• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Begagnade Rolex kommer garanterat att kosta under list fler gånger. Det har varit långa kölistor förr som sedan vänt till god tillgänglighet och till och med rabatt. Man såg det tex vid IT-kraschen i slutet av 90-taket och sedan vid finanskrisen 2008. Om det händer igen inom något år eller två? Who knows.
Den som lever far val se vad som hander.
Sedan far man ju fundera pa vad priset i kronor och oren ar vid den tidpunkten ocksa. Har inflation och annat drivit upp listpriser sa att dagens ter sig billiga,eller har loneokningar och bors ocksa foljt med uppat i samma eller hogre utstrackning?
Att bara se en prislapp sager val inte sa mycket om man inte har de andra forutsattningarna ocksa. Tex att vi som vill handla "billigt" inte blivit lika drabbade som de som av olika anledningar maste salja till rabatterat pris
 
Anmälde intresse för en OP 34 mm, blå tavla, i förra lördagen. Besked om 6-12 mån leveranstid, "eventuellt lite snabbare om du har tur".

Fick ett mejl nu i trosdags, fyra dagar senare, att klockan finns att hämta ut.

Visserligen ingen superhajpad modell. Men har o andra sidan varken köphistorik eller "god relation" med berörd klockbutik annat än halvfrekventa fönstertittar och provningar nån gång per år....

Nu blir man ju sugen på att anmäla intresse på lite roligare objekt. Kanske inte är omöjligt att faktisk köpa något riktigt kul inom överskådlig tid.
 
Senast ändrad:
Instatokarna kämpar på…..börjar både bli motlut och motvind……. Kämpa!!

6E21CAF8-1B3B-486D-9D9F-3978C10B996B.png
AE973EF9-FE22-4BCF-9B73-A5C256ED1F39.png
B2DABE9C-31E1-4947-A546-D57A041C41AA.png
8A9F68C0-7520-4494-86FA-7C8989F169E1.png
D293B541-6566-422B-8D44-01671835B918.png
0905B004-A756-4480-A1F3-903B5DD894DF.png
 
Kanske formulerade mig lite slarvigt, men menade mest att jag inte uppfattat dig som desperat och därför har du inte heller problem med att sitta kvar med din klocka ett tag för att se vart marknaden ska ta vägen. Handlar kanske inte så mycket om rädslan för att göra förlust utan mer att det finns utrymme för att vänta istället för att få panik?
I övrigt håller jag med dig om dina resonemang angående en allmän prisnedgång.

Håller med att det blir motsägelsefullt att mena på att alla sitter kvar i aktien samtidigt som priset rasar. Liknelsen är därför ganska slarvig. Menade i alla fall på följande:
Privatpersoner på börsen tror jag ofta sitter kvar med surdegar, trots att det rationella vore att sälja. Ta förlusten är således svårt och många säljer inte så länge de inte tvingas till det. Samma bör därför gälla på klockmarknaden.
Skillnaden mellan börsen och klockmarknaden tror jag dock ligger i att andelen av totala utbudet som privatpersoner har är betydligt större på klockmarknaden. Stora institutioner som kan vräka ut klockor oavsett pris existerar därför inte i samma utsträckning som på börsen. Så även om alla större gråhandlare kanske behöver tömma lagren för att inte gå i konkurs, har de inte en lika stor andel av marknaden som institutionerna på börsen. De kan därför inte påverka priset i lika stor utsträckning.

Sedan existerar mig veterligen inte robothandel på klockmarknaden vilket gör att det är mer känslor inblandade, även hos gråisar. Gissningsvis finns det därför många gråisar som hellre härdar ut än tar förlust.

Majoritetens ovilja att ta förlusten kan därför leda till att priserna ändå hålls uppe eftersom utbudet minskar. Kolla exempelvis bostadsmarknaden, utbudet har väl tokminskat sedan räntehöjningen vilket gjort att prisnedgången inte är så brutal trots allt. Det är endast de som måste sälja som säljer, resten väntar på stabilitet eller att priset går upp igen.

Hoppas mina tankar blev lite tydligare. Har för övrigt ingen aning om jag har rätt i detta utan det är mest allmänna funderingar på ett intressant ämne :)
Förstår hur du menar och det stämmer generellt att klockor och andra ”real assets” är mycket mindre likvida, vilket också innebär att det kan gå ett tag innan dess verkliga värde”spann” syns, just för att många avstår att sälja med förlust. Vi ser samma på bostäder nu. Många objekt som inte säljs.

Men betyder det att värdet ligger kvar? Skulle väl snarare säga att det bara är ett tecken på att säljarna vill ha mer än vad objektet är värt. Det innebär att statistiken hålls uppe och man kan få ett sken av bibehållna priser (för att några galningar ändå fortsätter betala dyrt), men värdet har för ägaren egentligen först betydelse när man vill sälja eller på annat sätt realisera värdet. Dessvärre kommer då den låga likviditeten vara ens ovän, och man märker att värdet absolut backat, och dessutom tvingas man sälja under ”fair value”.

Det verkliga värdespannet flyttar sig snabbare än det observerbara, vilket egentligen är effekten av låg likviditet (samt bred spread). Vädespannet är vad köparna är beredda att betala, oavsett vad säljarna vill ha. Bara för att säljarna fortsätter hoppas på gårdagens värden betyder det inte att de fortfarande gäller.

Men den typen av trögrörlighet kan göra att man överbrygger en period av fallande priser. Helt enkelt härdar säljarna ut dippen, så man kanske inte ens i efterhand kan observera den. Den har dock skett ändå, och om man tvingats sälja mitt i den är man nog smärtsamt medveten om det…
 
- Jag har upplevt detta som vuxen/arbetande och kan bara konstatera att inget av problemen som diskuterades rörde Rolex värdeutveckling 🙂
Nej det förstår jag att annat var viktigare men jag menade om det fanns folk även då som samlade och flippade?, om deras samling påverkades av det ekonomiska läget så bör det ha diskuterats. Klocksamlare kanske inte pratade med varandra före internet?
 
Nej det förstår jag att annat var viktigare men jag menade om det fanns folk även då som samlade och flippade?, om deras samling påverkades av det ekonomiska läget så bör det ha diskuterats. Klocksamlare kanske inte pratade med varandra före internet?
Väldigt få hade fokus på pengarna på på det sättet på den tiden. De som redan då köpte och sålde dyra klockor på auktion diskuterade det säkert då iom det var deras business. Det flippades inte på samma sätt som idag iom kontaktvägarna var klart svårare på den tiden.

Går vi framåt några år så kan du lyssna på Eric Ku i en podcast på Hodinkee där han berättar hur han som nybliven dealer hade manuella daytonor som över en natt tappade över 50% under Lehman-kraschen. Det var bara att realisera förlusten för att kunna köpa på den nya nivån och komma igång igen.

Som samlare är det väl en hyfsad icke-fråga om det man samlar på ökar/minskar i värde på kort sikt. Samlar man så antar jag att det mer handlar om objekten snarare än vad de är värda i kronor och ören. Går allt ner över hela spektrat så kan man fortsätta samla utan någon större skillnad. Det blir snarare köpläge än något annat.

Edit: Ett annat exempel från 2008 är en god vän som köpte en Patek 5980 som där och då var bland det hetaste som fanns. Vid köptillfället hade den tappat 70% i värde på andrahandsmarknaden.

Folk glömmer snabbt.
 
Senast ändrad:
Att samla på mekaniska urverk ansågs nog vara en nisch hobby från 70- talet och en bra bit in på 2000- talet. På 80- talet kom klockor med quartz urverk att dominera marknaden. Det är bara att kolla på Omega och Rolex som bägge hade den typen av klockor i sin kollektion.

Muskelbilar från -60 och 70- talet kostade inget efter oljekrisen på 70- talet. På toppen av 80- talet betalades det astronomiska summor på klassiska bilar och även nyproduktion från Ferrari. Sedan kom kraschen på 90- talet och likviditeten försvann från den marknaden. Under stora delar av 90- talet köpte man dessa bilar för en bråkdel av vad de hade kostat på sin topp. Drygt 20 år senare var nivåerna uppe på samma nivåer i nominella tal. Antikviteter och konst var det samma sak med.

Folk hade helt enkelt annat som var viktigare än att samla på sig gamla klockor, bilar. Det var inte lätt att få sålt fastigheter och bostäder. Att ta lån för att renovera en bostad som inte låg i ett bra läge var inte att tänka på. Jag praktiserade på en bank under skolåren på 90- talet och minns att det var en som blev nekad lån för att renovera taket i ett samhälle som inte låg kustnära som först efter kraftiga prisuppgångar i attraktiva lägen fått en uppgång senaste 10- 15 åren.

Det tog 25 år innan down jones index var tillbaka på samma nivå som innan toppen efter börskraschen 1929. Många hade spekulerat på börsen med lånade pengar inför kraschen. När luften gick ut och alla sålde i panik fanns det inte mycket kvar. Åren dessförinnan rådde det en en optimism om framtiden och ingen ville missa det tåget.

Hyperinflationen i Tyskland 1923. Många väldigt förmögna tyskar blev utfattiga. Man brukar säga att sedeltryckeriet var grogrunden. Tillslut vad det billigare att tapetsera väggar med sedlar än att köpa tapeter.

Som många kriser är det uppfinningsrika politiker och tjänstemän bakom där man tar beslut och regleringar och avregleringar som får konsekvenser senare.

I Tyskland tog man bort guldmyntfoten 1914 och lät sedelpressarna gå varma tills det small 1923 med en hyperinflation som gjorde många väldigt förmögna människor utfattiga.

I Sverige under 90- talet. Man tog bort valutaregleringen efter att man hade blåst upp en inhemsk fastighetsbubbla under många år. Sedan smällde det.

Innan it kraschen talade man om en ny ekonomi och ingen ville missa tåget. Sedan visade det sig att de gamla ekonomiska sanningarna var högst aktuella.

Lånebubblan man byggde upp innan krisen 2008/2009 började med avregleringar som gjordes på på bolånemarknaden under Clinton åren i slutet av 90- talet.

Jag skulle tro att en framtida krasch inte beror på covid och kriget i Ukraina. Svaret finns i beslut som tagits tidigare.
 
Begagnade Rolex kommer garanterat att kosta under list fler gånger. Det har varit långa kölistor förr som sedan vänt till god tillgänglighet och till och med rabatt. Man såg det tex vid IT-kraschen i slutet av 90-taket och sedan vid finanskrisen 2008. Om det händer igen inom något år eller två? Who knows.


Intresset för märkesur har ju ökat en smula sen dess🤔
 
Intresset för märkesur har ju ökat en smula sen dess🤔
Mycket på grund av att folk blivit rika på papper och att dyra klockor varit en garanterad plusaffär. När det inte längre är så så kanske efterfrågan sjunker?

Jag vet bara hur vänner som för några år sedan skakade huvudet åt att köpa en klocka för 50k numera kan fråga mig om det är en bra affär att köpa en keramisk Daytona för 400k. Dessa människor är generellt sett mer intresserade av pengar än av klockor.
 
Sköna generaliseringar. :)

Boende måste många ha. Like it or not så har det inte så himla mycket att göra med klockmarknaden. Det sagt så unnar sig säkert vissa finare grejer när de känner sig rika på papper.

De som köper Rolex (för att de alltid ökar i värde) är den lilla andel människor som spelulerat. De flesta som köper en fin klocka har råd där och då och vill ha en. Sedan har säkert värdeökningen eldat på marknaden men det är väldigt enkelt att säga att alla som har en Rolex gör det för rent monetära skäl. Det tror jag är en kraftig överdrift.

Det som däremot sker när priserna inte längre ökar är att en del spekulanter hellre lägger sina surt förvärvade pengar på andra ställen. Det dödar inte efterfrågan helt. Tuffare tider och sämre ekonomi överlag kan dessutom göra att många som tidigare unnade sig en fin klocka nu avstår och kanske rent av tvingas sälja av.

Listpriset är troligtvis relativt väl underbyggt av Rolex. De vet ungefär var den generella sweetspoten för deras klockor är. Oberoende av hajp, högkonjunktur, virus och krig.


"Lilla andel"? Varför har Rolex och övriga klockmärken helt plötsligt spårat ur i pris med ökningar på >100% på några år och 10 års väntetid? Har alla helt plötsligt blivit klockintresserade? Nej detta går helt i linje med övriga bubblor a la nollränta.

Jag har varken skrivit något om helt död efterfrågan eller att listpriserna inte är underbyggda. Vad tror du händer nu när gråhandlare inte tömmer Rolexbutiker för de inte vet vart priserna tar vägen, när folk börjar avvakta för deras lägenhet/hus tappar i värde och allt runtomkring blir dyrare. Vi ser exakt samma fenomen i vintagebilar, konst etc. Bara läsa på reddit och rolexforum, folk börjar få sina klockor nu hos AD och saker börjar lätta upp, självklart tar detta tid.

Jag tror tiden med hysteriska uppgångar och spekulation är över och priserna ska tillbaka till list! Detta påverkar såklart inte alla men självklart svider det om man betalat rejält över listpris.
 
"Lilla andel"? Varför har Rolex och övriga klockmärken helt plötsligt spårat ur i pris med ökningar på >100% på några år och 10 års väntetid? Har alla helt plötsligt blivit klockintresserade? Nej detta går helt i linje med övriga bubblor a la nollränta.

Jag har varken skrivit något om helt död efterfrågan eller att listpriserna inte är underbyggda. Vad tror du händer nu när gråhandlare inte tömmer Rolexbutiker för de inte vet vart priserna tar vägen, när folk börjar avvakta för deras lägenhet/hus tappar i värde och allt runtomkring blir dyrare. Vi ser exakt samma fenomen i vintagebilar, konst etc. Bara läsa på reddit och rolexforum, folk börjar få sina klockor nu hos AD och saker börjar lätta upp, självklart tar detta tid.

Jag tror tiden med hysteriska uppgångar och spekulation är över och priserna ska tillbaka till list! Detta påverkar såklart inte alla men självklart svider det om man betalat rejält över listpris.
Pengar är billigt. Bortsett från din tråkiga generalisering av alla som har en Rolex så är vi säkerligen hyfsat överens. Prisökningarna har kommit av att en del av marknaden förväntat sig en värdeökning och då också köpt in sig på den.
 
[QUOTE="Per, post: 4271853, member: 119". Det var bara att realisera förlusten för att kunna köpa på den nya nivån och komma igång igen.


[/QUOTE]

Exakt så..
 
Mina iakttagelser:
  • Ordet Submariner förekommer mer nu än för fem år sedan, oavsett om du är stort fan av svenska hiphopkollektivet eller lattefarsa på öppna förskolan.
  • När ”tillgångsinflation” kommer på tal bland mina medelklassvänner eller kollegor så omnämnds även klockor som exempel (trots deras totala ointresse i klockor).
  • I den amerikanska populärkulturen verkar Fendi, Gucci eller Prada underställda Päteck eller Ademaarz när kändisar flexar.
 
Senast ändrad:
Mycket på grund av att folk blivit rika på papper och att dyra klockor varit en garanterad plusaffär. När det inte längre är så så kanske efterfrågan sjunker?

Jag vet bara hur vänner som för några år sedan skakade huvudet åt att köpa en klocka för 50k numera kan fråga mig om det är en bra affär att köpa en keramisk Daytona för 400k. Dessa människor är generellt sett mer intresserade av pengar än av klockor.

Vi får väl se när listorna försvinner 😉
 
Vi får hoppas att vi kommer tillbaka till den perioden igen, när folk hade problem att köpa en klocka för 50 tusen. Inte att de kan få smulorna av skräp för de pengarna...
Det hade varit trevligt med en förutsägbar marknad som drevs av intresse snarare än spekulation. Om priserna sedan är höga eller låga spelar ingen jätteroll för mig. Som det varit de senaste åren är inte sunt för någon.
 
Det hade varit trevligt med en förutsägbar marknad som drevs av intresse snarare än spekulation. Om priserna sedan är höga eller låga spelar ingen jätteroll för mig. Som det varit de senaste åren är inte sunt för någon.
Nja, spelar roll och roll. Det är ju kul om det är en större spridd bland samlarna som uppskattar klockorna. Med en lägre kostnad minskar både rånrisk och spridningen av samlare. För mig är en stor del av samlandet att umgås med andra samlare...
 
Kanske. Jag kommer hoppa den. Nya 34an bärs mindre än "gamla" (114200). Gamla 34an är ju praktiskt taget en 36a.
 
Tillbaka
Topp