Kanske formulerade mig lite slarvigt, men menade mest att jag inte uppfattat dig som desperat och därför har du inte heller problem med att sitta kvar med din klocka ett tag för att se vart marknaden ska ta vägen. Handlar kanske inte så mycket om rädslan för att göra förlust utan mer att det finns utrymme för att vänta istället för att få panik?
I övrigt håller jag med dig om dina resonemang angående en allmän prisnedgång.
Håller med att det blir motsägelsefullt att mena på att alla sitter kvar i aktien samtidigt som priset rasar. Liknelsen är därför ganska slarvig. Menade i alla fall på följande:
Privatpersoner på börsen tror jag ofta sitter kvar med surdegar, trots att det rationella vore att sälja. Ta förlusten är således svårt och många säljer inte så länge de inte tvingas till det. Samma bör därför gälla på klockmarknaden.
Skillnaden mellan börsen och klockmarknaden tror jag dock ligger i att andelen av totala utbudet som privatpersoner har är betydligt större på klockmarknaden. Stora institutioner som kan vräka ut klockor oavsett pris existerar därför inte i samma utsträckning som på börsen. Så även om alla större gråhandlare kanske behöver tömma lagren för att inte gå i konkurs, har de inte en lika stor andel av marknaden som institutionerna på börsen. De kan därför inte påverka priset i lika stor utsträckning.
Sedan existerar mig veterligen inte robothandel på klockmarknaden vilket gör att det är mer känslor inblandade, även hos gråisar. Gissningsvis finns det därför många gråisar som hellre härdar ut än tar förlust.
Majoritetens ovilja att ta förlusten kan därför leda till att priserna ändå hålls uppe eftersom utbudet minskar. Kolla exempelvis bostadsmarknaden, utbudet har väl tokminskat sedan räntehöjningen vilket gjort att prisnedgången inte är så brutal trots allt. Det är endast de som måste sälja som säljer, resten väntar på stabilitet eller att priset går upp igen.
Hoppas mina tankar blev lite tydligare. Har för övrigt ingen aning om jag har rätt i detta utan det är mest allmänna funderingar på ett intressant ämne