Nja, många verkar iaf uttrycka sig som att allt är binärt. Antingen är alla levrade till tänderna och allt går åt helvette eller så är det motsatsen.Vad som förvånar mig är att många verkar tro att alla hushåll är belånade upp över örona och därmed väldigt känsliga för låneräntor.
Naturligtvis är det varken eller/båda.
Min uppfattning är att en stor del av svenska hushåll (iaf de som kan vara Rolexspekulanter) har tämligen bra balansräkning. Skulle tro att många över 40 har mkt starka balansräkningar, mest pga enorma värdeökningar på bostäder, och delvis aktier. Man har nog använt en del av det till att öka skulden och ex köpa sommarstuga/bil/båt, men balansräkning (med nuvarande värden) är fortfarande mkt stark.
Sedan är det såklart många som är högt belånade med ganska svaga balansräkningar. Om de också har låga/osäkra löner är det ju uppenbart att de faller bort men är väl inte så troligt att många av de var med från början.
Däremot är inte balansräkningen allt såklart. Även om man bara har 50% belåning, kan man såklart lätt ha 5+ millar i skuld (hushåll) och man måste inte tjäna multum för det, men inte heller lite. Om räntan då går från 1.2 till 3.5% (fullt realistiskt) kommer ens räntekostnad öka från 60k till 175k per år. Lägg därtill att el, bensin och mat är typ 50-100% dyrare på något år, så kommer många hushåll som potentiellt står på listan få kraftigt försämrade kassaflöden. Om man dessutom bor i en skuldsatt brf kommer avgiften stiga.
När vi snart har lågkonjunktur kommer folk också bli mer osäkra över sitt jobb etc.
Nyckeln är nog vilka som står på listan. Jag tror en stor andel är ”vanliga dödliga” som kanske kan beskrivas ganska väl i hushållet ovan. Tjänar bra men inte hysterisk, har ”låg” belåning men skapligt stor skuld. Många av de kommer prioritera annat än en osäker Rolex.
Att många väljer Rolex är delvis pga värdeökningen och om den försvinner tappar de intresset.
Är det tillräckligt för att få beg under list? Ingen aning. Det kan nog krävas ganska mkt. Sålänge priserna är långt över list är fortfarande risken minimal och arbet består, och väldigt många kommer fortfarande kunna lägga x100k om man har ett 50+% arb.
Men, om priserna kommer nära list kommer listorna bli väääldigt mycket kortare väldigt snabbt.