• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Intressant reflektion kring Rolex och spekulationen att företaget börjat knoppa av en del AD:s.


Den utvecklingen har man ju noterat sedan flera år tillbaka att mindre aktörer förlorar sin återförsäljare status av diverse skäl.

Klarlunds i Köpenhamn säljer begagnat inkl vintage enligt vad vad har hört.


Det hade väl varit bra om Rolex vårdade sina historiska klockor bättre än de gjort hittills. Lite mer som Porsche gjort med sina äldre modeller. Man har en Classic avdelning som kan renovera upp bilar som de en gång lämnade fabriken. Porsche har även öppnat Classic Centers på sina håll i världen. Uppenbarligen ser man en marknad här framöver. Ferrari har också en Classic avdelning, Mercedes likaså.

För väldigt många hade det säkert varit tryggare att köpa vintage via en officiell Rolex återförsäljare, givet hur många fallgropar det finns på just vintage. Men det gäller ju i så fall att man håller en väldigt hög nivå på det man väljer att sälja.

Som det har sett ut idag var man lämnat walk over på vintage marknaden till sitt eget öde mer eller mindre. Där det finns högt och lågt bland aktörerna.
 
Läser i tråden och har inget att tillföra framåt, MEN, minns när klockintresset började. Var så enkelt då, synd att man var student:

- köp begagnat, 30-50% av listpriset (SMP 30 och sportrolex 50)

- från AD? Gå in och pruta 5-15% 😂
 
Det verkar som att Rolex satt stop för tavelbyten på klockor som är nyare än 5 år

Fått detta från 2 olika AD's, tydligen ngt som kom nu i början av maj
 
Det verkar som att Rolex satt stop för tavelbyten på klockor som är nyare än 5 år

Fått detta från 2 olika AD's, tydligen ngt som kom nu i början av maj

Läste om något liknande på TRF... att man inte får byta tavla under garantitiden... :(
Surt. Jag som övervägde att byta på min 126233. Champagne är ju nice men läsbarheten är ju sådär med guldvisare. Oh well.
 
Typ så. Har precis börjat bygga relation med ny AD. Pratade i två timmar med butikschefen. Han sa att de försöker sälja till de som verkligen vill använda klockorna.

Behövde till exempel bara vänta 1.5 månad på min rosa OP36. Och har även en Sub på G...
Pratade ni i 2 timmar?
Vilken AD är så pratglad eller har så mkt tid över? ☺️
 
Pratade ni i 2 timmar?
Vilken AD är så pratglad eller har så mkt tid över? ☺️
Med noll klockor till salu har väl AD hur mycket tid som helst att sitta och prata med intresserade kunder;)

Jag hade för övrigt en liknande upplevelse som @KenKun en dryg månad sedan. Pratade en god stund med AD chefen och även om det var en riktigt trevlig pratstund så kändes det nästan som om han intervjuade mig för att få reda på ifall jag kommer att flippa eller om jag köper för att behålla och använda. Det handlade om två klockor, varav jag fick plocka ut den ena på onsdagen denna vecka (den hade jag dock anmält intresse för några månader innan denna diskussion).
 
Med noll klockor till salu har väl AD hur mycket tid som helst att sitta och prata med intresserade kunder;)

Jag hade för övrigt en liknande upplevelse som @KenKun en dryg månad sedan. Pratade en god stund med AD chefen och även om det var en riktigt trevlig pratstund så kändes det nästan som om han intervjuade mig för att få reda på ifall jag kommer att flippa eller om jag köper för att behålla och använda. Det handlade om två klockor, varav jag fick plocka ut den ena på onsdagen denna vecka (den hade jag dock anmält intresse för några månader innan denna diskussion).
Indirekt blir det lite så. De vill ju helst sälja klockorna till oss som vill använda dem...
 
  • Like
Reactions: mmh
Indirekt blir det lite så. De vill ju helst sälja klockorna till oss som vill använda dem...
Dock blir det lite annorlunda, för du bär säkert en viss Rolex som då chefen ser. Kommer man in med DW så tror jag inte bemötandet ser likadant ut. Kan man hyra dig som sällskap när man besöker olika ADs eller?
 
Dock blir det lite annorlunda, för du bär säkert en viss Rolex som då chefen ser. Kommer man in med DW så tror jag inte bemötandet ser likadant ut. Kan man hyra dig som sällskap när man besöker olika ADs eller?
Jag tror inte att märket på klockan spelar någon roll. Du kan säga att DW var en bra inkörsport, till exempel...

Hm. 500 i timmen? 😬
 
Dock blir det lite annorlunda, för du bär säkert en viss Rolex som då chefen ser. Kommer man in med DW så tror jag inte bemötandet ser likadant ut. Kan man hyra dig som sällskap när man besöker olika ADs eller?
Med en Sub på handleden kunde jag ändå inte ställa mig på kö för en DJ, så tror inte det hjälper.
Då nämnde jag ändå att jag ägt den sedan den köptes ny 2016. Har även fått några dings med åren då den används flitigt.
 
Har inte läst tråden alls... men överväger att försöka hamna på kölistan för en 126710BLRO eller 126600 (Pepsi GMT respektive Sea Dweller) då de är favoriter sedan länge. Förhoppningen är att få köpa en om ~2 år då jag fyller jämnt. Några tips innan jag gör bort mig i butikerna? Är det orimligt att tro att de finns i lager för att prova?
 
Har inte läst tråden alls... men överväger att försöka hamna på kölistan för en 126710BLRO eller 126600 (Pepsi GMT respektive Sea Dweller) då de är favoriter sedan länge. Förhoppningen är att få köpa en om ~2 år då jag fyller jämnt. Några tips innan jag gör bort mig i butikerna? Är det orimligt att tro att de finns i lager för att prova?
Gå in och fråga om de modeller du är intresserad av.

Hur du skulle kunna göra bort dig har jag väldigt svårt att se.
 
Förstår inte riktigt hur man tänker ifall man tror att den nuvarande dippen kommer leda till att det ligger sportrollar i skyltfönstret. I dagsläget får man vänta åratal på en explorer 1a som säljer för ca 10% över retail. De mer populära modellerna såsom Sub exempelvis som går för 50% över retail har ju gott om fallrum och kommer fortsatt ha kölistor på minst ett år. Marknadsvärdet kan sjunka 25% och chanserna hos AD kommer inte bli större för det.
 
Senast ändrad:
Intressant med handlare som inte mörkar verkligheten med ”Calm down its the lockdown bla bla all good after summer again”


42 min in i videon:


D827129F-4AD8-49C1-BF59-FA02AC64FFF8.jpeg
6F4CAF77-C5EE-4890-89C1-958B76FBF9B1.png
FF41F36C-A600-4064-8505-0ED755235B10.png
72CCB595-8BA7-4846-A587-4A17ED1F6AA2.png
 
Senast ändrad:
Förstår inte riktigt hur man tänker ifall man tror att den nuvarande dippen kommer leda till att det ligger sportrollar i skyltfönstret. I dagsläget får man vänta åratal på en explorer 1a som säljer för ca 10% över retail. De mer populära modellerna såsom Sub exempelvis som går för 50% över retail har ju gott om fallrum och kommer fortsatt ha kölistor på minst ett år. Marknadsvärdet kan sjunka 25% och chanserna hos AD kommer inte bli större för det.
Man kanske tänker att om det plötsligt blir mycket svårare att sälja dyrt så börjar priserna sjunka och plötsligt blir det riskfyllt för gråisarna att köpa på sig massor av klockor som då stannar hos AD. Eller är det ett otänkbart scenario menar du?
 
Intressant med handlare som inte mörkar verkligheten med ”Calm down its the lockdown bla bla all good after summer again”


42 min in i videon:


D827129F-4AD8-49C1-BF59-FA02AC64FFF8.jpeg
6F4CAF77-C5EE-4890-89C1-958B76FBF9B1.png
FF41F36C-A600-4064-8505-0ED755235B10.png
72CCB595-8BA7-4846-A587-4A17ED1F6AA2.png
Väldigt intressant. Var väl någonstans i videon som en kille ringde och ville sälja en Sky Dweller. Men dom sa direkt att dom inte var intresserade, utan att ens få höra ett pris. Det tyckte jag var väldig talande.
 
Förstår inte riktigt hur man tänker ifall man tror att den nuvarande dippen kommer leda till att det ligger sportrollar i skyltfönstret. I dagsläget får man vänta åratal på en explorer 1a som säljer för ca 10% över retail. De mer populära modellerna såsom Sub exempelvis som går för 50% över retail har ju gott om fallrum och kommer fortsatt ha kölistor på minst ett år. Marknadsvärdet kan sjunka 25% och chanserna hos AD kommer inte bli större för det.
Dippen beror ju på makroekonomi vilket självklart även påverkar efterfrågan hos AD. Att det tar längre tid innan det dippar där är fullt rimligt då genomsnittspriset är lägre, så det där åratals väntan på en Explorer kan snabbt sjunka. Men visst, lär ju inte vara något man ser nu direkt. Är väl bara att kolla hur sällanköpsvaror genom historien rört sig när man börjat komma in i en eventuell lågkonja. ”Den här gången är annorlunda”-crowden kan få det tufft.
 
Man kanske tänker att om det plötsligt blir mycket svårare att sälja dyrt så börjar priserna sjunka och plötsligt blir det riskfyllt för gråisarna att köpa på sig massor av klockor som då stannar hos AD. Eller är det ett otänkbart scenario menar du?
Om en klocka säljs av en gråhandlare eller AD spelar ju ingen roll? Slutar gråhandlare sälja Rolex kommer ju gråhandlarens kunder gå till AD istället? Trycket på AD's skulle således bli högre i samband med att utbudet blir större. Resultatet förblir detsamma. Självklart annorlunda ifall efterfrågan sjunkit till den grad att utbudet är för stort, men det anser jag otänkbart, ja.

Sen ska det tilläggas att 90% av gråhandlares Rolex inte köpts från AD utan mellan handlare eller från privatpersoner. Att gråhandlare inte vill köpa Rolex är ju baserat på dagens marknadsvärde, inte retail-priser. Självklart skulle vilket gråhandlare som helst köpa 100 Subs & Daytonas för retail på studs.

Dippen beror ju på makroekonomi vilket självklart även påverkar efterfrågan hos AD. Att det tar längre tid innan det dippar där är fullt rimligt då genomsnittspriset är lägre, så det där åratals väntan på en Explorer kan snabbt sjunka. Men visst, lär ju inte vara något man ser nu direkt. Är väl bara att kolla hur sällanköpsvaror genom historien rört sig när man börjat komma in i en eventuell lågkonja. ”Den här gången är annorlunda”-crowden kan få det tufft.
Ja att vi ser en dipp är det ingen fråga om, och visst påverkar det efterfrågan och således priserna. Vissa modeller kan nog bli mer tillgängliga (såsom en explorer), men för att vandra in hos AD och plocka upp en Sub eller Daytona som står i fönstret skulle det krävas en krasch snarare än en dipp.
 
Senast ändrad:
Om en klocka säljs av en gråhandlare eller AD spelar ju ingen roll? Slutar gråhandlare sälja Rolex kommer ju gråhandlarens kunder gå till AD istället? Trycket på AD's skulle således bli högre i samband med att utbudet blir större. Resultatet förblir detsamma. Självklart annorlunda ifall efterfrågan sjunkit till den grad att utbudet är för stort, men det anser jag otänkbart, ja.

Sen ska det tilläggas att 90% av gråhandlares Rolex inte köpts från AD utan mellan handlare eller från privatpersoner. Att gråhandlare inte vill köpa Rolex är ju baserat på dagens marknadsvärde, inte retail-priser. Självklart skulle vilket gråhandlare som helst köpa 100 Subs & Daytonas för retail på studs.


Ja att vi ser en dipp är det ingen fråga om, och visst påverkar det efterfrågan och således priserna. Vissa modeller kan nog bli mer tillgängliga (såsom en explorer), men för att vandra in hos AD och plocka upp en Sub eller Daytona som står i fönstret skulle det krävas en krasch snarare än en dipp.
Känns som majoriteten av de som köper Rolex-klockor den senaste tiden är folk som ser möjlighet att tjäna pengar eller köper för statusen i takt med att priserna sticker. Populärt hur man ska tjäna pengar på aktiemarknaden och samtidigt ska köpa Rolex sub och sälja direkt för vinst, hör det snacket väldigt ofta här i Stockholm. Kanske blir efterfrågan och intresset för Rolex likadant som hur intresset för aktiemarknaden är just nu, bara kolla på forumets egna tråd om börsen, stendöd nu när det är dåliga tider - i jämförelse med hur det lät i den tråden för typ ett halvår sen och det skrevs inlägg konstant.
 
Intressant med handlare som inte mörkar verkligheten med ”Calm down its the lockdown bla bla all good after summer again”


42 min in i videon:


D827129F-4AD8-49C1-BF59-FA02AC64FFF8.jpeg
6F4CAF77-C5EE-4890-89C1-958B76FBF9B1.png

Bra att dom vågar ta upp det, men det är en förenklad analys, det är inte börsen brett, som SP500 som han tar upp som drivit den extrema rörelsen i klock-marknaden. Som man kan se i uppgången innan så gick inte SP500 upp så kraftigt. Det är istället en annan faktor som drivit upp hög-risk assets. Vågen började i lugn takt 2017-2019, tog en paus under Covid crashen, med tack vare FED stimulus checkar osv så gick det snabbt in i hyperdrive 2020. Det är alltså en risk-on faktor som drivit klockor, samlarkort, bitcoin osv rakt upp. Någon frågade tidigare i tråden (på norska) om någon analyserat detta matematiskt, jag har i alla fall hittat ett samband som korrelerar väl med klockpriserna.

För att enklast se faktorn som drivit klockmarknaden bör man titta på spreaden mellan growth och value stocks. Det betyder inte att det growth/value drivit klockorna, men den spreaden rör sig av samma anledning som klockor går upp. Man kan t.ex. plotta ETFern IWO mot IWN som en proxy för den faktorn. Hur den spreaden drog iväg korrelerar mycket fint med hur Rolex klockor, APs osv började handla över retail. Ju mer spreaden gick upp ju längre över retail hamnade de. I videon tror han att klockpriserna vänder pga att börsen började gå ner, men det är fel, man ser ju till och med i bilden att börsen haft flera vändor ner tidigare utan att de påverkat priserna alls. Spreaden bör sedan appliceras med cirka 4-6 månaders lag. Vilket också är rimligt då man säger att börsen är framåtblickande.

Tittar vi då på denna spread var den handlar nu, så säger spreaden att klockpriserna ska ner till samma nivå som maj 2020. Alltså det finns MYCKET kvar på nersidan fortfarande. Det betyder inte att det ligger Daytonas i varenda skylfönster att plocka upp, men säkerligen mot årets slut att de mindre attraktiva Rolex modellerna går att köpa efter en kort väntan. Vad som skulle kunna rädda detta är ju ett snabbt rally som börjat väldigt snart, där spreaden vänder upp igen. Men även om den gör det kommer troligen klockmarknaden vara svag i 3-4 månader till.
 
Tillbaka
Topp