Jag tycker hela fenomenet är ganska intressant faktiskt.
Frågan är hur stor del av efterfrågan som beror på att det är det märke som håller värdet bäst; kontra att det är en Rolex man ska ha på armen om man vill vara någon i den här ytliga insta-världen av content, likes och appearance. (Undantaget Patek, AP, RM och liknande som på riktigt är unobtanium för 95% av befolkningen)
Jag lutar åt att det har mer att göra med det senare. Det finns många som är beredda att förnedra sig själva hur mycket som helst hos en AD för att kunna visa att man har lyckats lite bättre än andra i livet...och få massornas beundran. Det är lite samma fenomen som någon som hyr en etta i andra hand i Bandhagen men kör runt i en Mercedes SLK.
Dessutom har dessa personer ofta egentligen inte råd med klockan, och då är det dessutom en viktig faktor att den håller sitt värde. (och den håller sitt värde därför att det är en Rolex man "ska ha") Dvs hönan föder ägget i ett slutet kretslopp. En sådan person skulle heller aldrig drömma om att köpa tex en Omega, eftersom de inte kan ta en värdeförlust på 40-50k den dagen de måste sälja den. Plus att Omega inte förmedlar den bilden man är ute efter att förmedla.
Jag tror att de flesta riktiga entusiaster bryr sig mindre om detta och köper en klocka för att man gillar den och har för avsikt att behålla den.
För egen del är det så enkelt som att jag föredrar Planet Ocean framför en Sub, och en Black Bay GMT framför GMT-Master. Oavsett värdetapp och inköpspris. Den enda Rolexklockan jag skulle gilla att äga är en DJ 41 fluted men har ingen avsikt att slå knut på mig själv för att få tag i en