• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

IMG_1196.jpeg
Jag kan undra vad de tar för 1972:an längst bak 😃

Jag kan undra vad de tar för 1972:an längst bak 😃

Verkar vara pris vid förfrågan på många av klockorna. Är inte så mycket info om enskilda exemplar där det framgår pris. Frågar mig om de får ut de priserna som står där. Har inte följt prisutvecklingen på vintage på sistone. Tycker de ser ut att ligga högt. Som privat säljare kan man nog drömma om att få ut de där priserna.

Har tidigare köphistorik hos Rob Engström och har tänkt försöka köpa en sub till min man, men helt omöjligt att få köpa… var ett tag sedan jag var där nu. Har inte testat Nymans så jag tänkte att det är omöjligt pga ingen köphistorik där men kanske värt ett försök ändå.
Rob E arbetar inte längre med handpenning eller listor, enligt ryktet slutar de vara Rolex AD efter årsskiftet. Det de har tillgängligt lägger de ut i butik, funnits en del två ton och datejusts som man kunnat köpa, även populärare datejusts. På Nymans får du kanske sätta upp dig på intresselistan men just för en sub är det nog minst 1 år.

Jojo...du drar alltid offerkoftankortet när det inte stryks medhårs......inget nytt under solen. Om en medlem nu inte är lika insatt som den upphöjde Filipswede.....så behöver man ju inte vara otrevlig och såga personen eller hur? Du kan strunta i att svara istället om du inte kan hjälpa till.......repig skiva osv...
Men själv kan du inte låta bli att svara och prata om offerkoftor?

Upphöjd lär jag väl knappast vara.
Däremot rakt på sak.

Om jag var i färd just nu med att köpa en Submariner 41 date så skulle ja köpa begagnat alla dagar i veckan. Går förmodligen att få tag på en 8-10-15 över list, om inte annat så här på forumet. Jag tycker inte det är värt att springa hos AD och få höra att nej, en sådan får du inte köpa.

Rob E arbetar inte längre med handpenning eller listor, enligt ryktet slutar de vara Rolex AD efter årsskiftet. Det de har tillgängligt lägger de ut i butik, funnits en del två ton och datejusts som man kunnat köpa, även populärare datejusts. På Nymans får du kanske sätta upp dig på intresselistan men just för en sub är det nog minst 1 år.
Ah så pass, det visste jag inte att de slutar vara Rolex AD inom kort, där ser man! Får göra ett försök med Nymans, annars försöka jaga beggat.

Om jag var i färd just nu med att köpa en Submariner 41 date så skulle ja köpa begagnat alla dagar i veckan. Går förmodligen att få tag på en 8-10-15 över list, om inte annat så här på forumet. Jag tycker inte det är värt att springa hos AD och få höra att nej, en sådan får du inte köpa.
Nej, det för nejet har man fått höra några gånger för mycket nu. Får kanske satsa på att leta beggat.

Andra hand 124060 priser har kommit när i sista året… Chrono 24 visar 125k sek, och de tar ca 10%, så det skulle mena att säljaren får just över list…

Men det också betyder att flipare inte köper 124060 längre, så väntetiden från AD skulle inte vara så dålig…

Bilagor

• IMG_4044.jpeg
    IMG_4044.jpeg
    78.1 KB · Visningar: 11
Andra hand 124060 priser har kommit när i sista året… Chrono 24 visar 125k sek, och de tar ca 10%, så det skulle mena att säljaren får just över list…

Men det också betyder att flipare inte köper 124060 längre, så väntetiden från AD skulle inte vara så dålig…
Just över list för beg? Då finns det fortfarande bra marginaler för flippare att köpa och sälja oanvända.

Då blir väl marginalen ca 20% om du räknar med priser inkl svensk moms.
Å andra sidan har vi väl inga verifierad säljpriser,utan bara begärda priser att gå efter?

Då blir väl marginalen ca 20% om du räknar med priser inkl svensk moms.
Å andra sidan har vi väl inga verifierad säljpriser,utan bara begärda priser att gå efter?
Den liger i Frankrike, så 0 moms. Ingår frakt.
Säljaren får inte mycket mer än list.

Bilagor

• IMG_4045.jpeg
    IMG_4045.jpeg
    213.4 KB · Visningar: 11
  • IMG_4046.jpeg
    IMG_4046.jpeg
    75.6 KB · Visningar: 7
Den liger i Frankrike, så 0 moms. Ingår frakt.
Säljaren får inte mycket mer än list.
Beror ju på om 1a-köparen återfått fransk moms eller ej,samt vad mer som ingick i grabbnäven klockor som affären innehöll.

Men du har förmodligen rätt i att den privatnisse som köper enbart en klocka för svenskt listpris får det tufft att tjäna nån (större) slant.

Skadar ju samtidigt inte att gå in att kolla läget. Jag har vart på de flesta ADs i de flesta städer och alltid fått trevligt bemötande och en schysst pratstund samt gott kaffe/champagne. Sen har jag också fått köpa eftertraktade modeller som går en schysst bit över list och jag har aldrig köpt något jag inte vill ha för att bygga på historik, Har inte fått vänta överdrivet länge på någonting heller. :) Som sagt, det värsta som kan hända är att man får lite gratis dryck och en trevlig pratstund och det är ju inte fy skam det heller.

Senast ändrad:
Hej, funderar på köpa denna klocka:

Den har servades o är polerad. Vad tycker ni om priset gentemot klockan och dens polering?

Är den prisvärd om man vill ha den till daglig användning samt en investering?

Har ingen bra erfarenhet av klockor och funderar om denna ska bli min första klocka

Senast ändrad:
Handlare som givetvis ska tjäna på det han säljer men även trygghet som du får betala för.
Är väl bara att jämföra med vad andra näringsidkare vill ha för liknande klockor så ser du snart om detta pris är normalt.

Investering? Såsom att tjäna,slant?
Då finns det annat som är bra mycket bättre än begagnade klockor från näringsidkare.

Hej, funderar på köpa denna klocka:

Den har servades o är fullpolerad. Vad tycker ni om priset gentemot klockan och dens polering?

Är den prisvärd om man vill ha den till daglig användning samt en investering?

Har ingen bra erfarenhet av klockor och funderar om denna ska bli min första klocka
Klockor är väldigt sällan en investering, du bör snarare betrakta dom som konsumtion eller prisspekulation. Vill du investera så är indexfonder ett lämpligare alternativ.
Om du ska köpa din första ”riktiga” klocka rekommenderar jag att går till en handlare och provar ut ett gäng för att se vad du gillar och först och främst, hur dom sitter på armen och känns osv. Jag själv tex tycker Tudor Pelagos 39 sitter och känns bättre än Sub, då kan du köpa en helt ny i butik för 52k, eller bagagnat på forumet för runt 40, bara ett exempel.

Är den verkligen fulpolerad? Jag tycker den ser okej ut, men är långt ifrån en expert.

Klockor är ingen bra investering ekonomiskt sett, det är bättre än en semesterresa (då det är hyfsat värdebevarande), men det är sämre än en placering på börsen (i t.ex indexfonder). Om du bortser från den biten så är den väl helt okej.

Dessutom slits klockor och det kostar pengar (service, reparationer, utbytta delar). Dessa oysterlänkar stretchar lätt, så ifall du tänkt använda den typ varje dag hade jag kollat på en nyare referens.

Priset tycker jag är i nivå med vad liknande exemplar gått på på forumet, så bra för att vara en handlare (särskilt när den servats för 2 år sedan). Men det kan vara bra att be om en bild där man kan se hur mycket stretch armbandet har först.

Är den verkligen fulpolerad? Jag tycker den ser okej ut, men är långt ifrån en expert.

Klockor är ingen bra investering ekonomiskt sett, det är bättre än en semesterresa (då det är hyfsat värdebevarande), men det är sämre än eplacering på börsen (i t.ex indexfonder). Om du bortser från den biten så är den väl helt okej.

Dessutom slits klockor och det kostar pengar (service, reparationer, utbytta delar). Dessa oysterlänkar stretchar lätt, så ifall du tänkt använda den typ varje dag hade jag kollat på en nyare referens.

Priset tycker jag är i nivå med vad liknande exemplar gått på på forumet, så bra för att vara en handlare (särskilt när den servats för 2 år sedan). Men det kan vara bra att be om en bild där man kan se hur mycket stretch armbandet har först.
Ja den är polerad. Vet ju att börsen ger mer avkastning. Men är mer ute efter något fysisk. Hur vet man att klockan har dålig stretch?

Senast ändrad:
Jag skulle säga att priset faktiskt är fair för en sub 16610. Sök i forumet så ser du att de som sålts i år varit utannonserade för 92-95k, jag får denna till ca ~94k givet växelkurs + valutapåslag osv. Då är de på forumet sålda av privatpersoner och denna av handlare, samt att den servades 2022.

Jag skulle kolla om du får någon garanti på klockan, jag antar att servicegarantin sträcker sig 2 år (dvs 2022-2024), men ibland lämnar handlare 2 års garanti från köpdatum.

Tillägg: Att den är polerad suger givetvis men en polering på en klocka från 2005 är ok. På bilderna ser det ut som att den fått en lätt polering då klockan fortfarande ser skarp ut men det är svårt att tolka endast från bilder.

Tillbaka
Topp