolex för tillfället så nappade inte men kan va värt att gå dit om man har vägarna förbi och har begär.

Men vad betyder det då? Om det säljs betydligt mer via sina egna ÅF så säljs det mindre via externa ÅF om utbudet är begränsat. Självklart får Rolex bättre marginaler och kontroll när de säljer via sina egna kanaler så kanske är det dit framtiden är påväg emot? Fler uppköp av ÅF eller att de helt enkelt öppnar upp mer Bucherer butiker i länder där de inte finns te x Stockholm? Vad tror ni?

Hade varit en dröm. Jag köper inte klockor för att det är status/lyx utan för att jag gillar klockor helt enkelt. Som Rolex är nu så handlar det enbart om status och då vill jag inte ha nån oavsett hur fina klockor de har. Jag kan inte identifiera mig med imagen de säljer helt enkelt.

Fast imagen Rolex säljer har väl inte ändrats? De säljer ju mer eller mindre samma produkt idag som igår. Det som förändrats är köparen och då framförallt de nya köpare som tillkommit. Jag kan tycka att det är mer lojalt mot de kunder som varit kunder länge att inte ge efter för en peak i efterfrågan. De som varit lojala kunder får ju fortfarande tilldelning genom AD.

Men samtidigt och som du skriver, gillar man inte Rolex eller deras förhållningssätt finns det ju många alternativ 🙂

Det är rätt svårtolkat det du skriver.
Lite som en rebus.

ÅF vet rätt bra vad de får och ungefär när.
Att Du&Jag sedan är såpass obetydliga att vi är mer eller mindre ointressanta som kunder är något helt annat.

Inte får den som köper 40-50klockor om året några svävande svar när leverans kommer ske.

Finns en hel del modeller du kan "Köpa över disk"
Men vill du bara ha gratispengar blir det givetvis mycket svårare.
Jag ger heller inte bort till okänt folk utan motprestation.

Tvärtemot dig köper jag gärna på 2ahandsmarknaden.
Iallafall det som rasar rejält innan jag ens kommit hem led mitt paket
Sparar massor av pengar på så vis.

För det är väl inte som så att du också gärna handlar det som sjunker som stenar begagnat men absolut inte när det är tvärt emot?

Och jag håller med dig.
I en perfekt värld så kan man beställa&betala och så levereras det.
Men vad gäller riktigt onödiga lyxprylar är det död och förintelse om DU kan köpa det JAG har.
Inte fan vill jag ha något som alla andra kan skaffa,och dessutom betala dyrt för detta.

Den som köper 40-50 klockor om året bedriver nog verksamhet och då är det väl mer satt i system och man gör saker otillgängliga.

Jag handlar det jag gillar och förra veckan blev det en GS. Den köptes ny och sjunker som en sten, men det skiter jag fullständigt i. Jag föredrar helt klart nytt och oanvänt. Däremot skulle jag inte köpa en Sky-Dweller med ett påslag på 100k, då jag i allra högsta grad skulle bidra till cirkusen i form av clown.

Nu väntar jag på att fruns DJ ska dyka upp.

Som sagt så deltar jag inte i andrahandsmarknadens cirkus. Kommer det ingen klocka inom rimlig tid så kommer det ingen klocka och jag hittar nog på något annat med pengarna.

Som sagt så har jag fått erbjudande om annan klocka, ny från AD, som nästan är det som frun vill ha. Men jag köper inga ”nästan grejer” även om jag kanske skulle kunna göra några kronor på att kränga iväg den dagen efter.

Fast imagen Rolex säljer har väl inte ändrats? De säljer ju mer eller mindre samma produkt idag som igår. Det som förändrats är köparen och då framförallt de nya köpare som tillkommit. Jag kan tycka att det är mer lojalt mot de kunder som varit kunder länge att inte ge efter för en peak i efterfrågan. De som varit lojala kunder får ju fortfarande tilldelning genom AD.

Men samtidigt och som du skriver, gillar man inte Rolex eller deras förhållningssätt finns det ju många alternativ 🙂
Förstår vad du menar, men så länge det är som nu dvs man ska vara jävligt tacksam/böna och be för att få ge 100k+ till AD, alternativt betala 50% premium till nån som flippar klockan så får det hellre vara.

Fast är Rolex verkligen en bristvara? Var och varannan person man möter, jobbar med, köper pizza av osv, bär ju en Rolex. Finns det verkligen nåt klockmärke som är vanligare på folks handleder? Här i storstan tror jag inte att så är fallet..

Fast är Rolex verkligen en bristvara? Var och varannan person man möter, jobbar med, köper pizza av osv, bär ju en Rolex. Finns det verkligen nåt klockmärke som är vanligare på folks handleder? Här i storstan tror jag inte att så är fallet..
Prova att gå och köpa en 🐼 Daytona hos AD så får du se ;)

Är det någon här som har koll på läget med oysterflex Daytonan? Finns det hopp eller är det fortfarande omöjligt (flera års väntetid)

Gratispengar är alltid en bristvara.
Daytonas utav alla möjliga och omöjliga kombinationer har du på handleden inom 24timmar
Visst, men det finns en anledning att man får betala över dubbla listpriset hos gråhandlare för vissa populära modeller? Efterfrågan är högre än tillgången. Alla kan inte gå in hos AD och köpa vad dom vill och ha det på armen inom 24h?

Senast ändrad:
Visst, men det finns en anledning att man får betala 3x listpriset hos gråhandlare för dom. Efterfrågan är högre än tillgången. Alla kan inte gå in hos AD och köpa vad dom vill och ha det på armen inom 24h?
Nej det kan gemene man inte.
Köpa till listpris,underpris,gratis-pengar-pris dvs.

Likalite som du&jag säljer något för halva marknadsvärdet till någon som vi aldrig träffat förut gör en ÅF detsamma.
Varför skulle de?

Snarare är det snåltarmen som svider och ofta
"Det är orättvist Någon Annan kan/får men inte JAG"
Och,Gudförbjude,NågonAnnan tjänar pengar på MIG.

Likalite som du&jag säljer något för halva marknadsvärdet till någon som vi aldrig träffat förut gör en ÅF detsamma.
Varför skulle de?

Jo men Rolex vet givetvis om detta och hade kunnat producera fler av dom populära modellerna så att inget premium funnits på andrahandsmarknaden. Har ju varit premium på Daytonas i decennier så inte någon nyhet för dom. Kan ju inte finnas någon annan förklaring än att Rolex själva medvetet håller ner produktionen, antagligen för att hålla uppe exklusiviteten för varumärket.

Jag var på en weekend i Köpenhamn i helgen och besökte så klart Bucherer ( i varuhuset Illum) . Var där främst för att få testa Overseas och se om den passar min handled (det gör den, trots 42. Bärs bättre än min sub)

Han jag pratade med var iaf super trevlig och vi snacka om klockor i säkert en halvtimme. Fick även testa och kolla på några riktigt high end Mosers vilket var sjukt kul. Sån upplevelse har jag aldrig fått i Stockholm.

Men hur som helst anledningen till att jag skriver i denna tråd är att han sa att sedan dom vart uppköpta av Rolex så har tilldelning ökat rejält till den butiken och att det finns goda chanser till tilldelning numera och att det rullar ut klockor varje dag. Kändes absolut som att jag hade kunnat få skriva upp mig på något roligt dock är jag inte på jakt efter Rolex för tillfället så nappade inte men kan va värt att gå dit om man har vägarna förbi och har begär.

Men vad betyder det då? Om det säljs betydligt mer via sina egna ÅF så säljs det mindre via externa ÅF om utbudet är begränsat. Självklart får Rolex bättre marginaler och kontroll när de säljer via sina egna kanaler så kanske är det dit framtiden är påväg emot? Fler uppköp av ÅF eller att de helt enkelt öppnar upp mer Bucherer butiker i länder där de inte finns te x Stockholm? Vad tror ni?

Rolex köpte upp Bucherer som du säger. Schweiziska återförsäljaren vars grundade hade band till Rolex grundare. Rolex köpte även upp Klarlunds i Köpenhamn. De drivs fortfarande som separata företag om jag förstått saken rätt. Vad som sker sen kan man bara spekulera i. Rolex verkar konsolidera återförsäljare världen över. Inte via uppköp utan att många mindre aktörer förlorar sin ackreditering som Rolex återförsäljare.

Både Klarlunds och Bucherer har varit trevliga vid besök. Köpenhamn är en turistmetropol året runt. Har också fått en uppfattning att det inte är helt omöjligt att få tilldelning på Bucherer. Klarlunds har varit mer lik återförsäljare runt om i Europa. De har sina kunder de servar. Utan historik där är det svårt att få tilldelning, men inte helt omöjligt. Har servat Rolex på Klarlunds, men har inte förhört mig på tilldelning för egen del. Inte mycket nytt från Rolex som jag vill ha. Är inte intresserad av att köpa och sälja på någon annans bekostnad. Men det är nog så många fått köphistorik som gett dem tilldelningar som privatpersoner genom åren. De har agerat som gråhandlare i mindre skala. Det är så spelet spelats. Troligtvis kommer det att fortsätta oavsett om det är Rolex själva som driver återförsäljarna eller någon internationell kedja eller för del delen någon mindre familjeägd nationell eller regional aktör.

Många andra som säljer mindre än efterfrågan agerar på likartat sätt som Rolex, Patek med fler. Kolla Ferrari, Porsche, Hermes etc.

Rolex kommer öka produktionen jämfört med idag när de öppnar en ny fabrik. De kommer antagligen inte sälja fler klockor än efterfrågan. Vi blir allt fler människor på jorden. Välståndet på många marknader som inte funnits tidigare har ökat så det finns säkert utrymme för mer klockor på marknaden. Även på 60- talet var Rolex en massproducerat. Inte ens vintage Rolex är ovanliga nu som då. Dagens köpare har fler alternativ än tidigare. De kan köpa vintage, neo-vintage eller det senaste på marknaden.

Varför skulle de?

Jag har inga som helst problem med marknadsekonomi men i detta fall är det en manipulerad/artificiell marknad. Vilken är skapad av en mycket medveten strategi att hålla produktionen på en lägre nivå än efterfrågan.

Var och en gör ju som han vill såklart men för egen del håller jag mig hellre utanför den cirkusen, och det handlar inte om snålhet eller avundsjuka. Det finns andra alternativ.

Är det någon här som har koll på läget med oysterflex Daytonan? Finns det hopp eller är det fortfarande omöjligt (flera års väntetid)
Tror alla helguld med standardtavlor går snabbt att få fram från AD. Såg att SE Watches har nya oysterflex gul och vit inne, till ca 10% premium. Då gissar jag att det finns prutmån på deras listningar och därmed inte hårt tryck på AD.

Tillbaka
Topp