• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Småsint och futtig snarare.
Och nej jag sitter inte på massa sport-stål. Har aldrig köpt en klocka som investering (Panerai tex är sällan det). Men bara grejen att gotta sig i andras förluster är bara löjlig.
Sitter ju på ett par själv……men det är dags att hypen får pyspunka……det gynnar ingen som är genuint intresserad av klockor…..bara av pengarna……så låt mig nu få glädjas lite om en bunt gråhandlare hamnar på fisans……men tyvärr kommer det nog inte hända…
 
Småsint och futtig snarare.
Och nej jag sitter inte på massa sport-stål. Har aldrig köpt en klocka som investering (Panerai tex är sällan det). Men bara grejen att gotta sig i andras förluster är bara löjlig.
Man skall ha i åtanke att allting som tenderar att gå upp, även kan vända nedåt snabbt, annat är naivt. Folk som tex. har klippt en helt vanlig OP för 150k+ har ju endast köpt i ren spekulation, i tron om att det inte finns något tak. Klockor är ren lyxkonsumtion, där trender kommer och går.
 
Man skall ha i åtanke att allting som tenderar att gå upp, även kan vända nedåt snabbt, annat är naivt. Folk som tex. har klippt en helt vanlig OP för 150k+ har ju endast köpt i ren spekulation, i tron om att det inte finns något tak. Klockor är ren lyxkonsumtion, där trender kommer och går.

Absolut, också sett människor på diverse grupper som tagit lån för att grå-handla klockor då de missuppfattat det som något substitut för crypto.

Jag har inget emot en tillnyktring av priserna heller.

Det är missunnsamheten för andras förluster jag ogillar. I brist på bättre uttryck - jante.
 
Om vi ska spekulera, hur tror ni modeller som inte tillverkas längre kommer stå sig? Vintage, neo vintage som 1680 och 16610 exempelvis?

Dessa känns ju ytterst prisvärda i relation till OP's för 160k.
 
Mkt bra sagt! Människor är såna jävla flockdjur.

Jag personligen skulle gärna handla vissa Rolexmodeller igen som jag inte kan handla idag pga priserna men också hypen (rånrisken, ”alla” har dem osv osv). Skulle göra under för wisologin tror jag om priserna kom ner lite och eliminerade alla nykomlingar(spekulanter) på marknaden (dvs senaste 4-5 åren endast)

Obs jag har redan haft glädjen att äga flera av de idag tokhypade modellerna innan de gick upp så sinnessjukt i pris.
Jag håller med dig.
Tror att denna ballong av uppblåsta priser snabbt kan tömmas. Och då finns möjligheten att det återigen finns klockor på hylla hos AD och att folk som då köper dom gör det för att dom gillar klockan och inte för att tjäna pengar.
En stor anledning till dagens ”intresse” för klockor (Rolex, AP, PP) är egentligen intresset för pengar och inte för klockan.
Kan vara en anledning till varför Rolex inte pumpat ut fler klockor även om dom kunnat
Senaste 5,6 åren. Dom vet att det kan vända igen och att det då ligger klockor på hyllorna igen.
 
Om vi ska spekulera, hur tror ni modeller som inte tillverkas längre kommer stå sig? Vintage, neo vintage som 1680 och 16610 exempelvis?

Dessa känns ju ytterst prisvärda i relation till OP's för 160k.
De har slutat tillverka vissa av OP färgerna 🤭och de priserna tror jag, kortsiktigt kanske faller lite men långsiktigt så tror jag upp. Just pga att alla är rädda just nu men eftersom de tillverkades så kort tid kommer de vara eftertraktade framöver.
 
Övertygad om att hajpen hängt med börsen och skenande bopriser de senaste åren. Den stora medelklassen blev plötsligt miljonärer på sitt boende, vilket gett en jäkla massa pengar över till konsumention som tidigare varit förunnad de med mycket pengar på riktigt. Det i kombination med explosion av skryt på sociala medier har gjort gemene man sugna på lyxkonsumtion.

Så ja, jag tror priserna kommer lugna sig lite.
Helt enig, de som tror att nya Rolex klockor på 150-300% över list är långsiktigt hållbart är helt ute och cyklar. Vintage däremot kan nog hålla upp skapligt, då de aldrig ens gick upp lika mycket.

Fyller 40 nästa sommar, vore riktigt skönt om man kunde promenera in i butiken och köpa sin första Rolex till retail.
 
Helt enig, de som tror att nya Rolex klockor på 150-300% över list är långsiktigt hållbart är helt ute och cyklar. Vintage däremot kan nog hålla upp skapligt, då de aldrig ens gick upp lika mycket.

Fyller 40 nästa sommar, vore riktigt skönt om man kunde promenera in i butiken och köpa sin första Rolex till retail.
Att kliva in i butik och köpa Rolex kommer nog tyvärr inte hända de närmsta åren, att priserna på andrahandsmarknaden justeras nedåt från ofta vansinniga överpriser betyder inte att tillgången från AD blir så värst mkt bättre. Tänk att Kina i stort sett stängt ned igen och du kan ändå inte få tag i sportstål idag, de öppnar nog snart upp och tillgången dras åt än mer. Förfrågningarna hos AD är fortsatt galet hög på de flesta modellerna och lär så vara ett bra tag är min gissning.
 
Att kliva in i butik och köpa Rolex kommer nog tyvärr inte hända de närmsta åren, att priserna på andrahandsmarknaden justeras nedåt från ofta vansinniga överpriser betyder inte att tillgången från AD blir så värst mkt bättre. Tänk att Kina i stort sett stängt ned igen och du kan ändå inte få tag i sportstål idag, de öppnar nog snart upp och tillgången dras åt än mer. Förfrågningarna hos AD är fortsatt galet hög på de flesta modellerna och lär så vara ett bra tag är min gissning.
Precis, kollat runt med både Svenska, Danska samt Finska ADs och ingen förutom en AD i Köpenhamn hade någon öppen lista på NÅGON av Rolex Herrmodeller. Den ena AD i Köpenhamn kunde dock sätta upp på listan (frågade om en Daytona på oysterflex med Sundust Dial) men då krävdes det att man var boendes i Danmark.
 
Att kliva in i butik och köpa Rolex kommer nog tyvärr inte hända de närmsta åren, att priserna på andrahandsmarknaden justeras nedåt från ofta vansinniga överpriser betyder inte att tillgången från AD blir så värst mkt bättre. Tänk att Kina i stort sett stängt ned igen och du kan ändå inte få tag i sportstål idag, de öppnar nog snart upp och tillgången dras åt än mer. Förfrågningarna hos AD är fortsatt galet hög på de flesta modellerna och lär så vara ett bra tag är min gissning.

Jag hade ett ärende på Nymans häromveckan och förutom att det var fullt i butiken och kö utanför så frågade jag hur det såg ut. De sa att det är värre än på länge, intressemässigt.

Priserna på gråmarknaden kan och bör justeras ner en hel del, lite som börsen bör justeras ned (i synnerhet på andra sidan pölen). Men jag har rätt svårt att tro att allas klockintresse (oavsett drivkrafter) kommer försvinna över dagen.
 
Helt enig, de som tror att nya Rolex klockor på 150-300% över list är långsiktigt hållbart är helt ute och cyklar. Vintage däremot kan nog hålla upp skapligt, då de aldrig ens gick upp lika mycket.

Fyller 40 nästa sommar, vore riktigt skönt om man kunde promenera in i butiken och köpa sin första Rolex till retail.

Visst hade det varit skönt att åtminstone kunna sätta upp sig på en klocka man är intresserad av att köpa inför att man fyller jämnt eller vill markera någon högtid i livet. När jag fyllde 40 här om året var det inte att tänka på. Köpte en vintage Rolex något år innan när ett fint exemplar dök upp som en form av tidig 40 års present istället. Kommer aldrig köpa en klocka i produktion för annat än butikspris av principskäl.

Tiden får väl utvisa vad som sker. Det brukar sällan bli som man tror. Någonstans bottnar spådomar i någon förhoppning.

De flesta inser säkert att det inte är hållbart över tid att priserna har skenat iväg på många saker under flera år i en lågräntemiljö med billiga krediter uppbackade av världens centralbanker.

Nu har inflationen satt fart på ett sätt ingen förutspådde på grund av omvärldshändelser.

Får gemene man ökade kostnader för sina basbehov kommer de så klart att få prioritera om. Då tror jag lyxkonsumtionen kommer att prioriteras ner. Ingen behöver en Rolex egentligen.

Löneutvecklingen kommer inte kompensera för de kostnadsökningar folk åker på nu med högre bolån, högre energikostnader och kostnader för mat.

Många företag riskerar att få det tuffare. Det är inte bara att höja priserna för att kompensera sina högre kostnader. De kanske måste spara in någonstans framöver.
 
AD kommer inte ha något som helst intresse av att signalera mindre efterfrågan. Jag tror inte man kommer kunna köpa över disk framöver även om de har klockan inne, allt för att skapa en extra aura av exklusivitet. Det är anekdotisk bevisföring, men man hör ganska ofta på tex TRF om hur vissa ADs hör av sig ett par timmar eller någon dag efter att någon skrivit upp sig på ”listan”. Det är ju inte direkt nått som hinner hända lagermässigt på så kort tid egentligen.

Osäkerheten kan kanske cementera höga beg-priser, och då väljer många att försöka köpa en ny klocka istället. Det innebär bättre försäljningssiffror för Rolex och AD.
 
AD kommer inte ha något som helst intresse av att signalera mindre efterfrågan. Jag tror inte man kommer kunna köpa över disk framöver även om de har klockan inne, allt för att skapa en extra aura av exklusivitet. Det är anekdotisk bevisföring, men man hör ganska ofta på tex TRF om hur vissa ADs hör av sig ett par timmar eller någon dag efter att någon skrivit upp sig på ”listan”. Det är ju inte direkt nått som hinner hända lagermässigt på så kort tid egentligen.

Osäkerheten kan kanske cementera höga beg-priser, och då väljer många att försöka köpa en ny klocka istället. Det innebär bättre försäljningssiffror för Rolex och AD.

Instämmer. ADs för populära märken/modeller kan måhända få svårare att paketsälja mindre populära modeller men så länge det finns fler kunder än Rolexklockor lär det rulla på.

Jag tillhör den skaran kunder som skulle vara mer intresserad av flertalet nu överhajpade Rolexmodeller om de gick att köpa till list, även med en potentiell värdeminskning på 20-30% på begagnat. Det är väl larvigt, men investeringsaspekten på klockor är ju så tröttsam och det är svårt att helt tänka bort den dimensionen när det gäller Rolex.

Anyway, går priserna ner mer permanent tror jag också att det kommer gå långsamt neråt. Om det inte blir världskrig, global hungersnöd eller klimatkatastrof. Men vem fan bryr sig om Rolex då?
 
Så länge den här tråden alltid ligger på första sidan över senaste inlägg så är nog intresset att handla Rolex inte så hotad.
För tråden är fortfarande mer aktiv bland folk som vill "fyndköpa" snarare än "paniksälja".
Den dagen såna här trådar faller i glömska och intresset svalnar som priserna kan komma att skaka på riktigt.
 
Sann story. En kollega skrev upp sig på listan på en sub (nodate) för 5 veckor sedan. Fick ut den nu. Köpte nyss sin första klocka från den ADn. En PalmDJ. Ingen köphistorik innan DJn som köptes för kanske 2månader sedan.

De säger att listan är stängd och om man har historik säger de 1-2 år men just denna kille var tydligen en prioriterad kund så han fick efter 5v. (Han är inte börsVD eller kändis).

Ni får tolka det som ni vill, men intressant är det.

Själv satte jag nästan i halsen då man mest hört sådant anekdotiskt, vilket det ju blir för er men från källan för mig.
 
Sann story. En kollega skrev upp sig på listan på en sub (nodate) för 5 veckor sedan. Fick ut den nu. Köpte nyss sin första klocka från den ADn. En PalmDJ. Ingen köphistorik innan DJn som köptes för kanske 2månader sedan.

De säger att listan är stängd och om man har historik säger de 1-2 år men just denna kille var tydligen en prioriterad kund så han fick efter 5v. (Han är inte börsVD eller kändis).

Ni får tolka det som ni vill, men intressant är det.

Själv satte jag nästan i halsen då man mest hört sådant anekdotiskt, vilket det ju blir för er men från källan för mig.

Ja Rolex producerar ju 1 miljon klockor per år, verkar ju konstigt om alla 1 miljon klockor går till tidigare storkunder eller direkt till grå-marknaden. Tycker när man frågar runt folk som har Rolex eller andra klockor som en AP, så har de flesta faktiskt köpt dom till list. Träffade på en kille för 10 min sen som hade en AP RO blå tavla. Han köpte den i Macau för 3 år sedan. Han fick visserligen köpa en till klocka som han sålde till liten förlust, men redan då var det en riktigt bra affär jämfört med grå marknad.
 
Sann story. En kollega skrev upp sig på listan på en sub (nodate) för 5 veckor sedan. Fick ut den nu. Köpte nyss sin första klocka från den ADn. En PalmDJ. Ingen köphistorik innan DJn som köptes för kanske 2månader sedan.

De säger att listan är stängd och om man har historik säger de 1-2 år men just denna kille var tydligen en prioriterad kund så han fick efter 5v. (Han är inte börsVD eller kändis).

Ni får tolka det som ni vill, men intressant är det.

Själv satte jag nästan i halsen då man mest hört sådant anekdotiskt, vilket det ju blir för er men från källan för mig.
Jag fick lägga handpenning på en sub redan i Januari, andra besöket i butiken, utan någon köphistorik. Även jag, en helt vanlig Svensson. Ibland har man tur!
 
Jag kan ju ärligt säga att det finns en och annan modell jag skulle kunna tänka mig köpa för list direkt från AD. Men jag tänker inte lura någon eller mig själv. Skulle samma modell finnas på andrahandsmarknaden, eller hos gråis, för ca 50% av retail skulle jag klippa den. AD upplevelse i all ära osv. Men money talks! Skulle jag kunna spara typ 30,40, 50k eller dylikt är det en no brainer för mig. Iaf i prisspannet för en Rolle. Typ Tudor eller liknande köper jag gärna direkt från AD även om det är någon krona över beg. Så för min del skulle jag absolut välkomna en tillnyktring gällande ”marknadspriserna”
 
Skulle nog säga förtur till dom som bedöms som icke-flippare men i många fall kanske samma sak?
Typ så. Har precis börjat bygga relation med ny AD. Pratade i två timmar med butikschefen. Han sa att de försöker sälja till de som verkligen vill använda klockorna.

Behövde till exempel bara vänta 1.5 månad på min rosa OP36. Och har även en Sub på G...
 
Tillbaka
Topp