• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Det h

Ja det pratas om båda sakerna samtidigt, vilket ju blir lite rörigt. Jag pratar tex om - vi kan kalla det ”posörerna” - men utifrån ett entusiastperspektiv 😊

Det har dessutom blivit lite av en rikemanssport att skryta om hur mycket man har vaskat i Båstad i sommar, låt vara nyrika personer men ändå. Så det suddar ju ut gränserna ytterligare.

Det finns bevisligen en väldig massa folk som vill ha en Rolex av en massa olika anledningar. Och en minoritet (gissar jag) av dessa är sk entusiaster som tycker att Rolex är det finaste och bästa uret som finns.
Finns det ens en enda klockentusiast som på allvar vidhåller att just Rolex är " Det bäst&finaste som finns"?

Jag tvivlar
 
Min känsla

Jag tror att det är lite två diskussioner som pågår samtidigt här, det handlar om man är en entusiast eller låtsas vara någon.
Att det är fult att köpa någonting som har ett värde och man då skulle vara fattig? Även kommentaren innan om "måste man fråga vad det kostar så har man inte råd".
Det känns mer som en inställning som handlar om hur man tror folk med pengar agerar. Man fick inte pengar genom att bara köpa saker som blev värdelösa direkt.
Tror ni miljardärer som köper konst för hundratals miljoner inte vill att deras konst skall hålla värdet eller öka i värde? Att de skulle tycka det är fult?
Är detta en diskussion om entusiaster eller människor med pengar? För det känns som de sammanflätas här.

Entusiaster, kan jag köpa man är totalt ointresserad av värden, andrahansmarknad etc. Men en entusiast köper inte en ny Sub heller, den personen köper exempelvis en 70-tals Rolex som har någon typ av historia som bara en en entusiast kan se. (Liknande FlipSwede's tanke om tåg).

Men pratar vi om man har råd eller inte.. någon med pengar vill inte kasta bort dem.
Därför är Rolex absolut för en publik som har pengar och inte vill kasta bort dem på saker som halveras i värde, varför skulle man det?
Det är ju inte så att man inom "rikemanskretsar" sitter och pratar om hur mycket pengar man bränt och aldrig får tillbaka.
Det är snarare så att man pratar om hur mycket värdeökning ens konst, klockor eller andra investeringar har gått upp.

Då är vi där att man investerar i en klocka som man egentligen inte bryr sig om så mycket, man ser det som en investering.

Den med penga jublar väl inte direkt när han har sålt en klocka och tjänat 12.000kr och ett jävla omak både att köpa och sälja den…..om man inte har enorma massinköp. Då är det vettigare att fixa en butik och bli AD.

Ser man alla sina inköp och varenda steg man tar som någon slags business så måste det kännas jobbigt bara man köper ett paket salt.
 
Då är vi där att man investerar i en klocka som man egentligen inte bryr sig om så mycket, man ser det som en investering.

Den med penga jublar väl inte direkt när han har sålt en klocka och tjänat 12.000kr och ett jävla omak både att köpa och sälja den…..om man inte har enorma massinköp. Då är det vettigare att fixa en butik och bli AD.

Ser man alla sina inköp och varenda steg man tar som någon slags business så måste det kännas jobbigt bara man köper ett paket salt.
Och det är där hela Rolexkarusellen blivit så sjuk. För en Rolex är per definition en lyxvara, dvs ingen investering utan en vara man kan unna sig för att man har pengar som man kan undvara.

Som det har blivit så är det en investering mer än något annat. Om inte rent monetärt så en investering i ens personliga image och appearance.
 
Då är vi där att man investerar i en klocka som man egentligen inte bryr sig om så mycket, man ser det som en investering.

Den med penga jublar väl inte direkt när han har sålt en klocka och tjänat 12.000kr och ett jävla omak både att köpa och sälja den…..om man inte har enorma massinköp. Då är det vettigare att fixa en butik och bli AD.

Ser man alla sina inköp och varenda steg man tar som någon slags business så måste det kännas jobbigt bara man köper ett paket salt.
Varför skulle någon med pengar ens tänka tanken på att sälja något man köpt för att man ville ha föremålet ifråga?

Däremot är det djävligt skönt att veta man faktiskt KAN sälja det och få igen en rejäl sudd av det man engång betalade om något skiter sig.
Speciellt på de (dyrare) prylar man har som egentligen är totalt meningslösa.

Personligen tycker jag ju klockor bilar konst vapen etc är bra mycket roligare "investeringsobjekt" än aktier obligationer och sparkonton som enbart är ettor och nollor på min skärm
 
Och det är där hela Rolexkarusellen blivit så sjuk. För en Rolex är per definition en lyxvara, dvs ingen investering utan en vara man kan unna sig för att man har pengar som man kan undvara.

Som det har blivit så är det en investering mer än något annat. Om inte rent monitärt så en investering i ens personliga image och appearance.

Ja, lite fårskicksbeteende över det hela.
Däremot så ser jag att Sky-dwellern börjar gå söderut. En klocka jag egentligen gillar av någon anledning.
Beror det på att Rolex har börjat sälja dessa i ett större omfång eller är det dags att casha in medans det går?

Varför jag gillar Sky-dweller (och Santos) är kanske för att jag som oftast befinner mig i luften.
Nu på land och har fightats i ”korvkiosken” men folk som oftast bär Submariner.
 

Bilagor

  • IMG_1448.jpeg
    IMG_1448.jpeg
    401.8 KB · Visningar: 5
Varför skulle någon med pengar ens tänka tanken på att sälja något man köpt för att man ville ha föremålet ifråga?

Däremot är det djävligt skönt att veta man faktiskt KAN sälja det och få igen en rejäl sudd av det man engång betalade om något skiter sig.
Speciellt på de (dyrare) prylar man har som egentligen är totalt meningslösa.

Personligen tycker jag ju klockor bilar konst vapen etc är bra mycket roligare "investeringsobjekt" än aktier obligationer och sparkonton som enbart är ettor och nollor på min skärm
håller med helt
 
Varför skulle någon med pengar ens tänka tanken på att sälja något man köpt för att man ville ha föremålet ifråga?

Däremot är det djävligt skönt att veta man faktiskt KAN sälja det och få igen en rejäl sudd av det man engång betalade om något skiter sig.
Speciellt på de (dyrare) prylar man har som egentligen är totalt meningslösa.

Personligen tycker jag ju klockor bilar konst vapen etc är bra mycket roligare "investeringsobjekt" än aktier obligationer och sparkonton som enbart är ettor och nollor på min skärm
Klart att det är skönt att veta. För många/samtliga av oss är det ett självklart plus (dock ingen dealbreaker). Men för många andra tror jag att det är en förutsättning för att man ska våga splasha iväg 100k på en klocka.
 
Varför skulle någon med pengar ens tänka tanken på att sälja något man köpt för att man ville ha föremålet ifråga?

Däremot är det djävligt skönt att veta man faktiskt KAN sälja det och få igen en rejäl sudd av det man engång betalade om något skiter sig.
Speciellt på de (dyrare) prylar man har som egentligen är totalt meningslösa.

Personligen tycker jag ju klockor bilar konst vapen etc är bra mycket roligare "investeringsobjekt" än aktier obligationer och sparkonton som enbart är ettor och nollor på min skärm

Helt riktigt. Någon med pengar köper något för att dom gillar föremålet.
Någon med pengar behöver inte heller försöka köpa sig status eller klass. Klass är dessutom svårt att köpa.

Nu pratar du om dig själv och hur du funderar. Men den stora massan verkar fundera helt annorlunda och det ser man på den explosion av rolexshoppare som uppstod ganska fort.
Sedan har vi ju fler märken som rycktes med.
Många som plötsligt fick ett klockintresse….eller Rolexintresse kanske är vettigare att säga.
 
Ja, om det går. Jag köper ju inte en ny fullt utrustad Renault som tappar 50% när man kör ut från handlaren. Köper såklart bilen jag vill ha, men med en tanke på potentiellt andrahans värde. Gör inte alla det?
Hade du köpt en bil i papper, som du vet är osäljbar?
Äpplen och päron. En normal bil är ingen onödig lyxvara utan en i många fall nödvändig utgift. Då är självklart ekonomin en mycket relevant faktor.

Pratar vi tex Ferrari däremot så blir det mer jämförbart. Jag tror tex inte att Zlatan har köpt 25 st bara för att han tror att de ska hålla/öka i värde. Ett plus så klart om de gör det men han köper dem oavsett. Däremot en person som maxbelånar huset för att kunna köpa en hade nog inte gjort det om han vet att han torskar nån mille på kuppen.
 
Ja, om det går. Jag köper ju inte en ny fullt utrustad Renault som tappar 50% när man kör ut från handlaren. Köper såklart bilen jag vill ha, men med en tanke på potentiellt andrahans värde. Gör inte alla det?
Hade du köpt en bil i papper, som du vet är osäljbar?

Jag hade nog köpt pappersbilar om jag hade gillat pappersbilar. Sedan vad jag är villig att betala för en pappersbil är en annan sak.
Köper du en 3 år gammal Porsche så har du många kr i prisdropp kvar.
Köp en beggad Davis Duster, så kan du förlora hela bilens värde och fortfarande spara pengar gentemot en Porsche. Räknar vi % så blir det lite annat.

Självklart är ingen ledsen över att priset inte droppar som fan, men för vissa är det just det som är det primära.
Det är ju ett under att folk köper annat än Rolex, Patek, VC eller AP….eller är det ett under?
 
Äpplen och päron. En normal bil är ingen onödig lyxvara utan en i många fall nödvändig utgift. Då är självklart ekonomin en mycket relevant faktor.

Pratar vi tex Ferrari däremot så blir det mer jämförbart. Jag tror tex inte att Zlatan har köpt 25 st bara för att han tror att de ska hålla/öka i värde. Ett plus så klart om de gör det men han köper dem oavsett. Däremot en person som maxbelånar huset för att kunna köpa en hade nog inte gjort det om han vet att han torskar nån mille på kuppen.

Det där inlägget var riktig spoon feeding och färdigtuggat
 
Jag hade nog köpt pappersbilar om jag hade gillat pappersbilar. Sedan vad jag är villig att betala för en pappersbil är en annan sak.
Köper du en 3 år gammal Porsche så har du många kr i prisdropp kvar.
Köp en beggad Davis Duster, så kan du förlora hela bilens värde och fortfarande spara pengar gentemot en Porsche. Räknar vi % så blir det lite annat.

Självklart är ingen ledsen över att priset inte droppar som fan, men för vissa är det just det som är det primära.
Det är ju ett under att folk köper annat än Rolex, Patek, VC eller AP….eller är det ett under?
En 3 år gammal Porsche förlorar inte värde så länge det inte är en familje Porsche dvs, suv eller panamera. Klassiska och nya Porschar i 911 familjen håller eller stiger i värde. Har ägd några och bytt upp mig varje år tjänat mellan 50 och 100´ på varje bil efter ett års ägande.
 
En 3 år gammal Porsche förlorar inte värde så länge det inte är en familje Porsche dvs, suv eller panamera. Klassiska och nya Porschar i 911 familjen håller eller stiger i värde. Har ägd några och bytt upp mig varje år tjänat mellan 50 och 100´ på varje bil efter ett års ägande.

Ja, tänker mest på deras familjebilar.
Droppar en cayenne turbo 10% från ny så har du torskat en hel Dacia duster om den tappat 100%.

Allt är inte en investering som ska ge avkastning, det går att köpa saker bara för att man gillar dessa.
Det finns folk som köper Rolex för att dom gillar klockan, sedan finn den stora massan som gillar ”statusen” och att dom eventuellt inte torskar. Varumärkesköpare, kanske man ska kalla dessa.
 
Ja, tänker mest på deras familjebilar.
Droppar en cayenne turbo 10% från ny så har du torskat en hel Dacia duster om den tappat 100%.

Allt är inte en investering som ska ge avkastning, det går att köpa saker bara för att man gillar dessa.
Det finns folk som köper Rolex för att dom gillar klockan, sedan finn den stora massan som gillar ”statusen” och att dom eventuellt inte torskar. Varumärkesköpare, kanske man ska kalla dessa.
Absolut, du har helt rätt i det. Jag gillar bilar mer än klockor även om det i bland går hand i hand. Jag har idag ingen värsting Porsche utan en gammal rackare från 68 som definitivt inte är snabbast vid rödljuset men sjunker förmodligen inte i värde.
4012E7B1-B83E-4F98-9070-950969E0C8B4_1_201_a.jpeg
 
Absolut, du har helt rätt i det. Jag gillar bilar mer än klockor även om det i bland går hand i hand. Jag har idag ingen värsting Porsche utan en gammal rackare från 68 som definitivt inte är snabbast vid rödljuset men sjunker förmodligen inte i värde.
4012E7B1-B83E-4F98-9070-950969E0C8B4_1_201_a.jpeg

Du kan säkert tjäna pengar på den, men min gissning är att du har köpt den för att du vill ha den. Däremot så hade tjusningen försvunnit om allmänheten börjar se det som investerings och statusobjekt och helt plötsligt står alla i kö.

Udda fåglar är en tjusning. En flock med skarvar är inte det
 
Absolut, du har helt rätt i det. Jag gillar bilar mer än klockor även om det i bland går hand i hand. Jag har idag ingen värsting Porsche utan en gammal rackare från 68 som definitivt inte är snabbast vid rödljuset men sjunker förmodligen inte i värde.
4012E7B1-B83E-4F98-9070-950969E0C8B4_1_201_a.jpeg

Har man en Porsche från -68 behöver man inte vara snabbast vid rödljuset. Man har vunnit ändå.
 
Helt riktigt. Någon med pengar köper något för att dom gillar föremålet.
Någon med pengar behöver inte heller försöka köpa sig status eller klass. Klass är dessutom svårt att köpa.

Nu pratar du om dig själv och hur du funderar. Men den stora massan verkar fundera helt annorlunda och det ser man på den explosion av rolexshoppare som uppstod ganska fort.
Sedan har vi ju fler märken som rycktes med.
Många som plötsligt fick ett klockintresse….eller Rolexintresse kanske är vettigare att säga.
Var väl knappast ett Rolex eller ens klockintresse.
Gratis Pengar intresse möjligtvis.

Precis som Aktier Fonder Bitcoin Guld eller annat som du tjänar pengar på utan att för den sakens skull behöva ha något övrigt djupare intresse.

Och det är det bästa som hänt klockbranchen sedan Quartzverket.
 
Var väl knappast ett Rolex eller ens klockintresse.
Gratis Pengar intresse möjligtvis.

Precis som Aktier Fonder Bitcoin Guld eller annat som du tjänar pengar på utan att för den sakens skull behöva ha något övrigt djupare intresse.

Och det är det bästa som hänt klockbranchen sedan Quartzverket.

Nu tror jag dock att man rent historiskt tjänar vettigare pengar på aktiemarknaden långsiktigt. Kortsiktigt så är det garanterat bättre förtjänst att kränga klocka när man kliver ut ur butiken.

Personligen ser jag gärna att mina hobbies och intressen just stannar där. Den dagen jag gör dessa till någon inkomstbringande del av mitt liv så har jag helt plötsligt förvandlat det till ett jobb.

MEN!
Skulle jag kunna gå in i en butik och hämta ut någon GMT eller annat till listpris så skulle jag göra det på en gång och även frågat om jag inte kan få köpa en till eller två.
 
Finns det ens en enda klockentusiast som på allvar vidhåller att just Rolex är " Det bäst&finaste som finns"?

Jag tvivlar
Klart det finns, miljontals!! Borta på TRF är de ju helt galna……

Skulle tippa på att den stora massan som köper Rolex standardklockor inte tänker så mkt på det sekundära värdet. Det är bara klocknördar på forum som gör det, och av moderskeppets alla kunder utger de/vi nån %….tops. DJ är by far den mest sålda klockan och när fru X köper en till sin make eller vice versa är det for life……
 
Klart det finns, miljontals!! Borta på TRF är de ju helt galna……

Skulle tippa på att den stora massan som köper Rolex standardklockor inte tänker så mkt på det sekundära värdet. Det är bara klocknördar på forum som gör det, och av moderskeppets alla kunder utger de/vi nån %….tops. DJ är by far den mest sålda klockan och när fru X köper en till sin make eller vice versa är det for life……
Många fruar och makar som verkar köpa klockor for life. Den vanliga mannen/frun som knallar in på en butik och vill köpa en DJ blir nog förvånad när dom får ett nej.
Hur många makar och fruar är intresserad när dom får höra att väntetiden är 2 år?

Hade det varit innan den våldsamma hypen så hade jag hållit med dig, men om Gert-Ivar hade fått för sig att köpa en 31mm DJ till sin fru 2022 med besked att den kanske kommer till nästa istid, ja då hade nog köplusten försvunnit.

De senaste 5-6 åren har varit galna. Innan dess så var det någorlunda sans.
 
Varför skulle någon med pengar ens tänka tanken på att sälja något man köpt för att man ville ha föremålet ifråga?

Däremot är det djävligt skönt att veta man faktiskt KAN sälja det och få igen en rejäl sudd av det man engång betalade om något skiter sig.
Speciellt på de (dyrare) prylar man har som egentligen är totalt meningslösa.

Personligen tycker jag ju klockor bilar konst vapen etc är bra mycket roligare "investeringsobjekt" än aktier obligationer och sparkonton som enbart är ettor och nollor på min skärm
Spot on där. Exakt såhär resonerar jag och det är en av flera anledningar till att jag hellre köper Rolex. Jag vill inte sälja mina och kommer högst sannolikt aldrig behöva det men känns fint att veta att jag i vart fall får tillbaka pengarna om jag behöver.

Sen tycker jag dom är snyggare än det andra i samma prisklass. Vi måste gå upp ett par prisklasser för att saker ska bli snyggare än Rolex designmässigt i mina ögon. Jag äger dock andra märken än Rolex också men har köpt dessa för jag gillar designen på just det uret då liksom jag gjort när jag köpt en Rolex.
 
Spot on där. Exakt såhär resonerar jag och det är en av flera anledningar till att jag hellre köper Rolex. Jag vill inte sälja mina och kommer högst sannolikt aldrig behöva det men känns fint att veta att jag i vart fall får tillbaka pengarna om jag behöver.

Sen tycker jag dom är snyggare än det andra i samma prisklass. Vi måste gå upp ett par prisklasser för att saker ska bli snyggare än Rolex designmässigt i mina ögon. Jag äger dock andra märken än Rolex också men har köpt dessa för jag gillar designen på just det uret då liksom jag gjort när jag köpt en Rolex.
+1
 
Tillbaka
Topp