• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Så är det, en värld av have och have nots. Överlag de som köper eller överväger att köpa Rolex (som lurar i denhär tråden) tillhör ju en rätt exklusiv skara ur ett svenskt perspektiv. Det lär vända sig i magen på rätt många om de får höra vad en Daytona kostar att köpa, än värre när någon köpt den begagnat ytterligare 100k SEK över list.

När jag är på besök i Svedala pratar jag aldrig om vad t.ex. min VCO Chrono kostar. Påtal om resor, den dyraste familjeresan jag någonsin gjort var över jul och nyår förra året till dina hemtrakter i LA/Vegas/SF. Jeezes vad dyrt det är där, jag fick dra ner lite på standarden, 5 stjärniga hotell i LA och SF i bra lägen var ju bara att glömma. Till och med Vegas var dyrt speciellt kring nyår. Flygbiljetter var delvis finansierade med hjälp av miles för vår familj på 3, men vi brände ju över 200k SEK ändå för att snurra runt i vår pick-up i 2 veckor. Fantastisk resa, men det började ljuda till och med i min snåltarm..
Det kostar att ligga på topp.
Och det drabbar ju ingen fattig, nästan skönt slippa svenskfattig mellamjölk och ängsliga mellanchefer med familj som blir kissiga om inte skor strumpor och shorts matchar.
Och det är väl enbart I Sverige 200K sek kan anses som mycket.
20K USD. En halvdan månadsinkomst för sådär tio miljoner amerikaner.

För vad skulle då UllaBritt och Hans I Falkenberg tro när de ser alla semesterkort...

De som har har.
Och skiter helt I vad andra tycker&tänker.
Förmodligen därför mycket av Rolex släpp detta år har gott med strössel
 
Kul med resa! :) Men håller inte med dig i övrigt. Räntorna är på väg ner, marginalskatt sänks, siktgränsen för statlig inkomstskatt höjs och jobbskatteavdrag förstärks. Så jag tror snarare att vi kommer se en prisökning.
Riktning och läge är ju två olika saker. Visst räntorna går ned men landar kanske på dubbelt mot all time low och det är mycket flis för en villa i Stockholm. Likaså går inflationstakten ned men det innebär ju bara ett saker inte blir dyrare i lika hög takt som nyss. Skattesänkningar gör ju sitt förstås men reallönerna har sjunkit långt mer än skattelättnaden hjälper upp. Så.... näe det dröjer tills vi ser en prisökning på onödiga klockor.
 
Riktning och läge är ju två olika saker. Visst räntorna går ned men landar kanske på dubbelt mot all time low och det är mycket flis för en villa i Stockholm. Likaså går inflationstakten ned men det innebär ju bara ett saker inte blir dyrare i lika hög takt som nyss. Skattesänkningar gör ju sitt förstås men reallönerna har sjunkit långt mer än skattelättnaden hjälper upp. Så.... näe det dröjer tills vi ser en prisökning på onödiga klockor.

Typ, alla, spår ökade bostadspriser under 2025. Idag kom en rapport kring konjunkturprognos där man tror att konsumtionen ökar med runt 3,5%.

Så näe… Jag tror inte det dröjer länge tills vi ser en prisökning. Sen kommer det med flertalet av argumenten du själv nämner inte vara så att det vi ser priser på det nivåer som det var 2021-2022 inom en snart framtid.
 
Typ, alla, spår ökade bostadspriser under 2025. Idag kom en rapport kring konjunkturprognos där man tror att konsumtionen ökar med runt 3,5%.

Så näe… Jag tror inte det dröjer länge tills vi ser en prisökning. Sen kommer det med flertalet av argumenten du själv nämner inte vara så att det vi ser priser på det nivåer som det var 2021-2022 inom en snart framtid.

Ökade bostadspriser går också många gånger ihop med positiva siffror på börsen vilket också medför ökad lyxkonsumtion. Det kommer att återhämta sig, som med allt annat. Frågan är bara hur mycket det går upp
 
Ökade bostadspriser går också många gånger ihop med positiva siffror på börsen vilket också medför ökad lyxkonsumtion. Det kommer att återhämta sig, som med allt annat. Frågan är bara hur mycket det går upp

Med tanke på hur duktiga vi är i denna tråd så är det ju ett under att vi inte köpte på oss både AP, PP, VC och Rolex innan förra rusningen.
 
Med tanke på hur duktiga vi är i denna tråd så är det ju ett under att vi inte köpte på oss både AP, PP, VC och Rolex innan förra rusningen.

Så är det. Jag lärde mig av mitt förra misstag och har bunkrat upp nu 🤣

Vill man tjäna pengar ska man bara samla på sig och investera pengar i både bostad och börsen för när räntan går ner så stiger det mesta så länge det inte sker någon rejält oförutsedd händelse som påverkar ekonomin
 
Det förutsätter ju att de har oändligt med kapital och är villiga att låsa upp mer I ett varulager.

Låter inte som någonting att sträva efter.
Det har ju inget annat val, de kan inte bara sitta på händerna och hoppas att deras dyra lager som de troligen köpt in över idag rådande marknadspriser bara säljs av sig själv. Så de måste fortsätta köpa in billigt för att kunna fortsätta sin verksamhet och täcka upp för förlusterna . Är nog många gråhandlare som får det riktigt tufft nu framöver om det fortsätter ner. Särskilt om de även har dåligt med kapital.

Har de bara kapital och har rullians på klockorna är idén bra men ser att många gråhandlare har klockor kvar de haft på hyllan i över ett år, dessa blir rena förlustaffärer.
 
Det har ju inget annat val, de kan inte bara sitta på händerna och hoppas att deras dyra lager som de troligen köpt in över idag rådande marknadspriser bara säljs av sig själv. Så de måste fortsätta köpa in billigt för att kunna fortsätta sin verksamhet och täcka upp för förlusterna . Är nog många gråhandlare som får det riktigt tufft nu framöver om det fortsätter ner. Särskilt om de även har dåligt med kapital.

Har de bara kapital och har rullians på klockorna är idén bra men ser att många gråhandlare har klockor kvar de haft på hyllan i över ett år, dessa blir rena förlustaffärer.
Eh??

Det var nog bland de sämsta råd jag hört.

Är affären död så kapa direkt.
Ta förlusten.Få loss bundet kapital och investera I något som du tror ger bra vinst.
Vad skulle det ge sitta på ett varulager du köpt in fel?
Vänta på att marknaden vänder medan du tvingas låna dyrt då ditt kapital är uppbundet?

Väldigt få företagare har obegränsad kostnadsfri kredit.
 
Eh??

Det var nog bland de sämsta råd jag hört.

Är affären död så kapa direkt.
Ta förlusten.Få loss bundet kapital och investera I något som du tror ger bra vinst.
Vad skulle det ge sitta på ett varulager du köpt in fel?
Vänta på att marknaden vänder medan du tvingas låna dyrt då ditt kapital är uppbundet?

Väldigt få företagare har obegränsad kostnadsfri kredit.
Så ser det tyvärr ut för många mindre gråvandlare om du tittar runt. De sitter fortfarande på samma klockor sen ett halvår tillbaka och försöker få ut orimliga priser. De har börjat med vissa prissänkningar redan men ligger fortfarande högt kontra vad marknaden vill betala.

Säger inte att alla gör så men många sitter tyvärr i båten där de snart måste dra av plåstret och ta förlustaffärerna.
 
Så ser det tyvärr ut för många mindre gråvandlare om du tittar runt. De sitter fortfarande på samma klockor sen ett halvår tillbaka och försöker få ut orimliga priser. De har börjat med vissa prissänkningar redan men ligger fortfarande högt kontra vad marknaden vill betala.

Säger inte att alla gör så men många sitter tyvärr i båten där de snart måste dra av plåstret och ta förlustaffärerna.
Det är nu det är dags att sälja, om ett halvår kommer folk slåss om KÖPARNA.
Då är det bra att ha pengar. ☝️
 
Typ, alla, spår ökade bostadspriser under 2025. Idag kom en rapport kring konjunkturprognos där man tror att konsumtionen ökar med runt 3,5%.

Så näe… Jag tror inte det dröjer länge tills vi ser en prisökning. Sen kommer det med flertalet av argumenten du själv nämner inte vara så att det vi ser priser på det nivåer som det var 2021-2022 inom en snart framtid.
Att "alla" spår ökade bostadspriser håller jag inte alls med om. Tvärtom är uppfattningen väldigt delad om utvecklingen. I Stockholms innerstad absolut men i övrigt tveksamt. Hemnet spår alltid ökade priser....
 
Att "alla" spår ökade bostadspriser håller jag inte alls med om. Tvärtom är uppfattningen väldigt delad om utvecklingen. I Stockholms innerstad absolut men i övrigt tveksamt. Hemnet spår alltid ökade priser....
Danske bank, Nordea, SEB, Handelsbanken, Länsförsäkringar och Swedbank tror alla på på ökade bostadspriser 2025. Se nedan artikel. Det här skriver man trots att prognoser också indikerar att lågkonjunkturen kan hålla i sig under nästa år och att arbetslösheten kan öka något. Men uppenbart trumpar då andra makroekonomiska aspekter så som räntenivån, de negativa aspekterna.

Tar gärna en källa på det du skriver om att det tvärtom är väldigt delat kring utvecklingen. För du verkar veta väldigt mycket.

Så med förväntad ökad konsumtion, ökade bostadspriser och lägre räntenivåer så är det ju inte konstigt om marknadspriserna på flera Rolexmodeller faktiskt ökar något, även om det kan bli en svag uppgång.

 
Danske bank, Nordea, SEB, Handelsbanken, Länsförsäkringar och Swedbank tror alla på på ökade bostadspriser 2025. Se nedan artikel. Det här skriver man trots att prognoser också indikerar att lågkonjunkturen kan hålla i sig under nästa år och att arbetslösheten kan öka något. Men uppenbart trumpar då andra makroekonomiska aspekter så som räntenivån, de negativa aspekterna.

Tar gärna en källa på det du skriver om att det tvärtom är väldigt delat kring utvecklingen. För du verkar veta väldigt mycket.

Så med förväntad ökad konsumtion, ökade bostadspriser och lägre räntenivåer så är det ju inte konstigt om marknadspriserna på flera Rolexmodeller faktiskt ökar något, även om det kan bli en svag uppgång.

Dock är det förstås bankernas högsta önskan att bostadspriserna rör sig uppåt igen, mer lån år folket betyder mer pengar att tjäna för dem (sen tror väl jag också att priserna kommer röra sig uppåt) men ändå... 😊
 
Eller så var det här med klockor en trend, som svagt håller på att dö ut och när det mest är intresserade kvar är marknaden betydligt mindre.

Den som lever får se
Jag tror ju det. När grannen och alla andra mellanchefer nöjer sig med en smartklocka så kommer Svensson att lyssna på sin tidigare blivande exfru och inse att armbandsur för 100k inte stärker äktenskapet och inte längre är wtt måste

Det kommer vara vi entusiaster kvar och de som faktiskt har pengar. Men jag gissar att de kommer gå på ädelmetall eller exklusivare märken. För dessa människor kommer "tävlan" att fortsätta.
Men boomen som varit gällande klockor håller på att avta. Det är därför stålklockorna sjunker i pris.

Det är vad jag tror iaf.

Mvh Perry
 
Danske bank, Nordea, SEB, Handelsbanken, Länsförsäkringar och Swedbank tror alla på på ökade bostadspriser 2025. Se nedan artikel. Det här skriver man trots att prognoser också indikerar att lågkonjunkturen kan hålla i sig under nästa år och att arbetslösheten kan öka något. Men uppenbart trumpar då andra makroekonomiska aspekter så som räntenivån, de negativa aspekterna.

Tar gärna en källa på det du skriver om att det tvärtom är väldigt delat kring utvecklingen. För du verkar veta väldigt mycket.

Så med förväntad ökad konsumtion, ökade bostadspriser och lägre räntenivåer så är det ju inte konstigt om marknadspriserna på flera Rolexmodeller faktiskt ökar något, även om det kan bli en svag uppgång.

Visst säger prognoserna att marknaden vänder och givetvis gör den det på sikt. Den långa trenden på fastighetsvärden har ju varit ökande länge. Men jag uttalar mig från läget i en mellanstor stad i mellansverige just nu där bilden hittills i år varit väldigt splittrad. Likaså förväntade man sig att marknaden skulle ta sig i våras vilket den inte alls gjorde. För tillfället går det bara att sälja hus i lägre prisklass. Allt annat är iskallt. Knappast en marknad som får folk att känna att nu lyfter det. Dom mäklare (personer) jag träffar är inte heller överdrivet optimistiska. Men återigen så är såklart priserna långsamt ökande på ett par års sikt. Dock tror inte jag att det är tecken på en marinad som kommer att bidra till kraftigt ökande Rolex priser.
 
Jag tror ju det. När grannen och alla andra mellanchefer nöjer sig med en smartklocka så kommer Svensson att lyssna på sin tidigare blivande exfru och inse att armbandsur för 100k inte stärker äktenskapet och inte längre är wtt måste

Det kommer vara vi entusiaster kvar och de som faktiskt har pengar. Men jag gissar att de kommer gå på ädelmetall eller exklusivare märken. För dessa människor kommer "tävlan" att fortsätta.
Men boomen som varit gällande klockor håller på att avta. Det är därför stålklockorna sjunker i pris.

Det är vad jag tror iaf.

Mvh Perry
Jag är tvärtom av uppfattningen att helguld och tvåton har ridit på stålhypen. Kollar man på vad som är tillgängligt hos AD för den breda massan så är det just ädelmetall med anledning av att det fick en skjuts upp under den värsta ståltrenden. Nu när folk har börjat prioritera om i ekonomin samt listpriserna höjts ett flertal gånger är det just dessa pjäser som förblir svårsålda.
 
Kollat hos tre olika AD nu efter en blå OP i 36mm. Står på ”intresselistan” hos två av de. En uppskattade väntetiden till ca 10 månader, den andra sa att de precis stängt listan, den tredje erbjöd mig en svart OP i 36mm som de hade inne, men visste inte när de kan tänkas få in den blåa. Det som fanns tillgängligt var en del 28-31mm i silver, svart och Air Kings. En kollega med köphistorik hade fått höra 1år+ för Explorer 36mm, vilket är intressant med tanke på hur många som säljs titt som tätt på forumet.

Någon som nyligen plockat ut en OP36 eller Explorer 36 och hur länge fick ni vänta?
 
Senast ändrad:
Jag är tvärtom av uppfattningen att helguld och tvåton har ridit på stålhypen. Kollar man på vad som är tillgängligt hos AD för den breda massan så är det just ädelmetall med anledning av att det fick en skjuts upp under den värsta ståltrenden. Nu när folk har börjat prioritera om i ekonomin samt listpriserna höjts ett flertal gånger är det just dessa pjäser som förblir svårsålda.
Ja men en klocks i guld eller rött guld är svårburen för oss skandinaver som är vita i hyn, då ska man ha en shysst bränna etc så det ser bra ut, så jag tror inte särskilt många köper en guld eller platinaklocka för att ha till vardags.

Sen pratar du om NYA stålklockor ut ur butikerna, en del av dem håller nog sitt pris tex Daytona och Pepsi.

Sen är det ju inte mer än en gissning från min sida heller, men det vore kul om stålklockorna kunde nå en nivå där man kan köpa en klocka och även våga använda den. :)
 
Sen är det ju inte mer än en gissning från min sida heller, men det vore kul om stålklockorna kunde nå en nivå där man kan köpa en klocka och även våga använda den. :)
OP, Explorer (1+2) och Sub no date är väl fortfarande OK prissatta (list), särskilt om man jämför med likvärdiga alternativ från Omega (till list). Men visst på Omega kan du väl räkna av ca 10% för rabatt men det gör fortfarande att en AT tex landar på ca 74k.
 
OP, Explorer (1+2) och Sub no date är väl fortfarande OK prissatta (list), särskilt om man jämför med likvärdiga alternativ från Omega (till list). Men visst på Omega kan du väl räkna av ca 10% för rabatt men det gör fortfarande att en AT tex landar på ca 74k.
Det har väl blivit betydligt svårare vad jag förstått att pruta på omega numera. Själv lyckades jag med 18% 2021 och 2022 på en at och en seamaster men det var före omega hade egen flaggskeppsbutik och istället ad’s överallt.
 
Det har väl blivit betydligt svårare vad jag förstått att pruta på omega numera. Själv lyckades jag med 18% 2021 och 2022 på en at och en seamaster men det var före omega hade egen flaggskeppsbutik och istället ad’s överallt.
Ja det stämmer. Jag blev erbjuden 14% i början av sommaren. Men med tanke på Omegas prishöjningar så landar ju allt fler av deras modeller nära Rolex listpriser…
 
De va mycket generösare än jag trodde, hört om i princip 0. Nånstans känns nästan rolex billiga med tanke på ex omega och breitlings priser.
Det är väl därför det är kö utanför Rolex medan Omega&Breitlingbutikerna gapar tomma.
Fick själv ca 25% rabatt på Seamaster helguld förra veckan utan att ens försöka pruta hos oberoende ÅF.
En klar mardröm som får Boutiqeansvariga vrida sig I plågor och varför oberoende kapas med motorsåg.
 
Tror inte han syftade på att prioritera ner att resa utan mer själva kostnaden som kanske var orimligt hög för en familjeresa. Går ju resa billigare.

Jag tycker också att en pryl kan ha flera minnen för livet och också någonting som kan njutas av de efterlevande i familjen och ha som ett minne av sin mor/far.

Håller med dig i att priser på olika prylar etc kommer öka. Köpkraften kommer så småningom bli starkare och då ökar också lyxkonsumtionen

Ja alltså nu blir det väldigt OT men jag tycker resor överlag kostar mer än det smakar. Men har lite svårt att njuta av just det och avskyr hela processen med att behöva vänta på flygplatser och sånt på avgångar. Gillar att ha kontroll själv och kör hellre bil någonstans även om det tagit ett par timmar längre. Som jag skrev är man olika som människor och prioriterar olika saker. Folk tycker det är sanslöst att jag inte blinkar över att köpa datorkomponenter för 50-60 papp, ofta med motivationen att "det är ju en schysst resa!". Och jag resonerar precis tvärt om när folk bokar en dyr resa. Jag förstår 100% argumenten i tråden för att detta är något som många prioriterar, personligen kopplar jag mycket bättre av om jag är på landet helt ensam ett par dar och inte gör någonting alls bara mer än att lyssna på havet och titta på träden typ.

Jag tror med det sagt att marknaden kommer stå sig bra när räntan går ned och köpkraften ökar igen. Folk slår nya världsrekord i alternativmatematik och har plötsligt råd med både resa och ny Rolex. ;) Ett eventuellt minskat generellt intresse kommer kompenseras av en ökad köpkraft. Men jag kan ha helt fel och allt totalkraschar också. Jag tror dock att det krävs att bostadsbubblan ska brista för att klockmarknaden även ska krascha och då blir man glad oavsett om ens klockor går ned lite eftersom man kan gå loss och köpa objekt där istället.
 
Tillbaka
Topp