• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

FlipSwede

Audemars
Inte for att lata dryg...men har DU gatt in i de butiker du namner och fragat?

Ingen har pa forumet kan svara pa vad just DU kan eller inte kan fa lov att kopa sasom marknaden ser ut idag.
Har du tur klickar du och din saljare jattebra och det som ar omojligt for din bordsgranne ar inga problem for just DIG.
Eller tvartemot.

Personligen har jag fatt toppservice varenda gang jag tittar in hos Krons eller Nymans. Oavsett om jag vandrat ut med en klocka eller fatt ett Tyvarr sa far DU inte kopa en sa har jag lamnat butiken nojd.
Rob E kommer jag aldrig mer besoka eller rekommendera till nagon efter mitt sista besok. Men det innbar ju inte att DU far samma bemotande.

Sa mitt rad ar att ta en eftermiddag och halsa pa hos alla tre. Boka tid tror jag inte du behover,men kommer du nar "alla andra" ocksa vill besoka butiken sa far du vara beredd pa att vanta ute en stund hos bade Nymans och Rob.
Men skiner solen,olen ar kall och tusenlapparna branner i fickan sa pelar val det ingen roll

Lycka Till!
 

pfefferz

Breitling
Anmälde intresse för en OP 34 mm, blå tavla, i förra lördagen. Besked om 6-12 mån leveranstid, "eventuellt lite snabbare om du har tur".

Fick ett mejl nu i trosdags, fyra dagar senare, att klockan finns att hämta ut.

Visserligen ingen superhajpad modell. Men har o andra sidan varken köphistorik eller "god relation" med berörd klockbutik annat än halvfrekventa fönstertittar och provningar nån gång per år....

Nu blir man ju sugen på att anmäla intresse på lite roligare objekt. Kanske inte är omöjligt att faktisk köpa något riktigt kul inom överskådlig tid.
Samma på min Dj wimbledon 36. 4-6 månader, tog runt 3 veckor
 

FlipSwede

Audemars
Skrev upp mig mest på lite spontant sug och tänkte att jag skulle ta beslutet när jag stod där om 6-12 månader.
Detta fick mig att få upp hoppet för något ännu roligare i relativ "närtid".

Dessutom är det köpläge på börsen nu.
Jag far for mig att skriver man upp sig pa listor och sedan tackar nej nar man erbjuds det man pastatt sig vilja ha sa blir det valdigt tyst i telefon darefter...
Man hamnar pa "Velpelle" status,speciellt som forstangangskund.

Men naturligtvis ska man inte kopa prylar man inte vill ha bara for att fa en chans att fa det man hett eftertranar. Da ar det billigare att betala marknadspris,slippa vanta,och dessutom vara saker pa att man far det man vill ha.
 

Lello

Omega
Jag far for mig att skriver man upp sig pa listor och sedan tackar nej nar man erbjuds det man pastatt sig vilja ha sa blir det valdigt tyst i telefon darefter...
Man hamnar pa "Velpelle" status,speciellt som forstangangskund.

Men naturligtvis ska man inte kopa prylar man inte vill ha bara for att fa en chans att fa det man hett eftertranar. Da ar det billigare att betala marknadspris,slippa vanta,och dessutom vara saker pa att man far det man vill ha.
Så kan det vara. Nu landar det i att jag köper en klocka nu, istället för två, och en klocka senare. Istället för två klockor nu och kanske en klocka senare.

Allt går dessutom alltid att ordna med en god och förtroendeingivande dialog.
 
Älskar den här tråden. Min gissning är att köpläge inträffar runt nyår. Med köpläge menar jag då att sportstål kommer finnas tillgängligt inom ca 6 månader hos AD. Inte ens Rolex klarar sig från konjuntursvängningar. Folk kommer prioritera sparkontot, bostaden och mat på bordet. Jag är helt övertygad om att folk köpt på sig för lånade pengar, i vart fall sedan ca 2017. Nu kommer det säljas av!
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Älskar den här tråden. Min gissning är att köpläge inträffar runt nyår. Med köpläge menar jag då att sportstål kommer finnas tillgängligt inom ca 6 månader hos AD. Inte ens Rolex klarar sig från konjuntursvängningar. Folk kommer prioritera sparkontot, bostaden och mat på bordet. Jag är helt övertygad om att folk köpt på sig för lånade pengar, i vart fall sedan ca 2017. Nu kommer det säljas av!
Att det kommer ut fler klockor på andrahandsmarknaden gör kanske inte att tillgången på nytt ökar, eller har jag fel?
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
En annan sak som jag undrar över. Finns det några bevis för att svenska AD säljer populära modeller till gråhandlare under disk till dubbla priset eller mer jämfört med listpris?
 

Willur

Cartier
En annan sak som jag undrar över. Finns det några bevis för att svenska AD säljer populära modeller till gråhandlare under disk till dubbla priset eller mer jämfört med listpris?

Inte populära Rolexmodeller, men något i den stilen...
 

chtfse

Cartier
Besökte ett gäng AD:s i utlandet nyligen. Allt är for exhibition only, inte ens en datejust i tvåton i damstorlek kan du köpa över disk. Tycker att vi är rätt lyckligt lottade i Sverige som kan köpa guldsubbar direkt från skyltfönstret.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Nu kommer det! Det berömda raset har börjat! :)
Screenshot_20220609-171634_Omni Ekonomi.jpg
 

FlipSwede

Audemars
En annan sak som jag undrar över. Finns det några bevis för att svenska AD säljer populära modeller till gråhandlare under disk till dubbla priset eller mer jämfört med listpris?
Jag har svart att tro nagon AF i vastvarlden saljer over listpris. Daremot Asien/Ryssland ar det enl horsagen inte ovanligt att AF begar "marknadspris".
Listpris pa kvittot och resten brevid i en separat transaktion.

Vad jag tror (observera tror) ar langt vanligare ar att man gor en sk "bundle deal" Du far nagra klockor som kostar langt over list beg mot att du ocksa tar en hog osaljbar skit for listpris som AF annars tvingats rabattera ordentligt for att ens bli av med.
Givetvis har en naringsidkare gjort sin hemlaxa och raknat fram var denne vill vara for att maximera sin profit,men anda gora affaren atraktiv for nasta led.

Sedan sa finns det givetvis en hel hog med varianter pa ovanstaende.
Ibland har man helt enkelt bara tur att vara pa ratt plats vid ratt tillfalle,vilket jag personligen ar ett bra exempel pa. Eller sa klickar man med butikssaljarn som har en riktigt bra dag etc etc etc...
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Rolex sin verdiøkning er peanuts i forhold til AP, PP, FPJ. Hvorfor "alle" snakker om Rolex og "ingen" om AP, PP og FPJ er alltid litt morro.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Rolex sin verdiøkning er peanuts i forhold til AP, PP, FPJ. Hvorfor "alle" snakker om Rolex og "ingen" om AP, PP og FPJ er alltid litt morro.
1. För att Rolex listpriser på stål är inom räckhåll för den stora massan medan AP, PP och FPJ har ett listpris som oftast är mycket högre.
2. För att din granne, kollega, klasskompis från högstadiet som var coolast då förmodligen inte vet vad de märkena står för.. men Rolex, är Rolex.

Alltså - fler personer vill diskutera Rolex.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Skrev upp mig mest på lite spontant sug och tänkte att jag skulle ta beslutet när jag stod där om 6-12 månader.
Detta fick mig att få upp hoppet för något ännu roligare i relativ "närtid".

Dessutom är det köpläge på börsen nu.
Belyser mkt väl varför den där jättelånga listan snabbt kan bli kort.

När hypen inte längre är total och det inte längre är världens lättaste arbitrage att köpa en klocka, och dessutom ens aktier/fonder backat, tenderar folk att få andra prioriteringar.

För övrigt tror jag du kommer få bättre köpläge på börsen ;)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Belyser mkt väl varför den där jättelånga listan snabbt kan bli kort.

När hypen inte längre är total och det inte längre är världens lättaste arbitrage att köpa en klocka, och dessutom ens aktier/fonder backat, tenderar folk att få andra prioriteringar.

För övrigt tror jag du kommer få bättre köpläge på börsen ;)
Fast å andra sidan har det väl aldrig varit något tryck på OP 34?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Belyser mkt väl varför den där jättelånga listan snabbt kan bli kort.

När hypen inte längre är total och det inte längre är världens lättaste arbitrage att köpa en klocka, och dessutom ens aktier/fonder backat, tenderar folk att få andra prioriteringar.

För övrigt tror jag du kommer få bättre köpläge på börsen ;)
Folk betalar väl knappast reavinst på klockor……på börsen är det lurigare att ducka det…..
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Folk betalar väl knappast reavinst på klockor……på börsen är det lurigare att ducka det…..
Nämnde inget om det.
Fast å andra sidan har det väl aldrig varit något tryck på OP 34?
Säkert inte. Men agerandet kommer gälla alla som man inte kan flippa med säker vinst. Det kanske aldrig kommer hända med vissa modeller vem vet, men stor del av listan är ”medgångssupportrar”.
 
Topp