• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

par

Patek
2-Faktor
Ett tecken på att bubblan nu börjar spricka?
31469DCC-89F8-4A9F-B3CF-93027BEA8A33.jpeg
Baserar inte chrono24 sin statistik på sålda?
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Om klockor blir billigare så innebär ju det att vi, på klockor, inte har inflation. Skönt att något blir billigare nu när både kaffe, bensin, el mm ökar.
Om de höga energipriserna står sig så kommer även klockor att påverkas. Allt som tillverkas kräver ju energi. Då pratar jag om nya klockor. Begagnatpriserna kommer nog att fortsätta nedåt ett tag.
 
Om klockor blir billigare så innebär ju det att vi, på klockor, inte har inflation. Skönt att något blir billigare nu när både kaffe, bensin, el mm ökar.
Klockor i allmänhet lär öka i pris, precis som allt annat ökar i pris. Det blir ju så när man låter sedelpressarna gå. Däremot kan ju Rolexmodeller det spekulerats i gå ned när spekulatiosnballongen spricker.
 
Sedelpressarna har stoppats. Det vet du?
Nej det visste jag faktiskt inte. Det låter fullständigt otroligt. Varför har man inte hört om detta? Det är ju ett ofantligt scoop! ...Tidningarna borde skriva spaltkilometer om det eftersom det nu uppenbarligen, enligt dig, är omöjligt att låna pengar i en bank. (Jag antar att du känner till att en bra bit över 90% av alla nya pengar skapas av bankerna genom fraktionell utlåning.) De pengar riksbanken skapar, efter förfrågan från staten, är en fis i rymden jämfört med vad bankerna håller på med.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Nej det visste jag faktiskt inte. Det låter fullständigt otroligt. Varför har man inte hört om detta? Det är ju ett ofantligt scoop! ...Tidningarna borde skriva spaltkilometer om det eftersom det nu uppenbarligen, enligt dig, är omöjligt att låna pengar i en bank. (Jag antar att du känner till att en bra bit över 90% av alla nya pengar skapas av bankerna genom fraktionell utlåning.) De pengar riksbanken skapar, efter förfrågan från staten, är en fis i rymden jämfört med vad bankerna håller på med.
Ja, obligationsmarknaden är ju liten. Eller hur?
 

Zeddius

Omega
Är nyfiken på vart Rolex 126710BLNR
GMT-Master II och diverse GMT versionerna kommer ta vägen, redan börjat röra sig rejält 🤔

Har legat väldigt högt i kurs om man jämför med deras kusin Sub date och No date.

Någon med lite mer insyn eller erfarenhet kanske kan ge sin åsikt ?
 
Kurvorna ser änna likadana ut när det gäller den allmäna lutningen. Men de är ganska olika.
Småbolagen har ungefär dubblerats i värde till toppnivån, medans lyxdinkorna bara ökat från 54 till 64.

Men visst är det kul att göra jämförelser:
 

Bilagor

  • 1 4xOyCgPa_jMApX7xiDwNhQ-663894134.png
    1 4xOyCgPa_jMApX7xiDwNhQ-663894134.png
    41.6 KB · Visningar: 9

Time is now

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Är nyfiken på vart Rolex 126710BLNR
GMT-Master II och diverse GMT versionerna kommer ta vägen, redan börjat röra sig rejält 🤔

Har legat väldigt högt i kurs om man jämför med deras kusin Sub date och No date.

Någon med lite mer insyn eller erfarenhet kanske kan ge sin åsikt ?

126710BLNR har tidigare legat från handlare i Sverige på 250-270?

I US grupper jag följer lite på tex facebook ligger dem motsvarande 180’ sek och Pepsin på sina tidigare 300k sek runt 220’ sek nu.

Som du säger, det rör på sig en del. Men tror att det bara är början. Fler klockor kommer ut på begagnat marknaden varje dag om man ser till antal annonserade på blocket/ch24 osv.
 

Zeddius

Omega
126710BLNR har tidigare legat från handlare i Sverige på 250-270?

I US grupper jag följer lite på tex facebook ligger dem motsvarande 180’ sek och Pepsin på sina tidigare 300k sek runt 220’ sek nu.

Som du säger, det rör på sig en del. Men tror att det bara är början. Fler klockor kommer ut på begagnat marknaden varje dag om man ser till antal annonserade på blocket/ch24 osv.

Låter som mer vettiga priser, antar att det är den svenska marknaden som är lite på efterkälken lite när det marknadspriserna, tar ett tag för priserna att röra sig åt ena eller andra hållet.

Riktigt spännande tider som köpare, kanske bara gäller att ha lite is i magen nu ett tag och låta processen ha sin gång 🤔
 

Lello

Omega
Hopps verkligen vi kommer tillbaka till läget vi hade för några år sedan.

Minns sommaren 2016 då jag fastnade i träsket. Traskade in på Rob för att köpa Sub.

”Vill du ha med eller utan datum”
”Utan”
”Okej, vi har två exemplar. Vilken vill du ha”?

Eller när jag slog till på en mycket fin 116710LN för 58 K…

Ja ni. Hoppas går ju.
 

Lello

Omega
Jag ser ändå att det är "rimligt" för samlarobjekt. Vintage och liknande om man nu är inne på sådant. Extremt limiterade upplagor, sånt som gått ur produktion men haft "något utmärkande" d v s något fundamentalt med objektet i fråga som har ett mervärde utöver klockans faktiska.
 

PerK

Omega
Jag ser ändå att det är "rimligt" för samlarobjekt. Vintage och liknande om man nu är inne på sådant. Extremt limiterade upplagor, sånt som gått ur produktion men haft "något utmärkande" d v s något fundamentalt med objektet i fråga som har ett mervärde utöver klockans faktiska.
Ja det håller jag med om. men även där har det spårat ut lite. Speedmaster från 60-70 talet har ju exploderat dom 10 sista åren. .
För 15 år sen gick det att få en speedy med 321 för 10 000kr. Kan inte så mycket om rolex. men jag kan tänka mig utveklingen där är liknande eller värre.
Början på 2000 talet blev jag erbjuden en nautilitus for 40k .Tyckte det var dyrt. LOL. så det blev ingen affär
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
126710BLNR har tidigare legat från handlare i Sverige på 250-270?

I US grupper jag följer lite på tex facebook ligger dem motsvarande 180’ sek och Pepsin på sina tidigare 300k sek runt 220’ sek nu.

Som du säger, det rör på sig en del. Men tror att det bara är början. Fler klockor kommer ut på begagnat marknaden varje dag om man ser till antal annonserade på blocket/ch24 osv.

Spännande! Undrar vart det slutar. (Ingen har väl en spåkula). Märkligt nog var det kö när jag skulle in på Nymans senast. Och de vittnar om att trycket är lika högt som vanligt. Det får mig att tro att ”gemene man” fortfarande tror att en Rolex är flippbar till x ggr retail.
 
Topp