• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Blir lite nyfiken på vad det rör sig om för modell samt när den köpts resp. sålts? Hört talas om en tvåårsgräns vad gäller ägande men det är obekräftade uppgifter.
Nämndes lite högre upp att det var en vanlig datejust, så i ”worst case” scenario den populäraste konfigurationen med flutet bezel och jubilee.

Detta måste ju vara deras strategi för att i första hand få in flödet till CPO, så att de själva får flippa klockorna istället för att kunderna ska göra en hacka på de.
Nymans har ju haft det kravet i flera år, dvs innan cpo. Tror bara de utövar sin makt…..det blir personligt för dem…..inte business. Kopierat Porsches koncept på lojalitet…….

Nymans har ju haft det kravet i flera år, dvs innan cpo. Tror bara de utövar sin makt…..det blir personligt för dem…..inte business. Kopierat Porsches koncept på lojalitet…….
Ja det där har de hållit på med långt innan cpo. Givet att efterfrågan vida överstiger utbudet är det rimligt att de prioriterar kunder som inte säljer sina klockor för att kunna köpa nya. Är ju inget problem att ha en gedigen köphistorik om man säljer vidare det man köpt.

På tal om Nymans CPO: är det någon som vet om hemsidan någonsin uppdateras? Det har varit samma sortiment länge nu och inget nytt. Eller är det bara dåligt inflöde?

På tal om Nymans CPO: är det någon som vet om hemsidan någonsin uppdateras? Det har varit samma sortiment länge nu och inget nytt. Eller är det bara dåligt inflöde?
Jodå den uppdateras. Bytte in en beige aqua terra i höstas, det tog några månader innan den hamnade på hemsidan men nu ligger den där. Tror det är ganska dålig snurr både in och ut helt enkelt.

Har också fått visa upp bevis på att jag inte sålt en 116509 när jag skulle plocka ut en 126610LV. Behövde inte visa något när jag hämtade ut en pepsi i somras, hämtade ut den på min 50-årsdag så det var väl förståeligt då den tilldelningen blev en liten överraskning. Tycker de gör rätt att man ska visa upp det man köpt de sista två åren tex.

Har också fått visa upp bevis på att jag inte sålt en 116509 när jag skulle plocka ut en 126610LV. Behövde inte visa något när jag hämtade ut en pepsi i somras, hämtade ut den på min 50-årsdag så det var väl förståeligt då den tilldelningen blev en liten överraskning. Tycker de gör rätt att man ska visa upp det man köpt de sista två åren tex.
Antingen kan man tycka att de gör rätt, eller så kan man tycka att hela grejen är helt jäkla skruvad.

Hade det inte varit så att klockorna går över list på andrahandsmarknaden så hade problemet inte funnits, då hade folk bara köpt det de ville ha och inget annat. Situationen är helt bisarr tyvärr.

Antingen kan man tycka att de gör rätt, eller så kan man tycka att hela grejen är helt jäkla skruvad.

Hade det inte varit så att klockorna går över list på andrahandsmarknaden så hade problemet inte funnits, då hade folk bara köpt det de ville ha och inget annat. Situationen är helt bisarr tyvärr.

Situationen är tyvärr helt i linje med Rolex strategi. Alla producenter av lyx strävar efter att skapa en känsla av att efterfrågan vida överstiger utbudet för att just du skall känna dig speciell när du erbjuds köpa en dyr klocka. På så vis maximerar man bolagets marginaler och profit över tid. Detta förfarande är ju standard för alla producenter i segmentet. Lägre priser på andrahandsmarknaden är det sista man vill se och man jobbar hårt för att undvika det. Basic marketing som appliceras av alla i segmentet lyx såsom Ferrari, Porsche, Hermes etc. etc. Förstår ej varför folket ständigt häpnas över detta.

Situationen är tyvärr helt i linje med Rolex strategi. Alla producenter av lyx strävar efter att skapa en känsla av att efterfrågan vida överstiger utbudet för att just du skall känna dig speciell när du erbjuds köpa en dyr klocka. På så vis maximerar man bolagets marginaler och profit över tid. Detta förfarande är ju standard för alla producenter i segmentet. Lägre priser på andrahandsmarknaden är det sista man vill se och man jobbar hårt för att undvika det. Basic marketing som appliceras av alla i segmentet lyx såsom Ferrari, Porsche, Hermes etc. etc. Förstår ej varför folket ständigt häpnas över detta.
Visst är det så - nuförtiden. Var väl annorlunda för 10-15 år sedan.

Vill inte påstå att jag häpnar direkt, snarare tycker jag att det är tråkigt och allmänt skit.

Det hade varit en sak om det bara handlade om att man hade fått vänta i några år. Eller om en beggad hade kostat 98-100 procent av list efter 20 år.

Problemet och cirkusen uppstår när folk bearbetar AD på olika sätt för att det finns snabba pengar att tjäna eftersom andrahandsvärdet överstiger nypriset. Eller när AD försöker förhindra folk att sälja till någon annan än dem av samma anledning.

Detta fenomen är inte speciellt vanligt även om du tittar på Ferrari, Porsche och liknande

Senast ändrad:
Visst är det så - nuförtiden. Var väl annorlunda för 10-15 år sedan.

Vill inte påstå att jag häpnar direkt, snarare tycker jag att det är tråkigt och allmänt skit.

Det hade varit en sak om det bara handlade om att man hade fått vänta i några år. Eller om en beggad hade kostat 98-100 procent av list efter 20 år.

Problemet och cirkusen uppstår när folk bearbetar AD på olika sätt för att det finns snabba pengar att tjäna eftersom andrahandsvärdet överstiger nypriset. Eller när AD försöker förhindra folk att sälja till någon annan än dem av samma anledning.

Detta fenomen är inte speciellt vanligt även om du tittar på Ferrari, Porsche och liknande
Just Porsche&Ferrari är väl exakt likadant?
Får du köpa en het modell och säljer den utanför "Den Godkända Kretsen" dvs ÅFs blir det ingen mer.
Porsche har ju haft enbart leasing första 12 månaderna på nån modell.
Dvs du äger inte ens bilen utan bara hyr den.
Sedan får vi se om vi vill ha den tillbaka eller om du anses värdig nog att få köpa loss.
Något Rolex kanske borde börja med?

Jag får ju för mig att det är just premiummodeller Nymans hakar upp sig på.
Eller bryr de sig om du sålt dina PM28mm DJ stössel och nu vill köpa fyra till?

Tillbaka
Topp