• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Off topic as fuck! Men jag bokade resa till Thailand i söndags. 2 vuxna, 2 barn (7 & 11 år)
Flyg, boende och frukost gick lös på 92k för två veckor. Vi lär ju vilja ha lunch, middag, glass osv där också så jag räknar med 120k! Så några 10 semestrar är det inte! Men det stärker ändå bara tesen att allt annat blivit sjukt pissdyrt så att ha en klocka som binder upp kapital man egentligen inte har är hål i huvudet! Personligen tror jag det komma pinna på nedåt. Redan nu bumpas ju en del SS rolex på k&s för under list. Lägre kommer det gå, sen oklart hur mycket. Men jag tror att nästa hajp kommer röra annat än klockor. Vem vet vad, coola veteranbilar kanske?
 
Off topic as fuck! Men jag bokade resa till Thailand i söndags. 2 vuxna, 2 barn (7 & 11 år)
Flyg, boende och frukost gick lös på 92k för två veckor. Vi lär ju vilja ha lunch, middag, glass osv där också så jag räknar med 120k! Så några 10 semestrar är det inte! Men det stärker ändå bara tesen att allt annat blivit sjukt pissdyrt så att ha en klocka som binder upp kapital man egentligen inte har är hål i huvudet! Personligen tror jag det komma pinna på nedåt. Redan nu bumpas ju en del SS rolex på k&s för under list. Lägre kommer det gå, sen oklart hur mycket. Men jag tror att nästa hajp kommer röra annat än klockor. Vem vet vad, coola veteranbilar kanske?

Vet inte riktigt vad poängen är? Tycker snarare din resa verkar sanslöst dyr och när man hör det tycker jag personligen bara att klockor känns som en rätt billig hobby. Men resor överlag är orimligt dyra varför jag avstår så mycket det går just nu. Man får bara ångest när man jämför med alla prylar man kan lägga pengarna på istället. Dessutom mycket roligare med nya prylar som man får behålla och njuta av permanent än något som försvunnit efteråt. Men smaken är som baken.
 
Off topic as fuck! Men jag bokade resa till Thailand i söndags. 2 vuxna, 2 barn (7 & 11 år)
Flyg, boende och frukost gick lös på 92k för två veckor. Vi lär ju vilja ha lunch, middag, glass osv där också så jag räknar med 120k! Så några 10 semestrar är det inte! Men det stärker ändå bara tesen att allt annat blivit sjukt pissdyrt så att ha en klocka som binder upp kapital man egentligen inte har är hål i huvudet! Personligen tror jag det komma pinna på nedåt. Redan nu bumpas ju en del SS rolex på k&s för under list. Lägre kommer det gå, sen oklart hur mycket. Men jag tror att nästa hajp kommer röra annat än klockor. Vem vet vad, coola veteranbilar kanske?

Kul med resa! :) Men håller inte med dig i övrigt. Räntorna är på väg ner, marginalskatt sänks, siktgränsen för statlig inkomstskatt höjs och jobbskatteavdrag förstärks. Så jag tror snarare att vi kommer se en prisökning.
 
Vet inte riktigt vad poängen är? Tycker snarare din resa verkar sanslöst dyr och när man hör det tycker jag personligen bara att klockor känns som en rätt billig hobby. Men resor överlag är orimligt dyra varför jag avstår så mycket det går just nu. Man får bara ångest när man jämför med alla prylar man kan lägga pengarna på istället. Dessutom mycket roligare med nya prylar som man får behålla och njuta av permanent än något som försvunnit efteråt. Men smaken är som baken.

Minnen har du med dig för livet och de är ovärderliga, en pryl är en pryl och har ett givet värde. Tror få människor i livets slutskede ser tillbaka och tänker ”vilket liv jag levt” och då refererar till exempelvis sin klocksamling eller vilken bil/bilar man ägt. Jag skulle aldrig prioritera ner att resa med min familj för att konsumera prylar.

Poängen är väll dock att om man, som många, uppskattar att resa ja då får man mindre pengar att konsumera prylar, klockor, för.
 
Vet inte riktigt vad poängen är? Tycker snarare din resa verkar sanslöst dyr och när man hör det tycker jag personligen bara att klockor känns som en rätt billig hobby. Men resor överlag är orimligt dyra varför jag avstår så mycket det går just nu. Man får bara ångest när man jämför med alla prylar man kan lägga pengarna på istället. Dessutom mycket roligare med nya prylar som man får behålla och njuta av permanent än något som försvunnit efteråt. Men smaken är som baken.
Min poäng är att gemena man kanske värderar annat än klockor framgent?! Och med gemena man menar jag Svensson som lajvar rik! Ja resan är apdyr, men det har blivit apdyrt med resor, och fan allt annat också för den delen! En stor del av klockhajpen, och den sjuka prisökningen här, tror jag hade mycket att göra med coviden! Folk fick bra ekonomi men kunde inte bränna på resor. Då blev det trendigt med klockor. Nu är världen öppen igen, entusiaster kommer fortsätta köpa klockor. Mellanchefer i medelåldern (som jag själv) kommer värdera annat än just en flashig klocka man egentligen inte har råd med. Som en resa för familjen som ger upplevelser för mer än mig själv! Hade jag varit singel hade jag nog lagt den där hundringen på något kul, som några klockor. Nu har jag familj och lägger hundringen på en schysst resa för hela familjen. Tror inte jag är unik som resonerar så! Återigen tycker jag också det är kul med prylar, men jag har även en familj som faktiskt tycker en sån här resa är roligare än att pappa får en ny klocka, uppdaterad vapengarderob, ny hemmabio osv.

Jag tror som sagt att fler familjer kommer resonera likt jag gör ovan vilket tightar till kretsen av köpare på överprisade, massproducerade, stålklockor. Välbärgade (läs rika) människor, entusiaster och barnlösa yngre par kommer säkert konsumera prylar i hög takt. Men min känsla är att en ganska stor del av köparna som drivit upp priserna senaste åren gjort det för att det varit en ”säker investering” som man egentligen inte haft råd med. Och de köparna kommer tänka om.

Jag kan givetvis har helt jävla fel, det har jag haft en gång förut tror jag. Minns inte om vad för det var säkert 15-20 år sen. Men jag tror jag haft fel nån gång…
Kul med resa! :) Men håller inte med dig i övrigt. Räntorna är på väg ner, marginalskatt sänks, siktgränsen för statlig inkomstskatt höjs och jobbskatteavdrag förstärks. Så jag tror snarare att vi kommer se en prisökning.
Ja, den som lever får se 😬 som jag skrev ovan gissar och spekulerar jag bara. Jag kan givetvis ha helt fel. Tiden kommer visa
 
Minnen har du med dig för livet och de är ovärderliga, en pryl är en pryl och har ett givet värde. Tror få människor i livets slutskede ser tillbaka och tänker ”vilket liv jag levt” och då refererar till exempelvis sin klocksamling eller vilken bil/bilar man ägt. Jag skulle aldrig prioritera ner att resa med min familj för att konsumera prylar.

Poängen är väll dock att om man, som många, uppskattar att resa ja då får man mindre pengar att konsumera prylar, klockor, för.
Exakt det här jag menar! Såhär resonerar jag. Och tror jag är långt ifrån unik. Tror därför att priserna kommer gå ned, många som köpt och drivit upp hajpen vill göra något annat för stålarna nu
 
Minnen har du med dig för livet och de är ovärderliga, en pryl är en pryl och har ett givet värde. Tror få människor i livets slutskede ser tillbaka och tänker ”vilket liv jag levt” och då refererar till exempelvis sin klocksamling eller vilken bil/bilar man ägt. Jag skulle aldrig prioritera ner att resa med min familj för att konsumera prylar.

Poängen är väll dock att om man, som många, uppskattar att resa ja då får man mindre pengar att konsumera prylar, klockor, för.

Tror inte han syftade på att prioritera ner att resa utan mer själva kostnaden som kanske var orimligt hög för en familjeresa. Går ju resa billigare.

Jag tycker också att en pryl kan ha flera minnen för livet och också någonting som kan njutas av de efterlevande i familjen och ha som ett minne av sin mor/far.

Håller med dig i att priser på olika prylar etc kommer öka. Köpkraften kommer så småningom bli starkare och då ökar också lyxkonsumtionen
 
Tror inte han syftade på att prioritera ner att resa utan mer själva kostnaden som kanske var orimligt hög för en familjeresa. Går ju resa billigare.

Jag tycker också att en pryl kan ha flera minnen för livet och också någonting som kan njutas av de efterlevande i familjen och ha som ett minne av sin mor/far.

Håller med dig i att priser på olika prylar etc kommer öka. Köpkraften kommer så småningom bli starkare och då ökar också lyxkonsumtionen
Klart det går att resa billigare! Går att resa dyrare också! Viktigt dock att ha i åtanke här är att detta är absolut ingen extravagant resa! Kört en två veckors charter med ving. Kunde sparat ca 10k med att köra flygstol och bokat via hotels, booking eller liknande. Men som svenska kronan är nu är det dyrt att resa. Fick ärligt talat en chock själv att det kostade som det gjorde. Men det är några år sen jag gjorde en skaplig solresa. Och har man barn i skolan som ska söka ledigt, vi ska ha semester, en viss standard på boende osv så kostar det att åka. Kan du åka imorgon, dela rum med 20 andra, köra 3 mellanlandningar osv kan du säkert spara en del. Men vill man ha en halvt vettig resa så kostar det som en beggad stålrolle
 
Klart det går att resa billigare! Går att resa dyrare också! Viktigt dock att ha i åtanke här är att detta är absolut ingen extravagant resa! Kört en två veckors charter med ving. Kunde sparat ca 10k med att köra flygstol och bokat via hotels, booking eller liknande. Men som svenska kronan är nu är det dyrt att resa. Fick ärligt talat en chock själv att det kostade som det gjorde. Men det är några år sen jag gjorde en skaplig solresa. Och har man barn i skolan som ska söka ledigt, vi ska ha semester, en viss standard på boende osv så kostar det att åka. Kan du åka imorgon, dela rum med 20 andra, köra 3 mellanlandningar osv kan du säkert spara en del. Men vill man ha en halvt vettig resa så kostar det som en beggad stålrolle

Håller med, kronan är usel. Hoppas du hade en bra resa iaf med tanke på degen du fick punga upp
 
Det är deras jag menar också.
Folk kommer att göra dig sv med sina överpriser stålklo kor för att få loss kapital.
Sen kommer entusiaster naturligtvis fortsätta, men dessa "mellanchefer" har nog börjat prioritera annat.
Som.nån skrev, hajpen är nog över och det kommer komma nåt nytt som "alla" ska hs/göra :)

Mvh. :)
 
Bokade i söndags. Åker i slutat av januari så det återstår att se. Men som du säger, med tanke på pengen hoppas jag verkligen att det blir kanon 😎
Och inte drabbar det nån fattig.

Hade det kostat 125 hade du åkt ändå,för skillnaden är bara småpengar.

Likadant får man nog tänka om bra många meningslösa prylar ingen behöver,men gärna vill ha.
Bara gräva lite djupare i plånboken och betala.
För det blir inte billigare imorrn.
 
Och inte drabbar det nån fattig.

Hade det kostat 125 hade du åkt ändå,för skillnaden är bara småpengar.

Likadant får man nog tänka om bra många meningslösa prylar ingen behöver,men gärna vill ha.
Bara gräva lite djupare i plånboken och betala.
För det blir inte billigare imorrn.
Stålklockor är nog med stor risk eller chans, beroende på hur man ser det, billigare imorgon :p
 
Stålklockor är nog med stor risk eller chans, beroende på hur man ser det, billigare imorgon :p
Så kan det ju vara,vem vet?

Poängen var väl att vill jag ha något idag så handlar jag oavsett om det kostar 100 eller 125.
Det spelar ingen roll och skillnaden är försumbar på en meningslös pryl.

Men om mjölken går upp från 10 till 12kr eller bensinen blir 25öre dyrare.
Då blir det fattighuset direkt
 
Så kan det ju vara,vem vet?

Poängen var väl att vill jag ha något idag så handlar jag oavsett om det kostar 100 eller 125.
Det spelar ingen roll och skillnaden är försumbar på en meningslös pryl.

Men om mjölken går upp från 10 till 12kr eller bensinen blir 25öre dyrare.
Då blir det fattighuset direkt
Helt riktigt. Lyx betalar vi gärna för, men vardagliga saker som tex mjölk och bensin som kanske blir en totalkostnad på 300kr/år skriker vi rakt ut över.

Jsg har inte tänkt på det så. Men du har helt rätt! ☺️
 
Och inte drabbar det nån fattig.

Hade det kostat 125 hade du åkt ändå,för skillnaden är bara småpengar.

Likadant får man nog tänka om bra många meningslösa prylar ingen behöver,men gärna vill ha.
Bara gräva lite djupare i plånboken och betala.
För det blir inte billigare imorrn.
Absolut. Så är det. Och som jag skrev ovan, tiden får visa. Jag tror div stålklockor kommer gå ner ytterligare. Sen tror jag att ädelmetaller och tvåton kommer stå sig bättre. Och just tvåton är ju, och har varit, lika med pest i många år. Och jag har noll och ingen data eller liknande som styrker min tes. Endast en magkänsla som absolut kan vara galet fel. Men blir intressant om säg 10 år att gå tillbaka hit i tråden och se hur verkligheten då ser ut.

Då sitter man väl hör och gnäller för att man bokat motsvarande resa för en kvarts miljon 😂
 
Absolut. Så är det. Och som jag skrev ovan, tiden får visa. Jag tror div stålklockor kommer gå ner ytterligare. Sen tror jag att ädelmetaller och tvåton kommer stå sig bättre. Och just tvåton är ju, och har varit, lika med pest i många år. Och jag har noll och ingen data eller liknande som styrker min tes. Endast en magkänsla som absolut kan vara galet fel. Men blir intressant om säg 10 år att gå tillbaka hit i tråden och se hur verkligheten då ser ut.

Då sitter man väl hör och gnäller för att man bokat motsvarande resa för en kvarts miljon 😂
Och det är klart bättre än att vara nedgrävd.

För då kvittar det vad klockor är värda eller resor kostar.
Finns en hel del som inte kostar en enda spänn men ändå är värt mer än alla forumets Guldrollar....
 
Off topic as fuck! Men jag bokade resa till Thailand i söndags. 2 vuxna, 2 barn (7 & 11 år)
Flyg, boende och frukost gick lös på 92k för två veckor. Vi lär ju vilja ha lunch, middag, glass osv där också så jag räknar med 120k! Så några 10 semestrar är det inte! Men det stärker ändå bara tesen att allt annat blivit sjukt pissdyrt så att ha en klocka som binder upp kapital man egentligen inte har är hål i huvudet! Personligen tror jag det komma pinna på nedåt. Redan nu bumpas ju en del SS rolex på k&s för under list. Lägre kommer det gå, sen oklart hur mycket. Men jag tror att nästa hajp kommer röra annat än klockor. Vem vet vad, coola veteranbilar kanske?

Tycker 92k SEK låter billigt för 4a personer för 2 veckor.

Om man bryter ner det:
Flyg: 8000*4=32k
Hotell: 2000*2*14 = 56k (ni behöver ju antingen 2 rum eller ett stort familjerum/svit)
Frukost: 100*4*14 = 5.6k

= 93600 SEK

Det är väl helt rimliga priser på allting tänker jag? Speciellt när du betalar med svenska pesetas som är nästinstill värdelösa. Jag lyckas sällan göra en så billig resa som ovan.

Men du har ju helt rätt, svensken med sina låga löner och höga bolån har ju noll utrymme att både göra resor som dessa och unna sig sportstål Rolex på frekvent basis. Men att man har en eller två fina klockor, som man kör hela livet, det känns det ju som de flesta mellanchefer har råd med och är de inte precis så de beter sig också? Man har sin klocka man en gång köpte, tex. en stål Rolex och det är den man kör som daily beater?
 
Senast ändrad:
Tycker 92k SEK låter billigt för 4a personer för 2 veckor.

Om man bryter ner det:
Flyg: 8000*4=28k
Hotell: 2000*2*14 = 56k (ni behöver ju antingen 2 rum eller ett stort familjerum/svit)
Frukost: 100*4*14 = 5.6k

= 93600 SEK

Det är väl helt rimliga priser på allting tänker jag? Speciellt när du betalar med svenska pesetas som är nästinstill värdelösa. Jag lyckas sällan göra en så billig resa som ovan.

Men du har ju helt rätt, svensken med sina låga löner och höga bolån har ju noll utrymme att både göra resor som dessa och unna sig sportstål Rolex på frekvent basis. Men att man har en eller två fina klockor, som man kör hela livet, det känns det ju som de flesta mellanchefer har råd med och är de inte precis så de beter sig också? Man har sin klocka man en gång köpte, tex. en stål Rolex och det är den man kör som daily beater?

2000kr för rummen kan man nog enkelt klara billigare om man vill. Men det är en prioriteringsfråga.
 
2000kr för rummen kan man nog enkelt klara billigare om man vill. Men det är en prioriteringsfråga.
Allt som gäller lyxkonsumtion är ju en prioriteringsfråga.

Själv är jag tillräckligt lyckligt lottad så att jag både kan boka en resa för 100k och köpa klockor jag gillar. Däremot om jag var tvungen att ha klockor på +150k så hade det blivit Säffle istället för Maldiverna på semestern. Så därför håller jag mig till klockor i spannet 30-80k.

Nu är det ganska kraftigt offtopic. Själv är jag också inne på att priserna kommer vända upp igen så snart räntorna kommit ner en bit till och regeringens budget för 2025 börjar kicka in. Gissar någon gång i början av sommaren.

Så ska man göra fynd gäller det att passa på. Lyxkonsumtion slutar folk ogärna med, man lånar hellre upp mer på huset.
 
Allt som gäller lyxkonsumtion är ju en prioriteringsfråga.

Själv är jag tillräckligt lyckligt lottad så att jag både kan boka en resa för 100k och köpa klockor jag gillar. Däremot om jag var tvungen att ha klockor på +150k så hade det blivit Säffle istället för Maldiverna på semestern. Så därför håller jag mig till klockor i spannet 30-80k.

Nu är det ganska kraftigt offtopic. Själv är jag också inne på att priserna kommer vända upp igen så snart räntorna kommit ner en bit till och regeringens budget för 2025 börjar kicka in. Gissar någon gång i början av sommaren.

Så ska man göra fynd gäller det att passa på. Lyxkonsumtion slutar folk ogärna med, man lånar hellre upp mer på huset.

Jag tror särskilt att lyxprylar med ädelmetaller kommer öka kraftigt i framtiden. Dels ser man vilken linje Rolex valde att ta i sitt senaste släpp där man släppte en guldtacka med ett urverk i som dessutom hjälper till med att sjunka snabbt till botten med (SD). Utöver denna fanns det några andra klockor med strössel, guld och platina etc.

Sedan har det blivit rätt tydligt vilken utveckling guld har haft med en ständigt uppåtgående kurva. Listpriset höjs någonstans också eftersom guldet blir dyrare vilket gör att om man inte vill köpa otroligt dyrt till list får man gå till beg marknaden och där tror jag att priserna kommer försöka hänga med vilket pressar upp priserna. Tror Rolex gjorde någon prishöjning spontant på alla ädelmetallsklockor också nyligen. Tror det var 4%?

Till dem som inte gillar guld eller bara vill hålla sig SS/plåtklockor så tror jag att de kommer återhämta sig något och eftertraktade modeller kommer nog alltid stå sig relativt ok i pris.

I en internationell marknad med klockor kommer det alltid finnas en marknad för ”flashiga” dyra klockor. De påverkas inte lika hårt av räntesvängningar eller dålig ekonomi. Kapitalet är så starkt ändå så de kan lyxkonsumera på ett annat sätt och då kostar det vad de kostar

Edit: med ”de” menar jag att folk inte påverkas lika hårt.
 
2000kr för rummen kan man nog enkelt klara billigare om man vill. Men det är en prioriteringsfråga.

Ja, men ska man på semester så långt vill man väl bo bra och njuta på en schyst resort? Snabb sökning, Marriot Mai Khao 4 stjärnigt i Pukan, 2 veckor 72k SEK för familjerum med två sovrum. Nu har han alltså bokat något betydligt billigare än så, jag passar hellre på hela solsemestern än att gå ner lägre än han gjort på hotell. Undantaget är väl kanske om man bara ska sova på rummet och annars inte vistas alls på hotellet, vilket knappast lär va fallet i Thailand..
 
Tycker 92k SEK låter billigt för 4a personer för 2 veckor.

Om man bryter ner det:
Flyg: 8000*4=32k
Hotell: 2000*2*14 = 56k (ni behöver ju antingen 2 rum eller ett stort familjerum/svit)
Frukost: 100*4*14 = 5.6k

= 93600 SEK

Det är väl helt rimliga priser på allting tänker jag? Speciellt när du betalar med svenska pesetas som är nästinstill värdelösa. Jag lyckas sällan göra en så billig resa som ovan.

Men du har ju helt rätt, svensken med sina låga löner och höga bolån har ju noll utrymme att både göra resor som dessa och unna sig sportstål Rolex på frekvent basis. Men att man har en eller två fina klockor, som man kör hela livet, det känns det ju som de flesta mellanchefer har råd med och är de inte precis så de beter sig också? Man har sin klocka man en gång köpte, tex. en stål Rolex och det är den man kör som daily beater?
Rätt kul,eller kanske bizzarrt är rättare ord, när någon kan tycka ett halvårs lön efter skatt för en lågavlönad svensk är billigt för att rulla familjen I sanden två veckor.

Tältsemester I Mjölby är långt borta där....
 
Rätt kul,eller kanske bizzarrt är rättare ord, när någon kan tycka ett halvårs lön efter skatt för en lågavlönad svensk är billigt för att rulla familjen I sanden två veckor.

Tältsemester I Mjölby är långt borta där....
Så är det, en värld av have och have nots. Överlag de som köper eller överväger att köpa Rolex (som lurar i denhär tråden) tillhör ju en rätt exklusiv skara ur ett svenskt perspektiv. Det lär vända sig i magen på rätt många om de får höra vad en Daytona kostar att köpa, än värre när någon köpt den begagnat ytterligare 100k SEK över list.

När jag är på besök i Svedala pratar jag aldrig om vad t.ex. min VCO Chrono kostar. Påtal om resor, den dyraste familjeresan jag någonsin gjort var över jul och nyår förra året till dina hemtrakter i LA/Vegas/SF. Jeezes vad dyrt det är där, jag fick dra ner lite på standarden, 5 stjärniga hotell i LA och SF i bra lägen var ju bara att glömma. Till och med Vegas var dyrt speciellt kring nyår. Flygbiljetter var delvis finansierade med hjälp av miles för vår familj på 3, men vi brände ju över 200k SEK ändå för att snurra runt i vår pick-up i 2 veckor. Fantastisk resa, men det började ljuda till och med i min snåltarm..
 
Senast ändrad:
Jsg skulle aldrig lägga 92k på en 14 dagars semester. Men så reser jag oftast i ryggsäck utan kostymer och annat som jag inte behöver, jag bor hellre som lokalbefolkningen än på ett lyxigt hotellrum.
Det enda jag skulle få då var fina väggar och lampor att titta på när jag lagt ev barn, 14 dagars värme och fina badvatten.
För mig är det inte värt en hundring att bada på fina stränder med andra skandinavier/européer.

Sorry för off topic.

Hur ser det ut med Breitling navitimer nu?
Finns det någon som har en och kan berätta lite hur den känns jämfört med tex datejust 41, sub 114060/116610 eller speedmaster PRO?
Samt vad som är rimligt att betala för en i hyggligt skick?

Mvh Perry
 
Allt som gäller lyxkonsumtion är ju en prioriteringsfråga.

Själv är jag tillräckligt lyckligt lottad så att jag både kan boka en resa för 100k och köpa klockor jag gillar. Däremot om jag var tvungen att ha klockor på +150k så hade det blivit Säffle istället för Maldiverna på semestern. Så därför håller jag mig till klockor i spannet 30-80k.

Nu är det ganska kraftigt offtopic. Själv är jag också inne på att priserna kommer vända upp igen så snart räntorna kommit ner en bit till och regeringens budget för 2025 börjar kicka in. Gissar någon gång i början av sommaren.

Så ska man göra fynd gäller det att passa på. Lyxkonsumtion slutar folk ogärna med, man lånar hellre upp mer på huset.

Lyxkonsumtion är en prioriteringsfråga för medelklassen. För de rika behövs inte några större prioriteringar då man inte behöver avstå en resa till Maldiverna bara för att man köpte en Bentley förra veckan. För de fattiga så är det bara att glömma både klocka, resa och Bentley. Man får sikta på att späda ut mjölken med vatten.
 
Ja, men ska man på semester så långt vill man väl bo bra och njuta på en schyst resort? Snabb sökning, Marriot Mai Khao 4 stjärnigt i Pukan, 2 veckor 72k SEK för familjerum med två sovrum. Nu har han alltså bokat något betydligt billigare än så, jag passar hellre på hela solsemestern än att gå ner lägre än han gjort på hotell. Undantaget är väl kanske om man bara ska sova på rummet och annars inte vistas alls på hotellet, vilket knappast lär va fallet i Thailand..

Personligen så är jag inte så förtjust i Phuket längre och föredrar i så fall Bangkok för hotell och shopping och Koh Samet om jag vill ha strand. Phuket känns som en ok kompromiss.

För 2.000kr får man ändå ett hyfsat hotell i Bangkok med vettig placering. Sen är det ju lite annat om man åker vid jul.
 
Lyxkonsumtion är en prioriteringsfråga för medelklassen. För de rika behövs inte några större prioriteringar då man inte behöver avstå en resa till Maldiverna bara för att man köpte en Bentley förra veckan. För de fattiga så är det bara att glömma både klocka, resa och Bentley. Man får sikta på att späda ut mjölken med vatten.
Nej, iallafall prioriteringar på en annan nivå. Dvs ska jag köpa en egen söderhavsö eller hålla tillgodo med en yacht och diverse annat. 😂
 
Rätt säker på att den nedåtgående trenden inte kommer följas av en ny uppgång. Väldigt många köpte en dyr klocka ”bara för att ha” eller som investering och märkte att det inte gav någon större utdelning alt aldrig använde klockan. Många förlorade eller kommer förlora pengar på sina klockor.

Dessa köpare kommer inte tillbaka. Samt att marknaden är översvämmad av nya lagerklockor som inte flippats.

Ett tydligt tecken är att gråhandlarna, de som försöker leva på detta nu börjat dumpa priserna för de inser att lagren och tillgänglighet hos Rolex bara ökar.

På andra sidan pölen ser man en ännu större nedgång än den vi fått här. Tror det kommer fortsätta ner i samband med att tillgängligheten hos Rolex ökar.
Jag tror du har helt rätt här.
 
Tillbaka
Topp