• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Klart det finns, miljontals!! Borta på TRF är de ju helt galna……

Skulle tippa på att den stora massan som köper Rolex standardklockor inte tänker så mkt på det sekundära värdet. Det är bara klocknördar på forum som gör det, och av moderskeppets alla kunder utger de/vi nån %….tops. DJ är by far den mest sålda klockan och när fru X köper en till sin make eller vice versa är det for life……
TRF och Forumnestor Padi....
Att den senilgubben som klipper&klistrar samma stönande i var&varannan Rolextråd inte blivit utkastad för åratal sedan är mig en gåta.

Likt Ior är allt nattsvart.
Speciellt vad gäller dagens Rolexmarknad och de imbeciller som köper.
 
Och nånting ska man köra,äta,klä sin skruttiga lekamen med,sitta på,sova i....listan blir hur lång som helst.

Och inte att förglömma.
Slösa sina värdelösa ettor och nollor på.
För inte fan är de värda ett enda dugg om de aldrig omsätts i konsumtion

Vi är vana med en konstig bostadsmarknad och klockmarknad och tror att det alltid har varit så.
Lägenhetsflippande var även det vanligt ett tag, men har av någon outgrundlig anledning upphört i den volymen som när det var som värst.

Kikar man in på sky-dweller priserna idag och jämför med förra året, så ser man att begagnat har sjunkit i pris.
Dam Rolex börjar även det gå ner lite och kan fås under list.

Nu verkar räntan gå ner igen och ekonomin kanske stabiliseras och då blir det kanske ett nytt rally.
 
Vi är vana med en konstig bostadsmarknad och klockmarknad och tror att det alltid har varit så.
Lägenhetsflippande var även det vanligt ett tag, men har av någon outgrundlig anledning upphört i den volymen som när det var som värst.

Kikar man in på sky-dweller priserna idag och jämför med förra året, så ser man att begagnat har sjunkit i pris.
Dam Rolex börjar även det gå ner lite och kan fås under list.

Nu verkar räntan gå ner igen och ekonomin kanske stabiliseras och då blir det kanske ett nytt rally.

Tror redan rallyt har börjat lite. Folk tar ofta ut saker i förskott. Upplever att Nymans Ur har betydligt mer folk inne nu jämfört med ett år sen bara. Då var det ofta tomt mitt på dagen och när jag gick ut vid 2-3 tiden igår var det redan kö… Kan vara en effekt av semestertider också men jag tror i vart fall trycket redan börjat öka. Är glad att jag inte har nån Rolex jag känner att jag bara måste ha längre.
 
Många fruar och makar som verkar köpa klockor for life. Den vanliga mannen/frun som knallar in på en butik och vill köpa en DJ blir nog förvånad när dom får ett nej.
Hur många makar och fruar är intresserad när dom får höra att väntetiden är 2 år?

Hade det varit innan den våldsamma hypen så hade jag hållit med dig, men om Gert-Ivar hade fått för sig att köpa en 31mm DJ till sin fru 2022 med besked att den kanske kommer till nästa istid, ja då hade nog köplusten försvunnit.

De senaste 5-6 åren har varit galna. Innan dess så var det någorlunda sans.
Då visas Gert-Ivar en CPO som han kan få med sig hem samma dag.
 
Då visas Gert-Ivar en CPO som han kan få med sig hem samma dag.

Absolut, om Gert-Ivar tycker om den konfigurationen. Är Gert-Ivar vid sina sinnes fulla bruk så avstår han om inte korrekt ref. finns.
Däremot verkar folk köpa ”vad som helst” bara för att det är en Rolex.
Vi behöver inte gå långt tillbaka i tiden där Yachtmastern och allt som var Two-tone gjorde att folk önskade att dom var blinda. Men efter en stund köpte man dessa klockor gladeligen.

Någon har helt klart lyckats med både marknad och varumärke.

Hade jag varit AD så hade jag köpt varenda klocka själv. Varför sälja till andra?
 
Absolut, om Gert-Ivar tycker om den konfigurationen. Är Gert-Ivar vid sina sinnes fulla bruk så avstår han om inte korrekt ref. finns.
Däremot verkar folk köpa ”vad som helst” bara för att det är en Rolex.
Vi behöver inte gå långt tillbaka i tiden där Yachtmastern och allt som var Two-tone gjorde att folk önskade att dom var blinda. Men efter en stund köpte man dessa klockor gladeligen.

Någon har helt klart lyckats med både marknad och varumärke.

Hade jag varit AD så hade jag köpt varenda klocka själv. Varför sälja till andra?
Finns säkert något i CPO montern som tilltalar Herr G-I.

Blir ju en hel del kapital att binda upp om ÅF köper allt de får in.
Dessutom ska de sitta på dessa i tre år innan CPO blir aktuellt.
 
Men alla kan väll enas om att att köpa en rolex idag är inte för kvalitén? Som flera skriver, Tudor är ju exempelvis ett minst lika bra val?
Jag är mer på linjen att det är väldigt trevligt att kunna köpa en klocka som faktiskt är värd lika mycket som när man köpte den. Det innebär att en rolex egentligen inte kostar något, då du när som helst kan sälja den för att få tillbaka dina pengar.
Det är ju tyvärr inte samma fall med någonting annat man köper. Jag har några tudor, som jag verkligen älskar, men de går ju tyvärr ner i värde och jag kan inte byta dem till något annat utan att förlora en stor slant.
Nej det är vi inte överens om. Tudor är bra men generellt håller Rolex urverk bättre nivå. 3135 är ju tex synnerligen tåligt och beprövat.
Kvaliteten ur ett runt "bruksperspektiv" är ju top notch. Prisvärda? Nej såklart inte då man kan köpa tio hyggliga klockor med Selitta verk för pengarna. Exklusiva? Nja snarare vanliga o överprisade.
 
Nej det är vi inte överens om. Tudor är bra men generellt håller Rolex urverk bättre nivå. 3135 är ju tex synnerligen tåligt och beprövat.
Kvaliteten ur ett runt "bruksperspektiv" är ju top notch. Prisvärda? Nej såklart inte då man kan köpa tio hyggliga klockor med Selitta verk för pengarna. Exklusiva? Nja snarare vanliga o överprisade.
Det har du garanterat 100% rätt i, att Rolex har en högre kvalité på urverket. Men en genuin motfråga, när behöver en person som inte använder en klocka professionellt en bättre klocka än Tudor ?
 
Tycker du?

Inte allt jag skriver är väl nattsvart ändå?

Vem är du själv bland TRFs profiler?
Man skulle kunna säga att du upprepar ett mantra om gratispengar och hur ovärda alla är vars högsta önskan är att få AD shoppa…..om man vore plump. Det är jag ju givetvis inte…..Nattsvart är kanske fel ord, mer åt tjatigt skulle jag kunna sträcka mig……
 
Man skulle kunna säga att du upprepar ett mantra om gratispengar och hur ovärda alla är vars högsta önskan är att få AD shoppa…..om man vore plump. Det är jag ju givetvis inte…..Nattsvart är kanske fel ord, mer åt tjatigt skulle jag kunna sträcka mig……
Men då finns det en Ignore-knapp du kan använda om du finner mig långrandig!

Ett flertal småpojkar ur Björnligan har meddelat mig via PM att de minsann vet hur den används.
 
Men då finns det en Ignore-knapp du kan använda om du finner mig långrandig!

Ett flertal småpojkar ur Björnligan har meddelat mig via PM att de minsann vet hur den används.
Offerkoftan är sällan klädsam, du kan inte tänka dig att nyansera dig lite istället…..om det nu är fler som ställer sig frågande till substansen i inläggen? Vi är många som gillar forumkonceptet, lära och lära ut……
 
Offerkoftan är sällan klädsam, du kan inte tänka dig att nyansera dig lite istället…..om det nu är fler som ställer sig frågande till substansen i inläggen? Vi är många som gillar forumkonceptet, lära och lära ut……
Nej det har jag ingen lust med alls.
Jag är som jag är på gott&ont.

Tycket man att jag är en långtråkig gubbe som bara upprepar mig finns det ju tusentals andra skribenter att läsa som man förhoppningsvis finner intressantare,precis som Björnligan

Hursomhelst.
Trevlig Lördag
1000002460.jpg
från takåsarna i BeverlyHills
 
Det har du garanterat 100% rätt i, att Rolex har en högre kvalité på urverket. Men en genuin motfråga, när behöver en person som inte använder en klocka professionellt en bättre klocka än Tudor ?
Det behöver man nog inte. Och skulle man verkligen behöva något riktigt hållbart bör man nog tänka quartz istf mekaniskt. Stötsäkert, ingen dyr service och enkelt att byta ut verket när det ger upp om femtio år.
 
Det har du garanterat 100% rätt i, att Rolex har en högre kvalité på urverket. Men en genuin motfråga, när behöver en person som inte använder en klocka professionellt en bättre klocka än Tudor ?
Motfråga: när behöver en person som inte använder en klocka någonsin en klocka, utöver den som finns på mobilen? Det är ju inte därför vi håller på med klockor, det är sedan många många år en etablerad sanning.
 
Märks att tillgängligheten ökar för varje dag nu. Både sett Explorer 1, samt 2 tillgänglig över disk utan väntetid i sommar.

Märks även att begagnatmarknaden börjar få lägre priser.

Sakta men säkert så återgår det till lite mer normala prisbilder som innan pandemin.
 
Märks att tillgängligheten ökar för varje dag nu. Både sett Explorer 1, samt 2 tillgänglig över disk utan väntetid i sommar.

Märks även att begagnatmarknaden börjar få lägre priser.

Sakta men säkert så återgår det till lite mer normala prisbilder som innan pandemin.

Nu kommer dock räntesänkningarna! 😂
 
Nu kommer dock räntesänkningarna! 😂
Frågan är vad som händer när alla som egentligen inte gillar sin Rolex utan bara köpt på spekulation helt plötsligt inser att sin ”investering” börjar gå ner i värde?

Många, främst datejusts, subs där ute. Är nog svårt att förstå hur många tusentals klockor det finns där ute som bara sitter som en investering. Blir trångt i dörren ut. Blev tom erbjudan en Sub LV i Sverige som jag tackade nej till då jag tycker den är så otroligt ful.
 
Tillbaka
Topp