• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

FlipSwede

Audemars
Nu släpper jag detta. Du sade att 100k var låg lön i Rolextermer, jag sade att det bara är 1% som tjänar så pass mkt och att jag tror många med lägre lön köper Rolex. Det är sedan du som gjort ”analysen” om tilldelning till Sverige vs antal med 100k lön, inte jag :)
Mitt inlagg skulle lasas med "Glimten i Ogat" var det tankt. Darav referensen till 25cm handledsmatt. Men det framgick tydligen inte sa tydligt som jag hoppats.

Och sjalvklart ar det en hel hog med folk som koper Rolex med manadsinkomster langt under vad jag angav...

Vi far aterga till roligare sysselsattningar an Rolex-spekulationer;)
Trevlig Tisdagsmorgon pa Dig/Alla andra har inne!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Är det någon som vet vad som krävs för att hamna på "intresselistan för en Daytona? När jag köpte min Rolex för ett par år sedan fick jag frågan om jag ville ställa mig i kö för en Daytona men jag begrep ju liksom inte hur svåra de var att få tag på och vi kände inte heller att vi kunde köpa en Rolex till exakt då så jag tänkte jag kunde återkomma när/om jag var intresserad av en (jag har förstått att det här var det absolut dummaste att svara någonsin!!!!!). Maken vill i alla fall hemskt gärna ha en men nu verkar det ju helt omöjligt att få ställa sig på den där kölistan. Hur "stor" klockentusiast behöver man vara för att ha en chans? Han skulle eventuellt kunna tänka sig en Air King (om de går att få köpa). Kan två Rolex från samma AD räcka eller behöver man köpa ännu fler för att det skall kunna bli aktuellt?
Som du säkert förstod av andra svar så beror det helt på hur mycket man handlat av den aktuella AD’n tidigare. Då tror jag också att det gäller mindre lättsålda märken och modeller (hyllvärmare), inte de som ändå säljer sig själva. Så har man inget köpt kommer man inte ens upp på någon lista.
(PS. Vi har två Russian Blue😉)
 
Det enkla svaret ar att DU kommer inte fa kopa fran AF om du behover fraga hur man far tag pa en.
Trakigt och Trist men sa ser verkligheten ut idag. Men har du inget battre for dig sa ga och halsa pa,Snacka lite klockor,blaska kaffe och at choklad.
Sa far du veta vad man kan hjalpa just DIG med

Och ja. De priser du ser pa Rolex hemsida ar de priser som en AF tar.
Och om de modeller som du ar intresserad av kostar langt mer begagnade an nya sa forstar du sakert sjalv hur latta de ar att kopa av en AF...
Bara så jävla sjukt att det är så!
Ska ner till Bergströms imorgon och höra med dem!
Tror de säljer till vem de vill om det är som du beskriver!
 

FlipSwede

Audemars
Bara så jävla sjukt att det är så!
Ska ner till Bergströms imorgon och höra med dem!
Tror de säljer till vem de vill om det är som du beskriver!
Varfor ar det sjukt eller konstigt att en vinstdrivande naringsidkare maximerar sin vinst?
Ungefar varende affar jobbar pa samma satt och ingen ondgor sig over tex ICAs affarsmetoder. Mig veterligen har varken Rolex eller AF's barnarbete blodsdiamanter eller miljovidrig verksamhet pa sina samveten. Likaval sa handlar folk gladerligen av sadana foretag utan att bry sig namnvart...

Sjalvklart sajer en privat foretagare till vem han eller hon vill. Det vore val synnerligen underligt om det inte vore pa det viset?
 

LPW

Breitling
Behover inte vara entusiast alls.....bara spendera pengar pa sadant som är svarsalt/hog vinstmarginal för butiken.

Varfor ska de ge DIG och inte naste gubbe 200K+ I gratis pengar (om vi talar SS Daytona)?
Men ibland har man tur så fraga din butik vad som kravs
Jag förstår ju att det är många som köper för att sälja vidare och tjäna pengar en vi är ute efter en klocka att bära på armen i många år och det är bra att veta om det räcker att köpa två klockor (har ju redan köpt en) eller tio. Jag är medveten hur det här "spelet" fungerar då det gäller vissa väskor (från ett visst franskt företag) men där är det lättare att begripa vad som krävs för att få köpa så att säga.
 

LPW

Breitling
Som du säkert förstod av andra svar så beror det helt på hur mycket man handlat av den aktuella AD’n tidigare. Då tror jag också att det gäller mindre lättsålda märken och modeller (hyllvärmare), inte de som ändå säljer sig själva. Så har man inget köpt kommer man inte ens upp på någon lista.
(PS. Vi har två Russian Blue😉)
Jag begriper så klart att man inte bara kan gå in och tro att man skall få köpa en Daytona. Det räcker uppenbarligen inte att köpa en Rolex (som jag gjort och den var defintivt ingen "attraktiv" modell antar jag för det verkar inte som de lite mindre klockorna för dam är de mest populära) men det jag vill försöka förstå är om det räcker att köpa en till eller om det är tio klockor till som gäller men jag tycker jag har fått rätt bra svar så jag vet i alla fall klart mer nu än innan.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Varfor ar det sjukt eller konstigt att en vinstdrivande naringsidkare maximerar sin vinst?
Ungefar varende affar jobbar pa samma satt och ingen ondgor sig over tex ICAs affarsmetoder. Mig veterligen har varken Rolex eller AF's barnarbete blodsdiamanter eller miljovidrig verksamhet pa sina samveten. Likaval sa handlar folk gladerligen av sadana foretag utan att bry sig namnvart...

Sjalvklart sajer en privat foretagare till vem han eller hon vill. Det vore val synnerligen underligt om det inte vore pa det viset?
Hör av dig nästs gång du blir nekad att handla schampo på Walmart eller toapapper Costco för att du inte är en enough spender :)
 

FlipSwede

Audemars
Hör av dig nästs gång du blir nekad att handla schampo på Walmart eller toapapper Costco för att du inte är en enough spender :)
Varken WallyWorlds Schampo eller dasspapper har nagot vidare mervarde an vad jag betalar...(Ja ett tag var kanske dasspapper i samma tillgangsslag som Rolex....)
Belv jag nekad att handla sa fick jag val ga nagon annan stans,handla ett annat marke av papper eller helt sonika vara utan och fribajsa.
En sport jag hort vaxer i popularitet i Stockholms innerstad..... :hungry:
 

FlipSwede

Audemars
Jag förstår ju att det är många som köper för att sälja vidare och tjäna pengar en vi är ute efter en klocka att bära på armen i många år och det är bra att veta om det räcker att köpa två klockor (har ju redan köpt en) eller tio. Jag är medveten hur det här "spelet" fungerar då det gäller vissa väskor (från ett visst franskt företag) men där är det lättare att begripa vad som krävs för att få köpa så att säga.
En fraga du staller till butiksbitradet eller dennes chef. De bor kunna ge dig svar pa vad du maste kopa for att kunna ga ut med en Daytona dar och da.
Sedan far du val gora mattelaxan och se vad som blir billigast. Spela Spelet eller kopa fran Grais.

Vill du ha en Daytona sa ar ju ingen brist pa dem. Bara till listpris....

For min egen nyfikenhets skull. Vad ar minimum spend for att kopa en Birkin Himalayan till listpris?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Varken WallyWorlds Schampo eller dasspapper har nagot vidare mervarde an vad jag betalar...(Ja ett tag var kanske dasspapper i samma tillgangsslag som Rolex....)
Belv jag nekad att handla sa fick jag val ga nagon annan stans,handla ett annat marke av papper eller helt sonika vara utan och fribajsa.
En sport jag hort vaxer i popularitet i Stockholms innerstad..... :hungry:
Mer din logik som haltar….. :)
 

LPW

Breitling
En fraga du staller till butiksbitradet eller dennes chef. De bor kunna ge dig svar pa vad du maste kopa for att kunna ga ut med en Daytona dar och da.
Sedan far du val gora mattelaxan och se vad som blir billigast. Spela Spelet eller kopa fran Grais.

Vill du ha en Daytona sa ar ju ingen brist pa dem. Bara till listpris....

For min egen nyfikenhets skull. Vad ar minimum spend for att kopa en Birkin Himalayan till listpris?
Vi köper av en AD eller inte alls och det kanske blir inte alls men vi får se...

När det gäller Hermès så är det nog lite av en blandning av hur mycket man spenderar, vad man köper samt faktiskt intresse för varumärket. Jag tycker själv inte att jag spenderat några ofantliga summor (och jag har aldrig köpt något jag inte ville ha egentligen) och har fått göra väskbeställningar i tre olika butiker (en hade jag inte handlat något annat från). Om det finns någon miniminivå för att få köpa t.ex. en Birkin vet jag därför inte men jag har svårt att tro att det idag skulle vara möjligt att köpa en sådan väska utan någon tidigare "köphistorik" alls. Skall jag dra till med något så skulle jag gissa på 100 kSEK för en "standard Birkin" men som sagt detta är bara en gissning från min sida. PS. Jag har ett intresse för varumärket som sådant som jag tror märks och det har nog inte varit någon nackdel för mig.
 

FlipSwede

Audemars
Mer din logik som haltar….. :)
Jag maste ju missa nagot som du uppenbart ser.

Vill en butik inte salja mig mitt favoritmarke av schampo&dasspapper far jag val prova en annan som säljer samma varor.
Vill inte de heller sälja eller staller for mig oacceptabla krav för att så få gora får jag val handla ett annat marke hos någon som vill salja om jag inte vill vara utan.

For det ar ju ocksa ett alternativ.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Ärade forum-medlemmar, till er som tvekar kring allmänhetens eventuella försiktighet i dessa tider säger jag följande. Oavsett vem som orsakar och skapar oron så existerar den.

Som kanske är känt fick vi en sladdis för drygt ett år sedan. Av denna anledning söker vi (passivt) efter nytt boende. Gick på en visning häromveckan. Sen gick vi på en till. Det fanns knappt några spekulanter. Och detta är i västra Göteborgs finare områden. I båda fallen var husen inte riktigt vad vi tänkte oss. Men mäklarnas desperation och säljarnas prissänkningar har verkligen fått mig att lyfta på ögonbryna av förvåning.

Vad det får för effekter på Rolex-försäljningen vet jag inte. Kanske skippar allmänheten den eller så ser de klockan som en safe haven.
 
Senast ändrad:
Gick på en visning häromveckan. Sen gick vi på en till. Det fanns knappt några spekulanter. Och detta är i västra Göteborgs finare områden. I båda fallen var husen inte riktigt vad vi tänkte oss. Men mäklarnas desperation och säljarnas prissänkningar har verkligen fått mig att lyfta på ögonbryna av förvåning.

Vad det får för effekter på Rolex-försäljningen vet jag inte. Kanske skippar allmänheten den eller så ser de klockan som en safe haven.

Jag är övertygad om att bristen på klockor inte är reell. Det som har hänt är att det vanemässigt finns ytterligare ett led mellan tillverkare och slutkund. Förut fanns AD:n mellan de två, men gråhandlaren har lyckats klämma sig in på ett helt annat sätt än innan. Det började troligtvis med en liiten verklig brist på vissa modeller under en viss period, vilket blev startskottet för gråhandeln att dammsuga marknaden, något som AD:n inte hade något emot eftersom han då kunde sälja till över listpris. Sedan blir det ett självförstärkande fenomen: AD:ns tomma montrar förstärker intrycket av brist, vilket motiverar gråhandlare att dammsuga ännu mer.

Till slut blir folk hysteriska. Alla vill vara med på tåget.

Eftersom bristen inte är verklig, utan bara upplevd, så kommer pyramidspelet till slut att implodera. Det behövs bara en liten signal för att korthuset skall rasa. Och osäkerheten som följer med en lågkonjunktur kan mycket väl bli en sån signal. Jag tror inte speciellt många i framtiden kommer att anse att en stålsub köpt för dubbla listpriset är en "safe haven".
 
Senast ändrad:

Olpes

Cartier
Kanske, har inte följt priserna på ett tag så det var därför jag reagerade.
5-siffriga datejust har ett väldigt brett prisspann beroende skick, tillbehör och referens. Allt från 28 till 70+. Folk har generellt svårt att bedöma skick och prissätter ofta sina överpolerade exemplar utefter vad en i faktiskt bra skick sålt för. Till sist finns det ett generellt överflöd av Rolex på Köp & Sälj. Svennebanan har kollat på hollywoodgråhandlare på youtube som påstår att rolexbubblan spricker. Till följd har vi 100 hobbyinvesterare som försöker casha ut innan deras klockor är värda kaffepengar. Eller ja, det är vad deras tiktok trading-guru fått dem att tro iaf.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Där gick gråhandlarnas pyspunka plötsligt till DEFCON 1!!

8B7317DC-9CE6-401A-8EC7-1C1A24609E3D.png
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Vad som förvånar mig är att många verkar tro att alla hushåll är belånade upp över örona och därmed väldigt känsliga för låneräntor.
Och även om det skulle vara så, så är det nog inget problem då bankerna redan räknat med detta för länge sedan, däremot att inflation har ökat såpass kraftigt ihop med brist på nästan allt är ett större problem
 
Och även om det skulle vara så, så är det nog inget problem då bankerna redan räknat med detta för länge sedan, däremot att inflation har ökat såpass kraftigt ihop med brist på nästan allt är ett större problem
Svenska banker skiter fullständigt i den enskilde låntagarens ekonomi eftersom absolut all risk ligger på låntagaren och ingen på banken.

Desdutom, inflation är bara ett resultat av att penningmängden ökar snabbare än ekonomins tillväxt, vilket bankerna också tjänar på (Cantillons princip).
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Svenska banker skiter fullständigt i den enskilde låntagarens ekonomi eftersom absolut all risk ligger på låntagaren och ingen på banken.

Desdutom, inflation är bara ett resultat av att penningmängden ökar snabbare än ekonomins tillväxt, vilket bankerna också tjänar på (Cantillons princip).
kan delvis hålla med, att oavsett så tjänar banken på det men har låntagarna ingen ekonomi så får banken inte in sina kulor ändå.

Bankerna räknade med redan för 5-10 år sedan om inte ännu längre tillbaka på en kostnad omkring 7-10% när dem gjorde kalkyleringarna, räntan räknades upp till 4-5 % och amortering 2-3% som det som troligtvis kommer att ske är att räntan går upp och dem tar bort amorteringen så folk kommer att ha samma kostnad ändå
 
men har låntagarna ingen ekonomi så får banken inte in sina kulor ändå.
Till skillnad från exvis i USA har svenska banker rätt att inte bara beslagta objektet som lånet täcker, men också att kräva låntagaren på en eventuell mellanskillnad, om summan som frigörs vid försäljningen understiger lånet. Vissa stackare har betalt miljonlån sedan 90-talet för lägenheter de inte längre äger eller bor i.

Det skall enormt mycket till innan en svensk bank drabbas av kreditförluster på lån till vanliga människor.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Till skillnad från exvis i USA har svenska banker rätt att inte bara beslagta objektet som lånet täcker, men också att kräva låntagaren på en eventuell mellanskillnad, om summan som frigörs vid försäljningen understiger lånet. Vissa stackare har betalt miljonlån sedan 90-talet för lägenheter de inte längre äger eller bor i.

Det skall enormt mycket till innan en svensk bank drabbas av kreditförluster på lån till vanliga människor.
Det fattar väll jag med och det inte kommer bli så! Det jag ville poängtera med att bankerna räknat med att denna tid kommer oavsett om banken skiter i det eller inte så finns det med in nästan alla kalkyler dem har gjort senast 5-10 åren om inte mer, enda skillnad blir att man betalar mer till banken och mindre av huset. Även om många idag tycker det är sjukt / tufft med kontantinsats och amorteringskrav så finns det ju en anledning till det och de kommer troligtvis visa sig nu.
 
Man skulle nog kunna påstå att spekulationer om Rolex prisutveckling hänger samman med den finanspolitik som förs och de skeenden vi ser med diverse brandhärdar ute i världen. Att helt utesluta det ur den här diskussionen är omöjlig. Ökar människors levnadskostnader på sånt som är västligt för deras uppehälle, vilket inte en Rolex är lär inköp av en sådan ligga allt längre ner på prioriteringslistan även om priset närmar sig ett listpris. På ett individuellt plan kommer kanske många att få prioritera om sin tillvaro rätt markant om konjunktursnedgången blir långvarig och slår mot Sveriges ekonomi. Vi har haft turen att undgå föregående kris som drabbade bl a Europa och USA rätt lindrigt så många har aldrig haft någon personlig erfarenhet av ett möjligt scenario av det som nu utvecklas.

Det kan vara rätt bra att se saker ur perspektiv. Jag träffade en 246 Dino (70- tals bil som Enzo Ferrari döpte efter sin son Dino som tragiskt gick bort) ägare som drömde om en Dino och såg drömmen allt mer avlägsen när priserna låg på 180 000 dollars 1989. Sedan kom kraschen 1991 och man kunde då köpa en 246 Dino för drygt 60 000- 70 000 dollars. Det var mycket pengar även det. I synnerhet i en miljö med höga räntor och hög inflation och ytterst osäkert om man skulle kunna få igen pengarna. Det krävdes en entusiast för att köpa en Dino åren efter 1991. Investeringar i bilar var iskallt. Jag minns en Dino till salu av Ferrari återförsäljaren på Sveavägen för 450 000 kr i slutet på 90- talet och en blocket annons våren 2006/7 för 650 000 kr. Sedan tog det inte lång tid innan priserna dubblades på dem för att sedan tripplars och nu ligger de på 3.5 miljoner och uppåt.

I nominella tal fick den som köpt en 246 Dino tillbaka sina pengar med råge, men antagligen hade det kapitalet arbetat ännu bättre på annat håll än inlåst i en klassisk bil om man nu köpt den som spekulant. Den har sannolikt kostat entusiast ägaren mycket pengar i förvaring, underhåll och renoveringar under dessa årtionden. Spekulanterna dumpade dessa tillgångar och såg sig om efter nya saker att spekulera i. Det ligger i deras natur.
 
Topp