Ett annat tecken är att gråhandlarna är desperata efter att köpa in klockor nu för tiden. Detta för att få in nya billigare inköp för att kompensera lagret med dyrare förluster.Jag tror du har helt rätt här.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ett annat tecken är att gråhandlarna är desperata efter att köpa in klockor nu för tiden. Detta för att få in nya billigare inköp för att kompensera lagret med dyrare förluster.Jag tror du har helt rätt här.
Det förutsätter ju att de har oändligt med kapital och är villiga att låsa upp mer I ett varulager.Ett annat tecken är att gråhandlarna är desperata efter att köpa in klockor nu för tiden. Detta för att få in nya billigare inköp för att kompensera lagret med dyrare förluster.
Riktning och läge är ju två olika saker. Visst räntorna går ned men landar kanske på dubbelt mot all time low och det är mycket flis för en villa i Stockholm. Likaså går inflationstakten ned men det innebär ju bara ett saker inte blir dyrare i lika hög takt som nyss. Skattesänkningar gör ju sitt förstås men reallönerna har sjunkit långt mer än skattelättnaden hjälper upp. Så.... näe det dröjer tills vi ser en prisökning på onödiga klockor.
Typ, alla, spår ökade bostadspriser under 2025. Idag kom en rapport kring konjunkturprognos där man tror att konsumtionen ökar med runt 3,5%.
Så näe… Jag tror inte det dröjer länge tills vi ser en prisökning. Sen kommer det med flertalet av argumenten du själv nämner inte vara så att det vi ser priser på det nivåer som det var 2021-2022 inom en snart framtid.
Ökade bostadspriser går också många gånger ihop med positiva siffror på börsen vilket också medför ökad lyxkonsumtion. Det kommer att återhämta sig, som med allt annat. Frågan är bara hur mycket det går upp
Med tanke på hur duktiga vi är i denna tråd så är det ju ett under att vi inte köpte på oss både AP, PP, VC och Rolex innan förra rusningen.
Det har ju inget annat val, de kan inte bara sitta på händerna och hoppas att deras dyra lager som de troligen köpt in över idag rådande marknadspriser bara säljs av sig själv. Så de måste fortsätta köpa in billigt för att kunna fortsätta sin verksamhet och täcka upp för förlusterna . Är nog många gråhandlare som får det riktigt tufft nu framöver om det fortsätter ner. Särskilt om de även har dåligt med kapital.Det förutsätter ju att de har oändligt med kapital och är villiga att låsa upp mer I ett varulager.
Låter inte som någonting att sträva efter.
Eh??Det har ju inget annat val, de kan inte bara sitta på händerna och hoppas att deras dyra lager som de troligen köpt in över idag rådande marknadspriser bara säljs av sig själv. Så de måste fortsätta köpa in billigt för att kunna fortsätta sin verksamhet och täcka upp för förlusterna . Är nog många gråhandlare som får det riktigt tufft nu framöver om det fortsätter ner. Särskilt om de även har dåligt med kapital.
Har de bara kapital och har rullians på klockorna är idén bra men ser att många gråhandlare har klockor kvar de haft på hyllan i över ett år, dessa blir rena förlustaffärer.
Så ser det tyvärr ut för många mindre gråvandlare om du tittar runt. De sitter fortfarande på samma klockor sen ett halvår tillbaka och försöker få ut orimliga priser. De har börjat med vissa prissänkningar redan men ligger fortfarande högt kontra vad marknaden vill betala.Eh??
Det var nog bland de sämsta råd jag hört.
Är affären död så kapa direkt.
Ta förlusten.Få loss bundet kapital och investera I något som du tror ger bra vinst.
Vad skulle det ge sitta på ett varulager du köpt in fel?
Vänta på att marknaden vänder medan du tvingas låna dyrt då ditt kapital är uppbundet?
Väldigt få företagare har obegränsad kostnadsfri kredit.
Det är nu det är dags att sälja, om ett halvår kommer folk slåss om KÖPARNA.Så ser det tyvärr ut för många mindre gråvandlare om du tittar runt. De sitter fortfarande på samma klockor sen ett halvår tillbaka och försöker få ut orimliga priser. De har börjat med vissa prissänkningar redan men ligger fortfarande högt kontra vad marknaden vill betala.
Säger inte att alla gör så men många sitter tyvärr i båten där de snart måste dra av plåstret och ta förlustaffärerna.
Det är alltid bra att ha pengarDet är nu det är dags att sälja, om ett halvår kommer folk slåss om KÖPARNA.
Då är det bra att ha pengar.
Att "alla" spår ökade bostadspriser håller jag inte alls med om. Tvärtom är uppfattningen väldigt delad om utvecklingen. I Stockholms innerstad absolut men i övrigt tveksamt. Hemnet spår alltid ökade priser....Typ, alla, spår ökade bostadspriser under 2025. Idag kom en rapport kring konjunkturprognos där man tror att konsumtionen ökar med runt 3,5%.
Så näe… Jag tror inte det dröjer länge tills vi ser en prisökning. Sen kommer det med flertalet av argumenten du själv nämner inte vara så att det vi ser priser på det nivåer som det var 2021-2022 inom en snart framtid.
Danske bank, Nordea, SEB, Handelsbanken, Länsförsäkringar och Swedbank tror alla på på ökade bostadspriser 2025. Se nedan artikel. Det här skriver man trots att prognoser också indikerar att lågkonjunkturen kan hålla i sig under nästa år och att arbetslösheten kan öka något. Men uppenbart trumpar då andra makroekonomiska aspekter så som räntenivån, de negativa aspekterna.Att "alla" spår ökade bostadspriser håller jag inte alls med om. Tvärtom är uppfattningen väldigt delad om utvecklingen. I Stockholms innerstad absolut men i övrigt tveksamt. Hemnet spår alltid ökade priser....
Dock är det förstås bankernas högsta önskan att bostadspriserna rör sig uppåt igen, mer lån år folket betyder mer pengar att tjäna för dem (sen tror väl jag också att priserna kommer röra sig uppåt) men ändå...Danske bank, Nordea, SEB, Handelsbanken, Länsförsäkringar och Swedbank tror alla på på ökade bostadspriser 2025. Se nedan artikel. Det här skriver man trots att prognoser också indikerar att lågkonjunkturen kan hålla i sig under nästa år och att arbetslösheten kan öka något. Men uppenbart trumpar då andra makroekonomiska aspekter så som räntenivån, de negativa aspekterna.
Tar gärna en källa på det du skriver om att det tvärtom är väldigt delat kring utvecklingen. För du verkar veta väldigt mycket.
Så med förväntad ökad konsumtion, ökade bostadspriser och lägre räntenivåer så är det ju inte konstigt om marknadspriserna på flera Rolexmodeller faktiskt ökar något, även om det kan bli en svag uppgång.
BOPRISERNA STIGER 3-5% UNDER 2025 - BANKER | Placera
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bostadspriserna väntas fortsätta stiga de kommande åren, men i en relativt dämpad takt. Det visar de senaste prognoserna från SEBwww.placera.se
Jag tror ju det. När grannen och alla andra mellanchefer nöjer sig med en smartklocka så kommer Svensson att lyssna på sin tidigare blivande exfru och inse att armbandsur för 100k inte stärker äktenskapet och inte längre är wtt måsteEller så var det här med klockor en trend, som svagt håller på att dö ut och när det mest är intresserade kvar är marknaden betydligt mindre.
Den som lever får se
Visst säger prognoserna att marknaden vänder och givetvis gör den det på sikt. Den långa trenden på fastighetsvärden har ju varit ökande länge. Men jag uttalar mig från läget i en mellanstor stad i mellansverige just nu där bilden hittills i år varit väldigt splittrad. Likaså förväntade man sig att marknaden skulle ta sig i våras vilket den inte alls gjorde. För tillfället går det bara att sälja hus i lägre prisklass. Allt annat är iskallt. Knappast en marknad som får folk att känna att nu lyfter det. Dom mäklare (personer) jag träffar är inte heller överdrivet optimistiska. Men återigen så är såklart priserna långsamt ökande på ett par års sikt. Dock tror inte jag att det är tecken på en marinad som kommer att bidra till kraftigt ökande Rolex priser.Danske bank, Nordea, SEB, Handelsbanken, Länsförsäkringar och Swedbank tror alla på på ökade bostadspriser 2025. Se nedan artikel. Det här skriver man trots att prognoser också indikerar att lågkonjunkturen kan hålla i sig under nästa år och att arbetslösheten kan öka något. Men uppenbart trumpar då andra makroekonomiska aspekter så som räntenivån, de negativa aspekterna.
Tar gärna en källa på det du skriver om att det tvärtom är väldigt delat kring utvecklingen. För du verkar veta väldigt mycket.
Så med förväntad ökad konsumtion, ökade bostadspriser och lägre räntenivåer så är det ju inte konstigt om marknadspriserna på flera Rolexmodeller faktiskt ökar något, även om det kan bli en svag uppgång.
BOPRISERNA STIGER 3-5% UNDER 2025 - BANKER | Placera
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bostadspriserna väntas fortsätta stiga de kommande åren, men i en relativt dämpad takt. Det visar de senaste prognoserna från SEBwww.placera.se
Jag är tvärtom av uppfattningen att helguld och tvåton har ridit på stålhypen. Kollar man på vad som är tillgängligt hos AD för den breda massan så är det just ädelmetall med anledning av att det fick en skjuts upp under den värsta ståltrenden. Nu när folk har börjat prioritera om i ekonomin samt listpriserna höjts ett flertal gånger är det just dessa pjäser som förblir svårsålda.Jag tror ju det. När grannen och alla andra mellanchefer nöjer sig med en smartklocka så kommer Svensson att lyssna på sin tidigare blivande exfru och inse att armbandsur för 100k inte stärker äktenskapet och inte längre är wtt måste
Det kommer vara vi entusiaster kvar och de som faktiskt har pengar. Men jag gissar att de kommer gå på ädelmetall eller exklusivare märken. För dessa människor kommer "tävlan" att fortsätta.
Men boomen som varit gällande klockor håller på att avta. Det är därför stålklockorna sjunker i pris.
Det är vad jag tror iaf.
Mvh Perry
Ja men en klocks i guld eller rött guld är svårburen för oss skandinaver som är vita i hyn, då ska man ha en shysst bränna etc så det ser bra ut, så jag tror inte särskilt många köper en guld eller platinaklocka för att ha till vardags.Jag är tvärtom av uppfattningen att helguld och tvåton har ridit på stålhypen. Kollar man på vad som är tillgängligt hos AD för den breda massan så är det just ädelmetall med anledning av att det fick en skjuts upp under den värsta ståltrenden. Nu när folk har börjat prioritera om i ekonomin samt listpriserna höjts ett flertal gånger är det just dessa pjäser som förblir svårsålda.
OP, Explorer (1+2) och Sub no date är väl fortfarande OK prissatta (list), särskilt om man jämför med likvärdiga alternativ från Omega (till list). Men visst på Omega kan du väl räkna av ca 10% för rabatt men det gör fortfarande att en AT tex landar på ca 74k.Sen är det ju inte mer än en gissning från min sida heller, men det vore kul om stålklockorna kunde nå en nivå där man kan köpa en klocka och även våga använda den.
Åtta månader för den senare, kanske var den sju.Någon som nyligen plockat ut en OP36 eller Explorer 36 och hur länge fick ni vänta?
Det har väl blivit betydligt svårare vad jag förstått att pruta på omega numera. Själv lyckades jag med 18% 2021 och 2022 på en at och en seamaster men det var före omega hade egen flaggskeppsbutik och istället ad’s överallt.OP, Explorer (1+2) och Sub no date är väl fortfarande OK prissatta (list), särskilt om man jämför med likvärdiga alternativ från Omega (till list). Men visst på Omega kan du väl räkna av ca 10% för rabatt men det gör fortfarande att en AT tex landar på ca 74k.
Ja det stämmer. Jag blev erbjuden 14% i början av sommaren. Men med tanke på Omegas prishöjningar så landar ju allt fler av deras modeller nära Rolex listpriser…Det har väl blivit betydligt svårare vad jag förstått att pruta på omega numera. Själv lyckades jag med 18% 2021 och 2022 på en at och en seamaster men det var före omega hade egen flaggskeppsbutik och istället ad’s överallt.
De va mycket generösare än jag trodde, hört om i princip 0. Nånstans känns nästan rolex billiga med tanke på ex omega och breitlings priser.Ja det stämmer. Jag blev erbjuden 14% i början av sommaren. Men med tanke på Omegas prishöjningar så landar ju allt fler av deras modeller nära Rolex listpriser…
Det är väl därför det är kö utanför Rolex medan Omega&Breitlingbutikerna gapar tomma.De va mycket generösare än jag trodde, hört om i princip 0. Nånstans känns nästan rolex billiga med tanke på ex omega och breitlings priser.
Tror inte han syftade på att prioritera ner att resa utan mer själva kostnaden som kanske var orimligt hög för en familjeresa. Går ju resa billigare.
Jag tycker också att en pryl kan ha flera minnen för livet och också någonting som kan njutas av de efterlevande i familjen och ha som ett minne av sin mor/far.
Håller med dig i att priser på olika prylar etc kommer öka. Köpkraften kommer så småningom bli starkare och då ökar också lyxkonsumtionen
Tänkte precis samma sak, kanske har det lite lager att sälja av?
Vad är poängen med att bjuda in potentiella kunder till butiken om man ändå inte får köpa det man testar? Har stått i kö i 10 månader på två klockor så skulle jag åka till Nymans och mot all förmodan få köpa nått så kommer jag väl per automatik ännu längre ifrån det jag väntar på, eller hur funkar det?