Nej…..den är underhållande…..
Småsint och futtig snarare.
Och nej jag sitter inte på massa sport-stål. Har aldrig köpt en klocka som investering (Panerai tex är sällan det). Men bara grejen att gotta sig i andras förluster är bara löjlig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nej…..den är underhållande…..
Sitter ju på ett par själv……men det är dags att hypen får pyspunka……det gynnar ingen som är genuint intresserad av klockor…..bara av pengarna……så låt mig nu få glädjas lite om en bunt gråhandlare hamnar på fisans……men tyvärr kommer det nog inte hända…Småsint och futtig snarare.
Och nej jag sitter inte på massa sport-stål. Har aldrig köpt en klocka som investering (Panerai tex är sällan det). Men bara grejen att gotta sig i andras förluster är bara löjlig.
Man skall ha i åtanke att allting som tenderar att gå upp, även kan vända nedåt snabbt, annat är naivt. Folk som tex. har klippt en helt vanlig OP för 150k+ har ju endast köpt i ren spekulation, i tron om att det inte finns något tak. Klockor är ren lyxkonsumtion, där trender kommer och går.Småsint och futtig snarare.
Man skall ha i åtanke att allting som tenderar att gå upp, även kan vända nedåt snabbt, annat är naivt. Folk som tex. har klippt en helt vanlig OP för 150k+ har ju endast köpt i ren spekulation, i tron om att det inte finns något tak. Klockor är ren lyxkonsumtion, där trender kommer och går.
Jag håller med dig.Mkt bra sagt! Människor är såna jävla flockdjur.
Jag personligen skulle gärna handla vissa Rolexmodeller igen som jag inte kan handla idag pga priserna men också hypen (rånrisken, ”alla” har dem osv osv). Skulle göra under för wisologin tror jag om priserna kom ner lite och eliminerade alla nykomlingar(spekulanter) på marknaden (dvs senaste 4-5 åren endast)
Obs jag har redan haft glädjen att äga flera av de idag tokhypade modellerna innan de gick upp så sinnessjukt i pris.
De har slutat tillverka vissa av OP färgerna och de priserna tror jag, kortsiktigt kanske faller lite men långsiktigt så tror jag upp. Just pga att alla är rädda just nu men eftersom de tillverkades så kort tid kommer de vara eftertraktade framöver.Om vi ska spekulera, hur tror ni modeller som inte tillverkas längre kommer stå sig? Vintage, neo vintage som 1680 och 16610 exempelvis?
Dessa känns ju ytterst prisvärda i relation till OP's för 160k.
Helt enig, de som tror att nya Rolex klockor på 150-300% över list är långsiktigt hållbart är helt ute och cyklar. Vintage däremot kan nog hålla upp skapligt, då de aldrig ens gick upp lika mycket.Övertygad om att hajpen hängt med börsen och skenande bopriser de senaste åren. Den stora medelklassen blev plötsligt miljonärer på sitt boende, vilket gett en jäkla massa pengar över till konsumention som tidigare varit förunnad de med mycket pengar på riktigt. Det i kombination med explosion av skryt på sociala medier har gjort gemene man sugna på lyxkonsumtion.
Så ja, jag tror priserna kommer lugna sig lite.
Att kliva in i butik och köpa Rolex kommer nog tyvärr inte hända de närmsta åren, att priserna på andrahandsmarknaden justeras nedåt från ofta vansinniga överpriser betyder inte att tillgången från AD blir så värst mkt bättre. Tänk att Kina i stort sett stängt ned igen och du kan ändå inte få tag i sportstål idag, de öppnar nog snart upp och tillgången dras åt än mer. Förfrågningarna hos AD är fortsatt galet hög på de flesta modellerna och lär så vara ett bra tag är min gissning.Helt enig, de som tror att nya Rolex klockor på 150-300% över list är långsiktigt hållbart är helt ute och cyklar. Vintage däremot kan nog hålla upp skapligt, då de aldrig ens gick upp lika mycket.
Fyller 40 nästa sommar, vore riktigt skönt om man kunde promenera in i butiken och köpa sin första Rolex till retail.
Precis, kollat runt med både Svenska, Danska samt Finska ADs och ingen förutom en AD i Köpenhamn hade någon öppen lista på NÅGON av Rolex Herrmodeller. Den ena AD i Köpenhamn kunde dock sätta upp på listan (frågade om en Daytona på oysterflex med Sundust Dial) men då krävdes det att man var boendes i Danmark.Att kliva in i butik och köpa Rolex kommer nog tyvärr inte hända de närmsta åren, att priserna på andrahandsmarknaden justeras nedåt från ofta vansinniga överpriser betyder inte att tillgången från AD blir så värst mkt bättre. Tänk att Kina i stort sett stängt ned igen och du kan ändå inte få tag i sportstål idag, de öppnar nog snart upp och tillgången dras åt än mer. Förfrågningarna hos AD är fortsatt galet hög på de flesta modellerna och lär så vara ett bra tag är min gissning.
Att kliva in i butik och köpa Rolex kommer nog tyvärr inte hända de närmsta åren, att priserna på andrahandsmarknaden justeras nedåt från ofta vansinniga överpriser betyder inte att tillgången från AD blir så värst mkt bättre. Tänk att Kina i stort sett stängt ned igen och du kan ändå inte få tag i sportstål idag, de öppnar nog snart upp och tillgången dras åt än mer. Förfrågningarna hos AD är fortsatt galet hög på de flesta modellerna och lär så vara ett bra tag är min gissning.
Helt enig, de som tror att nya Rolex klockor på 150-300% över list är långsiktigt hållbart är helt ute och cyklar. Vintage däremot kan nog hålla upp skapligt, då de aldrig ens gick upp lika mycket.
Fyller 40 nästa sommar, vore riktigt skönt om man kunde promenera in i butiken och köpa sin första Rolex till retail.
AD kommer inte ha något som helst intresse av att signalera mindre efterfrågan. Jag tror inte man kommer kunna köpa över disk framöver även om de har klockan inne, allt för att skapa en extra aura av exklusivitet. Det är anekdotisk bevisföring, men man hör ganska ofta på tex TRF om hur vissa ADs hör av sig ett par timmar eller någon dag efter att någon skrivit upp sig på ”listan”. Det är ju inte direkt nått som hinner hända lagermässigt på så kort tid egentligen.
Osäkerheten kan kanske cementera höga beg-priser, och då väljer många att försöka köpa en ny klocka istället. Det innebär bättre försäljningssiffror för Rolex och AD.
Sann story. En kollega skrev upp sig på listan på en sub (nodate) för 5 veckor sedan. Fick ut den nu. Köpte nyss sin första klocka från den ADn. En PalmDJ. Ingen köphistorik innan DJn som köptes för kanske 2månader sedan.
De säger att listan är stängd och om man har historik säger de 1-2 år men just denna kille var tydligen en prioriterad kund så han fick efter 5v. (Han är inte börsVD eller kändis).
Ni får tolka det som ni vill, men intressant är det.
Själv satte jag nästan i halsen då man mest hört sådant anekdotiskt, vilket det ju blir för er men från källan för mig.
Jag fick lägga handpenning på en sub redan i Januari, andra besöket i butiken, utan någon köphistorik. Även jag, en helt vanlig Svensson. Ibland har man tur!Sann story. En kollega skrev upp sig på listan på en sub (nodate) för 5 veckor sedan. Fick ut den nu. Köpte nyss sin första klocka från den ADn. En PalmDJ. Ingen köphistorik innan DJn som köptes för kanske 2månader sedan.
De säger att listan är stängd och om man har historik säger de 1-2 år men just denna kille var tydligen en prioriterad kund så han fick efter 5v. (Han är inte börsVD eller kändis).
Ni får tolka det som ni vill, men intressant är det.
Själv satte jag nästan i halsen då man mest hört sådant anekdotiskt, vilket det ju blir för er men från källan för mig.
Har du hämtat ut den än eller står du fortfarande på intresselistan med betald handpenning?Jag fick lägga handpenning på en sub redan i Januari, andra besöket i butiken, utan någon köphistorik. Även jag, en helt vanlig Svensson. Ibland har man tur!
Jag hämtade den i lördags.Har du hämtat ut den än eller står du fortfarande på intresselistan med betald handpenning?
Kul! Grattis till en fin klocka!Jag hämtade den i lördags.
Många tackKul! Grattis till en fin klocka!
Är det Daytona och Pepsi? Eller har de fått Explorer och DJs?Det surras även om detta på TRF, plus att bekanta har fått plocka ut...
Rolex verkar ha instruerat butikerna att säljarna borde ge förtur till förstagångsköpare
En fick Daytona på Oyster Flex och GMT BLRO. Den andra GMT BLNRÄr det Daytona och Pepsi? Eller har de fått Explorer och DJs?
Skulle nog säga förtur till dom som bedöms som icke-flippare men i många fall kanske samma sak?Det surras även om detta på TRF, plus att bekanta har fått plocka ut...
Rolex verkar ha instruerat butikerna att säljarna borde ge förtur till förstagångsköpare
Typ så. Har precis börjat bygga relation med ny AD. Pratade i två timmar med butikschefen. Han sa att de försöker sälja till de som verkligen vill använda klockorna.Skulle nog säga förtur till dom som bedöms som icke-flippare men i många fall kanske samma sak?