• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Känns som majoriteten av de som köper Rolex-klockor den senaste tiden är folk som ser möjlighet att tjäna pengar eller köper för statusen i takt med att priserna sticker. Populärt hur man ska tjäna pengar på aktiemarknaden och samtidigt ska köpa Rolex sub och sälja direkt för vinst, hör det snacket väldigt ofta här i Stockholm. Kanske blir efterfrågan och intresset för Rolex likadant som hur intresset för aktiemarknaden är just nu, bara kolla på forumets egna tråd om börsen, stendöd nu när det är dåliga tider - i jämförelse med hur det lät i den tråden för typ ett halvår sen och det skrevs inlägg konstant.

Word.
Ja, det är då dags för alla Rolex-aktie-klipp-and-make-me-richer-wannabes att rikta fokus på något annat, räntemarknaden t ex, och vi som gillar klockor får äntligen börja prata om klockor igen! ^^
 
Om en klocka säljs av en gråhandlare eller AD spelar ju ingen roll? Slutar gråhandlare sälja Rolex kommer ju gråhandlarens kunder gå till AD istället? Trycket på AD's skulle således bli högre i samband med att utbudet blir större. Resultatet förblir detsamma. Självklart annorlunda ifall efterfrågan sjunkit till den grad att utbudet är för stort, men det anser jag otänkbart, ja.

Sen ska det tilläggas att 90% av gråhandlares Rolex inte köpts från AD utan mellan handlare eller från privatpersoner. Att gråhandlare inte vill köpa Rolex är ju baserat på dagens marknadsvärde, inte retail-priser. Självklart skulle vilket gråhandlare som helst köpa 100 Subs & Daytonas för retail på studs.


Ja att vi ser en dipp är det ingen fråga om, och visst påverkar det efterfrågan och således priserna. Vissa modeller kan nog bli mer tillgängliga (såsom en explorer), men för att vandra in hos AD och plocka upp en Sub eller Daytona som står i fönstret skulle det krävas en krasch snarare än en dipp.
Hela poängen var ju att efterfrågan minskar annars blir det väl ingen skillnad. Och gör den det försvinner ju mycket av grå marknaden till överpris. Sedan förstår jag inte riktigt hur du tänker att gråhandlarna får sitt utbud av nya klockor? Från privatpersoner och andra handlare som inte är AD?🤔
 
Hela poängen var ju att efterfrågan minskar annars blir det väl ingen skillnad. Och gör den det försvinner ju mycket av grå marknaden till överpris. Sedan förstår jag inte riktigt hur du tänker att gråhandlarna får sitt utbud av nya klockor? Från privatpersoner och andra handlare som inte är AD?🤔
Att efterfrågan minskar innebär dock inte att kötiderna försvinner. Kötiderna kommer finnas så länge marknadsvärdet ligger över retail. Ifall en GMT Master 2a går för 200% eller 20% över retail påverkar inte ens chanser att kunna gå in hos en AD och gå ut med en runt handleden. Sen kan självklart mindre populära modeller bli mer tillgängliga, men antar att folk inte sitter och smygrunkar till tanken att kunna köpa en DJ hos AD. Var ju inte speciellt länge sedan man kunde göra det och samma individer tog nog inte den chansen då och lär inte göra det nu.

Finns hundratals videos på youtube som visar hur gråisar handlar Rolex samt vilka marginaler de har. Om du tror gråhandlares lager i majoritet består av Rolex, AP's, Pateks och RMs de köpt från AD har du inte riktigt hängt med.
 
Med ingen eller negativ värdeutveckling försvinner en stor del av den efterfrågan som finns idag. När priserna sjunker så blir det trångt i dörren när alla försöker göra exit samtidigt. Det är inte rocket science och klockor skiljer sig inte mot mycket annat.

Jag tror att få handlare är superpepp på att låsa kapital i en fallande marknad. Det som sker nu är att det kommer att bli exceptionellt trögt en stund till dess folk förstår var det nya normala kommer att vara. Priserna kan säkerligen följa ekonomin i stort i ett par år. För oss svenskar så kan det dessutom bli en dubbel smäll när kronan just nu är svag och när vi väl går in i en global lågkonjunktur så stärks kronan troligtvis mot dollarn och våra klockor blir ännu mindre värda.

Är man orolig idag så skulle jag rekommendera att gå till duktiga handlare och be dem sälja era klockor på uppdrag till en låg marginal. Är man i köptagen så är det bara att ha is i magen och vänta en stund. Och är man nöjd så är det bara att sitta still i båten och njuta av sina klockor.
 
Jag är övertygad om att bristen på klockor inte är reell, utan helt fabricerad. Det framstår som om det är tomt hos AD, fast allt finns tillgängligt hos gråhandlarna. Jag ser det som ett pyramidspel, där proppen kan gå ur när som helst. Det som har hänt är att man i princip skapat ytterligare en mellanhand mellan fabrik och kund.

Många av de som är inblandade tjänar på det och därför finns ingen naturlig återställningsmekanism. AD:n säljer hellre med överpris till en gråhandlare än att vara tvungen att sälja till kreti och pleti enligt listpriser. Och gråhandlaren är ju per definition inte emot gråhandel... Rolex kanske också tjänar på det, i allafall ur ett kortare tidsperspektiv.
 
Att efterfrågan minskar innebär dock inte att kötiderna försvinner. Kötiderna kommer finnas så länge marknadsvärdet ligger över retail. Ifall en GMT Master 2a går för 200% eller 20% över retail påverkar inte ens chanser att kunna gå in hos en AD och gå ut med en runt handleden. Sen kan självklart mindre populära modeller bli mer tillgängliga, men antar att folk inte sitter och smygrunkar till tanken att kunna köpa en DJ hos AD. Var ju inte speciellt länge sedan man kunde göra det och samma individer tog nog inte den chansen då och lär inte göra det nu.

Finns hundratals videos på youtube som visar hur gråisar handlar Rolex samt vilka marginaler de har. Om du tror gråhandlares lager i majoritet består av Rolex, AP's, Pateks och RMs de köpt från AD har du inte riktigt hängt med.
Jag förstår nog ändå inte ditt resonemang här. Om efterfrågan minskar innebär det inte att kötiderna minskar?
Och... klockorna kommer inte från ADs från början? Givetvis kan dom ta vägen över en privatperson innan dom landar hos en gråis men dom kommer väl ändå från handelsledet från början. Det var du som inledde resonemanget med att du inte förstår hur andra resonerar och jag försökte exemplifiera hur jag tror att en del av oss (åtminstone jag) tänker. Givetvis finns det massor av andra sätt att tänka och ingen vet ju hur det blir men klart är väl att det finns andra rimliga perspektiv på frågan än det du startade med. Vilket dock ändå kan visa sig vara rätt i slutändan.
 
Blir intressant att se om Rolex stryper utbudet ännu mer för att desperat försöka bibehålla priserna.
Är det verkligen så att Rolex stryper utbudet? De säljer ju överlägset flest klockor av lyxmärkena.

Verkar som att många tror att man kan vrida lite på kranen och producera en extra mille klockor av hög kvalitet hipp som happ.
 
Vem köper en 36mm OP för 170+ kr? Det är ju helt sjukt!
Ja 170 är för lite ju så helt sjukt. Håller med
0449DDA3-8D3D-4FC6-92D7-34A1781384B4.jpeg
 
Blir intressant att se om Rolex stryper utbudet ännu mer för att desperat försöka bibehålla priserna.

Är det verkligen så att Rolex stryper utbudet? De säljer ju överlägset flest klockor av lyxmärkena.

Verkar som att många tror att man kan vrida lite på kranen och producera en extra mille klockor av hög kvalitet hipp som happ.
Nu är det ju ingen som vet säkert utanför Rolex väggar, men det är högst osannolikt att Rolex skulle begränsa tillgången när efterfrågan är så hög. Vad skulle de tjäna på det?
Det är ett högt spel att försöka skapa efterfrågan artificiellt och historiskt har inte Rolex verkat intresserade av kortsiktiga vinster.
 
Det faller säkert något men sen talar kanske inflationen emot att något skulle falla så kraftigt ändå?
 
Om inte annat kan nästa prisjustering från Rolex själva bli intressant.
Tar man höjd för inflationen få eller har vi hunnit springa in i deflation när det är dags för den?
 
Nu är det ju ingen som vet säkert utanför Rolex väggar, men det är högst osannolikt att Rolex skulle begränsa tillgången när efterfrågan är så hög. Vad skulle de tjäna på det?
Det är ett högt spel att försöka skapa efterfrågan artificiellt och historiskt har inte Rolex verkat intresserade av kortsiktiga vinster.
Känns ju ganska självklart att de håller nere produktionen/kombinationen av populära modeller bara för att. Hur mycket svårare är en meteorittavla att göra, tex? Rolex vet precis vad dom gör och har inget att tjäna på att låta populära modeller flöda fritt till den grad att se handlas över disk. Det drar ned exklusiviteten. Jag tror väntetider är här för att stanna (som när man tidigare beställde nya bilar), om än bara för show.
 
Känns ju ganska självklart att de håller nere produktionen/kombinationen av populära modeller bara för att. Hur mycket svårare är en meteorittavla att göra, tex? Rolex vet precis vad dom gör och har inget att tjäna på att låta populära modeller flöda fritt till den grad att se handlas över disk. Det drar ned exklusiviteten. Jag tror väntetider är här för att stanna (som när man tidigare beställde nya bilar), om än bara för show.
Så där agerar nog de flesta tillverkare som ens är i närheten av Rolex situation när det gäller efterfrågan. Men vissa får det att verka som att Rolex egenhändigt skapat bristen på sportstål genom att underproducera. Det tror inte jag, däremot så verkar det sannolikt att de inte lagt om produktionen för att möta efterfrågan. Det är dock inte samma sak.
 
Känns ju ganska självklart att de håller nere produktionen/kombinationen av populära modeller bara för att. Hur mycket svårare är en meteorittavla att göra, tex? Rolex vet precis vad dom gör och har inget att tjäna på att låta populära modeller flöda fritt till den grad att se handlas över disk. Det drar ned exklusiviteten. Jag tror väntetider är här för att stanna (som när man tidigare beställde nya bilar), om än bara för show.
Det vore självmål och förödande att möta efterfrågan på det som är brännhett- Mycket bättre för framtiden att göra precis det man gör idag.
Nämligen sälja varenda klocka man bonkarihop. Och dessutom ha efterfrågan som överstiger produktionen.
Varför ändra på ett (idag) vinnande koncept?
 
Verkar vara så spridda skrurar kring vem som kan plocka ut något från AD. Klev själv in på min lokala AD förra veckan.
Efter cirka 10 minuters snack skrev de upp mig på en DJ 36 som jag suktat efter.
Ingen köphistorik sedan tidigare. Tur eller inte. I don’t know!
 
Det vore självmål och förödande att möta efterfrågan på det som är brännhett- Mycket bättre för framtiden att göra precis det man gör idag.
Nämligen sälja varenda klocka man bonkarihop. Och dessutom ha efterfrågan som överstiger produktionen.
Varför ändra på ett (idag) vinnande koncept?
Du ser inget problem med att så stor andel av produktionen kommer ut till slutkunden via gråhandlare, istället för via ad? Jag tror inte ett smack på att efterfrågan överstiger produktionen. Bristen är artificiell och skapad genom att man i princip lagt till ett extra mellanled i form av gråhandlare.
 
Du ser inget problem med att så stor andel av produktionen kommer ut till slutkunden via gråhandlare, istället för via ad? Jag tror inte ett smack på att efterfrågan överstiger produktionen. Bristen är artificiell och skapad genom att man i princip lagt till ett extra mellanled i form av gråhandlare.
Fast modellen hade ju inte funkat om i slutändan det inte fanns köpare på de nivåerna. Gråhandlarna hade svämmat över med klockor, men det gör dom ju inte, alltså säljer dom slut. Men det kommer ju en dag (som jag argumenterade, dagen är redan här) när folk känner sig fattigare samt alla som trott att Rollar bara kan gå upp inser att dom har fel. Då vänder karusellen och gråhandlarna får inte slutsålt, då tackar dom nej till fler klockor ifrån retail. Och helt plötsligt har vi klockor till salu i butik igen. Det är ju ingen magisk ekvation direkt, känns väldigt enkelt.
 
Tillbaka
Topp