• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Är inte det fenomen som funnits i flera år?

Fast det har ju formligen exploderat de sista åren. YT, Insta och andra medier dräller ju av allehanda gråhandlare som exponerar cool livsstil, snackar dagspriser och bygger luftslott genom att sälja till varandra.

Lägg där till en naiv målgrupp som aldrig haft ett genuint intresse som nu fått upp ögonen för klockan som statussymbol och ytterligare en näve opportunistiska människor som ser en kortsiktig investeringamöjlighet.

Det finns redan en fantastisk tråd att spekulera i:

@yonsson du kanske kan slå ihop trådarna?
Det är mycket annat än bara Rolex som dragit iväg något absurt de senaste två åren. Hur länge sedan är det men kunde köpa Royal Oak till listpris utan krångel till exempel. Jag tror att ämnet är bredare än vad som passar i den tråden. Men jag tror att det redan finns en annan och icke Rolexspecifik tråd i ämnet redan? 🤔

Hur förklarar ni att just klockor gått upp så mycket senaste åren? Att det blivit en sån extrem hajp nu och inte tidigare?

Kopplingen till bostadsmarknaden tror jag inte på. Den är i stort dopad av räntorna och den billiga utlåningen. Så har vi haft länge men klockorna har inte gått upp för det.

Något ras tror jag inte på. Saker rasar sällan. Men dessa priser tror jag aldrig kommer hålla.
IT hipsters som äntligen kommit på att det är ett jäkla meck att ladda apple watch fanskapet varje kväll och vill ha en riktig klocka? :p

Hittade tråden. Uppstod tydligen tjafs och dålig stämning varpå den låstes.

Spaning från Toronto- Tudorbutiken hade i princip allt på display även i lager för leverans, GMT, BB58 samt den nya kollektionen. Inte samma "buzz" den senaste tiden

Min take är att när det blir för mkt spekulation samt även folk som köper för lånade pengar då kan priset svänga snabbt.. just nu är det nog söder ut....

Spaning från Toronto- Tudorbutiken hade i princip allt på display även i lager för leverans, GMT, BB58 samt den nya kollektionen. Inte samma "buzz" den senaste tiden

Min take är att när det blir för mkt spekulation samt även folk som köper för lånade pengar då kan priset svänga snabbt.. just nu är det nog söder ut....
Har jag missat något? Är det brist på Tudor, och brukar deras klockor säljas för över list?

Ja det har du nog missat- har personligen fått stå på kö/lista för Tudors. Iaf BB58, Chrono samt GMT.

Självklart mer spekulationer kring Rolex..
Fast bara när modellen är ny väl, av förklarliga skäl...

Tudor är inte svåra att få tag på. Kolla bara på Köp & Sälj.
Tycker inte att det säger så mycket om marknaden

• Like
Reactions: par
Vad ser du för trender på K&S som man lätt kan missa?
Vissa försöker sälja av för det de köpte klockorna för
Många avvaktar

Konsensus verkar dock vara att även om dyra modeller har droppat 20-30% från toppen, så är de modellerna fortfarande dyra.

När kan man "fynda"? Jag är inte säker på att man kan, och i så fall dröjer det... kommer inte att ta en månad liksom :)

Senast ändrad:
Vissa försöker sälja av för det de köpte klockorna för
Många avvaktar

Konsensus verkar dock vara att även om dyra modeller har droppat 20-30% från toppen, så är de modellerna fortfarande dyra.

När kan man "fynda"? Jag är inte säker på att man kan, och i så fall dröjer det... kommer inte att ta en månad liksom :)
Vi alla har nog också olika definitioner av vad som är ”normalläge”. Priserna går nog förmodligen aldrig ner till som för några år sedan, men nuvarande priser tror jag inte håller.

Någon som varit förbi någon Rolexbutik och sett om det fyllts på där? Varit i princip tomt på herrklockor när jag rest runt i Europa.

Vi alla har nog också olika definitioner av vad som är ”normalläge”. Priserna går nog förmodligen aldrig ner till som för några år sedan, men nuvarande priser tror jag inte håller.

Någon som varit förbi någon Rolexbutik och sett om det fyllts på där? Varit i princip tomt på herrklockor när jag rest runt i Europa.
Var förbi Bergströms i Göteborg och där var samtliga listor stängda och ett par two tone exhibition klockor i displayen.

Personligen tror jag att den främsta anledningen till nedgången är den nya stängningen i kina. Om jag inte minns fel står Kina för 20 % av lyxkonsumtionen varav 11% är klockor. Att applicera svensk mikroekonomi på nedgången är en aning naivt, då jag tvivlar på svensk konsumtion har bidragit till prisuppgången. Snarare handlarna från USA som finner det knepigt att bibehålla prisbilden när kina inte har möjlighet att vara med.

Men med de sagt, så är ju inte Sverige det enda landet som lider av inflation och höjda räntor. Spännande, oavsett.

Ponera att det åter går att köpa en GMT II till listpris. Kommer folk då att göra det (när väl hype:en är borta) eller potentiellt upptäcka att det finns oerhört många andra alternativ med större horologisk betydelse?
Vi får väl se vad alla här på forumet som "velat köpa sin stålrolex för att de faktiskt vill ha den för att använda och inte för att sälja vidare" kommer att göra om beg priserna faktiskt går ner till listpris eller under.

Skulle tro att många klockor inte alls förblir särskilt populära om de inte enkelt går att sälja till ett premium.

Ponera att det åter går att köpa en GMT II till listpris. Kommer folk då att göra det (när väl hype:en är borta) eller potentiellt upptäcka att det finns oerhört många andra alternativ med större horologisk betydelse?
Mkt bra sagt! Människor är såna jävla flockdjur.

Jag personligen skulle gärna handla vissa Rolexmodeller igen som jag inte kan handla idag pga priserna men också hypen (rånrisken, ”alla” har dem osv osv). Skulle göra under för wisologin tror jag om priserna kom ner lite och eliminerade alla nykomlingar(spekulanter) på marknaden (dvs senaste 4-5 åren endast)

Obs jag har redan haft glädjen att äga flera av de idag tokhypade modellerna innan de gick upp så sinnessjukt i pris.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp